5. DOUBLE FINE PRODUCTIONS

Egy kissé szomorú a Double Fine története, hiszen hiába készítenek ötletes és végetlenül szórakoztató játékokat, látszólag a kutyának sem kellenek. A Psychonauts például egy kifejezetten remek játék volt, ami a boltok polcain gyűjtötte a port, a Brütal Legend pedig szintén hasonló sorsra jutott, pedig igazán többet érdemelt volna, még a cseppet félrevezető marketing (a vártnál sokkal több stratégiai elem, ugyebár) ellenére is.

Mivel egy kis csapatról beszélünk, a sorozatos anyagi bukdácsolást nem engedhetik meg magukat, így ahhoz, hogy aktívak tudjanak maradni, változtatni kellett az üzletpolitikájukon. A Brütal Legend buktája után Tim Schafer úgy döntött, hogy kisebb játékokat fognak készíteni, így ha egyik vagy a másik befuccsol, nem veszítenek sok pénzt; mehet tovább a munka egy új ötlettel. Ez a stratégia szerencsére bevált, ugyanis az utóbbi években több színes, kurta-furcsa (matrjoska-babákra koncentráló kalandjáték, csak hogy egyet mondjak) program is napvilágot látott, olyanok, amelyek tényleg máshol nem lettek volna életképesek, csak a letölthető programok között.

Kemény munka és sok pénz elvesztése kellett ahhoz, hogy a Double Fine megtalálja azt a piacot, ahol kiélhetik a fantáziájukat, s nem kell attól tartaniuk, hogy egy rizikósabb húzás magával rántja a céget. Azóta nem is néztek vissza a lemezes, nagy költségvetésű játékok (számukra) veszélyes világába, kényelmesen elvannak a saját játszóterükön. Most például egy újabb adag kisebb játék készül, és már formálódik a rajongók pénzéből készülő Double Fine Adventure is.

Az öt legjobb fejlesztőcsapat

A stúdiónak a Kickstarteren több mint hárommillió dollárt sikerült összegyűjtenie új játékának fejlesztésére.

4. BUNGIE

A stúdió egészen kicsiben kezdte a pályafutását: az 1991-es alapításukkor egy aprócska chicagói irodában folyt a munka, elsősorban olyan programokon, melyek kizárólag az Apple gépeire jelentek meg, ugyanis akkoriban ez a platform még jóval nyitottabb volt, mint manapság. Az első játékuk egy egyszerű projekt volt, hiszen semmi mást nem csináltak, csupán a Pong átiratát készítették el -- de persze aztán komolyabb programoknak is nekiláttak: jött a Minotaur: The Labyrinths of Crete, aztán az első belső nézetes, saját motorjukra írt játékuk, a Pathways Into Darkness, majd pedig a Marathon-, a Myth- és az Oni-széria.

Ekkor már 1999-et írunk, a csapat pedig korábbi programjainak köszönhetően népszerű gárda lett, akikre érdemes volt odafigyelni, már csak azért is, mert egy új játékon dolgoztak, ami a népszerű Myth-sorozat sci-fi megfelelőjének volt tekinthető -- ez volt a Halo. Ambiciózus új játékukat maga Steve Jobs mutatta be, akkor még kizárólag az Apple gépeire és PC-re -- aztán jött a Microsoft. Röviddel a bemutató után a redmondi cég felvásárolta a tehetséges kis chicagói csapatot, akik azt a feladatot kapták, hogy a Halóból faragjanak egy belső nézetes lövöldét a Microsoft első asztali konzoljára, az Xboxra.

A sztori többi része mondhatni már történelem, hiszen a Halo jött, látott és győzött. Rövid idő alatt egy aktív, nagyon lelkes és nagyméretű rajongói tábort épített maga köré, végérvényesen bebizonyította, hogy konzolokon is van létjogosultsága az FPS-eknek, s noha mostanra a sorozatnak már nincs akkora hordereje, mint a régi szép időkben, az emberek még most is tűkön ülve várják a következő részt. A Bungie persze már nem foglalkozik a sorozattal, elmeséltek mindent, amit szerettek volna, s most független csapatként, az Activisionnel partneri kapcsolatban dolgoznak legújabb játékukon, melyet ezen a héten, vasárnap fognak hivatalosan is leleplezni.

Az öt legjobb fejlesztőcsapat

A Bungie új ötlete, a Destiny egy négy játékból álló sorozat lesz.

3. CD PROJEKT RED

A CD Projekt RED egy eléggé fiatal stúdió, mely eddig csupán kettő, de nagyon is jó játékot tett le az asztalra. A céget 2002-ben alapították meg a CD Projekt Sp. fejlesztői részeként, s nem sokkal később meg is kezdődött a munka a lengyelországi születésű közkedvelt fantasy író, Andrzej Sapkowski The Witcher (eredeti címe: Wiedźmin) regényfolyamára épülő játékon, mely 2007-ben érkezett meg a boltok polcaira. A feldolgozás óriási sikert aratott, akkorát, hogy a cég belső szerkezetét ennek megfelelően alakították át.

A The Witcher sikerét követően az eredetileg kiadó- és fejlesztőcégnek indult CD Projekt jóval nagyobb hangsúlyt fektetett a játékok készítésére, mint azok boltokba segítésére. A cég befektetői a 2008-ban létrehozott CDP Investment Sp. zászlaja alá tömörültek, majd egy ügyes üzleti manőverrel (reverse takeover) megvetették magukat a csőd szélén álló Optimus S.A.-val, ami lehetővé tette, hogy felkerüljenek a tőzsdére, innentől pedig már csak egy lépés volt az állított szerkezet kiépítése. A jelenleg is ismert formáját 2011-ben vette fel a cég, ugyanis ekkor egyesült az eredeti CD Projekt Sp. és a CD Projekt RED a vállalat domináns részévé válva.

Az elsősorban fejlesztésre berendezkedett lengyel stúdió népszerűségét leginkább annak köszönheti, hogy mindig igyekeznek a lehető legjobb és legtartalmasabb játékokat előállítani, amiből a munkálatok befejezése után DLC címszó alatt nem vágnak ki semmit, s a kész csomagot sem restek megtömni mindenféle csábító extrákkal. A teljesítményük eddig kettőből kettő, hiszen valamennyi Witcher-játék remekbe szabott program volt, így nincs okunk azt gondolni, hogy a következő két játékuk (The Witcher 3, Cyberpunk 2077) ne tudna felérni a korábbi színvonalhoz. Ha tudják tartani a minőséget, akkor ők lehetnek az ipar következő meghatározó cége.

Az öt legjobb fejlesztőcsapat

Annak ellenére, hogy maga a CD Projekt nem különösebben foglalkozik a kiadói teendőkkel, közel vannak a tűzhöz, ugyanis az ő tulajdonukat képezi a nagyon sikeres GOG.com szolgáltatás.

2. ROCKSTAR NORTH

A Rockstar Games több divízióból épül fel, mindközül azonban a Rockstar North a legfontosabb. A skóciai székhelyű, 1988-ban DMA Design néven alapított stúdió az ezredforduló előtt a Lemmings-szériával szerzett magának ismertséget, de az igazán nagy sikert a Grand Theft Autóval érték el -- pedig majdnem a süllyesztőben végezte a program.

A sok gonddal küszködő játékban rejlő potenciált a BMG lemezkiadó játékokkal foglalkozó részlegénél dolgozó Houser testvérek látták meg, akik azon nyomban lecsaptak a jogokra, s noha a program csak nagyon nehezen, sok késéssel és még több pénz felemésztésével tudott elkészülni, végül nagy siker lett, elég nagy ahhoz, hogy túlélje akkori kiadójának bukását. A BMG 1997-ben megvált a befuccsolt, javarész gyenge programokat ontó játékos szekciójától az újonc T2 javára, átadva ezzel a DMA Designt. Mindeközben New Yorkban megalakult a Rockstar Games, ami alá elsőként a skóciai srácok kerültek, ezzel létrehozva a játékipar egyik legstabilabb vállalatának alapját, ahol azóta is a két Houser vezetése alatt épül és szépül a GTA-sorozat, egyéb, hasonlósan sikeres játékokkal együtt.

Nem véletlenül sokunk szíve csücske a Rockstar North és a Grand Theft Auto, hiszen nagy odafigyeléssel megépített, tökéletesre csiszolt játékmenet elegyedik az adott kort tökéletesen ábrázoló, de leginkább kiparodizáló stílussal, arról nem is beszélve, hogy a történetet mozgásban tartó karaktereket igazi lélekkel tölti meg az írók népes gárdája. Voltak persze rossz döntései is a csapatnak, példának okáért még mindig nem tudom mire vélni a két részt is megélt, csak felháborodást keltő Manhunt-szériát. Tekintsük azonban ezeket apróbb botlásnak, jön ugyanis a GTA V, ami megint az év játékának ígérkezik.

Az öt legjobb fejlesztőcsapat

A Grand Theft Auto V-ben már három főszereplőt irányíthatunk, akik közt váltogatunk majd a történet során.

1. VALVE CORPORATION

A Valve esete különlegesnek mondható a játékvilágban, hiszen bukkanók nélkül, nagyon gyorsan emelkedett az A-listás fejlesztők közé. A történet 1996-ban kezdődött, mikor a Microsoftnál meggazdagodott Gabe Newell és Mike Harrington úgy döntött, hogy játékfejlesztésbe kezd, így saját tőkével és egy nagyon tehetséges csapattal a hátuk mögött munkához is láttak, s már az első játékukkal rögtön be is írták magát a történelemkönyvekbe. Természetesen a Half-Life-ról van szó, ami a játékmenet, a történetmesélés és a pályatervezés terén is friss elemekkel gazdagította a műfajt.

Erre a kiugróan nagy sikerre építkezve gyarapodni kezdett a csapat, elsőként ígéretes modok felkarolásával: a Valve éles szemmel vette észre a legjobb közösségi munkákat, s mivel tudták azt, hogy ezek az ifjú tehetségek a népszerűség mellett leginkább egy stabil állásra vágynak, könnyen fel tudták vásárolni a Team Fortress Classicot, a Counter-Strike-ot, és Day of Defeatet. Ezek a viszonylag kis befektetések később busásan megtérültek teljes értékű programokként, teret adva a még nagyobb fejlődésnek, ami végeredményben a Steamet és új játékokat eredményezett.

A Valve sikerének titka, hogy az évek során függetlenek tudtak maradni, s ami még fontosabb: minden játékuk licence a saját kezükben van, ezt pedig nem mindenki tudja elmondani magáról. Ezen felül a játékipar egyik legnagyobb piacterével rendelkeznek, és folyamatosan technikai újításokon törik a fejüket -- persze háromig még mindig nem tanultak meg számolni és az órájuk egészen másképpen jár, de ki merem jelenteni azt, hogy az én szememben ők a legjobbak.

Az öt legjobb fejlesztőcsapat

A Valve egy külön a játékosoknak célzott hardverrel készül, ami gyakorlatilag egy nappaliba szánt PC, Steammel előtelepítve.

Ez az én öt kedvenc stúdióm volt, de biztos vagyok abban, hogy nektek más véleményetek van nem csak a sorrendről, hanem arról is, hogy mely cégeknek kellett volna bekerülnie a Top 5-be. Ragadjatok hát billentyűzetet, s osszátok meg velünk, hogy szerintetek melyik az a cég, amelyik a legtöbbet letéve az asztalra kiérdemelte nálatok a "legjobb" jelzőt.