Régóta tartom magam filmrajongónak, és számtalan klasszikus, nagyköltségvetésű, vagy éppen B (sőt, néha ZS) kategóriás alkotással a hátam mögött azt kell mondanom, hogy felettébb ritkán fordul elő, amikor tudatosul bennünk, hogy egy filmtörténeti pillanatnak vagyunk a szemtanúi. Márpedig pontosan ezt éreztem 1996-ban, amikor szülővárosom mozijában megtekintettem a Heat című, nálunk Szemtől szemben néven futó filmet. Igen, arról az ominózus beszélgetésről beszélek Vincent Hanna és Neil McCauley között. Ott ülsz a sötét teremben, és a kor két legnagyobb színésze eléri azt, amire csak ők képesek: gyakorlatilag megáll az idő, téren és időn kívülivé válnak a mondataik, gesztusaik, a jelenlétük szinte tapintható. Zseniális, utánozhatatlan, megkerülhetetlen – a mai napig jó érzéssel gondolok vissza arra a pillanatra. Ezt pedig a két titánnak, Al Pacinónak és Robert De Nirónak köszönhettem, melyek közül utóbbi épp ma ünnepli születésnapját, ami tökéletes apropója tekintélyes karrierje rövid áttekintésének.

deniro1.jpg

Robert Anthony De Niro 1943. augusztus 17-én született New York City Greenwhich Village városrészében. Édesanyja – Virginia Admiral – festőművész volt, édesapja – Robert – festészettel és szobrászattal foglalkozott, valamint verseket is írt. Szülei válását követően – ekkor a kis Robert csupán hároméves volt – az anyja gondozásába került, de azért apja sem tűnt el az életéből. Akkoriban egyébként meglehetősen szégyenlős volt, mégis rendkívüli érdeklődést mutatott a színészet iránt. Első szerepét 10 éves korában, egy iskolai előadáson játszotta el, rá osztották ugyanis az oroszlán szerepét az Óz, a csodák csodája című darabban. Tinédzser évei meglehetősen zavarosak voltak, mivel iskola helyett inkább a környékbeli barátaival csavargott az utcákon. Ennek köszönhetően két intézményből is eltanácsolták, végül 16 évesen indult el véglegesen a világot jelentő deszkákon – először Stella Adler majd később Lee Strasberg színiiskolájában végzett kurzusokat. A következő években off-Broadway darabokban és televíziós reklámokban vállalt szerepeket, az igazi kiugrást viszont Brian De Palma 1963-ban készített, ám végül csak 1969-ben bemutatott alkotása, a The Wedding Party jelentette a fiatal színésznek, bár debütáló filmje technikailag az 1965-ös francia filmdráma, a Three Rooms in Manhattan volt. Első főszerepét szintén De Palma egyik filmjében, az 1968-as Üdvözletekben (Greetings) játszhatta el, amiben Jon Rubin karakterét öltötte magára.

deniro2.jpg

Az igazán meghatározó időszakot kétségkívül a ’70-es évek jelentették De Niro számára. 1973-ban egy haldokló baseballjátékost alakított a Bang the Drum Slowly című moziban, amiért megkapta a New York-i Filmkritikusok Szövetségének díját, majd következett az igazi közönségsiker, vagyis a Martin Scorsese-vel készített első közös munkája, az Aljas utcák (Mean Streets), és vele „Johnny Boy” karaktere. Ami pedig ezután történt, az már maga a filmtörténelem. 1974-ben, A keresztapa (The Godfather) második részében nyújtott alakításáért hazavihette a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Oscar-díjat. Ez az eset egyébként a mai napig igazi kuriózumnak számít, hiszen ugyanazon karakter (Vito Corleone) megformálásáért két színész is megkapta az Akadémia elismerését – Marlon Brando ’73-ban, De Niro pedig ’75-ben. A ’70-es évek második felét pedig olyan zseniális alakításai jellemezték, mint Travis Bickle a Taxisofőr (Taxi Driver) című klasszikusban, vagy épp Michael Vronsky a Szarvasvadászban (The Deer Hunter).

deniro3.jpg

Az 1980-ban bemutatott Dühöngő bika (Raging Bull) főszerepéért aztán megkapta a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat, de szerepelt továbbá Sergio Leone ’84-es gengszterfilmjében a Volt egyszer egy Amerikában (Once Upon a Time in America) és Terry Gilliam Brazil című filmjében is. Még a Scorsese-vel kialakult baráti viszony sem gátolta meg abban, hogy nemet mondjon a rendező kérésére, és elvállalja Krisztus utolsó megkísértése (The Last Temptation of Christ) címszerepét – ezt végül William Dafoe játszotta el zseniálisan. Helyette magát az Ördögöt alakította Alan Parker 1987-es Angyalszív (Angel Heart) nevet viselő thrillerében – ez az egyik kedvenc alakításom a színésztől.

deniro4.jpg

Ünnepeltünk pedig a ’90-es években sem panaszkodhatott, mivel rögtön az elején érkezett egy újabb Scorsese darab, tehát egy újabb kultikus gengszterfilm – igen, kitaláltátok, ez volt az 1990-ben debütált Nagymenők (Goodfellas). A mindenki által jól ismert klasszikust még ugyanabban az évben egy mély dráma követte az Ébredésekben (Awakenings) ráadásul a nem kevésbé nagyszerű Robin Williams oldalán láthattuk viszont. Később játszott pszichopata gyilkost a ’92-es Cape Fear – A rettegés fokában, vagy épp holtak testrészeiből megalkotott rémséget a Kenneth Branagh által rendezett Frankensteinben. Ekkor jelentek meg olyan, mára már klasszikusnak számító filmjei, mint a bevezetőben említett Szemtől szemben vagy éppen a Casino, de szerepelt Tarantino Jackie Brownjában és egy ’99-es maffia film-komédiában, a Csak egy kis pánikban (Analyze This) is – érdekes tény, de ez utóbbi volt a színész legjövedelmezőbb filmje.

deniro5.jpg

A 2000-es években talán egyfajta hanyatlás is megfigyelhető volt a művész karrierjében, de ez leginkább a középszerű vígjátékoknak tudható be. Egy biztos: Robert De Niro a mai napig aktív filmes, és korunk egyik legnagyobb színésze, olyan, akinek munkásságát csak elismerni lehet. Nem is tehetünk mást, csupán annyit, hogy megköszönjük neki a számtalan élményt. Boldog Születésnapot Kívánunk a Legendának!

Képek forrása: IMDb