A Marvel-társasok egészen népszerűek lettek a filmes világ sikerei után, így a természet és a lovecrafti mítosz mellett ezzel kaptunk még egy olyan tematikát, ami szinte megunhatatlannak tűnik, bármilyen környezetbe is helyezük. A kártyajátékok, a Splendor- és Rising-variációk, valamint a cukin szemétkedő United után (és a zombik érkezése előtt) ezúttal a korábban még jóval sötétebb dimenziókat bemutató Ősi jelből merítő X-Men: Mutant Insurrection került terítékre.
X-Men: Mutant Insurrection
- Partner: Asmodee UK
- Kiadó: Fantasy Flight Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-6 fő
- Játékidő: átlagosan 60-120 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 2,21/5
- Ára: itthon 14 ezer forint körül kapható
A társas viszonylag nagyobb dobozában főleg kártyákat és tokeneket találunk, valamint van még egy adag dobókocka, egy általunk összetákolható Blackbird, egy veszélyszint-mérő, valamint egy csapatnyi figura az X-Men legismertebb és legnépszerűbb hőseivel. Így feltűnik Küklopsz, Farkas (Rozsomák), Kolosszus, Vadóc, Főnix, Vihar avagy Ororo, de számos további karakterrel is találkozhatunk. Ha választottunk egyet, a játékterületre kerülnek a helyszín-paklik, a három induló, iskolai területet jelentő kártyák, a veszély-paklik, valamint a tokenek és dobókockák, illetve egy választott sztorivonal katalizátoraként szolgáló kártya, amely egyből jelzi, hogy milyen összetevőre van még szükség a setup során. Aztán indulhat a harc.
Egy Őrszem és Magneto mindent lát
Többfajta sztorivonal létezik, ezek meghatározott pontokkal rendelkeznek, majd lényegében egy-egy nagy összecsapáshoz vezetnek, de közben számtalan feladatot kell megoldani, amik a helyszín-paklikból és a veszély-paklikból előkerülve nehezítik a játékosok dolgát. Függetlenül attól, hogy egy legyőzendő ellenfélről vagy egy megoldandó veszélyhelyzetről van szó, minden esetben a kockákkal kell dobni, így teljesítve a kívánalmakat. A játékosok pedig a saját karakterüket egy tetszőleges kezdőterületre (gyógyulással és különféle hatásokkal) vagy ellenséges helyszínre, esetleg fenyegetésre helyezve vethetik be képességeiket és segítségüket.
Mert természetesen ezúttal sem kell a csodára várni, eleve mindenki gazdag erőforrással rendelkezik, amihez aztán hozzáadódhatnak a speciális tokenek, a mutánskártyák (ezekből mindig játékosonként egy lehet aktív), illetve az assziszt-erők, amik más karaktereknek segíthetnek azok akciója során. A hősök persze sérülhetnek is, miközben a nem teljesített küldetések és megmaradt fenyegetések a veszélyszintet tolják fel, ami még nehezebb kihívásokat hoz be a képbe, sőt egy idő után durva ellenfelekkel is szembekerülünk. A csapat érdeke tehát az, hogy legyőzzük a felbukkanó támadókat, elhárítsuk a veszélyeket, és persze életben maradjunk.
Mutánsháborúk
Merthogy, ha a veszélyszint-mérő eléri a maximum pontot, ha nem tudunk újabb veszély-kártyát húzni, vagy ha egy leszámolás során minden hős kidőlt, akkor vége a játéknak. Ha azonban sikerül az éppen játszott sztorivonal végére érni, megnyertük az aktuális partit. És persze partiból minimum 8-at futhatunk, amennyi történetszál van, miközben a helyszínek is megvariálják a lehetőségeket. Ettől függetlenül az X-Men: Mutant Insurrection inkább csak egy közepesen jó játék, semmi kiemelkedő nincs benne, vagy olyan, ami miatt mindenáron, újra és újra visszatérnénk mellé. Persze, néhány izgalmas meccsre jó, ha éppen kockákkal dobnánk, óriási Őrszemekkel küzdenénk, viszont mindent egybevetve nem vagyok biztos benne, hogy a Thanos Rising és a Marvel United, illetve a Marvel Champions: The Card Game mellett bármikor is ezt választanám, hacsak nem direktben X-Men a téma, amit a csapat kér, a Marvel United pedig pont nem áll rendelkezésre.
Az anyagminőség átlagos, a dizájn egészen jó, rajzfilmes-képregényes hatású, illetve a sztorivonalak behoznak a képbe némi izgalmat, ahogy az emelkedő veszélyszint is. Éppen ezért át kell gondolni a lépéseket, valóban össze kell dolgozni a siker érdekében, és ez teszi az átlagnál kicsit jobbá a végeredményt. No, és persze a tematika, ami sokaknál nyerő lehet. A mutánsok ugyanis még mindig menők, ahogy a Mérhetetlen Vének is. Talán nem véletlen, hogy egy-egy ötleten osztozniuk kell.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! A játék kimondottan igényli az angol nyelvtudást, rajongói fordításról nem tudunk.)