A GTA III érájába tartozó, nem folytatásként aposztrofált, de teljes értékű játék 2004-ben jelent meg PS2-re, majd egy évre rá PC-re és Xboxra. Csakhogy San Andreasban nem ekkor járhattunk először. 1997-ben Liberty City és Vice City mellett maga is városként kezdte pályafutását az első GTA-ban, mint San Francisco mása. A felülnézetes térképen minden nevezetes terület megvolt, a Golden Gate hídtól a Lombard Streetig (ez az a meredek utca, ahol a filmekben az autók röpködni szoktak). Teltek-múltak az évek, 2001-ben a GTA III megjelenésével Liberty City már három dimenzióban pompázott, 2002-ben Vice City is átalakult, úgyhogy San Andreas sem kerülhette el a sorsát. Ám míg a másik két város megmaradt településnek, San Andreas kiterebélyesedett, valóságos állammá vált, amely három metropoliszt -- Los Santost (Los Angeles), San Fierrót (San Francisco) és Las Venturast (Las Vegas) -- foglalt magába, köztük kisvárosokkal, tanyákkal, erdőkkel, sivataggal.

OTTHON, VÉRES OTTHON

A játék főhőse, Carl „CJ” Johnson öt éve él Liberty Cityben, amikor hírt kap anyja haláláról. Az egykori bandatag úgy dönt, hazatér, ám alig teszi be a lábát Los Santosba, máris fogadja a jard, csak nem a becsületes fajta: Tenpenny rendőrtiszt és kompániája megszabadítják néhány zöldhasútól, a csomagjaitól, rákenik egy rendőr meggyilkolását, aztán, mintegy slusszpoénként, kirakják az ősellenség, a Ballas területén. Hősünk végül biciklire pattanva érkezik haza, ahol némi testvéri huzavona után fölkarolja a szétzilált családot. A bandaháború persze csak a kezdet, és a legsimább ügy a történetben. Szegény CJ-t az ág is húzza, így mire a Grove Street Families élén az utca királya lesz, megél árulást, bosszút, összehaverkodik a kínai triáddal és egy titkosügynökkel, kirámol egy kaszinót, s persze ipari mennyiségben köt el járműveket és öl le embereket.

 

GRAND THEFT SIMS

A számtalan jármű és az új helyszínek mellett a San Andreas legnagyobb újítása, hogy CJ-t pátyolgatni kell. Hősünk kezdetben nem Lucky Luke, Schumacher, Michael Phelps (a széria történetében először úszni is lehet) vagy Usain Bolt. A kondíció, vezetés, úszás, futás stb. mind fejlődtek: levezettünk pár száz kilométert, leúsztunk néhány tengeri mérföldet, kilőttünk két-három tonna ólmot, és karakterünk hipp-hopp feltápolja magát. A konditermekben, lövészklubokban, autósiskolákban gyorsabban, a történet felgöngyölítése közben lassabban fejlődnek képességeink, és mivel CJ skilljeit alaposan széttagolták, így jószerivel minden járműre, mordályra külön rá kell gyúrni. Szóval hiába tanulunk meg autóversenyzőket megszégyenítve kocsit vezetni, ha először ültünk motorra, lazán lerepültünk róla egy meredekebb kanyarban. Ráadásul ami nő, az csökkenhet is, CJ erőnlétét bizony fenn kell tartani. Az éhezés és szomjazás csökkenti erőnléti szintjét, tehát időről időre be kell ugrani egy hamburgereshez, hogy nehogy éhen vesszen szegény. Ám az sem jó, ha túltápláljuk, mert akkor meg elhízik. Ebből már leszűrhető, hogy CJ barátunk külseje szintén változhat. Lehet kövér disznó, izmos félisten, vagy átlagos betyár, a választás csak rajtunk múlik. Emellett eljárhatunk fodrászhoz, ahol új frizurát és szakállat csináltathatunk, beugorhatunk szalonokba tetoválni, és persze, megválogathatjuk az öltözködésünket is.

De hősünk pátyolgatása itt sem ér véget, utolsó extraként még barátnőket is szerezhetünk neki, szám szerint hatot. Felszedésük ugyan opcionális, de megéri, mert ha sikerül a kedvükben járni ajándékokkal, éttermekbe citálással (persze mindenkinek más tetszik), akkor felhívják magukhoz CJ-t egy forró kávéra, és különböző extrákkal halmozták el (autó, garázs, menedékhely). Ugyanígy oda kell figyelni a banda ügyeire, azaz új területeket szerezni és azokat megvédeni. Lényegében az ellenséges bandák placcait jelző, jól eldugott graffitiket kell átfújni a Grove Street jelével, és máris miénk a hely. Igen ám, de ezeket a területeket meg is kell ám tartani. Ehhez saját kezű / fegyverű beavatkozásra, illetve bandatagokra lesz szükség, akiket a karizma növelésével „toborozhattunk”.

HA TÚL FORRÓ A KÁVÉ

Nincs olyan játékos, aki ne emlékezne John Bruce „Jack” Thompson egykori ügyvédre, aki keresztes hadjáratot folytatott a GTA-k ellen -- is. Az úriember volt az egyik fő közreműködő abban a botrányban, ami 2005-ben a San Andreas körül kerekedett, amikor néhány modder egy patch formájában visszaállította a Hot Coffee minijátékot. Ezt a Rockstar ugyan elérhetetlenné tette a kész produktumban, de a kódot nem törölte, így egy kis házi barkácsolással el lehetett érni. A Hot Coffee-ban CJ tevőlegesen is szerethette a barátnőit, amihez persze nem illett az M korhatár-besorolás (persze fontos megjegyezni, hogy komolyan semmiképp sem vehető pixelaktusokról volt szó, talpig felöltözve).

Az ügy a bíróság elé került, közben az ESRB átsorolta AO (csak felnőtteknek -- ide a különféle pornójátékok és csápos-monsztás dating-simek kerülnek) korhatárúba a játékot. A Rockstar kénytelen volt eltávolítani a kódot, hogy visszaszerezze az eredeti besorolást, aztán a Take-Two Interactive újra kiadta a lemezeket, mi több, a kiadó köteles volt a „piszkos változat” birtokosainak visszafizetni a játék árát, vagy ingyen adnia egy „tiszta verziót”. A jelentések szerint 2007-ig a tizenkét millió vásárlóból csupán 2676-an éltek a cserével, viszont az egész hercehurca ötven milliójába fájt a kiadónak -- köszönjük Jack, beléd is! A botrány végül csak 2009-ben zárult le, amikor a Take-Two 20,1 millió dollárt fizetett ki a felpereseknek, hogy azok ejtsék az ügyet.

MINTHA MÁR HALLOTTAM VOLNA VALAHOL

A szériában a GTA III készítésekor vált szokássá, hogy a játékban szereplő karaktereket ismert színészek szólaltatják meg. Ez a San Andreasban sem volt másképpen. Tenpennyt Samuel L. Jackson, a titokzatos CIA-ügynököt, Mike Torenót James Woods, Tenpenny haverját, Pulaskit Chris Penn játszotta, míg a rapper Madd Doggot ki mást kelthette volna életre, mint a szintén sötét múltú énekes, Ice-T. Persze ezek csak a nagyobb nevek, hiszen rengeteg kevésbé híres sorozat- és filmszínész állt mikrofon elé, mint Frank Vincent, Peter Fonda vagy Clifton Collins Jr.. CJ hangját egy feltörekvő rapper, Young Maylay szólaltatta meg.

A San Andreas megjelenése nem volt botrányoktól mentes, de ez ártani nem ártott, inkább használt neki. A 2004-2005-ös időszakban csak a Halo 2-t várta a közönség hasonló lelkesedéssel. PC-n végül 2,3, Xboxon 5,9, míg PS2-n 17,4 millió példány talált gazdára -- bizony, ezek a számok hozzájárultak a GTA ipari mérföldkővé válásához. A kritikusok imádták, egyedül a New York Times újságírója, Charles Herold írt róla a megjelenésekor negatív kritikát. A játékosok többsége pedig az egyik, ha nem a legjobb GTA-epizódnak tartja a Vice Cityvel egyetemben. A jövő tavasszal érkező GTA V-ben újra ellátogatunk Los Santosba -- alig várjuk, hogy lássuk, mi változott 2004 óta.

Grand Theft Auto: San Andreas -- Megjelenés: 2005. június 10. (PC) -- Gépigény: CPU: 1 magos / 1000 MHz, RAM: 256 MB, VGA: SM 1.4 / 64 MB, HDD: 3,6 GB