A Dungeon Alliance egy 1-4 játékos számára készült fantasy-kaland társasjáték, amit a Quixotic Games adott ki 2018-ban. A katakombákat felfedező szövetségek cooperatív módban, egymás ellen vagy akár egymaguk is nekivághatnak a kalandnak, hogy megtisztítsák az ősi járatokat az abban tanyázó rettenetektől. Sőt, ezen felül még extra szabályokat is beleépíthetünk játékunkba, hogy még nehezebbé tegyük azt. (Nightmare solo/coop play, Permadeth rules) Ezeken felül pedig játszhatunk egy gyors meccset vagy akár a Campaign mode-ban is kipróbálhatjuk magunkat. Panaszunk tehát nem lehet, a készítők igyekeztek egy játékmódjaiban igen változatos társast az asztalunkra tenni.

Dungeon Alliance

  • Kiadó: Quixotic Games
  • Partner: Asmodee UK
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív/kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4
  • Játékidő: átlagosan 60-180 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 3,68/5
  • Ára: itthonról 25 000 forint körül beszerezhető

Mielőtt elkezdtem volna felfedezni a társast egy kicsit utána olvastam, és legnagyobb meglepetésemre több helyen is úgy vélték, hogy számukra a legnagyobb élményt az egyszemélyes játék nyújtott, így úgy döntöttem, hogy magam is ezen oldaláról közelítem meg a Dungeon Alliance megismerését. Azonban először néhány szót szeretnék szentelni a társas kinézetének.

Mind a miniatűrök, mind a tokenek és kártyák gyönyörűen kidolgozottak, igazi klasszikus fantasy-érzés járja át az egész játékot. Véleményem szerint a modernebb társasokhoz szokott játékosoknak talán túl egyszerű, esetleg idejétmúlt is lehet a Dungeon Alliance külseje. Minden csapat négy tagból áll, egy játékos egy csapatot irányít. Tizenhét hős áll a rendelkezésünkre, melyek öt különböző fajból és öt különböző kasztból kerülnek ki. Van itt ember, törp, elf, gnóm és félork, akik között a harcostól az ősi mágiát használó varázslókig csemegézhetünk. A képesség-kártyák kijátszásánál fontos szerep jut a hősök fajának és osztályának is, így ha jobban ismerjük a játékot, már az elején taktikázhatunk a szövetségünk összeállításakor.

A játékosok számától függően a pálya négy különböző méretet vehet fel, ennek keretét a játék kezdetén helyezzük le az asztalra. Ez lesz a kazamata alapja, amibe a különböző szobák kerülnek. Mindenki megkapja a karaktereihez tartozó kezdőpaklit, lehelyezzük a szövetség pakliját, elérhető közelségbe helyezzük a szörnyek tokenjeit és kártyáit, és a különböző szobák lapkáit is kiválogatjuk a játékosok számától függően. Miután a játékosok  elhelyezték miniatűrjeiket az első szobában, kezdődhet is a kaland.

Egy meccs négy teljes fordulóból áll (játékmódtól függően, a különböző kritériumok teljesülésével előbb is véget érhet), amiben minden kör egy-egy hős aktiválásával kezdődik. Egy hős mozoghat, támadhat vagy éppen pakliját fejlesztheti, kijátszhat különböző lapokat. Amint befejezte körét, a szörnyek aktiválása következik, akik mozoghatnak és támadhatnak. Egyszemélyes játék során kártyák utasítanak minket ellenfeleink mozgásáról, többjátékos módban azonban játékostársunk választhatja ki, hogy melyik lényt aktiváljuk hősünk köre után. Amint egy szörny támadott, átfordítjuk a tokent, ezzel jelezve, hogy a szörny kifáradt, és a következő fordulóig már nem jelent közvetlen veszélyt a játékosokra. Minden szörny megölésével tapasztalati pontokat nyerünk, melyek a kártyáink kijátszásában kapnak majd fontos szerepet. Ha színesíteni szeretnénk a játékot, és esetleg egy kis extra kihívásra is vágyunk, küldetéskártyákat (Quest Cards) és végső ellenség-kártyákat (Final Enemy Cards) is bele építhetünk, hogy a Dungeon Alliance nagyobb kihívást jelentsen. 

A Dungeon Alliance legfontosabb elemei minden kétséget kizáróan a kártyák, így ezeknek egy kicsit nagyobb figyelmet szentelek. A tizenhét karakterhez ugyanennyi hős kártya (Hero Card) társul, melyek a karakterek legfőbb ismérveit tartalmazzák. Négy alapértékét, ami a támadás (ez lehet közelharci vagy távolsági), védekezés (ez lehet elkerülés vagy páncél), gyorsaság, ami a mozgáspontjait határozza meg, és természetesen az életereje. Ezen felül, minden kártyán fel van tüntetve a karakter faja (Race Icon) és osztálya/osztályai (Class Icons). Ezek a lapok továbbá tartalmazzák hősünk nevét és egy rövid leírást a hátteréről.

Aztán itt van a kezdő pakli (Starting Deck Cards), ami ötvenegy egyéni (Unique) és harminckettő fajhoz kapcsolódó (Generic) kártyát tartalmaz. Ezek kifejezetten a karakterek lapjai, amiket csak az adott hős tud használni. A játékban a szövetségnek is van egy paklija, aminek a felfedett lapjai folyamatosan változnak, ezek az úgynevezett Upgrade Cards-ok. Hetvenhat lapot tartalmaz ez a csomag, melyben a képességek már nem egyénileg szólnak, ezeket bárki tudja használni, aki a kártyán feltüntetett fajba vagy éppen osztályba tartozik. Ezeknek a kijátszása tapasztalati pontokba kerül. Végül pedig itt vannak a Találkozás-kártyák (Encounter Cards), melyek paklija huszonhárom lapot számlál. Ennek két fajtája lehet: szörny (monster) és kihívás (challenge).

A Találkozás-kártyákhoz tokenek is kapcsolódnak. A szörnytokenekkel egyértelműen a pályán elhelyezett szörnyeket jelöljük. Ha azonban egy olyan szobába érünk, ahol egy lefordított kihívás token található, azt azonnal felfedjük. A másik oldalán kincs, vagy éppen csapda is lehet, ennek tükrében nézünk szembe a ránk váró jutalommal vagy büntetéssel. A szabályok mindig a játékosok számától és a játékmódtól függenek, így az alap, huszonnégy oldalas szabálykönyvhöz egy tizenkét oldalas kiegészítő könyv is társul. Ezek mind előkészületeiben, mind játékmenetében, mind céljaiban mások.

Nem lehet kétségünk tehát, hogy a Dungeon Alliance egy ízig-vérig fantasy játék, annak klasszikus változatából. Ha negatívumot kéne említenem, azt első sorban a szabálykönyvben keresném. Igen, rengeteg különböző szabálymódosítás tartozik a különböző játékvariánsokhoz, de ezen felül is úgy éreztem, hogy rettenetesen száraz az egész, és ez bizony elrettentheti a játékosok egy részét, kiváltképp, ha hadilábon állnak az angol nyelvvel. Ezen felül pedig már említettem, hogy a kinézet nem biztos, hogy a modernebb játékok kedvelőinek elnyeri tetszését, hisz hiába változatosak a játékmódok, hiába van sok küldetés és kihívás, nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a játéktér mindig ugyanúgy néz ki. Egyik négyzet alapú szobáról a másik négyzet alapú szobára haladunk, ami miatt  a játék talán kicsit unalmassá válhat egy idő után. Végül pedig nem mehetek el amellett, hogy a szörnytokenek mozgatása néha kihívást jelentett számomra, hisz sokszor előfordult, hogy véletlenül elmozdítottam a szobákat, az átjárók jelzőit vagy éppen más lényeket, és egy perc alatt káosz lett úrrá az asztalon.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Szerethető társas a Dungeon Alliance, mely kinézetében talán nem, de kihívásaiban annál több izgalmat rejt magában. A deckbuliding szerelmeseinek kötelező darab, mondom ezt úgy, hogy magam nem vagyok a pakliépítés híve, de én is remekül tudtam szórakozni ezen elemén is. A sok hős, képesség, küldetés, játékmód és ezeknek kombinálása révén pedig újrajátszhatóságban is igen jól teljesít. A társashoz kiadtak egy kiegészítőt is, ami a Champions címet viseli. Ebben még több hős és kártya kapott helyet, továbbá újabb szobák a főellenségekhez, és egy extra szoba, ami a Titan Room nevet viseli, melyben egy végső ellenfél vár azokra, akik a Dungeon Alliance kampányát végigjátszották. Azoknak akik kedvet kaptak hozzá, kellemes időtöltést kívánok a kazamaták mélyén!

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! A játék kimondottan igényli az angol nyelvtudást, rajongói fordításról sajnos nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát