Bár igyekszünk minél kevesebbszer említeni a Hasbro társasjátékos mumusát, a sokak szekrényében lapuló sötét szörnyeteget, mely elevenen falja fel a jókedvet és szórakozást, de időről időre azért felmerül a Monopoly elnevezés, akár mint elrettentő példa, így szinte úgy tűnhet, lehetetlen megkerülni ezt az időtlen “klasszikust”. Nem tisztem védeni vagy támadni (egy egészen szórakoztató és a hibák egy részét javító Gamer Edition itthon is van a gyerkőc kedvéért), az viszont biztos, hogy témájában is van alternatív választási lehetőség, hiszen mára a piacváltozás és az ingatlanvásárlás nem egy modern társasjáték mechanikájának részévé vált. A Magnate: The First City például elsőjátékos alkotótól befutva lett a zsáner egy remek példája, mely Kickstarteren kapott lehetőséget, és emellett itt van még a Kartográfusokról és Roll Playerről is ismert Thunderworks Games viszonylag új szerzeménye, Eric Mosso első fejlesztése is, amely a nevezetes Cape May-t állította egy családbarát, ingatlanokkal és területszerzéssel a bevételre hajtó társas középpontjába. És milyen jól tette.
Cape May
- Partner: Asmodee UK
- Kiadó: Thunderworks Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 60-120 perc
- Korcsoport: 13+
- Nehézség: 2,40/5
- Ára: itthon 19 ezer forint körül kapható
Cape May ugye az ország egyik legrégebbi nyaralóhelye, az azonos elnevezésű félsziget déli csücskében, a New Jersey-i Cape May megyében, ahol a Delaware-öböl találkozik az Atlanti-óceánnal. Maga a játék is itt kapott helyet, méghozzá a múltban, hogy a földrajzi lehetőségeket maximálisan kihasználva építkezzünk, ezzel a várost életre keltve, közben boltokat teremtve a semmiből, amik aztán bevételt hoznak, miközben a lakóingatlanok jelentik a legnagyobb értéket. És természetesen a lényeg, hogy a megfelelő egyensúlyt megtartva ebből a helyzetből hozzuk ki a legtöbbet.
Birtokosok
Hogy hogyan is zajlik mindez? Meglehetősen egyszerűen. A játék elején asztalra kerül a Cape May-t jelképező játéktábla, amin a játékosok egy-egy saját meeple-lel indulnak útnak a kezdő mezőről. Mindenkinek van egy saját táblája és kártyapaklija, némi induló tőkéje, valamint ingatlanjai a megfelelő színben, tokenek és műanyag minik képében. A játék maga fordulókra oszlik, amiket a körben haladó világítótorony jelképez, minden forduló elején egy véletlenszerű eseményt hozva az erre szolgáló pakliból, majd annak hatásait érvényesítve vagy éppen beiktatva (ha folyamatos), jönnek a játékosok, akik összesen három akcióval élhetnek. Ez akár ugyanaz is lehet, a lényeg, hogy a saját táblán a második meeple-lel kell jelölni, hanyadik akciónál tart az illető.
Ez az akció lehet mozgás, vásárlás, fejlesztés, kártyahúzás, illetve más, speciális akció, ami például a játéktér mezőjére van festve. Mozgásnál egy saját kártyát használunk fel, ami pontosan megszabja, mennyit lépünk, ettől eltérni nem lehet, ahogy az utcákra festett irányoktól sem. Mivel így fogynak a kijátszott lapok (amik még pénzt is hozhatnak), az is egy külön akció, hogy a dobópakli kártyáit visszavegyük a kezünkbe. Ha olyan mezőn végzünk, amire valamely telek nyílik (pont jelzi), akkor azt megvásárolhatjuk a föld fajtájának megfelelő árfekvésben, majd fejlesztésnél ugyanígy költve, a letett tokenünket műanyag épületre cseréljük. Ha pedig még ezt is tovább építjük, látványosság, helyi nevezetesség lesz a házikóból. Közben madarakat gyűjthetünk be, véletlenszerűen tokent húzva egy zsákból, boltjaink után pénzt kapunk bizonyos fordulók elején, ha pedig elérkeztünk az utolsó forduló végére, összeszámoljuk győzelmi pontjainkat, ami egy külön táblázat és a teljesített titkos kártyáink, madaraink és pénzünk után gyűlik össze. És természetesen, aki a legtöbb ponttal rendelkezik, az nyer.
A Hasbro tanulhatna belőle
Hogy 60-120 perc a játékidő, avagy egy menet akár két órán át is eltarthat, az lényegében fel sem tűnik. A mechanika olajozottan és gördülékenyen működik, az első mozdulattól az utolsóig folyamatosan zajlik az akció, mindenki meglépi a saját lehetséges cselekedeteit, amivel igyekszik a titokban tartott feladatot maximálisan teljesíteni. És ezek a feladatok kellően eltérőek ahhoz, hogy szinte már egy aszimmetrikus gazdasági harc alakuljon ki, mert nem biztos, hogy azonos helyeken kell érvényesülnünk, sőt az sem biztos, hogy komoly tőkére és ehhez szükséges, kellően kiépített üzlethálózatra van ahhoz szükségünk, hogy bezsebeljünk kellő számú extra pontot. Márpedig az extra pontokra nagyon nagy szükség van, ideális esetben eléggé fej-fej mellett haladnak a résztvevők, és maximum sejtéseik lehetnek arról, hogy a másiknak éppen mire van szüksége, az ellenfél miért harcol igazán. Bár, ha szigorúan nézzük, nincs is akkora rivalizálás, egymás mellett simán elmászkálhatunk és végezhetjük a dolgunkat, anélkül, hogy nagyon komolyan belerondítanánk bárki elképzelésébe.
Mert bőven van választási lehetőség, bőven van mit tenni, a játék pedig nemcsak gyorsan zajlik és zökkenőmentesen, de nagyon élvezetes is egyben. A Monopoly, ha valaha is álmodott arról, hogy igazán családi vagy családoknak is ajánlható, vérbeli társasjátékká váljon, miközben szórakoztat és igazi élményt nyújt, akkor esélyes, hogy valami olyasmit álmodhatott, mint a Cape May. És nemcsak a játékmenet ilyen kiforrott és tanítanivaló, de a külső is. Nem túlzás azt állítani, hogy miközben Eric Mosso csodálatosan működő motort épített, azt igazából Michael Menzel indította be és töltötte meg csurig élettel és energiával. A számos játékkal világhírűvé vált alkotó (My City, Stone Age és a többi) csodálatos asztalképet biztosít a Cape May-hez, amely szinte mozgásba lendül és lejön a játéktérről. A kis, egyedi meeple-öktől (a piros férfi egyik lába letört, sírok), a fantasztikusan illusztrált játéktábláig, és az újságcikkeket idéző eseménykártyákig minden a helyén van, sőt utóbbiak még tanítanak is, hiszen bemutatják Cape May főbb eseményeit, ezzel hozva hatásokat a játékba. Fantasztikus játékról van szó, amit egy baráti társaság éppen úgy élvezhet, mint egy család. És se nem sok az infó és a mechanikák sora, se nem unalmas, hanem pont tökéletes ahhoz, hogy ingatlanokkal, vásárlással és fejlesztéssel foglalkozzunk játékos formában. Nagyon ajánlott, szinte már kötelező darab, amire elég ránézni, máris megszereti az ember, és a játékórák sem okoznak utána csalódást. Mert pont olyan jó érzés rálépni utcáira és ott építkezni, mint a Cape May tengerparti homokját érinteni, miközben a naplemente fénye befesti a víz felszínét. Ez Cape May, mely tárt karokkal vár.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! Bár összességében ikonokkal kommunikál, a játék szabályfüzete és esemény-paklija igényli az angol nyelvtudást. Rajongói fordításról sajnos nincs tudomásunk.