Ha a ‘80-as és ‘90-es évek filmjein és sorozatain nőttetek fel, jó eséllyel ismerős számotokra is az alaptörténet: zárkózott, számítógépzseni főhős látszólag néha csak parancssort, néha lebutított 3D-s megjelenítést használó, emberi nyelven amúgy tökéletesen kommunikáló számítógépe megkattan, elkezdi fenyegetni az emberiséget, és a főhősön a világ szeme, hogy minden tudását és bátorságát bevetve megállítsa. Remélem, nem én vagyok az egyetlen, aki az ilyen sorozatepizódok és filmek után álmodozott egy ilyen gépről, esetleg opcionálisan a világpusztító Skynet-kezdemény nélkül.
Azok a fránya hackerek
A Commander ‘85 pont az ilyen igények kielégítésére készül. A The Moonwalls fejlesztőcsapat (mely lényegében egy ember, Marcin Makaj veterán játékdizájner) új játéka, mely a napokban került fel Kickstarterre, egy a támogatók számára elérhető korai demó társaságában a ‘80-as évek Chicagojába kalauzol egy fiatal, lengyel származású tinédzser bőrében, aki születésnapjára a legújabb, Commander 85 névre keresztelt számítógépes rendszert kapta. A demóban kipróbálható rövid szegmens során ez az ártatlan ajándék katasztrofális események sorát indítja el – miután hősünk a rendszeres számítógépezés miatt bajba kerül az iskolában, egy kis laza esti hackeléssel megpróbálja kijavítani a jegyeit, ám a művelet során egy rosszindulatú vírus töltődik le a gépre, mely megfertőzi a vezérlőprogramot. A Commander így minden erőforrását egy titkos szuperszámítógép feltörésére és a nukleáris világháború elindítására kezdi fordítani, miközben a gépet sem áramtalanítani, sem leállítani nem tudjuk, a vírus ugyanis megszüntette a rendszergazdai jogokat, ráadásul számos parancs viselkedését is megváltoztatta.
A demóból már elég erősen átsugárzik a ‘80-as évek retró utánérzése, olyan modern klasszikusokat idézve, mint a Strangers Things, melyhez hasonlóan a Commander ‘85 célja is egy sötét, helyenként elég nyomasztó történet bemutatása egy korhű, idealizált nosztalgikus környezetben. A fejlesztő ígérete szerint ráadásul három különböző befejezést oldhatnak majd fel a játékosok, minden végigjátszás során random eseményekkel, interakciókkal, miközben a játék a fő konfliktuson kívül is számos lehetőséget kínál. A főhős szobája igazi ‘80-as évekbeli geek barlangként funkcionál, ahol a Commodore 64-et idéző, parancssorral vezérelhető gép mellett korhű videokazetták, képregények és retró játékok sorakoznak (utóbbiak még a vírusfertőzött, hackelést végző gépen is elfutnak), melyek szinte mindegyikét ki is próbálhatjuk, mindössze annyi megkötéssel, hogy a licencelt eredetik helyett minden termék egy-egy olcsó, piaci koppintás lesz. A gépen már a demóban is futtatható számos játék között például a klasszikus Atari-játék, a Tempest megfelelője a Hurricane, a Froggeré pedig a Turttler, melyben béka helyett egy kis teknőst kell átjuttatnunk a forgalmas úton.
Támogasd a múltat
A prezentáció és a hangulat iszonyatos potenciállal rendelkezik, a játék grafikája, látványvilága nagyon színvonalas, ám opcionálisan különböző torzítóeffektek aktiválhatóak rajta, melyek akár egy régi VHS kazetta hatását is kelthetik a végigjátszás során. A játék végső tartalmai pedig még jelenleg is képlékenyek, a Kickstarter-kampány sikerességétől függően ugyanis extra elolvasható magazinok, képregények, lejátszható videokazetták, játékok kerülhetnek majd be. Amennyiben a fentiek esetleg nektek is felkeltették az érdeklődéseteket, ajánlom, hogy kövessétek a játékot – a Kickstarter-kampány ugyanis a jelenlegi állás szerint, ha a stretch goalokat nem is éri el, de sikeres lesz, a jövőben így biztosra vehetjük, hogy egy kreatív és hangulatos retró kalanddal gazdagodhat a Steam könyvtárunk.