A PS3 exkluzív Heavy Rain annak a Quantic Dream nevű fejlesztőcsapat a munkája, akiknek a Fahrenheit nevű fantasztikus kalandjátékot is köszönhettük. A csapat tehetséges fejlesztői az előző játékuk sikere után sem tétlenkedtek, készült a legújabb nagy dobásuk, amely február 24-től minden Playstation 3 tulajdonos számára elérhető lesz – és ha 2010-ben csak egyetlen játékot lehetne választanotok a masinátokra, akkor mi azt javasolnánk, hogy az az egy a Heavy Rain című mestermű legyen.
Eső előtt...
A játék nyitányában az egyik fő karakterünkkel, Ethan Marsszal ismerkedünk meg, aki boldog családi életet él. A lassú folyású felvezetésben betanuljuk a játék speciális irányítását, melynek lényege, hogy minden mozdulatot a kontrollerünk jobb analóg karjával végzünk el, illetve mindenféle akciókat végzünk el a képernyőn felvillanó gomb és mozgáskombinációk segítségével – néhol egyszerre kell gombokat lenyomni, finoman tologatni az analóg kart, és mozgatni a teljes kontrollertestet, hiszen az érzékeli a mozdulatainkat. Az irányítás elsőre furcsa lehet, de az első fejezetben lesz időnk megszokni és begyakorolni, ráérezni az ízére, melynek lényege, hogy a játékos folyamatosan részese legyen a cselekménynek, és figyelme 100%-ban a játékot övezze. Amint rutinosan kezeljük az általunk irányított karaktert, egy tragédiát követően beindul a cselekmény, és kezdetét veszi az elmúlt évek egyik legérdekesebb és legmegrázóbb története.
Eső után...
A folytatásban már négy karakter párhuzamos és néha összefonódó történetét játszhatjuk végig. Egyikük a gyermeke elvesztését feldolgozni képtelen, és furcsa ájulásokkal küszködő Ethan, itt van még a tapasztalt, de az alkoholt nem megvető magánnyomozó, Scott Shelby, egy high-tech kütyükkel felszerelt, de drogproblémákkal küzdő FBI-nyomozó, Norman Jayden, továbbá egy csinos női karakter, Madison Paige, aki komoly álmatlanságban szenved. Az őket összekötő kapocs a várost rettegésben tartó Origami gyilkos, aki fiatal srácokat rabol el, aztán hátrahagyja a holttesteket, akiknél a halál oka minden esetben fulladás – méghozzá esővízben. A magánkopó és a szövetségi ügynök a nyomozás kapcsán kerül a képbe, míg Ethan elrabolt második gyermeke, Jason által keveredik az ügybe, Madison pedig a gyermekét kétségbeesetten kereső férfival való találkozás után válik a történések megkerülhetetlen szereplőjévé. Az egyes karaktereket egymást követően lesz alkalmunk eltérő helyzetekben irányítani, de ahogy egyre mélyebbre hatolunk a játék világában, úgy fogják egyre többször egymás útját keresztezni a szereplők, és alkalmanként egyetlen fejezeten belül lehetőségünk lesz két karaktert is irányítani. A játék célja, hogy az elrabolt Jasont élve felkutassuk, illetve felfedjük az Origami gyilkos kilétét, de mindeközben számos olyan eseménynek is a részesei lehetünk, amelyek nem feltétlenül viszik előre a fő szálat, de nagyban segítik a játékban való teljes elmerülést.
A te történeted
A Heavy Rain lényegében egy interaktív mozifilm, ahol egy nagyjából előre lefektetett történetet tudunk végigjárni, a szereplőknek hála többféle megközelítésből, érdekes és élvezetes összefonódásokkal. Persze a lehetőségeink nem merülnek ki abban, hogy felfedezzük és megoldjuk a játék által ránk szabott feladatokat, hiszen a programban számos olyan pont van, mikor igen kemény döntéseket kell hoznunk, amelyek hatással lesznek nem csupán az éppen a cselekvést végző szereplő, de a többi fő- és mellékkarakter sorsára is. Néha ezek az események egyértelműek, néha pedig fogalmunk sincs, hogy „választottunk”, csupán egy újbóli végigjátszás során derülhet fény az eltérő lehetőségekre. A Heavy Rain egyes fejezetei bármikor újrajátszhatóak, így mintha tényleg egy interaktív filmet néznénk, olykor „visszatekerhetünk” a múltba, hogy kipróbáljuk, hogy miképp alakíthattuk volna másképp az eseményeket – nagyszerű megoldás, hogy ilyenkor választhatunk, hogy a játék automatikusan elmentse-e az újfajta történetvonalat, és ha a nem mellett döntünk, akkor végigjátszhatunk akár több fejezetet másképpen, majd visszatérhetünk az eredeti döntéseink vonalára, ennek köszönhetően a program teljes újrajátszása nélkül barangolhatunk az alternatív megoldások között.
Sötét áradat
A játék legnagyobb erénye természetesen a történet, amely nem csak érdekes, de hihetetlen hatással is van a játékosra. Átérezzük a szereplőink kétségbeesését, félelmeit, és a csavaroknak, illetve a váratlan eseményeknek köszönhetően helyenként libabőr borítja a teljes testünket, sőt, olykor elborzadva fogjuk szemlélni és végigjátszani az eseményeket. A Heavy Rain ugyanis nem a könnyed műfajban indul versenybe, a főcímet követően az atmoszféra nyomasztóvá válik, és a történet előrehaladtával egyre keményebb és félelmetesebb szituációkban kell majd helytállnunk. Szó szerint igazi borzalmakat kell majd átélnünk, s hol a félelem fogja megdobni a pulzusunkat, hol pedig az adrenalin. A Heavy Rain dramaturgiailag tökéletesen van felépítve, hol a reflexeinkre hagyatkozó élet-halál harcokat kell vívnunk, hol pedig egy-egy kőkemény döntés során fogunk igencsak megizzadni. A játékban szinte végig tapintható a feszültség, lényegében ez hajtja előre a játékost, hogy még többet megtudjon, még többet megismerjen a szereplők körül tekergőző történet hátteréről. A program olyan tökéletes hangulattal bír, olyan erős sodrású, hogy lényegében fel sem tűnik a cselekmény helyenkénti linealitása, és az, hogy esetenként nem formálói, csupán levezénylői vagyunk a jeleneteknek. A Heavy Rain hatalmas ereje abban rejlik, hogy olyan elképesztő erővel vonja be a játékost a történetbe, főleg érzelmileg, mint a legjobb filmek esetében. Hol aggódunk, hol izgulunk, hol magunk is egy kicsit kétségbe esünk. A minket érő hatások eszméletlenül széles skálán mozognak, és olyan játékélményt biztosítanak, amire eddig nem nagyon akadt példa. Ahhoz persze, hogy valóban élvezzük ezt az atmoszférát, kell egy bizonyos fokú érettség. A Heavy Rain ugyanis nem gyerekprogram, s mi nem csak a véres jelenetek okán tennénk rá 18-as karikát, hanem azért is, mert kell egy bizonyos kor ahhoz, hogy értsük a szereplőket ért hatásokat, és a rájuk válaszoló reakciókat.
A történeten túl
A Quantic Dream legújabb játéka azonban nem csak történetével, újfajta irányítási rendszerével, és a játékosra gyakorolt egyedi hatásával remekel, hanem a külalakjával és a zenei világával is – ezek nélkül a sokat ecsetelt érzelmi megnyilvánulások valószínűleg fel sem törnének. És itt most nem csak arról van szó, hogy a grafika valami egészen elképesztően részletes és kidolgozott, hanem arról, hogy ebben a játékban minden egyes pillanat tökéletesen meg van rendezve, a zene a megfelelő pillanatban csendül fel, az átvezetők vágása, a gyakran használt osztott képernyő, a sajátos kameranézetek mind-mind a tökéletes hangulatot szolgálják ki, olyan szinten, amire játékban eddig nem nagyon volt példa. A rendszer annyira jól működik, hogy elfeledteti az irányítás és a kamerakezelés helyenként felbukkanó gyengeségeit is. A Heavy Rain szinte tökéletes program, egy igazi élmény, amit egyetlen játékosnak sem szabadna kihagynia – persze csak akkor, ha szereti ha egy játék intelligensen, és nem az unalomig ismert módszerekkel szórakoztat.
Nekem ez olyan mintha fognék egy szilikonból szépen felépített emberszerű robotot beleprogramoznám egy élő híres zeneszerző és előadó mozdulatait és szerzeményét majd kiállítanám a nagyérdemű elé hogy adja elő a darabot zongorán. Persze a végén megtapsolják és ámulnak-bámulnak,de kinek szól a taps?
A programozónak? Vagy az animátornak? Vagy aki az egésznek értelmet adott, az élő embernek aki modellül szolgált? Na mindegy, visszakanyarodva sokszor az volt az érzésem valami idétlen SIMS játékot játszom, leülök-felállok, kezet mosok, vécézek, sok tárggyal interakcióba léphetek szabadon, vagy inkább azt mondanám a szabadság illúzióját keltve. Mert az egész mozgás igen csak behatárolt, sokszor értelmetlenek a cselekvések afféle "ha nincs jobb dolgod" elemek. Hátradőlsz, keresztbe teszed vagy kinyújtod a lábad stb. Maga a történet tényleg jó, a grafika és hangok is remekelnek, de minek kell ezt a jó kis mozit ilyen ostoba gombnyomogatással és egérbűvészkedéssel széttagolni és agyoncsapni?