Ha csíped a stratégiai játékokat, a fantasy-t, nem mellesleg pedig RPG-vel van bélelve a szíved, és tudod, hogy a rövidítés nem a vállról indítható rakétát jelenti, ne “lapozz” tovább, mert esélyesen új kalandra lelhetsz. Egy kis cseh csapat, a DIEA Games egy korábbi, helyi szerzeményt a nagyvilágra szabadítva próbálja betölteni az űrt, ami a műfaj rajongóinak lelkében tátong, ehhez pedig bitang nagy és súlyos dobozzal, brutális mennyiségű tartalommal támad, szinte minden fronton, ami csak a gólemek és sárkányok varázslatos világában lehetséges. És hamarosan még egy adagnyi jósággal, hiszen az Euthia legújabb Gamefound-kampánya már a sarkon áll, hogy ismét számos komponenssel és küldetéssel gyarapítsuk kalandozói éhségünket.
Euthia: Torment of Resurrection
- Partner/kiadó: DIEA Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív/kooperatív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 60-480 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 3,51/5
- Ára: a teljes csomag a kiadó honlapjáról 200 euróért, nagyjából 74 200 forintért rendelhető
Az biztos, hogy a legrangosabb változat/csomag hatalmas dobozban érkezik, számos extrával, így plusz elementál minikkel, griffel, szebb-egyedi kockákkal, fémpénzzel és egy rendezővel, ami segít ugyan a hatalmas csomag belső elrendezésében, de még így is nagy káosz alakulhat ki, ha nem vigyázunk. Egyszerűen túl sok a lapka, túl sok a kártya és a mindenféle jelző/token, ami elképesztő mennyiségű űrt foglal be magának. Ember legyen a talpán, aki egy külön inzert nélkül teljes rendet akar tartani, közben mindennek megtalálva a helyét. Persze ez is lehetséges, és nem is árt némi rend, mert a setuphoz is számos elemre van szükség, szintén számos halomból összeválogatva a rengeteg mütyűrt, ami aztán erőnk, akcióink, felszerelésünk, küldetéseink és ellenfeleink menedzseléséhez kell. Ha ugyanis (nagy levegővétel) kiválasztottuk a missziót, ehhez letesszük az asztalra az induló helyszínt, minden tartozékot, választott karakterünk tartozékait, a további helyszíneket tartalmazó lapka-halmot, a tárgyakat, tokeneket, ellenfeleket és minden egyebet, már mehetünk is utunkra (levegő kifúj, ha még maradt).
Szabadon
Az Euthia nyújtotta világ meglehetősen nagy, lehetőségei pedig megszámlálhatatlanok. Bár a játék már az alapdobozzal is 8 forgatókönyvet/fő történeti szálat kínál, amihez még ötöt hozzáad az elementál-kiegészítő, lényegében ezek is csak keretként szolgálnak, miközben a kalandor szabadon mozog és cselekszik. Avagy van egy fő cél, de hogy hogyan érünk el addig, az lényegében a játékoson múlik, illetve a random előkerülő terepen és küldetéseken. Elmehetünk bányászni, akár a nyersanyagok craftolásával is nehezíthetjük egymás dolgát (ha valaki már befoglal egy helyet, annak fizetni kell), sőt ha kompetitív módban játszunk, akkor a szörnyek elleni harcba egy másik játékos is beszáll, aki az ellenfelet irányítva (természetesen kockákat dobva és manipulálva) nehezíti a küzdő kalandor dolgát. Persze van, amikor alaposan át kell gondolni, mennyire van értelme a nehezítésnek, hiszen nem ritka, hogy valamennyire mégis együtt kell működni a közös cél elérése érdekében.
Ennél fontosabb azonban, hogy akcióink elköltése számos izgalommal jár, avagy felfedezhetjük a modulárisan, fokozatosan felépülő terepet, kihasználva annak nyersanyagait, felszabadítva területeket, amikből aztán számos módon profitálhatunk. Akár pihenéssel, akár fejlődéssel, akár újabb feladatokkal. Ez a nagyfokú szabadság, a számos lehetőség az Euthia egyik legkiválóbb jellemzője és eleme, ami elragadja az erre nyitott játékosokat, már a looton és a fejlesztésen túl, aminél a hat eltérő karakter számos módon erősíthető az egyedi képeségekkel, illetve az egyre hatásosabb és látványosabb felszereléssel. Aztán előkerül a griff, a csapatnyi elementál, és szinte már végtelennek tűnik a játék nyújtotta élmény, ami egyben az egyik nagy előnye, és talán a legnagyobb hátránya is.
Nem mindenkinek való vidék
Hogy az Euthia szerelemmel és szeretettel készült, lényegében “családi vállalkozásként” indulva, az egyértelmű, és érezni rajta Markéta Bláhováék minden törődését és figyelmét. Már csak ezért is érdemes támogatni az Euthia alakulását és fejlődését, de természetesen ennél sokkal több is áll még a háttérben. Az extra kiegészítőkkel elképesztően igényesen összeállított csomagot kapunk, belső rendezőkkel és tárolókkal, szépen kidolgozott minikkel, fémpénzekkel és kártyavédőkkel, emellett a dizájn is nagyszerű, kezdve a modulárisan felépülő tereppel (rengeteg aprósággal, amit el lehet nézegetni akár a következő akció végrehajtásáig is) a karaktereken át a mindenféle egyéb illusztrációig. Biztosan lehetne még szebb és még jobb, de összességében már most sem lehet belekötni a látványvilágba, ami egységes és átgondolt. Emellett, ami a legfontosabb, az maga a hangulat. Heroes of Might & Magic, Gothic, The Witcher és számos videójáték találkozik, hogy felépüljön egy nagyszabású sztori, aminek a játékosok csak a keretét kapják meg, minden másról viszont maguk döntenek. Szabadon termelve, fejlesztve, harcolva, interakcióba elegyedve és a többi, akár egyedül, akár társakkal, utóbbi esetben pedig még a kooperatív és kompetitív mód között is választhatnak. Ezt a fajta szabadságot nagyon díjazom, és aki erre vágyik, hatalmas kedvencre lelhet. És talán ez a játék legnagyobb átka is.
Merthogy az Euthia: Torment of Resurrection nem egyszerű darab. És itt nemcsak arról beszélek, hogy a játékhoz helyből négy füzet érkezik, és ebből (a lore, függelék és fejezetbemutató mellett) a szabályok 36 oldalnyi masszív anyagot biztosítanak, mialatt számos hatás és lépés esetén érdemes utánanézni az eredménynek. Arról van szó, hogy már maga az előkészület is egy teljes játék idejét veszi igénybe, míg a szabályokkal foglalkozunk, kinyomkodunk és elrendezünk mindent, majd összerakunk egy teljes setupot, ami ráadásul kimondottan helyigényes is. Nekem elég nagy játékasztalom van, de nem tudok mindent kitenni úgy, hogy szépen és rendezetten legyen minden a helyén, szóval variálni és pakolgatni kell a dolgokat. A teljes játékidő pedig, történettől függően akár 3-4, vagy éppen 10 óra is lehet. És ez nem kevés. Szóval aki könnyed és gyors, gyorsan felépíthető, egyértelmű utasításokat adó játékra vágyna, az nem biztos, hogy jó helyen keresgél.
Emellett talán egy komolyabb és jobban felépített inzert sem árt, mert a lapkák és tokenek jelentős része jól tárolható a teljes pledge-ben lévő, kimondottan mutatós rendezőkkel, azért elrendezni még így sem egyszerű a méretes és súlyos doboz tartalmát. És még egy kis sirám, mert az egyik szemem sír, a másik nevet. Elmegyünk erre és arra, fejlesztünk, hőssé válunk… az egésznek van egy nagy és grandiózus szerepjátékos atmoszférája, de valahogy mégis hiányzik az igazi döntések súlya, a komolyabb változás. Ami persze csak még komplikáltabbá és nehezebben felépíthetővé tenné az egészet, szóval inkább meg sem szólalok. Pláne, hogy összességében a DIEA Games alkotása egy kisebb csoda, egy itt-ott még csiszolatlan, de már most is ragyogó gyémánt, amit leginkább az RPG-k és a szöszölősebb társasok kedvelői fognak élvezni, akár a jelenlegi csomagajánlattal, akár a hamarosan elstartoló Gamefound-kampányban elérhető kínálattal, ami még tovább bővíti ezt az egyébként sem apró (játék)világot. Kíváncsian várjuk, mi van még az alkotók tarsolyában.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a DIEA Games-nek! Az Euthia többnyire ikonokkal kommunikál, de masszív szabályrendszere okán kifejezetten igényli az angol nyelvtudást, zárt rajongói csoportból azonban elérhető a fordítás.)