A Crysisszal előrukkoló Cryteknek persze már volt pedigréje egy világrengéshez, hisz három évvel korábban jelentkeztek a (rovatunkban már szintén kitárgyalt) Far Cry-jal, mely korának szintén legszebb játéka volt a Doom 3 és a Half-Life 2 megjelenéséig. A német csapat a premiert követően sajnos összerúgta a port a Ubisofttal, az EA azonban hamar a segítségükre sietett, hogy elkészülhessen a Far Cry szellemi folytatásaként is felfogható Crysis. A Yerli testvérek vezette stúdiónak szilárd elképzelései voltak afelől, hogy mit kell adni a PC-s játékosoknak a még friss konzolok bemutatkozása után. A személyi számítógép sokkal erősebb hardvert tartalmazhat bármilyen játékgépnél -- adja magát a gondolat, hogy a CryEngine 2-es verziószámú változatának kiadásával minden eddiginél reálisabb akciójátékot fejlesszenek, mely csak és kizárólag PC-n futtatható. Az EA-nek tetszett az ötlet, szerettek volna dominánsak maradni a platformon, és már az is biztos volt, hogy mire építik fel a marketingkampányt: a mindent elsöprő, ultrarealisztikus látványra!
SÍRÁS-RÍVÁS
A Crysis fejlesztésének legfontosabb építőköve a CryEngine 2.0 volt, mellyel a Crytek szeretett volna belépni a 64-bites processzorok és a DirectX 10-es videokártyák világába. Az eredmény nem maradt el, a Crysis döbbenetesen nézett ki, igaz, ennek megvolt az ára, hisz a 2007 őszi megjelenéskor nem volt gép, amin mindent maximumra állítva, akadozástól mentesen játszhattuk volna le a sci-fi történetet. A motor csak a textúrák számára 1 GB-nyi videomemóriát követelt Ultra fokozaton, és mivel 2007-ben az ekkora VGA-k még csak a legmagasabb árkategóriában voltak elérhetők, sejthető, hányan gyönyörködhettek csúcsra járatott beállításokban. Na, nem mintha a milliomosok elégedettek lehettek volna: a Crysis a kor legerősebb hardvereit is megfektette, Cevat Yerli pedig büszkén hirdette, hogy brigádja shooterét csak két-három év múlva lesz értelme újra elővenni, hisz addigra kijönnek azok a gépek, amik megbirkóznak a 85 ezer shaderrel.
Minden bizonnyal ennek volt köszönhető elsősorban, hogy a Crysis az első éve alatt mindössze 200 ezer példányban kelt el. Az EA azt hitte, bukni fog a cím, és bár később behozta a lemaradást, tény, hogy ügyesen megkomponált játékmenete ellenére nem lett más belőle, mint a PC-őrültek teljesítmény-megszállottságának mérőeszköze. Kár, mert, mint lövöldözős játék, a Crysis kifejezetten jól sikerült cím volt. Noha nem lett sandbox, a hatalmas szigetet ugyanis régiókra osztották a fejlesztők, de még így is adott a szabadság illúziójának rendesen, hisz a küldetések pontjait oly módon közelítettük meg, ahogy csak akartuk. Járművekkel, gyalog, úszva, netán láthatatlanul? A Crysisban mindez rajtunk múlott. Igaz, a sztorira kár szót vesztegetni, és bugokkal is találkozhattunk, de ettől még a tény tény marad: a Crysis szuper FPS lett, ami 2007-ben meghatározta a PC-s játékok irányát, ez pedig akkora címek mellett, mint az első Stalker vagy a BioShock, nem semmi eredmény.
NANOSZEMÜVEGGEL NÉZVE
A Crysis ma elővéve persze koránt sem olyan szórakoztató. A nagy pályák sokkal kisebbnek tűnnek, mint hajdanán, és a grafika sem ejti le az állunkat, különösen az olyan gyönyörű játékok után, mint a Battlefield 3, vagy a -- hogy házinyúlra is lőjünk -- Crysis 2. Fontos azonban kiemelni, hogy 2007-es shooterhez képest még most is jól mutat (ezt a folytatásról nem hiszem, hogy elmondhatjuk majd 2016-ban), és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a tavaly őszi konzolos megjelenés, súlyos butítások árán, persze. Igaz ugyan, hogy a mesterséges intelligencia csak szódával megy el, vagy hogy az animációk fejlődése jelentősen túllépett a Crytek ötéves munkáján, de mindez nem számít olyan nagyon, hisz a hamis szabadság még mindig működik, és a sok használható fegyver és jármű is gondoskodik a kreatív gyilkolászás lehetőségéről. PC-re és konzolra ma már alig pár ezer forintért lehet beszerezni a Crysist, így aki lemaradt róla, tegyen egy próbát vele, mert, bár nem tökéletes, évekig generálta az olyan kérdéseket a PC-sek körében, hogy „a te gépeden hogy fut a krájzisz?”.
Crysis -- Megjelenés: 2007. november 16. -- Gépigény: CPU: 1 magos / 2800 MHz, RAM: 1 GB, VGA: SM 2.0, DX 9.0 / 256 MB, HDD: 12 GB
Wtomi: A konfigodat elnézve nem kéne akadnia, bár ez a használt felbontástól és beállításoktól függ. Mondjuk 1280x1024-en high beállításokkal is élvezhetőnek kéne lennie 35-50 fps körül. Közepes beállításon meg repesztenie kéne minden gond nélkül.