Húsz évvel ezelőtt jelent meg a Kingdom Hearts, az a játék, melyben a Square Enix (akkor még Squaresoft) két univerzum karaktereit rakta egybe, hogy egy lenyűgöző utazásra invitálja azokat, akik nem tartanak egy néha gyönyörű, néha szomorú, mesés kalandtól. A Kingdom Hearts egy olyan utazás történetét mesélte el, ami az elmúlt két évtized alatt számtalan platformot megjárt, a PlayStationtől kezdve a Nintendón át most már PC-ig és Xboxig.

Éppen ezért nehéz volt követni a történetet, hiszen nem mindenki tudott új konzolt venni, ha mindig folytatni akarta a Kingdom Hearts főszereplőjének, Sorának, valamint barátainak kalandját. Ezért volt különösen örvendetes, hogy a Kingdom Hearts 3 premierje előtt megjelent a Story so Far címet viselő összeállítás, mely egy kalap alatt bemutatta azt, hogy Sora hogyan jutott el Destiny Island-i életétől egészen addig, hogy megmentse a világot Xehanorttól és az Organisation XIII-tól…

Az ötlettől egy szív születéséig

Persze a Kingdom Hearts története jóval korábban kezdődött, annak premierjénél. Az 1990-es évek közepén a platformjátékok virágkorukat élték, a Nintendo pedig 1996-ban kiadta a Super Mario 64-et, mely a műfajt egy csapásra megújította, azáltal, hogy a piros ruhás vízvezeték-szerelőt olyan környezetbe helyezte, ahol Mario szinte mindent meg tud tenni. Szaladt minden irányba, ugrott, úszott, ütött, megfogott tárgyakat, és ez csak a lehetőségek egy kis szelete. A Mario 64 kereskedelmi és kritikai siker lett, a Squaresoft pedig megirigyelte ezt a sikert: olyan játékot akart készíteni, amely hasonló élményt kínál, mint Mario kalandja, az ötletelés pedig elindult.

Mi legyen a téma? Kik legyenek jók, kik alkossák a rosszak csapatát? A Squre-nél volt a Final Fantasy, de az általános vélekedés a cégen belül az volt, hogy olyan karakterek tudnák eladni a játékot, akik kellően ismertek/híresek. A szerencse bekopogott a Square ajtaján, ugyanis a Disney – melynek japán főhadiszállása egy épületben volt a Square Enixével – is potenciált látott egy ilyen játékban a két cég vezetői pedig megállapodtak, hogy Disney és Square karakterei is helyet kapnak egy crossover játékban, melynek rendezőjévé Nomura Tecuját nevezték ki. A cégnél már lassan egy évtizede dolgozó fiatalembernek azonban nem volt rendezői tapasztalata, karakter-/szörnytervezőként dolgozott a Final Fantasy-játékok fejlesztése alatt, illetve a Final Fantasy 7 eredeti sztoriját is ő írta.

Egy évvel a Final Fantasy 8 megjelenése után Nomura még mindig egyszemélyes teamként dolgozott, de a csapat lassan kibővült további emberekkel. A fiatal szakembernek nehéz dolga volt, ugyanakkor nem ijedt meg a feladattól. Míg a karaktereket és a sztoribordokat rajzolta/tervezte, a többieknek adta az utasításokat: olyan játékot akart készíteni, ami már a kezdetek kezdetén megragadja a játékosok figyelmét. A játék alapját a történeten kívül a karakterek jelentették, így Nomura felelőssége a megalkotásukban, kiválasztásukban kulcsfontosságú volt.

Kik legyenek ott Destiny Islanden? Ki mondja el az alapvetést a főszereplőnek? Nomura Tecuja egy interjúban kijelentette, hogy erre a feladatra tervezhetett volna akár teljesen új karaktert is, de nem érezte ezt helyénvalónak. Emiatt került a képbe Squall Leonhart, a Final Fantasy 8-ból, aki elmondja Sorának, hogy miért választotta őt a Kulcspenge. Az általában rossz karakterek itt is megtartották rossz tulajdonságaikat (Demóna, Ursula, Hádész), míg a szerethető karakterek segítők lettek (Goofy, Donald kacsa, Chip és Dale vagy éppen a Pinokkióban bemutatkozott Jiminy Cricket).

A sztori egyébként nem véletlenül lett olyan, amilyen. Eredetileg a játszhatóság volt előtérbe helyezve, de aztán a történetét hangulatának sötétítésével a Kingdom Hearts egy sokkal szélesebb célközönséghez juthatott el. Mi működteti a világot? Az emberi kapcsolatok, kötelékek sokfélesége, mikro és makroszinten egyaránt. Nomura is ezt akarta llusztrálni karaktereivel: a barátság, egymás segítése, a sötétség elleni harc jó kiindulási pont volt. A történet megírása volt a csapat legnagyobb kihívása: olyan sztorira volt szükség, ami megérinti a játékosokat. A Disney-világok már évtizedek óta bizonyítottak: csak a helyes kiválasztásukat kellett megoldani, ezek sorrendjét pedig általános népszerűségük döntötte el. Tarzan, Aladdin, A kis hableány, Pán Péter, csak néhány neves Disney-világ, amely szerepelt a Kingdom Hearts első részében.

Az egész csapatnak nagyon fontos szempont volt, hogy a karaktereket az eredeti szinkronhangok szólaltassák meg, míg az új szereplőkhöz olyan fiatal tehetségeket kerestek, akiket már mindenki ismer. Kairit például az akkor 13 éves Hayden Panettiere szólaltatta meg, aki később a Hősökben lett ismert és elismert, Riku szerepét az a David Gallagher kapta meg, akit a hazai közönség főleg a Hetedik Mennyországból (Simon Camden) ismert, Sora megszemélyesítését pedig Forrest Gump Jr, Coel Sear (Hatodik ézék), és a David (A.I.: Mesterséges értelem) karakterét alakító Haley Joel Osmentra bízták.

A zene pedig, ahogy az egész játék, magába foglalt örömteli, sötét és fájdalmas dallamokat is, de ami az egészet emlékezetessé tette, az maga a főtéma, a Hikari lett, melynek feléneklését Nomura Tecuja, Utada Hikaru, japán-amerikai előadóművészre bízta. Azonban volt egy nehézség, amit meg kellett oldani, miközben Simomura Jóko a zenét szerezte: a PlayStation 2 technikai korláta. A zenének egyedinek kellett lennie, meg kellett őriznie az eredeti művek hangulatát, de voltak olyan muzsikák, melyeket a PS2 hangrendszere egyszerűen nem tudott reprodukálni…

Kulcs a sikerhez

A Kingdom Hearts fejlesztése 2000-ben kezdődött el, az első előzetest a 2001-es E3-on láthatta a nagyközönség. És hogy miért pont ez lett a címe? Nomura Tecuja mindenképpen szerepeltetni akarta a címben a Kingdom szót, de jó néhány kitalált verzió jogi védelmet élvezett, aminek hála aztán már teljesen őrült ötletek is születtek. Végül kitalálták, hogyha már szívekről szól a történet, akkor legyen Kingdom Hearts a címe. A program végül 2002. márciusában jelent meg Japánban, pár hónappal később pedig az Egyesült Államokban.

A játék azonnali és hangos siker lett. A Kingdom Hearts első részét számtalan díjra jelölték, az USA-ban pedig hónapokig a legjobban eladott videójátékok között szerepelt a Square Enix és a Disney közös alkotása. A Kingdom Hearts egy nagyszerű sorozat alapkövét rakta le, melyből az elmúlt két évtized alatt több tízmillió példányban kelt el. A Kingdom Hearts sikere megkérdőjelezhetetlen lett, mai napig kedvelt témája a cosplayereknek, sőt, ha minden igaz, idén az is kiderülhet, hogy érkezik-e egy új, teljes értékű folytatás... A rajongóknak az maga lenne az álom, ha újra találkozhatnának kedvenc karaktereikkel és visszatérhetnének ebbe a lenyűgöző mesevilágba. Nemsokára megtudjuk.