5. RED ORCHESTRA: COMBINED ARMS

A Make Something Unreal kiváló alkalom arra, hogy az ügyes modderek megcsillogtassák a tudásukat, az évek során pedig több érdekes alkotás is született. Az egyik legjobb a Tripwire Interactive által megálmodott Red Orchestra: Combined Arms volt, mely a Medal of Honor: Allied Assaulthoz, illetve a Soldier of Fortune II-höz használt id Tech 3 motorra támaszkodva kezdte meg pályafutását, a végleges formáját azonban Unreal Engine 2.5 alatt érte el.

Az amerikai csapat a második világháború keleti frontját ültette a képernyőinkre, ám olyan realitással, amit máshol nem igen láthattunk. Célkereszt például nem volt a képernyőn, a töltényeink számát fejben kellett követnünk, s egyetlen találat a halálunkhoz vezethetett. Ez a kemény megközelítés maga köré vonzotta az érdeklődőket, a mod pedig meg is nyerte a 2005-ös Make Something Unreal versenyt főnyereményét, tehát 50.000 dollárt készpénzben, és egy ingyenes Unreal Engine 2.5-ös, illetve egy Unreal Engine 3-as licencet, amit kedvük szerint használhattak fel.

A győzelem után a csapat 2006-ban alaposan felturbózva kiadta az alkotásukat Red Orchestra: Ostfront 41-45 néven, majd 2009-ban, a szintén egy módból kinőtt Killing Floort dobták piacra, aztán 2011-ben elkészítették a Red Orchestra folytatását, jelenleg pedig a második világháború csendes-óceáni hadszínterét bemutató Rising Stormon munkálkodnak. Mindez azonban nem válhatott volna valóra, ha a Red Orchestra: Combined Arms nem sikerül ilyen jól, vagyis egy jó mod képes megadni a kellő lökést ahhoz, hogy egy cég virágzásba kezdjen.

Az öt legjobb mod
A sorozat a való életben, a második világháború alatt Németországban, a megszállt Európában és a Szovjetunióban működött Vörös Zenekar (Red Orchestra) ellenálló szervezet alapján kapta a nevét.

4.TEAM FORTRESS

Annak idején a kihagyhatatlan Orange Box keretében szinte mindenkihez eljutott a Team Fortress 2, melyet azóta már bárki ingyenesen letölthet. A program a fennállása során rengeteg változáson esett át, melyek frissen tartották a programot, ezzel biztosítva azt, hogy még most is aktív legyen a közösség. Ennek a rajongói tábornak a gyökerei azonban sokkal mélyebbre nyúlnak, mint azt gondolnánk, hiszen az eredeti Team Fortress 1996-ban, egy Quake modifikációként látta meg a napvilágot.

A fejlesztést egy három fős csapat végezte, akik kifejezetten addiktív, kaszt alapú játékot hoztak össze. Itt mindenkinek meg volt a maga erőssége és gyengéje, s így csak egymás segítve lehetett győzelemhez jutni. Ez az elképzelés sokak tetszését elnyerte, köztük a Valve Software-ét is, akik felkarolták a fejlesztőket. A cég gondozásában 1999-ben jelent meg lemezes formában a Team Fortress a Half-Life-ban használt, módosított Quake motorra támaszkodva, majd 2007-ben, immáron a Source motort használva a hivatalos folytatás is elkészült, ami azóta is rendszeres frissítésekben részesül.

Természetesen a folytatásra való várakozás közben az emberek nem malmozással töltötték az időt, hanem vagy az eredeti TF-fel játszottak (még most is találni működő szervert), vagy újabb változatokat találtak ki. Ékes példája a közösség kitartásának és szenvedélyének, hogy a közel 10 éves szünet alatt többek között az Unreal Tournament 2003, a Wolfenstein: Enemy Territory, a Quake III Arena és az Aliens versus Predator 2 alá is elkészítették a kis kedvencük egy változatát, némileg alakított játékmenettel.

A Team Fortress a halálból jött vissza, és most sikeresebb, mint valaha -- az persze vitatható, hogy az egyes frissítések mennyire voltak jók, de az nem, hogy a játékosok még most is imádják a programot, a Valve pedig ezt nagyon jó érzékkel vette észre. A cégnek egyébként is szokása lecsapni a jó modokra.

Az öt legjobb mod
A Team Fortress 2-höz eddig 22 nagyobb frissítés jelent meg, alaposan átalakítva és kibővítve a játékot.

3. BLACK MESA

A Half-Life sorozatnak óriási rajongói tábora van, ami nem is csoda, hiszen a Valve 1998-ban egy korszakalkotó játékot tett le az asztalra, amivel mindenkinek játszania kell. Az eredeti alkotás különösebb gond nélkül, pár kattintás útján most is működésre bírható, s a fiatal játékosok megtapasztalhatják, milyen is volt az akkor még totál ismeretlen Gordon Freeman bőrébe bújni. Az idő azonban nem volt kegyes a játékhoz, s a kopottas grafika, illetve a kezdetleges karaktermodellek elijeszthetik az embereket -- itt jön képbe a Black Mesa.

A legendás első rész teljes feldolgozását 2004-ben jelentette be a rajongókból álló csapat, akik a kezdetekben még szépen haladtak a munkálatokkal, ám 2008 környékén elkezdődtek a nehézségek, s tudatosult bennük, hogy talán túl nagy fába vágták a fejszéjüket. A helyzeten nem segített, hogy akkoriban kiadtak egy rendkívül pofás videót arról, hogyan is fog kinézni a játék, ami csak azt eredményezte, hogy az addig eléggé türelmes rajongók elkezdték a fülüket rágni, hogy mikor lesznek már kész.

Hosszú hónapok teltek el anélkül, hogy bármit is hallottunk volna a játékról, majd végül 2012 szeptemberében a végéhez értek a munkálatok, de csak a játék első felé kaphattuk meg, a Xen dimenzióban játszódó pályákat ugyanis teljesen átdolgozzák a srácok -- azt persze még nem mondták, hogy ezzel mikorra lesznek készen, de tudunk várni.

Az öt legjobb mod
A mod azért készült el, mert a csapat tagjai nem voltak megelégedve a Half-Life: Source-szal.

2. DEFENSE OF THE ANCIENTS

A DotA nagyon hosszú utat tett meg a sikerig, s rengeteg változáson esett át. A közösség ügyesebb tagjai formálták, építették és szépítették a programot, mely végül egy új, sok ezer embert lekötő játékstílust teremtett meg a maga szépségével és problémáival.

A mod egy, a StarCrafthoz készült, kevéssé sikeres, de ígéretes Aeon of Strife néven megjelent alkotásig eredetezhető vissza, az igazi fejlődés azonban a WarCraft III-mal és annak robosztus pályaszerkesztőjével kezdődött meg. Az első változat 2003-ban jelent meg, mégpedig az Eul nevet használó játékosnak köszönhetően; ő volt az, aki meglátta a potenciált az Aeon of Strife-ban, s Defense of the Ancients néven kiadta annak javított és kiegészített változatát, mely hamar tömegeket vonzott maga köré. A mod fejlesztése egészen a The Frozen Throne és annak még jobb pályakészítőjéig folyt, amikor is Eul átadta a stafétát a közösségnek. A DotA-ból ekkor több változat is készült, a legnépszerűbb azonban a Guinsoo által megalkotott DotA Allstars volt, mely az eredeti kiadás legjobb elemeit, hőseit és játékmechanizmusait tartalmazta, illetve komoly javításokat hozott a karakterek optimalizációja terén.

Guinsoo 2005-ig nagyon aktívan gondozta az Allstarst, majd távozott, s helyét IceFrog vette át, aki tovább csiszolta a játékmenetet, még tovább növelve a mod népszerűségét -- ekkoriban azonban sokaknál világossá vált, hogy a formulának terjeszkednie kell. Rövidesen felütötték a fejüket a hasonló játékok, melyek közül mindenképpen ki kell emelni a League of Legendset, mely Guinsoo közreműködésével készült el, és a DotA 2-t, mely IceFrog vezénylésével jelenleg is formálódik a Valve berkeiben.

Az eredeti Defense of the Ancientsből kialakult MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) stílus az évek során egy elfogadott, új módja lett a szórakozásnak, ami előtt nagy jövő áll, ám a sikert beárnyékolják a belső viszályok. Nem is olyan rég IceFrogot volt munkatársa azzal vádolta, hogy titokban a konkurens Heroes of Newerthen dolgozott, a Valve pedig a Blizzarddal ment perre a DotA név miatt, ami végül bíróságon kívül az előbbi javára zárult le.


A BassHunter egyik népszerűbb száma a Vi sitter i Ventrilo och spelar DotA címet kapta, ami durva fordításban ezt jelenti: Fent vagyunk Ventrilón, és a DotA-val játszunk.

1. COUNTER-STRIKE

Minden játékos valamilyen formában kapcsolatba került a Counter-Strike-kal; van, aki csak hallott a legendás modról, néhányan csak pár kört játszottak vele, a nagy többség viszont sok tucat órát nyüstölte a programot, melyet túlzások nélkül nevezhetünk a leginkább meghatározó, megkerülhetetlen modnak.

A játék fejlesztését egy aprócska, négy fős csapat kezdte meg a 90-es évek legvégén, a munkájuk pedig nagyon hamar beírta magát a történelemkönyvekbe. Az első béta változat 1999-ben jelent meg, majd a gyors ütemben érkező, egyre több funkciót, pályákat és érdekességeket tartalmazó verziófrissítéseknek köszönhetően rohamosan növekedett a játék népszerűsége -- annyi ember csődült Jess Cliffe és csapatának gyermeke köré, hogy a Valve is felfigyelt a dologra.

A Half-Life alapjaira épülő mod 2003-ban, négy év szorgos fejlesztés után érte el az 1.6-os, sokak által legjobbnak tartott verzióját. Ekkor a játék már a Valve oltalmazó szárnyai alatt terjeszkedhetett, a csapat stabil munkát kapott a cégnél, s ez volt az egyik első játék, ami a Steam rendszerében jelenhetett meg, ami együtt járt azzal, hogy komoly támogatásban részesült a közönség. Noha eget rengető változások egyik patch útján sem érkeztek, emiatt senki sem panaszkodott, a játék ugyanis úgy volt jó, ahogy van.


Brazíliában 2008-ban a bíróság betiltotta a Counter-Strike forgalmazását a közbiztonság védelmének érdekében. A tiltás 2009-ben feloldották.

Máig ez az egyik legnépszerűbb program a PC-s játékosok körében, ami rendszeresen előkerül az informatika órákon, a koleszokban és persze a pénzdíjas bajnokságokon, ezen felül pedig a kora ellenére a Counter-Strike még mindig előkelő helyen szerepel a Steam legnépszerűbb játékainak listájában, csúcsidőben akár 50.000 játékost is lekötve. Kevés olyan mod van, ami ugyanezt elmondhatná magáról, főleg azt, hogy egy egész franchise-t szült.

Ezek mellett természetesen nem szabad megfeledkezni a kisebb modifikációkról sem. A FIFA-hoz például fáradhatatlanul gyártják az emberek a mezeket, a labdákat és cipőket, a Portal 2-hoz tucatjával jelennek meg a jobbnál jobb tesztkamrák, és még lehetne sorolni, de a lényeg az, hogy a PC-s játékipar fontos mozgatórugója a modder-közösség, akik kreativitásukkal új életet tudnak lehetni a játékokba, vagy csak egyszerűen drasztikusan kitolják annak élettartamát -- mindezt pedig ingyen. Neked mi a kedvenc modod?