Egy kontinensnyi távolságból talán kicsit érthetetlen, miként tudott akkora hatással lenni egy webcomic a videójáték- és a geek kultúrára, hogy népszerűsége árnyékában kinőjön belől egy hatalmas rendezvénysorozat, egy podcast, több film és kártyajáték is, de aki a 2000-es évek elejétől kezdődően aktív videójátékos volt, és az internetet sem kerülte el, biztosan találkozott a Penny Arcade nevével. Mike Krahulik és Jery Holkins 1998 óta futó, általában hetente frissülő sorozata elképesztő gyorsasággal és éllel ugrott rá minden, a játékipart éppen lázban tartó dologra, legyen az egy új játék, egy bejelentés vagy egy botrány, szállóigéket, felejthetetlen panelek sokaságát szállítva az évek során. Mivel az alkotók – és főszereplői szintre emelt képzeletbeli alteregóik – előszeretettel rajonganak képregényekért, filmekért és társasokért is, már-már elkerülhetetlen volt, hogy idővel ez túlnyúljon a rajongáson.
CLANK! LEGACY: ACQUISITIONS INCORPORATED
- Partner: Asmodee UK
- Kiadó: Dire Wolf
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: átlagosan 90-120 perc küldetésenként
- Korcsoport: 13+
- Nehézség: 2,71/5
- Ajánlott fogyasztói ár: nagyjából 32 000 Ft
A Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated ugyanis a Penny Arcade-csapat által megálmodott Dungeons & Dragons kalandján alapul, melyben egy kapitalista elvekkel fűtött kalandor-vállalkozás kelt életre, a P&A-ra jellemző szatírával, iróniával és fekete humorral. Ez a csapat látogat el a Clank!-univerzumba, itt is megalapítva cégüket, amely mit ad isten, nemcsak, hogy rögtön hatalmas rivalizálásba kezd a legsikeresebb kalandor-vállalkozással, de egész véletlenül még a világ végének kapujában is találja magát. A feladat tehát adott: még azelőtt megállítani a gonoszt, mielőtt az egyszer és mindenkorra átveszi az uralmat.
Mindezt a Clank! itthon is ismert és sokak által szeretett játékmenete foglalja keretbe, hiszen ez alapvetően ugyanaz a játék. Alapvetően tehát egy pakliépítős társasról van szól, ahol 2-4 játékos rivalizál egymással, a lehető legértékesebb kincsek megszerzéséért, miközben megpróbálnak túljutni az odáig vezető akadályokon. Csakhogy az Acquisitions Incorporated mindezt megfejeli egy legacy-rendszerrel: a brutális méretű dobozában egy hatalmas, jobbára üres játéktábla, egy egész doboznyi kártya, számos lezárt boríték, matricacsomag, és egy titkok könyvének hívott, legalább félszáz oldalas kötet lapul.
Maga a kampány minimum 10 játékon át zajlik, ennek során pedig újabb és újabb borítékok nyílnak fel, új helyszínekkel és akadályokkal telítődik a játéktábla, bővül a saját pakli, kiesnek vagy épp bekerülnek lapok, köztük olyanok is, melyek testreszabhatók, hol matricákkal, hol saját kézzel felírt elemekkel. A hasonszőrű legacy-játékoktól eltérően a keret itt nem merül ki a hangulatfokozásban. A történetnek és szereplőinek rendkívül komoly szerep jut, olyannyira, hogy a Kaland Játék Kockázat-kötetekhez hasonló módon változtatható a sztori menete – merthogy küldetéseket kell teljesíteni, méghozzá akár mellékfeladatokat is. A meghozott döntésektől függ egy-egy esemény bekövetkezése, a helyszínek megjelenése (vagy épp eltűnése), a már járt utak megváltoztatása, sőt folyamatosan bővül vagy épp módosul a szabálykönyv is, sokszor sokkal nagyobb léptékben, mint egy Pandemic Legacy vagy egy Charterstone esetében. Ehhez elképesztően sok szöveg asszisztál, így mindenképp szükség lesz egy mesélőre, aki végig felolvassa a megfelelő fejezeteket a könyvből, amikor a játék erre utasít.
A Clank! Legacy azért is furcsa, mert alapvetően egy kompetitív játék, de mivel a világ sorsa múlik mindenen, ezért mégis kifejezetten fontos az együttműködés, vagy legalábbis azon szakadárok meggyőzése, akik inkább felégetnék a világot, semmint olyan döntést hozzanak, amely esetleg az egész csapatot segíti vagy tápolja. Ez a kalózmentalitás okozta feszültség egyáltalán nem a káros fajta, a folyamatos kötélhúzás rendkívül izgalmassá teszi, összeszokott baráti társaságok esetében pedig számos történetnek és emlékezetes momentumnak tud megágyazni.
PARTIRA HANGSZERELVE
Ehhez persze megfelelő alap kell, ezért fontos kiemelni: két fővel a Clank! Legacy sem működik igazán jól, mert pont az egyik lényege, a versenyzés és az ezzel járó rivalizálás az, ami teljes egészében kikopik. Arról nem is beszélve, hogy több feladat kivitelezéséhez is komolyabb együttműködésre van szükség (hiába van szó kompetitív játékról), feltéve persze, ha valaki nem szándékosan a csoport szétzúzását, illetve kizárólag az önös érdekeit veszi figyelembe.
Hazudnék, ha nem írnám le őszintén: számomra a Clank! Legacy az egyik legmaradandóbb és legjobb társasjátékos élmény, amiben valaha részem volt. Tökéletesen kiaknázza a legacy műfajban rejlő lehetőségeket, és fantasztikusan házasítja azt a Clank! egyszerű, de számos lehetőséget rejtő pakliépítésével, ráadásul történetmesélése is elsőrangú, amely ugyancsak a döntés illúzióját tartalmazza, de előadásmódjával és a szerepjátékok világából rengeteget merítő megoldásaival mégis lebilincselő kalandot kelt életre, amit vétek lenne kihagyni.
(A játékot partnerünk, az Asmodee UK biztosította – köszönjük! A Clank! Legacy története extrémen nyelvfüggő, de egy angolul jól tudó mesélő segíthet ebben.)