Néhány játékról biztosan tudjuk, hogy a közeljövő nagy durranásai lesznek, főleg így az E3 2014 után. Nyilván az évente megjelenő Assassin’s Creed- vagy Call of Duty-epizódok ismét milliószámra fogynak majd, ahogy a friss Battlefield: Hardline-t és a BioWare egyik húzócímének folytatását, a Dragon Age: Inquisitiont is tisztességes eladási számok fogják övezni, éppen úgy, mint az EA sportjátékait. Sokkal érdekesebb azonban a lista másik oldala: vajon melyek lesznek azok a játékok, amelyek az idei pénzügyi évben nem fognak úgy teljesíteni, mint azt a fejlesztők és a kiadók remélik? Az e heti Top 5 rovat ezt a kérdést hivatott megválaszolni.
Figyelem! Ez a lista puszta spekuláció, tehát NINCS rá garancia, hogy valóban az összes rajta szereplő termék a süllyesztőbe kerül, ám minden esetben az esély jóval több a nullánál.
- PC
- XBOX 360
- XBOX One
- PS3
- PS4
5.: Sniper Elite 3
Hol is kezdjem? Szerintem mindannyian tudjátok, hogy június elején ingyenessé vált (és azóta ismét fizetős lett) a Sniper Elite V2, amit milliók töltöttek le. Arra az esetre, ha ez az akció nem bírna elég marketingjelleggel, a biztonság kedvéért a kiadó rengeteg pénzt költött el folytatás reklámjára, hátha felfigyel rá a közönség. Nem egy trailer érkezett mostanában, ami a Sniper Elite 3-at dicséri, de ez kevés a sikerhez.
A hiba ott van, hogy bármennyire is szépen hangzik a hitegetés, rengeteg kételyre adnak okot a korábban megjelent részek. Mindkét játék harmatgyengére sikeredett, a második rész maximum közepesnek nevezhető, viszont egyáltalán nem élvezhetetlen. Szerencsére a játékot fejlesztő Rebellionnak volt annyi esze, hogy meglepjen minket a kooperatív mód lehetőségével, így akár másodmagunkkal is végigrohanhatunk a kampány pályáin, és mindannyi tudjuk, hogy egy haverral együtt lődözni a nácikat sokkal élvezetesebb, mint egyedül gránátokat hajigálni a tömegesen érkező oroszokra. Itt mindkettőre akad lehetőségünk. Hála az égnek, ezt a jó szokásukat a harmadik installációra is megtartják a fejlesztők, ám ha nem javítanak semmit a minőségen, akkor nem fognak megugrani az eladások annyira, hogy azt mondhassuk, nyereséges lett a projekt.
Macskaszimulátor
...avagy a kecskék után szabadon. Most szeretett házi kedvenceink, a cicák veszik át az uralmat az állatos szimulátorok piacán, de vajon képesek lesznek-e lepipálni a 2014-es év slágerét, a Goat Simulatort? Egyelőre tucatnyi jel mutat arra, hogy nem. Az elkészült demó, ami még annyira kezdetleges, hogy alfának nevezni is csúfolás, egyáltalán nem köti le az embert. A kecskeszimulátorban legalább volt fantázia a furábbnál furább lehetőségek és az elénk állított kihívások miatt, ám ez sajnos hiányzik a cicás klónból. Persze első blikkre vicces, hogy egy macska szemszögéből látjuk a világot, ám ez édeskevés az üdvösséghez.
A játékmenet másból sem áll (jelenlegi formájában) mint: körbejárni a gazdánk hálószobáját és minden mozdítható tárgyat letaszítani a földre, törni-zúzni, a rongálás után pontokkal díjaz a rendszer, mi pedig örülünk a fejünknek. A fejlesztő, Chris Chung azt ígérte, hogy a végleges verzióban több kaszt lesz elérhető (többek között egy gamer-cica megjelenésére is készülhetünk), pár új helyszínre is eljuthatunk majd négylábúként, egynéhány új tárgyat rongálhatunk meg, és akár a szomszéd szemetesét is feltúrhatjuk. Ugye milyen izgi? Ja várj...! És azt mondtam már, hogy ez pénzbe fog kerülni?
A Catlateral Damage -- merthogy ez a pontos címe -- egyetlen esélye az, hogy internetfalu telis tele van cuki cicás tartalommal, ezért elképzelhető, hogy akármennyire unalmas lesz a késztermék, a vásárlók vinni fogják, mint a cukrot. Meg aztán a projekt a Kickstarteren és Green Lighton nyerte meg magának az emberek bizalmát, valamint pénzét. Ellenben ez nem jelenti azt, hogy jól fog teljesíteni a szaksajtó hasábjain, ahogy azt sem, hogy elkészültét követően érdemes lesz rá beruházni.
Enemy Front
Láttam egy egész jónak tűnő játékot, megnéztem a trailerét, megtetszett, ígéretesnek tűnt, aztán arcon csapott a felirat: City Interactive. Azoknak, akiknek ez a név nem mond semmit, mert túl fiatalok, vagy elkerülték a Rossz PC Játékok sorozatot, elmondjuk, hogy a City Interactive csapata -- amely nem mellesleg lengyel, akárcsak a Witchert fejlesztő CD Projekt -- híres arról, hogy low budget, kifejezetten gyenge minőségű játékokat fejleszt és dob piacra.
Az utóbbi pár évben megtáltosodtak a Citynél, és valamelyest „minőségibb” árut produkáltak, ám még mindig nem voltak képesek kilépni a saját árnyékukból és igazán jót alkotni. Mindez igaz az Enemy Frontra is, pedig első blikkre kifejezetten jónak tűnt, akárcsak a Sniper: Ghost Warrior, ennek ellenére a történelem megismételte önmagát. A grafika elmegy, a sztori bugyuta, a játékmenet pedig pocsék és csak helyenként szórakoztató, ráadásul pont az menthetné meg, ami nincs benne: co-op. Ugyanúgy, mint a Sniper Elite-nél, itt is sokat nyomott volna a latba, ha beleépítik ezt a módot, de helyette kaptunk egy basic shootert multiplayerrel. Kösz, City! Az azonban dicséretes, hogy nem 40 és 50 euró értékben lehet megvásárolni az Enemy Frontot, hanem csak 30-ért. Aki akar, az tehet vele egy próbát, hátha bejön neki; a demó ingyenesen elérhető Steamen keresztül.
The Last Guardian
2009-ben bemutattak róla egy trailert, kaptunk pár infót, és azóta síri csend és hullaszag veszi körül a projektet. Azonban az egész világ mindmáig várja ezt az IP-t, hiszen a legendás Team ICO készíti, amely megalkotta a klasszikus PlayStation-játéknak számító Icót és a The Shadow of the Colossust.
Érkeztek pletykák arról, hogy az előző generáció helyett inkább PlayStation 4-re adnák ki a The Last Guardiant, ami végett még tovább csúszik a projekt, mivel a Team ICO-nak át kell rántania egyik konzolról a másikra a már kész elemeket. A program már több mint hét éve készül, és ezzel a tekintélyes számmal felkerült arra a Development Hell-listára, amin szerepelt többek között a Duke Nukem Forever, az Aliens: Colonial Marines és a már elfeledett Too Human. Persze vannak olyan játékok, amiknek jót tett a hosszú fejlesztési ciklus, mint amilyen a Dragon Age: Origins (5 év), Fallout 3 (6 év), L.A. Noire (8 év) vagy a Team Fortress 2, amit 1998-tól kezdve a mai napig folyamatosan bővítenek, toldozgatnak, foltozgatnak a fejlesztők.
Hatalmas felelősség van a fejlesztők vállán, mivel játékuknak el kell érnie azoknak a klasszikusok szintjét, amiket eddig kiadtak. A rossz hír azonban az, hogy Fumito Euda, a csapat szíve-lelke és kreatív vezetője 2011-ben végleg otthagyta a Team Icót -- vélhetőleg azért, mert megromlott a kapcsolata kiadójukkal, a Sonyval -- és indie vizekre evezett. Állítása szerint tanácsadóként továbbra is közreműködik a fejlesztésben, ám ez azt jelenti, hogy szakértelméről valamint zseniális ötleteiről híres tervezőóriás már nem támogatja közvetlenül a The Last Guardiant. És ha ez még nem lenne elég, amennyiben a játék végre valóban megjelenik, tömegesen fognak akadni olyanok, akik bírálni fogják a készterméket, hiszen teljesíthetetlenül magas elvárásokkal ültek le a konzoljuk elé.
Bármi, ami innovatív
Az utóbbi pár évben semmi meglepetéssel nem rukkoltak elő a nagy kiadók, csupán indie fronton láthattunk némi frissítést. Az E3 sem tartogat különösebb meglepetéseket: újra és újra ugyanazokat a shootereket adják el nekünk, mint amiket már öt éve kijátszottunk. És hogy mégis miért?
Mert a casual réteg, más szavakkal élve „a többség”, nem akar változást. Hiába könyörög a szaksajtó némi innovációért, ha valami egyedivel ruháznak fel egy hőst, akit gyerekkorunk óta szeretünk, lásd Mario, azt egyszerűen nem keresik a vásárlók azzal a címszóval, hogy „nem ezt vártuk” vagy „nem ezt akartuk”. A szkepticizmus a minőség rovására megy, és ezen még a generációváltás sem segített igazán.
Ha nem ismernétek, a Game Theorist néven elhíresült amerikai srác készített ebben a témában egy remek videót. Érdemes vetni rá egy pillantást, mivel igen tanulságos.
Mellesleg írtam hogy TALÁN 2001:D Nem néztem utána. Igen:) Hosszú volt és tartalmas amilyennek egy játéknak lennie kell(volt vagy 20 pálya amelyek egyesével hosszabbak voltak mint a V2-ből 3 pálya, mellesleg a V2nek van vagy asszem 8 egetrengető pályája. AZTA......
A korábbi kommentben leírtak érvényesek az előbb említettekre is, próbálkozni lehet nyugodtan.
Sajnos az ilyen gondolkodást, taktikát és minden mást (pl. társak segítése) elváró egyedi címeket inkább hanyagolja a nagy közönség (főleg USA), mert türelmetlen. Aztán jöhet a kérdés: miért?
Akinek tényleg eseménydús napja van, annak TÉNYLEG a fontosra kell koncentrálnia. Ezért cserébe NE a játékokat alakítsák át alkalmi gamereknek szóló prodoktumokká. Szabadideje dögivel lesz hétvégén (kivéve ha vlakinek szombaton is van meló).
Azért említem többször a CoD-os címek esetében az eredeti szoftver dolgot, mert: próbálkoztál már feltört verziójú CoD-dal online? Bennem IS felmerült a kérdés: Megveszik? Miért nem töltik le torrentről vagy akárhol? Hát pont emiatt, hogy inkább multiplayer-t tolnak kampány helyett, amit meg is értek, mert az már megunt "agyonscriptelt-lineáris" nyomvonalat követi sokadjára, ahol úgy kell játszani, ahogy a játék akarja szigorú forgatókönyv alapján.
Ezt a akciójáték stílusomat azért hozom fel, mert pl. a CoD és BF néven ismert fényesre csiszolt bűzös kalácsok inkább "rambo-szimulátor", arra így is úgy is a nagy közönség rácuppan. A "tizenakárhány" éves persze megveszi, mert online multihoz csak eredeti szoftver jó (nehéz feltört változattal neten harcolni minden szir-szar program mellett, főleg annak beüzemelése).
#Arbor: én is el tudnék képzelni valamilyen jövőt a játékok és az őket működtető konzolok terén.
Mellesleg írtam hogy TALÁN 2001:D Nem néztem utána. Igen:) Hosszú volt és tartalmas amilyennek egy játéknak lennie kell(volt vagy 20 pálya amelyek egyesével hosszabbak voltak mint a V2-ből 3 pálya, mellesleg a V2nek van vagy asszem 8 egetrengető pályája. AZTA......
Aztán jött a V2. Odavoltam hogy HÚÚÚ meg HÁÁÁ JEEE ISTENEM DE KELL EGY ILYEN. Aztán amikor kipróbáltam, akkor hatalmasat csalódtam. A játék szép, látványos, lenyűgöző. Csak ÜRES. Megfelel minden vizuális igénynek, ezáltal és üressége által(hogy legnehezebb fokon is 0 a gondolkozási szükség benne) talált magának egy vásárlóréteget, akiknek tetszik amit lát és ennyi. Ezt még max 1-2-szer lehet eladni. Tehát itt igazad adok, de nehezen hajlok efféle jóslásra.
Ami tetszik a posztban: Lehet nemártana egy rovat ami azt elemzi ki hogy merre tart a játékostársadalom most. Elvégre nélkülünk nincs ez az ipar, jó lenne arról beszélgetni, hogy MI gamerek miként látjuk a játékok és a saját jövőnket etéren.
Ezt a akciójáték stílusomat azért hozom fel, mert pl. a CoD és BF néven ismert fényesre csiszolt bűzös kalácsok inkább "rambo-szimulátor", arra így is úgy is a nagy közönség rácuppan. A "tizenakárhány" éves persze megveszi, mert online multihoz csak eredeti szoftver jó (nehéz feltört változattal neten harcolni minden szir-szar program mellett, főleg annak beüzemelése).
#Arbor: én is el tudnék képzelni valamilyen jövőt a játékok és az őket működtető konzolok terén.
Aztán jött a V2. Odavoltam hogy HÚÚÚ meg HÁÁÁ JEEE ISTENEM DE KELL EGY ILYEN. Aztán amikor kipróbáltam, akkor hatalmasat csalódtam. A játék szép, látványos, lenyűgöző. Csak ÜRES. Megfelel minden vizuális igénynek, ezáltal és üressége által(hogy legnehezebb fokon is 0 a gondolkozási szükség benne) talált magának egy vásárlóréteget, akiknek tetszik amit lát és ennyi. Ezt még max 1-2-szer lehet eladni. Tehát itt igazad adok, de nehezen hajlok efféle jóslásra.
Ami tetszik a posztban: Lehet nemártana egy rovat ami azt elemzi ki hogy merre tart a játékostársadalom most. Elvégre nélkülünk nincs ez az ipar, jó lenne arról beszélgetni, hogy MI gamerek miként látjuk a játékok és a saját jövőnket etéren.
5. Sniper Elite 3: ahogy a V2-t, úgy a 3-at is főleg a killcam-mel tudták eladni vagy reklámozni, mert minden trailerben csak annyit látni, hogy repül a golyó és szét zúz minden belet és csontot. De adok esélyt neki, mert második világháborús taktikai shooter, ahol sunyolni kell.
3. Enemy Front: mivel City-s játék, egyértelmű, hogy bukta kakaóval, "ó" nélkül.