A Dungeon Saga: Dwarf King’s Quest a kiindulópontja egy méretes termékvonalnak, mely egy klasszikus akció-szerepjátékot húz fel a Mantic Games „rank-and-file” wargame-je, a Kings of War mellé. Szabályrendszerben természetesen nem nagyon találunk közös pontot (a kockadobáláson kívül), de maga a történet ugyanabban a világban – Manticán – játszódik, valamint ugyanazokat a modelleket használja. Maga a játék először 2015-ben jelent meg, de Kickstarteren, 2019-ben, ment még egy kört, és elég szép sikereket ért el egy egészen elképesztő csomaggal, ami jelenleg elsősorban a kiadó saját boltjából és partnereitől szerezhető be.

Dungeon Saga: The Dwarf King’s Quest

  • Partner/kiadó: Asmodee UK
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív/kooperatív
  • Játékosok száma: 2-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 30-120 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2,49/5
  • Ára: a kiadó honlapjáról 90 euró, nagyjából 32 000 forint

A Dungeon Saga egy aszimmetrikus, félig kooperatív, félig kompetitív játék. Egyik oldalon a hősök négyfős csapata található, akik a romok felfedezésére indultak, a másikon pedig a főgonosz, aki mindenféle élőholt csúfság feltámasztásával gördít akadályokat az útjukba. Emellett egyfajta játékmesterként is funkcionál, a felvezető történetet ő olvassa fel, és a terepet is neki kell karbantartania, a hősök – érthető módon – ugyanis nem láthatják, hogy mi lesz a következő ajtó mögött.

Kaland, játék, kockaeső

Miután a játékmester elrendezte a kezdő mezőket, felváltva lép a hősök csapatával. Először az összes hős mozog a karakterlapján meghatározott számú mezőt, majd egy akciót hajt végre (harcol vagy egyéb tevékenységet folytat), szigorúan ebben a sorrendben. Persze kalandoraink megtehetik azt is, hogy valamelyikről lemondanak, de akkor nincs visszaút, meg kell tehát fontolni hogy mikor futnak és mikor harcolnak, mert egy szétszakadó csapattal a nagyobb jószágok könnyedén leszámolhatnak. Ráadásul a kezdő pályák kivételével gyakorlatilag körlimiten vannak, és ha a nekromanta paklija elfogy, mielőtt céljaikat teljesítenék, bukták a küldetést. Főgonoszunk pályánként meghatározott számú parancsot oszthat ki, a mozgás és támadás együttesen egy parancsnak számít, de a pályán elszórt csonthalmokból is feltámaszthat meghatározott számú és fajtájú szörnyeteget. Emellett körének bármely szakaszában kijátszhat egy kártyát a kezéből, ami további parancsokhoz, feltámasztáshoz, varázslathoz juttathatja őt.

A játék fázisaihoz hasonlóan a harc sincs túlbonyolítva, a támadó fél a karakterlapján szereplő mennyiségű harc-kockával dob (ezt a módosíthatja pl. távolsági támadásnál a fedezék), és a célpont páncélzatával egyenlő értékű vagy alacsonyabb kockákat kiveszi. A célpont is ugyanezen értékkel dob (ezt módosíthatja, ha hátulról támadnak rá), majd csökkenő sorrendben elrendezik a kockákat, és páronként sorra összehasonlítják azokat, ahol valakinek nagyobb értéke van, az az adott fél sikerének számít (támadónál találat, célpontnál kivédés). Ha egy hős sérül, a találatok számától függetlenül egy életerőt veszít, ha ez egy bizonyos szint alá csökken, akkor eleve kevesebb kockával támadhat. Ha egy szörny sérül, akkor a főgonosz sérülés-táblázata alapján csonthalommá redukálódhat, amiből újra feltámasztható egy ocsmányság, vagy a hősök számára jobb esetben akár teljesen meg is semmisülhet.

Egyszerű, mint az egyszeregy

Maga a játék egy roppant látványos, könyv alakú, mágneses sarkokkal ellátott dobozban érkezik, melyben két karton térelválasztó próbál a minik és egyéb komponensek elrendezésében segíteni, nem sok sikerrel. Ettől eltekintve igényes a csomag, nagyszerű minőségű minikkel, bár egyik-másik melegvizes vagy hajszárítós kezelést igényel ahhoz, hogy ne dülöngéljen. Ezt a két apróságot leszámítva a prezentációra nem lehet panasz, a labirintus mezői kidolgozottak, a tereptárgyak mutatósak, a pályaelemek rajzaik segítségével is kis történeteket mesélnek. A szabálykönyv, még ha helyenként fölöslegesen is terjengős stílusban íródott, könnyen érthető és abszolválható; a hangsúly a kalandkönyvön van, mely hatékonyan, pár lapon elmagyarázza a játékmester teendőit.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Dungeon Saga: The Dwarf King's Quest egy ténylegesen pörgős, rendkívül egyszerű dungeon crawler, mely egyszerűsége ellenére mégis szórakoztató tud maradni. Az egy-a-sok-ellen felállásnak köszönhetően kifejezetten üdítő a játék, bár véleményem szerint maximum két, hősöket irányító játékossal a legjobb. Máskülönben hiába a pörgősség, ha egyvalaki egy hatás miatt kimarad, akkor ki kell várnia a többieket, míg a főgonosznak ezzel szemben mindenki körében akadhat tennivalója, ami rossz értelemben is aszimmetrikussá teszi a játékot.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! A játék alapvetően igényli az angol nyelvtudást, de elég, ha a nekromanta szerepét betöltő játékos rendelkezik a szükséges nyelvtudással. Rajongói fordításról nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát