A Folklore egy 1-5 játékos számára készült RPG-társasjáték, melyben a hat, személyre szabható karakter közül választva vehetjük fel a harcot a mondák és legendák sötét teremtményeivel. A Kelet-Európát idéző tájat bebarangolva felfedhetjük annak elhagyatott temetőit, föld alatti járatait, elfeledett csarnokait. Ahogy haladunk előre a történetben, karaktereink úgy fejlődnek, hogy végül pontot tehessünk a vidéket uraló gonosz titkának végére. 

Folklore: The Affliciton

  • Partner: Asmodee UK
  • Kiadó: Greenbrier Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 90-120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,81/5
  • Ára: itthon 24 ezer forint körül kapható

Kezdjük is rögtön a kinézettel, mert ez a játék bizony pontosan annak látszik, ami. Iszonyú szépen és igényesen kidolgozott a térkép, jól néznek ki a karakterek, a kártyák, melyek bizony a történet mellett nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy az egész társast átjárja egyfajta horrorisztikus atmoszféra. Ez az a dolog, ami egy pillanatra sem engedett el, miközben elmerültem a Folklore világában. A megfelelő háttérzenét kiválasztva, hangulata telitalálat a gótikus rémmesék szerelmeseinek. Ehhez hat választható karakterünk van: arkanista, archeológus, egy bosszúálló őrült (nem viccelek, Avenging Madman), ördögűző, telepata és boszorkányvadász. Mindegyikük csak foglalkozásában van megnevezve, a társas szerepjátékos műfajának köszönhetően mi magunk nevezhetjük el karaktereinket a karakterlapon. A karakterkártya mellett, melyen az alap értékeink és egyéb képességeink vannak feltüntetve, mindegyiküknek van egy kis füzete, melyben egyéb infókat kapunk a karakterekről.

A játék doboza elég sok mindent rejt magában, a készítők nem fukarkodtak minket ellátni tárgyakkal, szörnyekkel, képességekkel stb. Ezen felül a nagy térkép mellett még tíz darab, kétoldalú pályaelem is helyet kapott, melyek a különböző helyszíneket hivatottak életre kelteni, amiket kalandjaink során meglátogatunk. Mindent egybevetve, tartalmilag, egy minőségi és szép társast kapunk, aminél tényleg működik a horror is. Itt csupán egyetlen dolgot szeretnék megjegyezni, hogy valamilyen, számomra ismeretlen okból kifolyólag karakterlapokat nem kapunk a játékhoz, ezeket letöltés után magunknak kell kinyomtatnunk. 

Kalandok a ködlepte világban

Miután kiválasztottuk karaktereinket és kiosztottuk a kezdőfelszerelést, nincs más dolgunk, mint felcsapni a történet-füzetet (Story Journal) és már fejest is ugorhatunk a borzalmak világába. Az első küldetés, mely a Minden változik (Everything Changes) címet viseli, nagyon jól felkészít minket a játékra. Itt bármivel is találjuk szembe magunkat, egy kis útmutató van mellette, melyben lépésről lépésre levezeti nekünk, hogy mit is kell az adott szituációban tennünk. Nagyon sok és sokféle dolog keresztezi utunkat, bőven van mire felkészülni. Harcból is többféle van, amik teljesen más ütemben zajlanak, más szabályok szerint. Magát a játékot három nagyobb részre tudnám bontani: Van az olvasós, lapozgatós rész, melyben a történetben haladunk előre. Bizonyos pontokon döntéseket hozhatunk, vagy éppen egy képességüket kell vagy lehet próbára tenni. Ilyenkor a megfelelő oldalra lapozva elolvashatjuk, hogy döntéseinknek vagy éppen képességpróbáinknak milyen eredménye lett. Ez leginkább a jó öreg Kaland, Játék, Kockázat-könyveket juttatta az eszembe. 

Aztán ott van az utazás, mely alatt a kiterített térképen haladhatunk előre, kereshetünk fel bizonyos helyszíneket. Itt csak csapatként mozoghatunk, melyet egy kis fehér bábu szimbolizál. Minden körben, ha még nem értünk el egy várost vagy más célt, eseménykártyákat (road event, off-road event card) húzunk, attól függően, hogy hol tartózkodunk éppen, és a játékbeli napszaknak megfelelően olvassuk fel a rajta lévő infókat. A napszak a kétoldalú kezdőjátékos jelzővel változik: mindig átfordítjuk, amikor továbbadjuk. Végül pedig ott a kalandozás, amikor a kisebb lapkákon lépkedhetünk karaktereinkkel. Ezek a felkeresett helyszíneket jelenítik meg, itt zajlanak a történetek fő eseményei. Ezek a sztorik kézen fognak minket és szépen végig vezetnek, nem engednek el egy pillanatra sem. Mindig pontos instrukciókat adnak nekünk. Ilyen szempontból nagyon elégedett voltam. Mindig elmondják, hogy mi az adott helyszín fő célja, mik az egyéb lehetőségeink. Egyszer sem éreztem magam elveszve, miközben a játék sztoriját olvastam fel.

Nehéz kezdetek

Szerepjátékos műfajához hűen, karaktereinknek rengeteg képessége van, melyeket a társas rendszeresen próbára is tesz. Ezeket sokszor módosítják különböző tárgyak, fegyverek, tulajdonságok, környezeti hatások stb. Ezen pontja volt az a játéknak, mely néha próbára tette a türelmemet, ugyanis a harcok alatt bizony nagyon megy a matek. Ez a dolog néha teljesen kizökkentett, volt, hogy elfelejtettünk levonni vagy éppen hozzáadni bizonyos értékekhez, mert az adott szakaszon a játék úgy kívánta meg. Szerencsére tapasztalt szerepjátékosok ültek körülöttem, akik nem hagyták, hogy ez a dolog kedvemet szegje. Így már most elmondhatom, hogy elsősorban olyanoknak ajánlom a Folkore-t, akiktől nem idegen az efféle számolgatás. Számomra a dolog megakasztotta a játékmenetet, így jó, hogy volt velem olyan, aki rendben le tudta vezényelni ezeket a részeket.

A másik, ami kezdetben egy kicsit zavart, hogy ez a játék bizony iszonyú nehéz. A harcok kimenetele természetesen a szerencsén is múlik, de néhány kedvezőtlen kockadobás után, bizony elég hamar eljuthatunk oda, hogy alig van életereje karakterünknek. Bár a halál itt még nem a vég, ugyanis szellemként tovább kísérhetjük csapatunkat, de nem szerettem volna rögtön az elején erre a sorsra jutni. A társas igényli, hogy összedolgozzunk, hogy karaktereink kiegészítsék egymást képességeikkel, így könnyebben véve az akadályokat. 

A Folklore: The Affliction nem bánik kesztyűs kézzel a játékosokkal, nem osztogatja a jutalmakat. Az elején például egy kutatás során két tárgyat talál a csapat, amit egymás között eloszthatnak. Igen, csakhogy mi négyen voltunk, így ketten jutalom nélkül voltak kénytelenek távozni a helyszínről. A másik dolog az életerőnk regenerálása. A kötszer és varázslatok mellett fejezetenként (Chapter) egyszer választhatunk pihenés akciót, mely négy életerőt tölt vissza. Ha a pihenésnek vége, a csapat vezetője kockával dob, és ha nem vagyunk túl szerencsések, azonnal egy csetepatéba keveredünk. Itt igen hamar el is lehet veszíteni azokat a pontokat, amiket visszatöltött a pihenés. Egyszóval készüljünk fel rá, hogy bizony nem mindig fogjuk úgy érezni, hogy a játék fair velünk szemben. Mi harmadik nekifutásra csináltuk meg az első kalandot, tanulva a hibáinkból és okosabban megválogatva csapatunkat.

Gazdag világ, rengeteg szabály

A Folklore: The Affliction egy igazán tartalmas játék, tele titkokkal és lehetőségekkel. Változatos ellenfelek biztosítják, hogy sose unatkozzunk. Rengeteg képességre tehetünk szert, karakterünk fejlődése során. A majdnem száz tárgylap, a különböző emberi és állati társak, imák és rituálék színessé és igazán izgalmassá teszik a játékmenetet. Bizonyos képességeket csak egyes karakterek élveznek, ami még inkább taktikus gondolkodásra sarkallja a csapatot. A történetekben hozott döntéseink pedig hatással vannak ránk később is.

Azonban mindezen színes és eseménydús világhoz rengeteg szabály is tartozik. Sokszor kellett megállnunk néhány percre, ameddig átlapoztam a szabálykönyvet. Rengeteg apró módosítás vonatkozik egyes dolgokra, melyeket sajnos néha mi is elfelejtettünk alkalmazni a játék során, s így néhány dologban még akaratlanul is nehezítettük vagy éppen megkönnyítettük saját dolgunkat. Ha összegezni kéne, akkor a szerepjátékok és a gótikus horror szerelmeseinek ajánlanám a Folklore-t. Nyelvfüggő, rengeteget kell olvasni benne, erre mindenképp készüljetek fel, mind a történet, mind a különböző kártyákon található szövegek miatt. Azonban úgy gondolom, hogy ha kellő időt rászánunk, felvesszük a játék tempóját és hangulatát, akkor felejthetetlen élményt nyújthat. Ha sikerül megcsípnünk egy olyan kiadványt, amihez miniatűrök is vannak, akkor pedig még szemkápráztatóbbá varázsolhatjuk a játékteret, ugyanis a Folklore-hoz gyönyörűen kidolgozott figurák is kaphatók. Mindemellett, ha több kalandra vágynánk, két kiegészítő is megjelent a társashoz, Dark Tales és Fall of the Spire címen, melyek újabb történeteket, szörnyeket és hősöket biztosítanak a hosszabb játékélményért.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! A játék rengeteg szövegével és információjával kifejezetten igényli az angol nyelvtudást, rajongói fordítás, tudomásunk szerint, sajnos nem készült hozzá.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát