Amikor 1994-ben, egy ausztrál színész és rendező, egy amerikai íróval és producerrel karöltve életre keltett egy skót nemzeti hőst, talán maguk sem gondolták volna, hogy ezzel szinte új szintre emelik Skócia országimázsát, és az ezzel járó turistahorda intenzitását. A Rettenthetetlen a történelmi pontatlanságok tömkelege ellenére mégis pontosan ezt érte el, és egy jó pár esztendőre kellő motivációt biztosított azoknak, akik ki mertek merészkedni otthonuk kényelméből, hogy személyesen ismerjék meg a mesés tájak, a fantasztikus irodalmi művek és a gazdag kulináris élmények világát, amely évszázadok óta gazdagítja a világ történelmét. Pontosan ezt igyekszik életre kelteni a Glen More II: Chronicles is, melyben egy skót klán vezetőjeként kell korokon át hírnevet, befolyást és gazdagságot szerezni!
GLEN MORE II: CHRONICLES
- Partner: Asmodee UK
- Kiadó: Funtails
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: átlagosan 90-120 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 3,05/5
- Ajánlott ár: a kiadónál 67 euró, kb 24 990 forint
A Glen More II: Chronicles ezt a nem éppen aprócska feladatot egy rendkívül egyszerű stratégiai játékként tálalja, amely több mechanizmust is egy tető alá terel. A játékosok klánjukat új területek, egész pontosan területlapkák megszerzésével növelhetik, melyeket úgy raknak egymáshoz, mint ahogy teszik azt, mondjuk, a műfaj nagyjaiban. A játék szíve és lelke éppen ezért az a központi játéktábla, ahol négy oszlopnyi, azaz négy érányi területlapka található, melyek szépen, lassan kerülnek fel arra a központi rondellára, ahol a játékosokhoz tartozó figurák galoppoznak, kifejezetten kötetlen módon, felszippantva azt, amire rá tudják tenni a mancsukat.
Játékos sorrend ugyanis nincs, az kötetlen, és mindig az következik, aki a rondellán leghátul foglal helyet. Ekkor az illető kiválaszt egy lapkát a rondellán, odalép, elveszi, majd beépíti a birodalmába, hogy aztán aktiválódjon, majd a rondella ismét feltöltésre kerül. Ha egy korszak utolsó lapkája is elfogy, akkor mindig pontozás következik, a negyedik, és egyben utolsó pontozást követően pedig a játék véget ér, és az nyer, aki a lehető legtöbb győzelmi pontot gyűjtötte össze.
Pontot számos módon lehet szerezni, de leginkább úgy, hogy az ember okosan, taktikusan építi a birodalmát, és mindig megpróbál olyan területlapkát szerezni, amely révén egy kisebb motort tud létrehozni. A Glen More II-ben alapvetően négy nyersanyagból kell gazdálkodni: a marha, a birka, az árpa, a fa és a kő az, ami a rendszert mozgatja. Ezeket adott típusú termelőlapkák tudják előállítani, a későbbi érákban pedig ezek használatával kell kifizetni az egyre dráguló lapkákat. A csavar igazából a lehelyezésben, és annak szabályaiban található meg. Egyrészt az újonnan megszerzett lapkának oldalszomszédosnak kell lennie egy korábban már lehelyezett lapkával, és elérhető közelségben, egy mező távolságra (akár átlósan is) kell lennie egy skót figurának is. A lehelyezett lapka a lehelyezésekor aktiválódik (nyersanyagot termel, mozgáspontot biztosít a skót figuráknak), sőt az összes vele szomszédos lapot is aktiválja, és így alakul ki az a bizonyos motor. Legjobb szemléltetője ennek a whisky-főzde, amely az árpát tudja azonnal itallá alakítani, így, ha mondjuk, pont egy árpamező mellé kerül, akkor termel és egyben át is alakít. A whisky pedig nettó győzelmi pontot jelent! A szomszédos mezők aktiválása így összesen akár 8 lapot is aktiválhat egy körben, így jó tervezéssel rendkívül látványos és hasznos kombinációkat lehet létrehozni.
Ráadásul a területlapkák között megtalálhatók híres skót alakok is, akik révén egy külön játéktáblán, a klántáblán lehet haladni. Itt csupa olyan mező található, amely azonnali nyersanyagot, egy különleges akciót vagy egy extra pontszerzési lehetőséget biztosít, és a kettő – a terület- és a híres ember lapkák – keverése révén igazán hatékony és egyedi stratégiák alakíthatók ki.
Erre szükség is van, a Glen More II ugyanis meglehetősen érdekes pontozási rendszert használ. A négy értékelés során négy eredmény kerül kiértékelésre: a skót figurák száma a kezdő kastélylapkán; nevezetesség-kártyák száma (híres helyszínlapkák megszerzése után jár); whisky-hordók száma; személylapkák száma. A játékosok összehasonlítják eredményeiket ezen 4 területen, az adott kategóriában a legkevesebbet elérő játékossal, és a különbözet utáni pontot kapják meg egy táblázat segítségével. Tehát, ha egy kategóriában valaki brutálisan elhúz 5, de akár 8 pontot is szerezhet. Ugyanakkor a végső értékelésnél is van egy csavar. A fentieken felül ugyanis kiértékelésre kerül a területek mérete is, ilyenkor pedig a lerakott területlapkák száma számít. Minden játékos 3 győzelmi pontot veszít minden egyes lapka után, amennyivel többet rakott le, mint a legkevesebb lapkával rendelkező játékos.
Ennek okán hiába van alapvetően minimális interakció a játékosok között, mégis folyamatosan figyelni kell a riválisokat, mert aki a mennyiségre és nem a minőségre utazik, az a játék végére komoly hátrányban találhatja magát. Arról nem is beszélve, hogy a rondellán szinte ölre menő harc tud menni egyes lapkákért, és sokszor csak a szerencsén múlik, mi kerül elő a stócból.
A változatosság hiányával mindenesetre semmiképp sem lehet vádolni: már önmagában is több tucatnyi meccsre elegendő tartalom van benne, de a döbbenetesen nagy dobozban több is lapul. A címadó krónikák ugyanis valójában moduláris kiegészítők, melyből összesen nyolc érhető el. Ezek változó hosszúságú és nehézségű toldalékok, melyek mindegyike a skót történelem egy-egy eleméből építkezik. Megnyílhat egy hajóverseny, a játék végére kinevezésre kerülhet egy "Hegylakó", bonyolítható és komplexebbé tehető a whiskygyártás, vagy nevezetes események kapcsolhatók a nevezetes helyszínekhez. A bővítmények külön dobozban foglalnak helyet, a kézikönyv pedig nagyon jól prezentálja őket, előre közölve a várható komplexitást, a játékidő-toldalékot, és az egyéb szabálymódosításokat.
A Glen More II: Chronicles így egy borzasztóan tartalmas, egészen fantasztikus, rendkívül könnyű, és nagyon hangulatos stratégiai játék, amely szinte kifogyhatatlan mennyiségű játékidővel rendelkezik – főleg, ha mellé csapjuk a kiegészítőt is...
GLEN MORE II: HIGHLAND GAMES
...a Highland Games ugyanis egy aprócska dobozban érkezik, de az alapjátékhoz hasonló rendezettséggel kínál további krónikákat. A fantasztikus inzerttel rendelkező kiegészítő összesen négy toldalékot tartalmaz, a szabálykönyv több mint felét felemésztő utolsó azonban kakukktojás, hiszen az a hivatalos, az Automa factory által jegyzett szólómód. Az első három ugyanakkor hagyományos, több főnek szóló kalandot kínál: a X. krónikában hatalmas lakomát lehet csapni, amellyel további játékvégi győzelmi pontok szerezhetők; a XI-ben egy új játéktábla kerül bevezetésre, melyen egyfajta skót miniolimpia zajlik, és az itt szerzett dicsőségpontokkal új lapkák vásárolhatók; a XII. krónika az építészeknek szól, új lapkaszerzési lehetőséget nyújtva a rondellán kívül.
A Highland Games kifejezetten fantasztikus bővítmény, amely a változatosság hiányának problémájával a legkevésbé sem küzdő alapjáték szavatosságát tolja ki a végtelenbe és tovább, és annak egy-két gyenge minőségű komponensét is lecseréli. Pont ilyennek kell lennie egy kiegészítőnek!
(A játékokat partnerünk, az Asmodee UK biztosította - köszönjük! A játék angol nyelvű, de rendelkezik magyar nyelvű rajongói szabálykönyvvel.)