A Crysisszal előrukkoló Cryteknek persze már volt pedigréje egy világrengéshez, hisz három évvel korábban jelentkeztek a (rovatunkban már szintén kitárgyalt) Far Cry-jal, mely korának szintén legszebb játéka volt a Doom 3 és a Half-Life 2 megjelenéséig. A német csapat a premiert követően sajnos összerúgta a port a Ubisofttal, az EA azonban hamar a segítségükre sietett, hogy elkészülhessen a Far Cry szellemi folytatásaként is felfogható Crysis. A Yerli testvérek vezette stúdiónak szilárd elképzelései voltak afelől, hogy mit kell adni a PC-s játékosoknak a még friss konzolok bemutatkozása után. A személyi számítógép sokkal erősebb hardvert tartalmazhat bármilyen játékgépnél -- adja magát a gondolat, hogy a CryEngine 2-es verziószámú változatának kiadásával minden eddiginél reálisabb akciójátékot fejlesszenek, mely csak és kizárólag PC-n futtatható. Az EA-nek tetszett az ötlet, szerettek volna dominánsak maradni a platformon, és már az is biztos volt, hogy mire építik fel a marketingkampányt: a mindent elsöprő, ultrarealisztikus látványra!
SÍRÁS-RÍVÁS
A Crysis fejlesztésének legfontosabb építőköve a CryEngine 2.0 volt, mellyel a Crytek szeretett volna belépni a 64-bites processzorok és a DirectX 10-es videokártyák világába. Az eredmény nem maradt el, a Crysis döbbenetesen nézett ki, igaz, ennek megvolt az ára, hisz a 2007 őszi megjelenéskor nem volt gép, amin mindent maximumra állítva, akadozástól mentesen játszhattuk volna le a sci-fi történetet. A motor csak a textúrák számára 1 GB-nyi videomemóriát követelt Ultra fokozaton, és mivel 2007-ben az ekkora VGA-k még csak a legmagasabb árkategóriában voltak elérhetők, sejthető, hányan gyönyörködhettek csúcsra járatott beállításokban. Na, nem mintha a milliomosok elégedettek lehettek volna: a Crysis a kor legerősebb hardvereit is megfektette, Cevat Yerli pedig büszkén hirdette, hogy brigádja shooterét csak két-három év múlva lesz értelme újra elővenni, hisz addigra kijönnek azok a gépek, amik megbirkóznak a 85 ezer shaderrel.
Minden bizonnyal ennek volt köszönhető elsősorban, hogy a Crysis az első éve alatt mindössze 200 ezer példányban kelt el. Az EA azt hitte, bukni fog a cím, és bár később behozta a lemaradást, tény, hogy ügyesen megkomponált játékmenete ellenére nem lett más belőle, mint a PC-őrültek teljesítmény-megszállottságának mérőeszköze. Kár, mert, mint lövöldözős játék, a Crysis kifejezetten jól sikerült cím volt. Noha nem lett sandbox, a hatalmas szigetet ugyanis régiókra osztották a fejlesztők, de még így is adott a szabadság illúziójának rendesen, hisz a küldetések pontjait oly módon közelítettük meg, ahogy csak akartuk. Járművekkel, gyalog, úszva, netán láthatatlanul? A Crysisban mindez rajtunk múlott. Igaz, a sztorira kár szót vesztegetni, és bugokkal is találkozhattunk, de ettől még a tény tény marad: a Crysis szuper FPS lett, ami 2007-ben meghatározta a PC-s játékok irányát, ez pedig akkora címek mellett, mint az első Stalker vagy a BioShock, nem semmi eredmény.
NANOSZEMÜVEGGEL NÉZVE
A Crysis ma elővéve persze koránt sem olyan szórakoztató. A nagy pályák sokkal kisebbnek tűnnek, mint hajdanán, és a grafika sem ejti le az állunkat, különösen az olyan gyönyörű játékok után, mint a Battlefield 3, vagy a -- hogy házinyúlra is lőjünk -- Crysis 2. Fontos azonban kiemelni, hogy 2007-es shooterhez képest még most is jól mutat (ezt a folytatásról nem hiszem, hogy elmondhatjuk majd 2016-ban), és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a tavaly őszi konzolos megjelenés, súlyos butítások árán, persze. Igaz ugyan, hogy a mesterséges intelligencia csak szódával megy el, vagy hogy az animációk fejlődése jelentősen túllépett a Crytek ötéves munkáján, de mindez nem számít olyan nagyon, hisz a hamis szabadság még mindig működik, és a sok használható fegyver és jármű is gondoskodik a kreatív gyilkolászás lehetőségéről. PC-re és konzolra ma már alig pár ezer forintért lehet beszerezni a Crysist, így aki lemaradt róla, tegyen egy próbát vele, mert, bár nem tökéletes, évekig generálta az olyan kérdéseket a PC-sek körében, hogy „a te gépeden hogy fut a krájzisz?”.
Crysis -- Megjelenés: 2007. november 16. -- Gépigény: CPU: 1 magos / 2800 MHz, RAM: 1 GB, VGA: SM 2.0, DX 9.0 / 256 MB, HDD: 12 GB
Nagyon nagy kár ,hogy a Crytek lement gagyiba és mára már kb halott ez a cég és a büdös életbe nem lesz több Crysis game :(
Pedig de jó lenne a 10 év tiszteletére egy legújabb Cryengine-es Crysis 1 Remake
Valóban, az fps-ekben egyre több az átvezető videó és egyre nehezebb meghalni.
Mé'? Nincs tele a piac kezsüel lövöldékkel és nem szorultak háttérbe a mélyebb élményt nyújtó hardcore játékok?
Bár ezt is inkább a CoD sikereinek köszönhetjük, mint a Crysisnak.
Én ezzel nem értek egyet. Szerintem maximum látványvilágban volt "forradalmi", de amúgy semmilyen más téren nem hozott egetrengető újdonságot. A Stalkerhez képest egy tucat FPS, ami valóban sok mindenben... De még az sem, mert már a Deus Exben is voltak RPG-elemek. Tehát én egyáltalán nem érzem úgy, hogy "meghatározta volna a PC-s játékok irányát". Számomra is egy szórakoztató FPS volt, pozitívan csalódtam benne, mikor végigjátszottam. De ennyi. Nem érzek késztetést, hogy ezt vegyem elő és ne a Far Cry-t, ha nosztalgiázni akarok. A Far Cry sem egy nagy durranás játékmenetében, de... Mondjuk ez lényegtelen lesz, ha a Far Cry 3 akkorát üt, mint amilyennek tűnik. Mert akkor el fogom felejteni az 1. részt és a Crysist is. :C
Tehát én egy jó FPS-nek tartom, de egy jó, túlértékelt FPS-nek. Látványvilágban megfingatta a gépeket, de ennyi. A Stalker nyíltabb világú volt, a Bioshock meg sokkal több modolási lehetőséget nyújtott. A Crysis mindezek "casual" változata, a pár választható képességgel, meg fegyvermódosítási lehetőséggel elbújhat a Stalker és a Bioshock komplexitása mellett. Véleményem szerint ezek sokkal inkább meghatározták a trendet, a Far Cry 2-3, de állítom, még a Fallout 3 és New Vegas is ezek következménye.
A C2 az viszont a megjelenésekor rondább volt mint a C1. Ugyan is erősen rányomta a bélyegét a konzolos fejlesztés. Látszott, hogy az volt a fontos. Ennek ellenére még a konzolok is nevetségesen be tudtak szaggatni alatta. Tehát nem igazán sikerült. Persze elavult ez a generáció már meg minden. Persze fél évvel később kaptunk egy DX11-et + hi-ress textúra pakkot. Mi után már kinéz valahogy PC-n is, de a mesterségesen generált gépigény az gáz, nekem ne számoljon óceánt a talaj alatt.
Én személy szerint jobban szeretem az Unreal engine-eket. Közel sem olyan éles textúrákra épít, viszont lenyűgöző a dinamizmusa és az effektekben sem utolsó. És ők valahogy megtanultak optimalizálni is. Emlékszem jó pár éve, mikor az UT 2K4 volt a gépek erejének mércéje. GeFroce 4-en ment ultra low beállításon, de csak ütős kártyán ment ultra high beállítások mellett. Gyönyörű játék volt a maga idejében, mégis mindenki tudott játszani vele.
Hát tényleg nem sikerült még felülmúlni semminek, pedig 2007-es játék.
A Frostbite 2 is nagyon szép, de amennyi szűrő azon van... A cryengine 2 a víz megjelenítésében is abszolút csúcs.
Azért az írásoddal nagyopn nem értek egyet, sztem igazságtalan!
Mindenesetre ez az a játék, ami látványban még mai s megállja a helyét, ami azért 5 év távlatából elég nagy szó. Tényleg nagy arcul csapás, hogy a HD5850 volt a leggyengébb kártya, ami elbírta a legmagasabb grafikai beállításokon FullHD-ban. Sok buggal viszont nem találkoztam vele. Néha produkáltak furcsaságokat a hullák és az elején két koreai perverzül vonzódott a pottyantós budihoz, néha mindketten bebújtak (vajh miért? ) de ezek csak apróságok.
A Warhead szerintem még a codokat is veri akció tekintetében.
példa, a skyrim, gta4 is enb-vel gyönyörű, meg látvány modokkal, de ettől nem többek a fejlesztőknél, sőt... az enb-sek hány játékot csináltak? Egyet se. Én is vettem felnit a kocsimra, mégse vagyok több a gyártónál.