A Dűne-játékok és középnehéz társasok kiadója, a Gale Force Nine már számos emlékezetes kalandot biztosított, nem ritkán kifejezetten közismert brandeket meglovagolva, azonban idén, szakítva a hagyományokkal, a cégnek több olyan játéka is napvilágot látott, mely kisebb méretben, alacsonyabb nehézség mellett kínál akár a kezdőknek vagy családoknak is izgalmas pillanatokat. Ezek közül a családi kategóriával kompatibilis darabként toronymagasan emelkedik ki a Tusk!: Surviving the Ice Age, amely egy számtalanszor feldolgozott érát mutat be újra, ezúttal többek között egy wargame-alkotó szemszögéből.
Tusk!: Surviving the Ice Age
- Kiadó/partner: Gale Force Nine
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív/kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: átlagosan 30-60 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: ?/5
- Ára: a kiadó webshopjából 40 USD, nagyjából 15 200 forint, de hasonló áron itthon is kapható
A sztori tényleg nem több: éppen a kőkorszak legszebb pillanatait élvezzük, avagy vadászgatunk, henyélünk, bunkósbottal leütve az asszonyokat, a hajuknál fogva húzzuk be őket a barlang hűs sötétjébe, hogy gondoskodjunk a jövő generációjáról, amikor egyszer csak észbe kapunk, hogy hoppá, jön a jégkorszak, le kell vadászni szerencsétlen mamutot, mert annyi hússal rendelkezik, hogy az még az unokáknak is elég lesz. Nincs is más teendő, szóval felsorakoztatjuk a törzs férfitagjait, kiküldjük őket a vadonba élelemért és ellátmányért, majd ha már beüt a krach, akkor szépen összeadogatjuk, hogy melyik törzs rendelkezik nagyobb húskészlettel/élelmiszer-ellátmánnyal, aminek hála meg is van a kőkorszaki szakik élelmezési és túlélési versenyének győztese.
Ez elment vadászni…
A Pathfinder: Level 20 és Doctor Who: Don’t Blink kapcsán ismerős méretű dobozból előkerülő komponensek közül a mamut otthona a kiindulópont, köré kerül fel 8 véletlenszerűen húzott lapka. A játékosok mind egy-egy saját táblát (kartonlapot) kapnak, némi ellátmánnyal és a törzs saját színben érkező meeple-seregével, melyből egy rögtön megy is a játékterület egy pontjára. A helyszínekre a lapkákon látott nyersanyagokat jelölő tokeneket is feltesszük, és lényegében már készen is állunk a meccsre, amely előbb-utóbb a túlélés záloga lesz.
Egy-egy forduló az alábbiak szerint alakul: első körben kiváltjuk egy vagy több tagját a törzsünknek, balról jobbra haladva, mindig azt az étel-mennyiséget kifizetve, amely az aktuális meeple-től balra szabadon látható. Mivel minden meeple egy ilyen mezőn áll, ezért értelemszerűen minél több van már megnyitva, annál drágább a következő aktiválása. Ha megvagyunk vagy éppen nem tudunk újabb karaktert szerezni, dönthetünk úgy, hogy valakit kiküldünk vadászatra, de akár több emberünket is elküldhetjük a mamut ellen. Ezután jön a begyűjtés, avagy a játékterületen maradt meeple-ökkel áthaladhatunk más lapkákra, ahonnan begyűjthetünk egy-egy nyersanyagot. Ezek között lehet étel, kő, lándzsa, növényzet. Ezekre pedig a későbbiekben lesz szükség.
Hiszen a begyűjtést követően jöhet a vadászat, aminél az erre a célra félretett, a mamut külön kartonjára helyezett ősemberek rátámadnak a vadra. Mindenki dob a kockával, hatos eredmény esetén pedig sikerül megsebezni a vadállatot, így az előre feltett négy élelemből a győztes törzs elvehet egyet. Minden egyes csatába vitt lándzsával egyet növelhetünk a kocka értékén, ha pedig összejön a sebzés, minden egyes kővel további egy sebzést okozhatunk a mamutnak. Ha a mamut kiszenved, avagy minden élelmet begyűjtöttünk, akkor nincs gond, sőt a vadászat vezetője (aki először tett harcost a kartonra) további élelemmel lesz gazdagabb, amit akár a teljes közösségen belül szétoszthat. Ha pedig a mamut túléli a támadást, akkor visszatámad, a kocka 4-5-6 értékeinél kiütve egy-egy vadászt. A magas aljnövényzet pedig ez ellen véd, hiszen azzal csökkenthető a kocka értéke. Ezután jön az újabb forduló, aminél újabb lapkák kerülnek fel, illetve a mamut is megindulhat valamerre, így letarolva ellenfeleit, valamint egy szezon-kártya miatt megváltozhatnak a helyszínek jellemzői. Ha mindkét extra lapka-kör felkerül, a negyedik fordulóban elkezdődik a jégkorszak, avagy innentől minden forduló elején átfordulnak bizonyos lapok, már csak jéggel és faggyal szolgálva. Ha pedig kellőképpen elharapódzott a hideg, vége a játéknak, és az nyer, aki a legtöbb élelmiszert halmozta fel. Erre pedig nemcsak a begyűjtés és a mamut kínál lehetőséget, hiszen azonos harci feltételek mellett a törzsek is csatázhatnak, de akár kereskedhetnek is, ha úgy tetszik.
Mint az egyszeregy?
Az elsőre nagyon könnyednek és egyszerűnek tűnő kőkorszaki társas pedig így lesz egészen izgalmas és folyamatosan változó, a látszat ellenére kimondottan jópofa társasjáték. Bár az várható volt, hogy a Sean Goodison mellett a társas felett bábáskodó Mike Haught a wargame-ek után nem fog egy szimpla gyerekjátékot letenni az asztalra, de a Tusk!: Surviving the Ice Age így is képes meglepetéseket okozni, hiszen egészen komoly döntéseket kell hoznia mindenkinek, aki sikerre akarja vinni a törzsét. A hely kevés, pláne 4 játékosnál szűkös az elérhető nyersanyagok száma, miközben a mozgás és akció is korlátozva van. Az újabb karakterek megnyitásához szükséges az élelmiszer, avagy minél gyorsabban kell azt is szerezni, miközben a vadászathoz szükséges egyéb eszközöket sem árt mihamarabb beszerezni, ha sikeresen akarjuk venni az akadályokat. És akkor emiatt egy csomó dilemmával találjuk magunkat szembe. Küldjem el az egyszem vadászomat a mamuthoz, hogy ő legyen a vezér, amivel még több hús kerül a házhoz? Mielőbb nyissam meg a többi karaktert, vagy azzal még ne foglalkozzak? Vadásszak vagy gyűjtögessek? Égető kérdések, miközben a fordulók nagyon gyorsan elmennek, és máris azon vesszük észre magunkat, hogy a jégkorszak a nyakunkon, és már csak néhány lehetőségünk van, mielőtt beüt a katasztrófa.
Nem vérbeli stratégia a játék, de kellően változatos és izgalmas ahhoz, hogy mindig legyen valami új a helyzetben. A random kialakuló terület és kellően nagy számban elérhető szezon-kártyák jóvoltából elég sok variáció lehetséges, emellett rengeteg múlik a játékostársak stílusán és viselkedésén, sőt számán. Ha valaki agresszor, akkor ugye arra nekünk sem árt felkészülni, ha pedig hajlamosak vagyunk kereskedni, akkor abból érdemes a legjobbat kihozni. Nem mindegy, mikor támadjuk a mamutot, mennyire van esélyünk ellene, és ugye a legcélszerűbb őt is egy körben legyőzni, hogy ne támadjon vissza. Szóval elég sok mindenre érdemes és kell is figyelni, sok mindent fontos számításba venni, de rendre bekövetkezhetnek nem várt tényezők, amiket meg kell oldani. Magáról a játékról tehát kifejezetten pozitívan lehet nyilatkozni, és bár nem lesz hivatkozási alap, műfaji klasszikus, de egy nagyon pozitív darabja a kínálatnak, ami szerintem a Gale Force Nine családi/egyszerűbb vonalának eddigi legjobb darabja. A komponensek átlagban jók, szerethetők az illusztrációk is, egyedül azt sajnálom, hogy nem minőségibb, vastagabb táblákat kaptunk, illetve a kockákat is egyedibbé lehetett volna tenni. De ez legyen a legnagyobb gond, pláne akkor, mikor a nyomunkban egy hatalmas, feldühített mamut vágtat, a jégkorszak pedig már beköszöntött a horizonton.
(A játékot partnerünk, a Gale Force Nine biztosította – köszönjük! A Tusk!: Surviving the Ice Age nyelvfüggő, szabályfüzetén felül a kártyákon is angol szövegeket tartalmaz, rajongói fordításról jelenleg nem tudunk.)