A különféle posztapokaliptikus világképek valamiért mindig közel álltak a szívemhez, így a Neuroshima is hamar felkeltette az érdeklődésemet. A nem is oly távoli jövőben járunk, az amerikai kontinensen, egy nukleáris világégés után, melyet a „Moloch” néven emlegetett mesterséges intelligencia és gépserege ellen vívtak. Győztes, ahogy az ilyenkor várható, nem volt. A kontinens nagyrésze lakhatatlanná vált, egyedül az eleve sivatagos, kevésbé lakott részek maradtak meg úgy-ahogy, és néhánynagyobb város romjai közül sarjadt ki egy-egy helyi hatalom. Nagyobb baj, hogy a gépeket sem sikerült teljesen kiirtani, Moloch fenyegetése még mindig fennáll. És ha ez még nem lenne elég, a dél-amerikai kontinens felől érkező „neodzsungel” mutáns flórája tolakszik egyre északabbra. Az emberiség maradéka ilyen körülmények között próbál meg életben maradni, mutánsok, rablóbandák között, és szokás szerint a külső fenyegetés mellett továbbra is önmaga legnagyobb ellensége. Ide megyünk mi, egy jó kis lapka-lehelyezős csatára.
Neuroshima Hex: Year of Moloch
- Partner: Asmodee UK
- Kiadó: Portal Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 30 perc
- Korcsoport: 13+
- Nehézség: 2,62/5
- Ára: a nálunk járt Year of Moloch ára itthon nagyjából 30 000 forint
Ha még nem hallottál a fentebb röviden vázolt Neuroshima nevű szerepjáték-univerzumról, az nem véletlen, ugyanis a mai napig csak lengyelül érhető el. A nemzetközi porondra az ebből készült stratégiai játék emelte be, ez a szóban forgó Neuroshima Hex, melynek alaposan megszépített, átdolgozott szabálykönyvvel megjelent újrakiadása a nálunk megfordult, Year of Moloch alcímet kapott doboz. Tartalmát tekintve, a játéktáblán felül, négy játszható frakciót tartalmaz, mellettük pedig elég helyet a maradék tizenöt brigád lapkáinak, valamint az egyéb jelölőkön kívül mindegyikükhöz egy játékossegédletet és egyedi mintával ellátott életerő-tokent.
Poszt-absztraktikus kirakós
A szabálykönyvvel való rövid ismerkedés után hamar egyértelművé válik a játékmenet, és ugyan a későbbi oldalakon a szóló játékmód és a többjátékos verzió is helyet kapott, a Neuroshima Hex a legjobban két játékos párbajaként működik. A kezdőjátékos előnyét redukálni igyekvő első lépések után roppant egyszerű dolgunk van: mindig annyit húzunk, hogy három lapka legyen a kézben, ezután egyet eldobunk, majd egyet vagy kettőt lehelyezünk. A cél pedig az lenne, hogy ellenfelünk bázisának életerejét lenullázzuk, vagy a játék végére (mikor megtelik a teljes játéktér, illetve már nincs több lehelyezhető lapkánk) az alacsonyabb legyen a miénknél.
Mint ahogy az sejthető, a lényeg a lapkákon van elrejtve, melyek három fő csoportra oszthatók. Az egységek harcolnak, a modulok segítik egységeink tulajdonságait, az azonnali akciókkal pedig már lehelyezett lapkákat manipulálhatunk (eltávolíthatjuk vagy mozgathatjuk azokat), és ami a legfontosabb, ezek egyikével indíthatjuk a harcot is. Magyarán felváltva rendezzük be a csatateret, készülve a pillanatra, hogy valamelyik játékos kijátssza a harc azonnali akcióját, amikor láncreakció-szerűen mindenki végrehajtja a támadásait.
A harc során a leggyorsabb egységek támadnak először (az egyforma kezdeményezéssel bírók egyszerre cselekednek). A kezdeményezést egy szám jelöli a lapkájukon, ahogy főbb tulajdonságukat is első blikkre leolvashatjuk. Emellett egyéb képességekkel is rendelkeznek, közelharci és távolsági támadásaik erejét és irányát egyértelműen jelölik, de vannak, akik távolsági fegyverek ellen védettek, vagy éppen több életerővel rendelkeznek. Egyes különleges egységek pedig további trükköket is alkalmazhatnak, mint például a mozgás, kamikaze-támadás és még sorolhatnám.
Mindezeknek köszönhetően, a gyakorlatban már-már kirakósjátékhoz hasonlítható a tábla berendezése, melynek kitöltésében mindkét játékos közrejátszik, és sosem tudhatjuk, hogy ellenfelünk kezében éppen milyen aljas trükk lapul. Már csak azért sem, mert amellett, hogy a lapkákat véletlenszerűen, kevert „pakliból” húzzuk, mindegyik frakció más és más egységekkel, modulokkal és trükkökkel indul hadba. Van, aki mozgékony, van aki közelharcra fókuszál, van aki a távolsági támadásokat részesíti előnyben, a tizenkilenc frakció bőven tartalmaz kiismerni valót.
Kompakt világvége
A nagydobozos társasjátékoknak megfelelő méretű ládában szinte elvesznek a négy frakció lapkái, a maradék tizenöt hely szomorúan és üresen tátongva sokkolja az arra érzékenyek és gyűjtőszenvedéllyel küzdők lelkét. A négy frakció prémium minőségű, új, látványosabb illusztrációval ellátott lapkái mellett a teljes kínálathoz való segédletekkel, egyéb jelölőkkel és a kelleténél talán mélyebb inzerttel együtt elkért ár igen borsos. Idehaza mintegy 30 ezer forint környékén szerezhető be a Year of Moloch, ebből, ha külön vásároljuk őket, 12 ezer a frakciók összesített költsége, a fennálló különbözetet a minőséggel, helytakarékossággal és praktikussággal lehet indokolni – aztán mindenki döntse el maga, hogy ez elegendő-e a számára.
Persze az ár egy dolog, mert maga a játék fantasztikus! Tipikusan a könnyen elsajátítható, de nehezen kiismerhető kategóríába teartozik és igen magas szinten űzhető, a nem elhanyagolható szerencsefaktor mellett is. A rajongóknak mindenképpen figyelmébe tudom ajánlani a Year of Moloch-kiadást, főleg ha a négy frakció még nincs meg a gyűjteményükben. Míg azoknak, aki csak belekóstolni szeretnének az amúgy zseniális és nem mellesleg versenyeken is űzött játékba, jó szívvel valamelyik olcsóbb kiadás beszerzését javasolnám, még ha az nem is ilyen csecse.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! A játék maga nyelvfüggetlen, de szabálykönyvének megértéséhez szükséges a nyelvtudás, és bár rajongói fordítás elérhető hozzá egyes frakciók különleges lapkáinak működése nem szerepel benne.)