Rovatunkban szerepelt már mindenféle okkult kártyajáték, szörnyes dungeon crawler, kooperatív és kompetitív hadakozás, de Lance Hillnek és a Funhill Games-nek hála végre más oldalról is megközelíthetjük a témát. Ezúttal nem megidézett szörnyeket verünk le, nem idézünk démonokat, sőt semmiféle idézéssel kapcsolatos tevékenységünk nincs, ellenben a Krisztus előtti Egységes Izraeli Királyság (Kr. e. 1020 és 930 között), majd Izraeli Királyság (Kr. e. 930 és kb. 722 között) területén kell az akkori jobb és rosszabb királyok és királyságok befolyása alatt, prófétaként, Izrael népét jó vagy legalábbis jobb belátásra bírni, miközben bálványok épülnek és terjed a bűn, mint a pestis. Ellenállni pedig nehéz, de nem lehetetlen.
Kings of Israel
- Partner/kiadó: Funhill Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: átlagosan 45 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 2,36/5
- Ára: a kiadó honlapjáról 45 dollár, nagyjából 16 200 forint
Mindez érdekes felütés egy társasjátékhoz, pláne egy könnyedebb társashoz, ami ráadásul elég erősen merít a Pandemic stílusából, és ez már az első pillantás során nyilvánvalóvá válik. Merthogy miről is van szó? Nos, a játék fordulóit az egymást követő jó és rossz királyok uralkodása jelzi, mialatt a játékosok a prófétákat alakítva járják a környéket, hogy ledöntsék a bálványokat, elűzzék a bűnt, jó útra tereljék a lakosokat, emellett oltárokat emeljenek. És ez akárhogy is tűnik, egyáltalán nem egyszerű feladat.
Bűnüldözés
Amit a hosszúkás doboz tartalmaz, az szinte mind asztalra is kerül, hiszen a játéktáblára egyből jut egy király-jelölő, ami lényegében a fordulókat mutatja az aktuális uralkodót jelző soron; kapunk egy oltárt; a játékosok a húzott/választott képességkártya tükrében helyezik a megfelelő helyre a próféta-bábujukat; majd mindezek után megkeverjük a rendelkezésre álló paklikat (Áldás/Bűn és bűnhődés/Nyersanyag/Képesség/Helyszín). Ha ez megvolt, még kap mindenki két nyersanyagot, három körben felkerülnek a bűnjelző fekete kockák, majd a bálványok, és kezdődhet is a bűnüldözés. Ez lényegében minden fordulóban hasonlóképpen zajlik. A Király-fázisban az aktuális királynak megfelelően húzunk egy Áldás- vagy Bűn és bűnhődés-lapot, ami egy aktuális eseménykártya jó vagy rossz hatással, függően attól, hogy éppen jó vagy rossz király uralkodik. A hatások végrehajtása után terjed a bűn (első körben ezt kihagyjuk), avagy a játékosszám+1 mennyiségben újabb Helyszín-kártyák mutatják, hova kerülnek le fekete kockák. Amikor a harmadik ilyen jelölő kerül a térkép egy pontjára, akkor oda egy bálvány is megy, onnantól pedig (amíg a bálvány ott tartózkodik) a helyszínre nem, viszont minden egyes, kapcsolódó városba kerül egy kocka, ha legközelebb ezt húzzuk. Nemzetre szintén nem kerül bűn, ott ugyanígy a kapcsolódó városok fognak lezülleni.
Ha pedig végeztünk a morál és erény totális züllesztésével, akkor jöhet végre a próféták fázisa. Ekkor négy akciót hajthat végre mindenki, ami elsőre kellően soknak tűnhet, a valóságban azonban mindig kevesebb, mint amire szükség volna. Léphetünk egyet egy létező útvonalon, avagy összekötött városok között. Az izraelitákhoz beszélve szabadíthatjuk meg őket a bűntől, így eltüntetve egyetlen kockát arról a helyről, ahol tartózkodunk, két akció felhasználásával pedig egy bálványt is elpusztíthatunk. Húzhatunk egy nyersanyagkártyát, ami viszont számos dologra jó. Egy háziállat vagy gabona beáldozásával akár hármat is léphetünk, egyetlen akcióval; egy arany, fa és kő beáldozásával oltárt emelhetünk; ha pedig oltárral rendelkező mezőn állunk, egy jószág és gabona eldobásával áldozhatunk, amivel az aktuális helyszín összes, a környező, összeköttetésben álló városokból pedig egy-egy bűnét eltávolíthatjuk. Ami igen hatásos és erőteljes akció. És természetesen egymásnak is adhatunk át nyersanyagot, amennyiben egy mezőn tartózkodunk. Ez a keret, a játékosok akciói után a király-jelző halad tovább és kezdődik minden elölről, egészen addig, míg vagy meg nem építünk kellő számú oltárt, vagy el nem fogy a bűn/bálvány, el nem pusztul Jeruzsálem. Utóbbi kettő természetesen bukáshoz vezet, mi pedig csak előbbivel győzhetünk és teljesíthetjük Isten akaratát.
Ámen
Bár az alapok láthatóan a Pandemic-től származnak, mindezt kiválóan sikerült átültetni egy teljesen más témába, méghozzá ehhez illeszkedő megvalósításban. Itt ugye nem gyógymódot kell találni, hanem a bűntől megszabadulni, oltárokat emelni, de maga a terjedés és a mechanika mégis egyezik. Ami nagyon tetszett, az az Áldás- és Bűn-kártyák megvalósítása, mindegyik egyedi grafikával, idézettel és/vagy éppen/ történelmi eseménnyel, aminek köszönhetően még érthetőbb és emberközelibb az aktuális hatás, ami segít vagy épp hátráltat minket. Ehhez kapcsolódik, hogy vannak események, amiket előre látunk egy-egy visszakeverendő kártya hatására, így előre fel kell és fel lehet készülni valamiféle csapásra, aminek élét így elüthetjük. Nem mellesleg elég szép a királyos megoldás is a fordulókkal, amiknél érdekes tény, hogy jó királyból alig van, néhányukat követően már csak Jéhu marad, aki lényegében az Akháb-dinasztia halálát okozta, de ez sem annyira meglepő, ha utánanézünk, hogy utóbbi királyt a Biblia sem méltatja, pláne, miután kimondottan hagyta/támogatta a Baál-kultusz terjedését. És mindezekre kiválóan építkezik a játék, miközben mechanikájában, játékmenetében is remekül működik.
Mondhatnánk, hogy a játékba kerülhettek volna minik, meg mindenféle vizuális upgrade is mehetett volna melléjük, de szerintem pont a lényeget vette volna el, hiszen a téma nem arról szól, hogy csillogó-villogó külsejével hódítson. És bizony a téma abszolút működik, akár a normál játéknak állunk neki, akár a hamis próféta-variációt indítjuk, amikor a MI egy ellenséges vetélytársat mozgat, aki kifejezetten az oltárok elpusztítását tűzte ki céljául. Működik a téma, működik a játék, sőt mondok még valamit: nekem még a visszafogott külső is abszolút bejött, tetszik a térkép, tetszenek a kártyák, abszolút szemrevaló a dizájn, miközben nem ellentmondásos a koncepcióval. Szóval a téma és a játékmenet kedvelőinek egy titkos favoritja lehet a Kings of Israel, ami ugyan egy meglévő receptre épít, de teszi ezt kiváló érzékkel és stílussal. Tudom, vannak, akiknek a téma riasztóbb és taszítóbb lehet, mint bármelyik, szörnyekkel és démonokkal teli darab, de akkor nekik nem kell zarándokútra kelniük, hogy a szenvedőket megszabadítsák bűneiktől. Éppen ez a szép ebben, hogy megvan a szabad akarat és választás lehetősége.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Funhill Games-nek! A játék a szabályfüzeten felül a kártyákon is tartalmaz angol szöveget, rajongói fordításról sajnos nem tudunk. De valamelyik kiadó/bolt igazán bevállalhatná az árusítását és fordítását.)