Minden túlzás nélkül mondhatom, hogy fantasztikus dolog volt a nyolcvanas és kilencvenes években felnőni. Előbbi igazi klasszikusai kiváló alapot nyújtottak a filmszeretet kialakulásához, míg utóbbi ugyan kevesebb igazán emlékezetes (és minőségi) alkotással rendelkezett, mégis bővelkedett a kultfilmekben. Kultfilmek? Bizony, ’90-től kezdve mintha csak úgy ontották volna ezeket az írók és rendezők, így jómagam például tizennégy évesen úgy ünnepelhettem születésnapom, hogy a moziba belógva gyönyörködtem az akkor még fiatal és szexi Sharon Stone villantásában. Az Elemi ösztön tízpontos thrillerként csak egy volt a sok remekmű között, szintén ’92-ben érkezett a Romper Stomper (Russel Crowe-t innentől ismerte nálunk a fiatalabb közönség), ’94-ben a Született gyilkosok, ’98-ban az Amerikai história: X, az évtizedet pedig a ’99-es Amerikai szépség zárta. Persze, volt még jó néhány felejthetetlen mű, de számunkra ezúttal a legfontosabb Danny Boyle produkciója, a csak tengődő skóciai fiatalok drogba forduló kálváriáját bemutató Trainspottinggal.

Az ’56-os születésű Danny Boyle a tévésorozatok és- filmek után már robbantott egyet a ’94-es Sekély sírhanttal (ami megtízszerezte bevételeit), de a ’96-os Trainspotting még annak sikereit is túlszárnyalta. Ma már talán nem mindenki kapja fel egyből a fejét a „Válaszd az életet!” mondatra, de akkoriban bizony mindenki kívülről fújta Renton mondókáját, akit a feltörekvő ifjú, Ewan McGregor zseniálisan játszott el a vásznon. Persze mellette ott volt többek között Robert Carlyle (Farkaséhség, vagy éppen videojátékok közül a Castlevania), Kevin McKidd (Mennyei királyság, Démoni harcosok) is, de nem lehet elvitatni a skót fiú érdemeit, aki később további nagy címeket vitt sikerre. Nem mellesleg Boyle szürke és realista élethelyzetei kiválóan keveredtek a szürrealizmussal, amihez a száz százalékosan eltalált zenei körítés, valamint a tiszta és hamisíthatatlan lázadás adta meg a hiányzó láncszemet – így teremtve olyan klasszikust, ami kultuszt teremt, beleivódik több generáció bőre alá. Boyle később felélesztette a zombifilmek műfaját (miközben nem is ragaszkodott annak skatulyáihoz), belekóstolt ebbe-abba, és bár regény formájában már régen el lehetett olvasni a kis csapat további kalandjait, filmes folytatásra egészen mostanáig kellett várni. 2017-ig, több mint húsz évet kihagyva az előzményt követően. Na, ezért nagy szó, hogy a második Trainspotting végre mozikba került (vagyis csak kerül, március másodikán), és ezért voltam úgy, hogy ha a minőséggel nem lesz gond, hajlandó leszek még azt is elfogadni, hogy a T2 megnevezés immáron nem csak egy bizonyos mozi második részét takarhatja, semmi másért.

trainspotting-2.jpg

A viszontlátás 

Edinburgh alapvetően változott meg az elmúlt évtizedek alatt, utcáit már más fiatalok járják, más az élet, más a közösség. Egyvalami azonban nem sokat változott, vagyis inkább egy bizonyos társaság – Begbie a sitten rohadna meg, ha szokás szerint nem tenne valami őrültséget; Simon, a „Beteg Srác” piti zsarolóként függ rá teljesen a kokóra, miközben barátnőjének tervezett „szaunáról” álmodozik; a butuska, ám jószívű Spud pedig… nos, ő még mindig a hernyó rabja. A látszólag kikupálódott Mark ebbe a közegbe tér haza édesanyja halála okán, és először Spudot próbálja rendbe tenni, majd Simonnal tesz békülési kísérletet, amiért anno otthagyta őt is a teljes bandával, mikor lelépett. Aztán persze fény derül minden turpisságra, és egyértelművé válik, hogy a jól működő álca mögött álló férfinak nem csak a vonatokkal tarkított szobája nem változott, de az élete sem, ami éppen romokban hever, ezért szükség van egy új tervre, amivel mindenki jól járhat.

Így jön össze újra a kis társaság, így veszi kezdetét a jelenben zajló, mégis a múltba révedő kaland, ami az elején kicsit berozsdásodva, meg-megakadva indul be, pont úgy, mint azok, akik a főszerepet kapták benne. A srácok mellett megállíthatatlanul robogtak el az évtizedek, a jelennel pedig nehezen tartják a tempót, ami miatt ugyanúgy a mókuskerékben raboskodnak, mint tinédzserként, ám akkor még volt mentségük, most már az sincs. Hogy rontsa a helyzetet, végül Begbie is megjelenik a színen, és érthető módon rettenetesen haragszik Markra, aki jóformán mindenkit elárult, így tálcán kínálva a mozi feszültebb jeleneteit – az immáron apai szerepben is tetszelgő férfi ugyanolyan őrült vadállat, mint volt, éppen ezért haragja semmi jót nem ígér.

ewan-mcgregor-t2-trainspotting-2.jpg

Megkésett búcsú

Nem kertelek, elvárások és nagy remények nélkül ültem be az új Trainspottingra, és szimplán csak bíztam Danny Boyle ítélőképességében, valamint abban, hogy az új sztorit nem csak a pénz írta. Az indítás nyögvenyelős, kicsit akadozóan épül fel az első félóra, de mégis jó újra találkozni a már ismert karakterekkel. McGregor pont olyan remekül játszik, mint általában, megismerjük benne a régi Markot, ahogy Ewen Bremner is zseniális Spud bőrében – ő aztán tényleg olyan, mintha semmi sem változott volna a húsz esztendő során. A többiek? Nos, Jonny Lee Miller Simonja és Carlyle Begbie-je rendben van, ám átütő alakítást egyikük sem hoz, pláne, hogy Robert Carlyle a 28 héttel később és a Farkaséhség során már megmutatta, mire képes, ha kitör belőle az igazi vadállat. Ehhez képest hozza a szórakoztató szintet, mégsem rettenünk meg tőle igazán.

De ami a legfontosabb, ilyen maga a teljes film is. Mármint hozza a szórakoztató szintet, de nem más, mint egy megkésett lezárás a nyitva hagyott sztorihoz. Van néhány erősebb jelenete (a zongorás-éneklős pillanat, a buli, az első és egyetlen páros trip), mégis inkább csak akkor van igazán elemében, mikor vissza-visszakacsintgat a múlt történéseire. Olyan, mintha maga Danny Boyle (aki néha most valamiért Guy Ritchie akar lenni) is ott maradt volna a múltban, amit erőszakosan meg akar idézni, de a lázadás már igazából kiveszett belőle, így fotelforradalmárként előkerül néhány jobb szóváltás, borzongatóbb jelenet, de összességében nem áll fel, nem engedi el a karfát. És ez az új Trainspotting legnagyobb hibája, ami miatt a T2 továbbra is csak James Cameron klasszikusa lehet. Jó film a fiúk nagy visszatérése, de semmi több, hiányzik belőle a láng, a tűz, ami igazi klasszikussá formálhatná. Eleinte a nyolc ponton is elgondolkodtam, de aztán rájöttem, hogy a lelkesedés inkább a fel-felbukkanó fiatal, őrült kölköknek szólt, akiknek legrosszabb napjait kicsivel több, mint húsz éve, nagykorúságom közelében láthattam, intő jelként, milyen irányba ne menjek soha. Ha nem nézem meg a folytatást, valószínűleg semmit nem veszítek, és igazából az sem változtat napjaimon, hogy láttam. Jó volt, Boyle-nak még mindig vannak nagyon jó ötletei, a hangulat megvan, de semmi igazán nagy dolgot nem sikerült letenni az asztalra, ami miatt körbe lehetne rajongani a második részt. Talán csak a közepénél felcsendülő Queen miatt (Radio Ga Ga). Mert az még mindig zseniális.

7/10 – Jó