Normál és 3D, sőt IMAX verzióban is nézhető a Jurassic World: Világuralom, méghozzá részben az eredeti Jurassic-filmek gárdájával, amit én már a trailernél is megkönnyeztem, szóval nem is jöhetett volna jobbkor a nagyszerű kínálatáról és barátságos üzeneteiről ismert Gamewiznél kapható Dinosaur World, ami lényegében egyszerre újragondolása és folytatása a 2017-es Dinosaur Islandnek. A Pandasaurus Games játékát itthon is elég sokan ismerik, sokan szeretik, a 2021-es World pedig Kickstarteren, egy közösségi gyűjtés során teljesedett ki, hogy végül bolti verzióban is eljusson a nagyközönséghez, így még többekkel megismertetve a dínó park építésének nagyszerű élményét. Mert ugye dínókat kitenyészteni, majd azokat emberek közé telepíteni nagy móka. “Hű-ha! Mindig így kezdődik! Aztán majd jön a futás, meg a sikítás!”

20220530144007.jpg

 Dinosaur World

  • Hazai partner: Gamewiz
  • Kiadó: Pandasaurus Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 3,32/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Gamewiznél 19 990 forint

Ahogy a tegnapi Kleos esetében, úgy a látványvilágra itt sem lehet panasz, már ami a borítóképet illeti, emellett pedig a méretes doboz tele van pakolva minden jóval: egyedi kockákkal, kis dínókkal, meeple-ökkel, egyéni és központi táblákkal, rengeteg lapkával, kártyákkal és egy rakás jelölővel. A téma adott: a tudomány előrehaladásával a dínó parkok építése hétköznapivá vált, számos vállalkozó szellemű egyén fektet bele egy-egy szórakoztató centrumba, amik azonban nem ritkán félkész állapotban kerülnek megnyitásra. A játékosok is egy ilyen parkot építenek, közben nagy hangsúlyt fektetve nemcsak az építkezésre, de a biztonság megteremtésére és a szórakoztatásra is. Ennek megfelelően számos részletre kell odafigyelnie annak, aki komolyabb sikerre vágyik. Márpedig sikerre is van lehetőség, csak ügyesen kell kezelni a rendelkezésre álló opciókat.  

Egy kis látványosság, egy kis üzlet

A közös tábla (vagyis több darab) ebben az esetben elég speciális, hiszen nem egy központi területet kapnak a játékosok, hanem pontszámlálót (szórakoztatás, unalom, győzelmi pont), illetve három szigetet a különböző építési lapkákhoz. Utóbbiakat vásárolhatjuk fel a körök során, hogy aztán a saját területre legyenek beépítve. Merthogy mindenki a saját parkját építi, amihez a legelső lépés minden forduló elején a munkások begyűjtése. Ilyenkor a játékosszám + 1 darabszámban kártyák kerülnek ki, ami alapján aztán be lehet gyűjteni a meeple-öket. A különböző színek specialitásokat is jelentenek, így a kék tudós például extra DNS-t biztosít, a zöld adminisztrátor a kiadásoknál segít, míg a sárga biztonsági embernél a biztonsági fejlesztések kerülnek kevesebbe. A lila Ranger pedig a park látogatásánál jön jól. 

Hogy ezek pontosan hogyan működnek, az két részre oszlik. Egyfelől van egy publikus akciókör, ahol mindenki a közös készletből gazdálkodik, felváltva, így bevásárolva a lapkákból, vagy éppen DNS-t szerezve a dobott kockák segítségével. Fontos lépések ezek, melyek az alapokat teremtik meg, legyen szó a dínó-kifutókról, amiket nem lehet egymás mellé helyezni, vagy éppen a kiszolgáló egységekről, amikből csak egy-egy darab lehet a saját parkban. A kockák után kapott DNS pedig a saját táblán viszi fel értékeinket, amikből később gazdálkodhatunk. És bizony érdemes rendesen feltolni ezeket az értékeket, akár extra meeple-lel duplázva, kékkel plusz DNS-hez jutva, mert később az így elért mennyiségből tenyésztjük ki a kifutókhoz kerülő dinoszauruszokat. Ugyanis a privát, avagy egyedi akciók során még több lehetőséget kapunk. Ekkor fejleszthetünk a biztonságon, növelhetjük kalandtúránk méretét, dínót tenyészthetünk ki, nem mellesleg pedig még itt is érdemes tartalékolni, mert ha már minden kész, megvannak a kiállított állatok, a fejlesztések, akkor bejárhatjuk a park egy részét.

Ilyenkor pedig az számít, hogy a kalandtúra milyen szinten van, hiszen a kis nyíl-tokenekkel kijelöljük az utat (ez a park bejáratánál indul, majd a játék későbbi részénél a lapka megfordítva átkerül egy belső területre, és onnantól onnan indul a menet). Ahány nyíl van, annyit haladhat a dzsip, ahol pedig áthalad, ott aktiválható az adott hatás. A kifutóknál a szórakoztatás-szint emelkedik, egyben minden alkalommal az unalom-faktor is, így rá vagyunk kényszerítve az állandó fejlesztésre és bővítésre, a változatosság megteremtésére. Számos egyéb helyszín pedig pénzt vagy más értéket hozhat számunkra, a helyszínnel szomszédos lapkák után. Ha kifutóra jutunk, ott még egy speciális kockával is dobni kell, és ha nem elég jó a biztonság, tokeneket kapunk, amik aztán a végjátéknál okozhatnak gondot. Így haladunk a végjátékig, amikor aztán persze a pontszámok alapján lehet győztest hirdetni.  

Futás és sikítás

Na, utóbbiakból azért annyira nincs, bár értelemszerűen adódhatnak bajok, ha nem figyelünk a biztonságra. De természetesen nem az a játék lényege, hogy a Jurassic-filmek mintájára brutális vészhelyzetekben álljuk a sarat, meglovagolva akár egy-egy őslényt is (igazából jöhetne egy erre építő harmadik játék). Itt az építés a fő feladat, amihez a jó munkás-beosztás a lényeg. Minél megfelelőbb lapot választunk, annál inkább a nekünk szükséges specialistákat kapjuk a kimondottan lényeges feladatok elvégzéséhez, miközben a fehér kis emberkék bármire jók, azokat nagyobb számban kapva a kevésbé fontos, vagyis inkább kevésbé kötött, esetleg jövedelmező hatásokat célozhatjuk meg. Szóval alapvetően a munkáslehelyezés a lényeg, emellé kapcsolódik erősen az építkezés, sok esetben kapcsolódásokkal, ezzel (és a látvánnyal) például kicsit olyanokat megidézve mint a Suburbia. Mégis, a Dinosaur World más, egészen egyedi összképpel rendelkezik, és itt most persze nem számítom a Dinosaur Islandet. Más csak azért sem, mert szégyenszemre azzal nem játszottam, így viszont nem hiányoznak a huligánok és más elemek sem, amik időközben kukába kerültek. Ellenben azt érzem, hogy megérte a váltás, mert a játékmenet kerek, nagyon illik a témához, a látványvilág pedig sokkal szebb, mint az előzmény esetében, és igen, nálam például ez is számít.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Más kérdés – és szerintem ez a játék legnagyobb hibája –, hogy sajnos nagyon érezni a kickstarteres múltat, avagy a tartalom erősen le lett csökkentve, miközben sokkal többféle dinoszaurusz volt az eredeti kampány része. Látszik, hogy ennél több van a társasban, vissza lett fogva a benne lévő kontent, és utólagosan már hiába fájdítjuk a szívünket. Emellett a kis műanyagok is nagyon fröccsentett, olcsó érzetet keltenek (azért a Hammond-formáért jár a piros pont), ahogy a nagyon apró jelzők is képesek kihozni az embert a sodrából. Szóval ezen a téren lehetett volna kicsit igényesebb komponenseket is gyártani. Minden más téren azonban a Dinosaur World szerintem fantasztikus élmény, remek játék, és nagyon hozza a Jurassic Park-os atmoszférát, miközben építünk, tenyésztünk, betelepítünk, majd bejárjuk az egészet a kis dzsippel. Pont mint Malcolmék, hogy aztán, rosszabb esetben ugyanúgy elszabaduljanak a dolgok. De amíg ez a játék keretein belül történik, addig nincs baj, sőt ettől lesz csak igazán JP-autentikus az élmény.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gamewiznek! Bár a Dinosaur World főleg ikonokkal kommunikál, de szabályai okán igényli az angol nyelvtudást, rajongói fordításról egyelőre nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát