Az 1999-ben alapított Crytek kezdetben nem játékfejlesztéssel, hanem techdemók hegesztésével foglalatoskodott. Első jelenésük a 2000-es ECTS-en volt, az Nvidia standján, ahol X-Isle című demonstrációjuk ismertette a GeForce-okban rejlő lehetőségeket. Teltek-múltak az évek, eljött 2003. Ekkor a csapat fejéből kipattant az isteni szikra: kell egy játék a frissen elkészült CryEngine alá, lehetőleg FPS. A Ubisoft díjazta az ötletet, azonnal a szárnyai alá vette a Cryteket, megkezdődött a fejlesztés, és ím, megszületett a Far Cry
RAMBO ÉS DR. MOREAU SZIGETE
A különleges erők egykori G. I. Joe-ja, Jack Carver mára hajóskapitányként tengeti napjait a trópusukon, legfőbb megélhetését a turisták jelentik. Álomba illő élete akkor válik pokolivá, amikor a csinos riporternő, Valerie az ő hajóját bérli ki ama célból, hogy megnézze Cabatu szigetét. Annak lakói kitörő lelkesedéssel fogadják a váratlanul betoppant, fényképezgető turistákat, úgyhogy rakétavetővel marasztalják őket. Carver hajója funkcióját megcáfolva elszáll, Valerie fogságba esik, hősünk pedig ott találja magát a szigeten hajótlanul, nőtlenül, fegyvertelenül. Szerencsére rácsipog Doyle, egy titokzatos helybéli tudós, aki segít átvezetni Carvert a zsoldosoktól, és mint utóbb kiderül, mutánsoktól hemzsegő szigeten, hogy megmenthesse Valerie-t, és ha már úgyis ott van, leszámolhasson Dr. Kriegerrel, az őrült genetikussal
JÁTSZHATÓ TECHDEMÓ
A történet nem több körítésnél, egy cérnaszál, amelyre felfűzhették a zsoldosokat, a szörnyeket, a kisebb hadsereg ellátására elegendő modern fegyverarzenált, és persze Cabatu szigetét, amely a játék igazi vonzerejét és egyben átkát adta: a látványt.
Mint techdemó-leszármazott, a Far Cry korán túlmutató grafikával rendelkezett. A csodás trópusi táj azonnal lenyűgözött mindenkit, hangulata beszippantotta a játékosokat, elfedve, hogy mint FPS, semmi újat, egyedit nem tudott felmutatni. A CryEngine-ben jelent meg a polybump technológia, mely nagyszámú poligonból álló modellek alapján hozza létre a karakterek vázait, amikre aztán skinként feszülnek rá a textúrák. Hasonlóan újszerű volt a tetszőleges számú fényforrás per-pixel leképezését lehetővé tevő Dot3 bevilágítás. S persze botorság lenne elmenni a fizikai motor mellett, ami a szegecsektől a helikopterekig kiszámította, hogy az adott tárgynak el kell-e mozdulnia, ha fizikai hatás éri. Mindemellett erősen -- és a maga idején elsőként -- támaszkodott az akkor új DirectX 9.0-ra.
Mindennek persze ára volt, nevezetesen a játékosoknak Paks és a NASA együttes erejére volt szükségük, hogy a Far Cry teljes pompájában elinduljon. Akkoriban az ajánlott hardverkövetelmény (Intel Pentium 4 2 GHz vagy AMD Athlon XP 2 GHz, 512 MB RAM, NVIDIA GeForce4 128 MB avagy ATi Radeon 9500 128 MB) igen magas volt, és sokakat ösztönzött gépfejlesztésre.
Persze nem lenne fair azt állítani, hogy a Far Cry csak a grafikából élt. A Crytek koponyái rengeteg dolgot beleszuszakoltak gyermekükbe a játszhatóság érdekében, mint például a szabad játéktér és a járműhasználat, hajóktól a terepjárókon át a sárkányrepülőig. Mindemellett szabad kezet adtak a játékosoknak a küldetések megoldásában. Max Payne-t megszégyenítve totális tűzerővel tarolhattak, Solid Snake előtt tisztelegve lopakodhattak, esetleg a GTA játékokat megelevenítve mindenkit elgázolhattak. Mindehhez remekül asszisztált a zsoldosok fejlett MI-je (sajnos a szörnyek elég együgyűek lettek) és a környezet.
CRY BABY
A Far Cry és a Crytek útjai a játék kiadása után nem sokkal különváltak. A fejlesztőcég átpártolt az Electronic Artshoz, míg a jogok a Ubisoftnál maradtak, s így a Ubisoft Montreal készítette el a második részt. Mivel a felméréseik szerint a játékosok jobban szerették a Far Cry első felét, ahol még zsoldosokkal kellett hadakozni, nem pokoli rémpofákkal, így úgy döntöttek, hogy a Far Cry 2-ben az egyetlen szörny maga az ember lesz. Új helyszínként Afrika mindig forrongó vidékét választották. Szükségessé vált a technikai változtatás is, mert a Crytek magával vitte a CryEngine-t. Az új motor neve Dunia lett, mely legalább olyan jól működött, mint az időközben elkészült CryEngine 2, mely a Crysis alatt duruzsolt. A Far Cry 2 2008-ban jelent meg, s bár mind a rajongók, mind a kritikusok alapvetően jónak értékelték, nem ért el olyan sikert, mint az első rész. A legtöbb kritika a buta MI-t és a sok utazást érte.
De nem a Far Cry 2 volt az első játék a szériában, amit a Ubisoft belsősei követettek el. Még a folytatást megelőzően, 2005-ben átportolták, vagyis inkább remake-elték az első részt Xbox-ra, Far Cry: Instincts címen, majd egy évre rá elkészítették a folytatást, az Evolutiont.
2006-ban kiadták a Far Cry Instincts: Predatort is, amely az eredeti Instincts és az Evolution Xbox 360-as változata volt. Emellett napvilágot látott még két spin-off, a Wii-re fejlesztett Vengeance és a 2007-es Paradise Lost (mindkettő rémesen gyenge lett).
A Far Cry nagy utat járt be. Körülötte és benne majdnem minden megváltozott, új motor hajtja, mások készítik, és jóval reálisabb lett (nincsenek szörnyek), ennek ellenére a fő ismérve változatlanul a gyönyörű grafika, a hihetetlen fizika, és epizódjai továbbra is technikai mérföldkővé válnak megjelenésükkor. Ahogy az az első résszel történt.
Far Cry -- Megjelenés: 2006. március 26. -- Glépigény: CPU: 1 magos / 1000 MHz, RAM: 256 MB, VGA: SM. 1.4 / 64 MB, HDD: 4 GB
Nálam még mindig az első helyen van az eddig megjelent FPS-ek közül természetesen az adott korokhoz viszonyítva
Egyetlen negatívuma mindössze ,hogy még legkönnyebb fokozaton is néha egyes részeknél ( pl helikopteres , mikor süllyed a hajó ) irtó nehéz volt.
Afrikának van egy különleges hangulata, és bár sokat kell utazgatni feleslegesen, de szörnyek nélkül Afrika is Hawaii.
Szerintem olvasd el még egyszer a cikket...
Azon játékok közé tartozik ahol elsőként jelent meg az úszás mint lehetőség.
Ez azért egy picit erős volt...
Amúgy a játék engem is kb. a szörnyekig érdekelt.
Most olvasom "buta MI"? Hol? Akkor nem ugyanazzal játszottunk Amikor valakit eltaláltál akkor visszavonult.
Hatalmas játék, örök emlék az én szívemben.
Már a Quake 1-ben is lehetett úszni, ami 1995-ös játék.
Szvsz a 2 is jó lett, de valóban rém unalmas az ottani utazgatás egy idő után. Viszont hangulatában szerintem az is a topon van - történetében meg a béka e alatt.
Majd a 3. rész remélhetőleg e téren is javuló tendenciát mutat, legalábbis így a videók alapján a főgonosz lesz a legérdekesebb a játékban.
Mindenesetre hibái ellenére is a Far Cry miatt tartom többek között a 2004-es évet a játékvilág egyik csúcsának. Ez volt az a játék, ami a Doom 3-at és a Half Life 2-t is megszorongatta.
A két kezemen sem tudnám megszámolni, hányszor toltam végig!