Természetesen nem az EA Sports találta fel a spanyolviaszt, focijátékok már azelőtt is voltak. A sorozat első darabjának, a FIFA International Soccernek (más néven a FIFA ’94-nek) azonban volt két változtatása az addig népszerű focijátékokhoz képest. Az egyik, hogy az 1983-ban Comodore 64-re kiadott International Soccerhez hasonlóan izometrikus nézetet alkalmazott. Ez komoly fegyvertény volt a több éves múltra visszatekintő konkurensekkel szemben, mint a madártávlatot adó Sensible Soccer, az oldalnézetes European Club Soccer, vagy a felülnézetes Kick Off.

A másik újdonság a FIFA név licence volt. Ennek hála a játékosok valódi csapatok színeiben rúghatták a virtuális labdát, noha ekkor még nem bújhattak bele a focisták bőrébe, és az aktuális év mérkőzéseit sem játszhatták le. Igaz, ez senkit sem zavart, a FIFA ’94 egy csapásra sikeres lett, s beindult a futószalag.

A következő két évben megjelent menetrend szerinti epizódok nem sokat tettek hozzá az első játékhoz. A FIFA Soccer ’95 kicsit szebb lett, a ’96-ban helyet kapott a 3D-s stadion. A ’97-es inkarnáció sem hozott nagy változást, annak ellenére, hogy bekerült a teremfoci (Indoor Soccer mód), és az immár poligonokból felépülő játékosok mozgását David Ginola francia focista közreműködésével, motion capture eljárással alkották meg. Illetve ebben a részben jelentek meg a sportkommentátorok, név szerint John Motson és Andy Gray.

A FIFA HIVATALOS JÁTÉKA

Az 1997 júniusában debütált FIFA ’98 az addigi epizódokhoz képest alaposan megváltoztatta a szériát. Az EA Canada által fejlesztett rész elindított egy trendet, ami a mai napig meghatározza a sorozatot. Ez volt az első hivatalos FIFA-játék.

Negyven csapat várta, hogy tizenhat különböző stadionban mérkőzhessen meg a világbajnoki címért a Road the World Cup játékmódban. A rajongók immár végigjátszhatták az idény mérkőzéseit, miközben olyan hírességeket terelgethettek, mint David Beckham, Roy Lassiter vagy Rivaldo.


Egy lenyűgöző rajongói gólválogatás a FIFA 98-ból


A 2D-s izometrikus nézetet leváltotta a DirectX-támogatással bíró 3D. A változás a játék előnyére vált, ám nem nyerte el mindenki tetszését. A kezdetleges grafika miatt a poligonfigurák nem hasonlítottak a valódi focistákra, és a nézőtér valami iszonyú volt, még akkori szemmel nézve is.

Fejlesztették az MI-t, így az -- különösen profi nehézségi fokozaton -- vérbeli kihívást tartogatott a játékosoknak. Finomították a korábbi epizódokban kritizált les-szabályt, elhelyeztek egy igen részletes FIFA adatbázist, míg a zenéket a Blurtől (Song 2), a The Crystal Methodtól (Keep Hope Alive, More, Now is the Time, Busy Child), és az Electric Skychurchtől (Hugga Bear) licencelték.

A menedzser rész is minden eddiginél részletesebb lett. Testre lehetett szabni mind a csapatokat, mind azok tagjait. A játékosok cserélgethették a „digitalizált” focisták bőrszínét, a hajukat, megszabhatták képességeiket, pozícióikat, játék alatti viselkedésüket, mezszámukat, szinte bármit. Mi több, eldönthették, hogy a főcsapattal vagy a tartalék garnitúrával lépnek pályára.

ZÁRTKÖRŰ MÉRKŐZÉS

A legnagyobb népszerűségnek azonban mégsem a Road the World Cup, hanem az Indoor Soccer mód, azaz a teremfoci örvendhetett. A csapatonként 5+1 játékost felvonultató, falakkal határolt, a stadionoknál kisebb pályákon rendezett mérkőzések folyékonyabb, pörgősebb játékmenetet biztosítottak, mint a világbajnokság mérkőzései. Mivel kevesebb játékos volt és kicsi, zárt játéktér, a taktikával --  azaz hogy milyen felállásban álljanak fel a játékosok vagy hogy ki merre fusson -- nem kellett törődni. Ellenben sokkal fontosabb volt a cselezés, lévén ha lecseleztek egy ellenfelet, gyakorlatilag szabad lett az út a kapuig. Ám hiába a népszerűség, az Indoor Soccer játékmód a FIFA ’98 után nem kapott helyett a későbbi epizódokban, a rajongók legnagyobb bánatára.


FIFA: Road to World Cup 98 intró
 

JUTALMUL VISSZA A MÚLTBA

Ha a játékosok sikeresen abszolválták az összes mérkőzést, azaz világbajnokok lettek, nem kellett az ESC billentyű után nyúlniuk, a játék ugyanis nem ért véget. Ekkor nyílt meg a Classic Cup mód, amely nem más, mint egy focis időutazás. Az 1930-tól 1982-ig terjedő időszak nyolc híres meccsét játszhatjuk újra benne, köztük az 1938-as Magyarország-Olaszország, és az 1954-es NSZK elleni mérkőzést, amely alatt nem mást, mint a legendás Aranycsapatot irányíthatjuk.

A FIFA ’98 újításai hatalmas sikert arattak. Az Egyesült Királyságban két hónapig tartotta magát a játékeladási listák élén. A sajtó és a játékosok egyaránt imádták, a GameSpot szerint például ez az a játék, ami egy régi szerelemhez hasonlóan újra lángra gyújtja az emberben a focilázat.  Lehet benne valami, hiszen sok rajongó tartja a FIFA ’98-at a legjobb FIFA játéknak, annak ellenére, hogy az eltelt több mint tíz évben a széria szebb, részletesebb és reálisabb lett.

FIFA 98 -- Megjelenés: 1997. június 17. -- Gépigény: CPU: 1 magos / 100 MHz, RAM: 16 MB, VGA: SVGA, HDD: 120 MB