Tegnap késő délután a Bethesda lerántotta a leplet a The Elder Scrolls 4: Oblivion Remasteredről, a játék piacra küldésével pedig nem is húzták tovább az időt: egyből játszhatóvá vált minden idők egyik legnagyszerűbb szerepjátékának kívül-belül felújított változata. A franchise anyacége és a gyakorlati felújítás javáért felelős Virtuos stúdió bő négy éven át dolgoztak az új kiadáson, ami lássuk be, nem kevés idő, ha csupán egy kész játék vizuális ráncfelvarrásáról van szó.
De az Oblivion Remastered sokkal több ennél. A Virtuos csapata minden egyes assetet, animációt, különleges effektet, gyakorlatilag a játék összes látható részét teljesen újradolgozta, méghozzá egy új engine-en, az Unreal Engine 5-ön. A látvány magáért beszél, az új Oblivion parádésan fest, ám ezzel még koránt sem ért véget az újdonságok sora. Az eredeti hangokat is megtartva megannyi új hangfelvétel is készült a játékhoz (ezek zömét a nem emberi fajok kapták), teljesen átalakult a UI, de a fedél alatti rendszerekhez is hozzányúlt egy kicsit a felújító brigád. Modernizálták például az eredeti játék fejlődési rendszerét és számos olyan javítást végeztek, amik megtartják az eredeti remekmű szellemiségét, de modern igényekhez igazítják azt. Így habár a háttérben bizonyos fokig az eredeti kód és játéklogika mozog, és a program tartalmilag is megegyezik az eredetivel, az Oblivion Remastered lényegében egy teljesen új játék. De akkor miért nem nevezi ezt a Bethesda remake-nek?
From all of us at Bethesda Game Studios... pic.twitter.com/AKlUXrmYW5
— Bethesda Game Studios (@BethesdaStudios) April 22, 2025
A kérdésre a fenti közlemény ad kissé zavaros választ. A posztban a Bethesda Game Studios is elismeri, hogy micsoda őrült mennyiségű munka áll az Oblivion felújítása mögött, eközben pedig nem győzik dicsérni a Virtuos csapatát. Végérvényben viszont mégis úgy gondolják, hogy ez egy régebbi kor játéka, és nagyon helyesen ez érződik is rajta. A külcsín hatalmas átalakuláson esett át, de a játék magva lényegében változatlan. A stúdió célkitűzése az első perctől az volt, hogy remake helyett remaster készüljön az Oblivionból. Az eredeti játék újrakiadása, ami pontosan azt az élményt nyújtja, mint annak idején, csak mindezt a modern technológia lencséjén keresztül közvetítve.
Ezért ódzkodik tehát a Bethesda a remake kifejezéstől, de már az első néhány óra után is tudnánk vitatkozni azzal, hogy miről is van itt szó pontosan. Természetesen a remasterek és remake-ek közti vonal mindig is elmosott volt valamelyest, ám amikor egy ilyen volumenű felújítás készül, azt aligha érdemes a mezei textúra-felskálázások mellé állítani.
Borítókép forrása: Bethesda Softworks