Persze ne értsetek félre, a GTA III egy zseniális játék volt, stílusteremtő és örökké aktuális egyszersmind. Viszont tény, hogy a humor minden pillanatát áthatotta, és bár bizonyos filmes témákat szívesen megcsillogtatott (ahogy teszi a sorozat ma is), a bűnözők életét valóságosan bemutatni nem igen tudta és akarta. A Mafia volt az első olyan sandbox bűnözős játék, amiben nem a szabadságra, hanem a történetre fektették a hangsúlyt a készítők. A sztori a 30-as évek Amerikájában játszódott egy képzeletbeli nagyvárosban, Lost Heavenben, ahol is két olasz maffiacsalád háborújába keveredtünk bele egy hétköznapi taxist, Tommy Angelot irányítva. Tommy nem az a megszokott keményfiú karakter, hanem egy botcsinálta bűnöző, akit személyes ügy vezet rossz útra -- más kérdés, hogy végül a jól fizető állás miatt rajta is marad. A sztorit maga Tommy meséli egy nyomozónak egy bárban, s közben védelmet kér a családja részére, úgyhogy az első pillanattól fogva sejthető, hogy a Mafia nem egy vidám játék.
Sőt, kifejezetten szomorú és kemény, ami az első perctől az utolsó pillanatig erkölcsi kérdéseket feszeket. Tommy rendes ember lehetne, hisz bár hidegvérű gyilkos, ártatlan emberek megölésére nem igazán vevő, a barátaiért pedig tűzbe menne. Ez a kettős jellemábrázolás a Mafia egyik legnagyobb erőssége. Mivel a történet hosszú (első nekifutásra 20 óra minimum) és sok átvezető animációt látunk, elég idő jut a végtelen igényességgel megkomponált jellemfejlődés levezénylésére. A forgatókönyv sokat merít a klasszikus gengszterfilmek romantikájából, a mellékszereplők pedig szintén egytől egyig kidolgozott személyiséggel bírnak, sőt, időnként velünk fejlődnek.
Ez már csak azért is kiemelkedő, mert megköveteli a komoly, rendszerezett forgatókönyvet. A GTA III szabad városában ilyen nincs, sok küldetés és szereplő mindenféle logikai kapcsolat nélkül van jelen, mert a szabadságra épített játékélmény megköveteli a kompromisszumokat. A Mafiánál viszont a fejlesztők nem a szabadságra, hanem a történetre helyezték a hangsúlyt. Így aztán a PC-n csak pár hónapos GTA III után egy sokkal lineárisabb programot kaptunk, ami ennek ellenére is egy hatalmas várost foglalt magába. Bár pontos adatok nem állnak rendelkezésemre, hasra ütve ki merem mondani, hogy Lost Heaven nagyobb Liberty City tíz évvel ezelőtti változatánál, grafikailag pedig olyan részletes, hogy még most is jól mutat a monitoron.
S ez az a pont, amiért a Mafia valódi klasszikussá válhatott. Sokan keresték a tökéletes egyensúlyt sztori és szabadság között, ám mind ezidáig nem lelt rá senki. Ki tudja, talán nem is létezik az áhított csoda, legalábbis nem ebben a technológiában... de akkor mégis miért nagy szám a Mafia? Nos, mert úgy épített lineáris játékélményt egy nonlineáris univerzumban, hogy ez ne zavarjon minket. A sztori komolysága miatt eszünkbe sem jutna ökörködni az utcán, de ha mégis megtesszük, nem elég, hogy jó eséllyel bukjuk a küldetést, de olyan agresszív és reális rendőri túlerővel kerülünk szembe, amilyennel a GTA-ban nem. Az élethű hozzáállás tehát atmoszféraszinten is összhangot teremt a két össze nem illő tervezési alapkő között. Aztán pedig ott a tény, hogy a játékban van Free Ride és Free Ride Extreme játékmód is. Míg előbbi szabad kocsikázást jelent, addig utóbbiban mindenféle elmebeteg küldetéseket oldhatunk meg különleges autójutalmakért.
Bár lehetne még mesélni a Mafiáról oldalakon át, nem az volt a cél, hogy bő lére eresszük, hanem hogy kedvet csináljunk azok számára, akik egyszer régen, vagy talán még sosem játszották ezt a hihetetlenül igényes játékot. Most kifejezetten aktuális a téma, hisz a Steam őrült akcióinak keretében mindössze 6,69 euróért vásárolható meg. Találkozunk Salieri bárjában munka után, fiúk!
Mafia -- Megjelenés: 2002. szeptember 6. -- Gépigény: CPU: 1 magos / 500 MHz, RAM: 96 MB, VGA: SM 2.0 / 16 MB, HDD: 1,8 GB
Imádtam azt a realisztikusságát, ez hiányzott és hiányzik nekem a GTA szériából. Összességében ha fognánk a GTA szabadságát és a Mafia realisztikusságát megalkothatnánk a műfaj koronázatlan királyát.
De ez tuti kizárva, mert koránt sem olyan brutálisan vérengzős, mint a GTA (...már amikor ). Kár, hogy a Mafia 2-ből kimaradt a Free Ride Sokkal másabb lett volna
és a BF3 közt van. Csak a Maffia 3 és a GTA 5 közt.
A GTA sorozat mindig is az "igénytelenség a köböm" irányába mutatot.
Egy céltalan semmit mondó játék....
A Mafiat kb 8-szor végigvittem és még ma is lekött és elég szép is, de a GTA III ... LOL
Nem is értem mit lehet a két játékon összehasonlítani.
Lagzi Lajcsit Mozarttal .. na ne poénkodjunk már ...
Nem, eleve onlinera szántuk.
>a játék sem volt rossz
>csak a vezetés rész valahogy nem ment
>fárasztó és unalmas volt
>6 óra után abbahagytam
>a kocsik irányítása
>a grafika,
>sőt a sokat szerint nagyon jó történet sem nyujtott eleget
Nem akartam reagálni, de... de... kell.
Grafikával mégis mi a baj? Legalábbis, ha a GTA-t istenítitek ezzel szemben, akkor valami probléma lehet nálatok a "szép" fogalmával. Szerintem még a GTA IV-hez képest is sokkal stílusosabb és precízebb a látványvilága, nemhogy a kortársaihoz mérve...
A vezetéssel meg gondolom az volt a baj, hogy '30-as években nem lehetett 500-zal bevenni a kanyart... E játéknál a realizmus volt szem előtt, ezerszer jobb is volt e téren, mint a GTA-k. Az megint egyéni probléma, hogy nem tudtátok elsajátítani.
6 óra játék után pedig ugyanolyan kár levonni következtetéseket, mint YouTube videó megtekintését követően. A sztori egésze számít, ugyanis, ami megint csak veri a GTA-k parodisztikus történeteit. Kb. 10 óra játék után lesz egy szép nagy fordulat, illetve a játék közepén kezd el felívelni Tommy karriere... Gondolom, 1935-ig sem jutottatok.
Illetve igen, ez egy kicsit bonyolultabb történettel rendelkezik, nem annyiból áll az egész, mint egy szar Cowadoodyban, hogy te vagy a tökös terminátor tábornok, aki ismét szétlövi az oroszok, afgánok fejét...
A GTA lehet, hogy a szabadságában jobb, de a Mafia ráver a GTA-kra sztorijában, hangulatában és realizmusában.
(mondjuk szerintem a még azt is lekörözi majd (; )
és ezt nem úgy mondom, mint aki 2011 ben visszanézi youtub-pn gyorsan a gameplayt mert nem is ismeri!
De ez semikor sem volt jó!
a kocsik irányítása, a grafika, sőt a sokat szerint nagyon jó történet sem nyujtott eleget ahoz, hogy megszeressem ezt a game-et! S:
de szép is lenne a világ...
Szerintem tök jó lenne ha ezt a játékok is megcsinálnák új grafikus motorral.
Mint a Serious Sam HD,és újra kiadnák konzolra is.
"Nekem az tetszett volna, mint a GTA-ban, hogy mindent lehet csinálni, és hosszú ideig leköt"
Na hát pontosan erről van szó ugye... hiába remek sztori, hiába a jó kidolgozás, ez nekem kevés. 10-20 órára leköt, szép volt, jó volt. ..és utána? Utána 5 perc alattt uninstall. OMG, a GTA3-ba csak a ejtett csomagok keresése kerül ennyi időbe!
Egyébként igen, nagyon jó, én a napokban játszottam végig sokadszorra (2. részét toltam végig, és az nagyon lelombozott, valamivel fel kellett dobni magam). Szinte minden tökéletes benne, tényleg csak az igazi lehetőségek hiánya zavaró. Szerintem működött volna, ha a Free Ride-ot egybeeresztik a sztorival, és még raknak mellé több mellékküldetést. Tehát egy GTA kellett volna '30-as években, a Mafia komolyságával - tulajdonképpen. Így elég kihasználatlannak éreztem a játékteret, még úgy is, hogy azért a küldetésekkel jól bejártuk. De igazából nem volt értelme gyűjteni a rengeteg kocsit, mert a végigjátszás után max. 1-2 órát lehet elcseszni a Free Ride-ban, többet nem (én legalábbis hamar ráuntam a céltalan öldöklésre ).
A Free Ride Xtreme mondjuk fasza, de idegesítő, illetve azért az sem az igazi...
Nekem az tetszett volna, mint a GTA-ban, hogy mindent lehet csinálni, és hosszú ideig leköt, ha nem is csinálsz benne semmit igazán, csak mellékküldetésekkel, idiótaságokkal (taxizás, testsúlynövelés/csökkentés a SA-ban stb.) szórakozol. Én azt hittem, a 2. részben ezt megcsinálják. Szintem indenben lemásolták a GTA 4-et, de pont ebben nem akarták/tudták....
S szerintem azért annyira nem volt nehéz lerázni a zsarukat. Jó, hogy idegesítők voltak, és túlerőben támadtak, de elég buták is mindamellett. Sokszor beálltam egy mellékutcába, és megvártam, míg lemegy a körözöttség... So real.