Nagyon sok játék próbál mosolyt csalni az arcunkra, de van néhány kivétel, melyek inkább könnyfakasztásra és a játékos elszomorítására jók. E programok közül szemezgetünk most, bemutatva az öt legdepresszívebb videojátékot, amit valaha kiadtak. Listánk természetesen ezúttal is szubjektív, a kommentek között pedig nyugodtan jöhetnek a különböző alternatívák.
5.: Dark Souls 2
Kezdjük a listát egy viszonylag friss jövevénnyel, a Dark Souls 2-vel, mely ugyan nem különösebben szomorú játék, szimbolizmusa, története és témái nyugtalanító igazságokat rejtenek az élet körforgásával kapcsolatban. Mert hisz miről is szól a Dark Souls 2? Hát persze, hogy az elkerülhetetlen végről: Drangleic királysága egy életút metaforája, mely a semmiből virágzik fel, és a csúcson indul hanyatlásnak, egészen addig, míg minden újra nem indul -- ahogy a játék egyik mellékszereplője ironikusan megjegyzi, „ez az egész egy átok”, hisz nincs valódi happy end, senki sem ússza meg a kaszással való randit, a játékos pedig megannyi veszedelmes ellenfél lekaszabolása után sem tehet mást, mint hogy belenyugszik az elmúlás gondolatába. Na, görbül már a szátok?
4.: Amnesia: A Machine for Pigs
A tavaly megjelent Amnesia: A Machine for Pigs nem a Frictional Games által kreált előd receptjét követi, hiszen bár megtalálhatók benne a The Dark Descent fontosabb elemei, egy túlélőhorror-kalandjáték keverék helyett inkább spirituális utazást kapunk, mely egy szörnyű bűnt elkövetett ember zarándoklataként fogható fel. Megbocsátás? Béke? Nyugalom? Boldog befejezés? Ne is álmodjunk ilyenekről, kérem! A Machine for Pigs utolsó pillanatai olyan nyomasztóak, hogy a játékot még a tesztoszteront reggeliző férfiemberek is megkönnyezhetik, a zárófejezet üzenete pedig örökre az agyunkba vési, hogy az embernél nagyobb disznó nincs a világon.
3.: Silent Hill 2
A Silent Hill 2 története és megfejtése számtalan rokonságot mutat a Machine for Pigsszel, hisz akárcsak a The Chinese Room játéka, a Konami klasszikusa is a bűnbánatról és az emberi gyarlóságról szól. James Sunderland, a Silent Hill 2 főszereplője igazi szerencsétlen flótás: nem elég, hogy az évek óta elhunyt, szeretett felesége iránt érzett gyász lassan felőrli James személyiségét, az amúgy jóképű és tipikusan „rendes pasas” Sunderland egy nap levelet kap a síron túlról, melyben volt neje arra kéri, hogy találkozzanak kedvenc üdülőhelyükön, Silent Hillben. A játék a ködbe burkolózott szellemváros határán indul, és megannyi vizuális és verbális tanulsággal átszőtt, szomorú történetet mesél el egy megtört emberről. Jó tanács: ha depresszióban szenvedsz, inkább kerüld el a programot!
2.: The Last of Us
A The Last of Us a PS3 tavalyi legnagyobb durranása volt, a nemrég megjelent Remastered kiadás pedig a PS4 tulajdonosai számára okoz kellemes órákat. Vagy mégsem? Nos, bár a The Last of Us játékmenete és összetettsége példaértékű, valójában a program története, az ezt megalapozó szövegkönyv, valamint a filmeket megszégyenítő dramaturgia az, ami elsősorban felelős a Naughty Dog játékának népszerűségéért. Mivel pedig a sztori középpontjában egy olyan gombafertőzés áll, ami zombivá változtatta az emberiség többségét, a túlélők pedig állatok módjára ölik egymást a vadonban, talán érthető, hogy a The Last of Us miért került ilyen magasra a listán. Arról pedig, hogy a főszereplők összetört emberek, a befejezés valódi spirituális saller, az utolsó jó emberek pedig a szemünk láttára halnak kínhalált a játékban, még nem is beszéltünk.
1.: Heavy Rain
A Heavy Rain is egy PS3-exkluzív játék, és mint ilyet, talán bosszantó a lista élén látni, de ezúttal nem a platformok, hanem az alkotások depressziófaktora a döntő tényező. És bizony a Heavy Rainnél megrázóbb, sötétebb játékot nem nagyon láttunk se előtte, se utána. A sztori egy gyerekekre specializálódott sorozatgyilkos, és az áldozatai után maradt családtagok körül forog. A nyomozás és a szerteágazó forgatókönyv elkeseredett, bánatba fulladt emberek életét követi, akik más-más módon próbálnak megküzdeni a bennük dúló érzelmi viharokkal, általában sikertelenül. A Heavy Rain tökéletes példája annak, hogy egy játék nemcsak a vér vagy a szexualitás megjelenítése miatt készülhet kizárólag felnőtteknek: elég, ha olyan érzéseket vált ki a játékosból, amiket csak egy lelkileg érett ember képes a helyükön kezelni.
Fogalmam sincs mikor készül el (ha elkészül e egyáltalán), de miután elolvastam a leírását, átértékeltem magamban az összes depressziós játékot és már így előre, látatlanba is megszavazom neki a legdepressziósabb játékcímet. Mert hát milyen játék lehet az, ahol egy apa a saját tapasztalatait ülteti át a játékba, bemutatva, hogy milyen is volt egy rákos kisfiú édesapjának lenni? Egy éves korában diagnosztizálták a rákot és idén márciusban távozott el közülünk a kis Joel. Ezt az időszakot igyekszik Ryan Green elénk tárni a hamis reményekkel és a szenvedéssel együtt.
Fogalmam sincs mikor készül el (ha elkészül e egyáltalán), de miután elolvastam a leírását, átértékeltem magamban az összes depressziós játékot és már így előre, látatlanba is megszavazom neki a legdepressziósabb játékcímet. Mert hát milyen játék lehet az, ahol egy apa a saját tapasztalatait ülteti át a játékba, bemutatva, hogy milyen is volt egy rákos kisfiú édesapjának lenni? Egy éves korában diagnosztizálták a rákot és idén márciusban távozott el közülünk a kis Joel. Ezt az időszakot igyekszik Ryan Green elénk tárni a hamis reményekkel és a szenvedéssel együtt.
Én nem tudom, hogy hanyadik helyre, de szerintem a Gone Home is simán elférne a listában. Ma játszottam ki egy huzamban, és számomra ahogy a sztori egyre jobban kibontakozik benne, én egyre inkább frusztráltabban éreztem magam, és egyre inkább kezdtem megszánni szegény testvérkémet, Sam-et, aki kezdetben egy kis szerény teremtés volt, de teljesen megváltozott. Aztán, amikor vége lett: egyszerűen kész voltam. Nem is feltétlenül maga a sztorija (bár az is erősen rásegít), hanem maga a ház is olyan nyomasztó, sőt helyenként rémisztő. Most, hogy így kivittem, úgy érzem, egyik kedvenc játékom lett, úgyhogy mindenkinek csak ajánlani tudom, aki szereti a depresszív játékokat.
10/10
Én nem tudom, hogy hanyadik helyre, de szerintem a Gone Home is simán elférne a listában. Ma játszottam ki egy huzamban, és számomra ahogy a sztori egyre jobban kibontakozik benne, én egyre inkább frusztráltabban éreztem magam, és egyre inkább kezdtem megszánni szegény testvérkémet, Sam-et, aki kezdetben egy kis szerény teremtés volt, de teljesen megváltozott. Aztán, amikor vége lett: egyszerűen kész voltam. Nem is feltétlenül maga a sztorija (bár az is erősen rásegít), hanem maga a ház is olyan nyomasztó, sőt helyenként rémisztő. Most, hogy így kivittem, úgy érzem, egyik kedvenc játékom lett, úgyhogy mindenkinek csak ajánlani tudom, aki szereti a depresszív játékokat.
10/10
Legközelebb (is) óvatosan velük.
Legközelebb (is) óvatosan velük.
Metro 2033 ilyen téren az én listámon is szerepel, megvan a kellően nyomasztó atmoszféra ott is.
De én még felpakoltam az ilyen listámra a Little Infernot is, hiszen alapjáraton nem tűnik annak de még is az. Hiszen csak bámulod a kandallót ahogy elégeted a dolgokat és közben egyedül vagy, odakint szakad pedig szakad a hó. Nem túl vidám játék az biztos. Minden esetre nálam a Limbo eddig mindent visz ilyen téren.
UI: PS/XBOX eladókat nem kérek. Exkluzív címeket ismerem, van amivel játszottam is. Egyik konzolom sincs, nem is lesz. Nem is baj, utazom elég sokat így nem használnám, max porfogó lenne. A másik meg hogy amíg a PC-m tudja azt amit egy konzol addig főleg nem kell. Köszönöm :)
És akkor most szerintem sem a Diablo III lenne az egyik legdepresszívebb játék. :)
Ez a tény mélységesen el tud szomorítani ;)
Kábé mostanra készült el, kár, hogy már nem érdekel. Most kellett volna kiadni. „When is done…”
Ez a tény mélységesen el tud szomorítani ;)
Ez a tény mélységesen el tud szomorítani ;)
Kábé mostanra készült el, kár, hogy már nem érdekel. Most kellett volna kiadni. „When is done…”
Ez a tény mélységesen el tud szomorítani ;)