Az Nvidia nagyot ígért, de már fél év eltelt, és még mindig csak három játék (Battlefield 5, Metro: Exodus, Shadow of the Tomb Raider) használja ki a Tensor magokat – legyen akármilyen jó is az RTX-sorozat, ez a tény sokakat elrettentett, vagy legalább visszatartott a vásárlástól. Az átmeneti felhők közt járás után úgy tűnik, hogy ezt felismerték a zöldek is, úgyhogy jóval földhözragadtabb megközelítés mentén egyből kettő új versenyzőt is kaptunk, a GTX 1660 és GTX 1660 Ti kártyákat. A páros második, erősebb tagja járt nálunk az MSI jóvoltából, őt vesszük most górcső alá és hasonlítjuk össze a vele nagyjából egy súlycsoportban versenyzőkkel.

Minden csak viszonyítás kérdése

A GTX 1660 Ti az RTX-jelű társaihoz hasonlóan a Turing architektúrára építkezik, annak Tensor magok nélküli, mondjuk úgy, hogy „megmetszett” változata, melynek éleit tökéletesre csiszolták. Divatos kifejezéssel élve az Nvidia áramvonalasította az architektúrát, és most már azoknak is kínál választási lehetőséget, akiknek számít a pénztárcájuk egészsége. Bár kifejezetten olcsónak még mindig nem nevezhető a GTX 1660 Ti, hiszen a 2016-os 1060 Ti-hez képest magasabb ajánlott fogyasztói áron mutatkozik be (279 dollár, szemben a 249 dollárral), persze kiviteltől függően van szórás. Viszont cserébe a pénzünkért hozza az elvárható szintet, és sokak szemében ez lesz az a kártya, aminek az RTX 2060-nak kellett volna lennie.

1660ti-1.jpg

Vegyük középvonalnak vagy inkább kiindulási pontnak a korábbi Pascal architektúrára építkező GTX 1070-et. Ha ehhez viszonyítjuk a mostani versenyzőnket, a GTX 1660 Ti-t és a korábbi beszállót, az RTX 2060-at is, akkor ár-érték arányban egyértelmű lesz a választás, ahogy ez a későbbi tesztekből látszani fog. De még előtte, egy mondatban rendezzük le az egymáshoz való viszonyulásukat: a GTX 1660 Ti tulajdonképpen egy olcsóbb GTX 1070, míg az RTX 2060 egy GTX 1070, némi extrával, közel azonos áron. És bár ez utóbbi papíron még mindig jól hangzik, az RTX 2060 képességeit kihasználó játékokat egy kezünkön meg tudjuk számolni, és ami akad, a FHD felbontás fölött már nem élvezhető, ha bekapcsoljuk a sugárkövetést. Vagyis éppen a fő vonzereje vész el az RTX-sorozat legkisebb tagjának, és ami még maradt, azt az új beszálló egy az egyben el is viszi.

Első ránézésre

Az Nvidia a GTX 1660 és 1660 Ti variánsokból nem készít „házi” mintapéldányokat, úgyhogy hiába is keresnénk a piacon a Founders Edition kártyákat, helyette a gyártók számos variánst kínálnak különféle hűtési konfigurációkban és gyári túlhajtással. Nálunk az MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X járt, melyből persze nem maradhat el az RGB ledparádé, bár itt még viszonylag visszafogottnak nevezhető, csupán az MSI logó és a ventilátorok kaptak árnyalatot váltogató világítást. Az MSI Gaming vonalától már megszokott dizájnt kapjuk, nem unalmas, de nem is túl agresszív vonalvezetéssel. A hűtés tekintetében a gyártó TwinFrozr kétventilátoros konfigurációjára számíthatunk, alumínium hátlappal kiegészítve.

Kimenetek terén nincs eleresztve a kártya, na, nem darabszámra, inkább variációra lehet panasz, ha ne adj’ isten még DVI csatolóval rendelkező monitorunk lenne, itt ugyanis 3 DisplayPort és 1 HDMI kimenetet kapunk. Az energiaellátásról egy darab 8 pines csatlakozó gondoskodik, melyen mindössze 130 W áramfelvételre lesz igénye a kártyának, ami a teljesítményét figyelembe véve igen meggyőző. Ebben oroszlánrészt a 12 nm csíkszélességű Turing architektúrának van szerepe, emellé egyébként a Micron által gyártott, összesen 6 GB kapacitású GDDR6 memóriamodul társul, mely 192 bites sávszélességen 288 GBps adatátvitelre képes.

1660ti-2.jpg

Sufnituning

Órajelek tekintetében 1500 MHz alap és 1875 MHz boost GPU órajellel és 1500 MHz memória frekvenciával számolhatunk, de ha nem elégednénk meg a gyári tuninggal, az MSI továbbra is kiváló Afterburner szoftverével megpróbálhatunk még további lóerőket kicsiholni a kártyából. Bár sokra nem számítottunk az eleve emelt frekvenciák miatt, kellemesen csalódtunk. És bár egyetlen mintából messzemenő következtetéseket levonni nem mernénk, de ha más nem is, akkor úgy látszik, most bejött a szilíciumlottó. A nálunk járt MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X-nél ugyanis még 150 MHz-et kényelmesen rá tudtunk kényszeríteni a boost órajelre, és további 200 MHz-et a memóriáéra. Mindezt úgy, hogy még stabil maradt a kártya, és a hűtési rendszer is simán megbirkózott a feladattal, és végig laza 68 C°-on tartotta a GPU hőmérsékletét. Ezzel a gyakorlatban (címtől függően) mintegy 10% teljesítménynövekedést sikerült elérnünk, ami nagyon jó eredménynek számít.

Ahogy az az előbb elmondottakból kitűnik, a hűtés teljesítményére nem lesz gondunk, a hangjára a finnyásabbak már inkább panaszkodhatnak, mert ugyan nem kifejezetten hangos a TwinFrozr rendszer, 100%-on járatva csendesnek sem mondanánk. De hogy igazságosak legyünk, gyorsan hozzátennénk, hogy a ventilátor még a stresszteszt alatt sem pörgött fel maximumra, úgy, hogy a már említett 68 C°-os hőmérsékletet stabilan tartotta. Egy szó, mint száz, a TwinFrozr továbbra is ötösre vizsgázik.

Tesztre fel

A tesztelésre a már megszokott i7-8700K processzor és összesen 16 GB, 2666 MHz órajelű Kingston memória kombinációja szolgált, a tesztben résztvevő programokat SSD-ről futtatva. Első körben a szintetikus tesztekkel végeztünk, a Unigine Superposition, illetve a 3DMark Fire Strike Ultra és Time Spy Extreme szolgáltak. Többszöri lefuttatás után a medián eredményeket tüntettük fel vonatkozó táblázatunkban. A valós, modern játékokban mérhető eredményeket tapasztalataink szerint a Unigine hozza, a Fire Strike a 4K viszonyítási pontunkként szolgál, míg a Time Spy egy másodlagos perspektívát ad az összképhez.

A várakozásoknak megfelelően a GTX 1660 Ti körbelőtte a GTX 1070-et, már ami a pontszámokat illeti, és erősen közelít az RTX 2060-hoz. Ami eltérés mutatkozik, azt nagyobb részt a nyers tranzisztorszámbeli különbség, kisebb részt pedig talán az architektúra rovására írhatjuk. Érdekes módon 4K felbontás mellett a GTX 1070 jobban teljesít, mint a GTX 1660 Ti (Fire Strike Ultra); ez az előny azonban elvész a FHD felbontásra (Time Spy Extreme); és jobbára kiegyenlítődik a Unigine Superposition benchmarkjában.

1660ti-3.jpg

A gyakorlati tesztünkhöz a Far Cry 5, Rise of the Tomb Raider és az Apex Legends szolgált számokkal, sorban FHD, 2K és 4K felbontáson, és ha a vonatkozó táblázatra pillantotok, egyből látszik, hogy a szintetikus tesztek pontszámait miért csak viszonyítási pontként alkalmazzuk. Egy mondatban összefoglalva: a GTX 1660 Ti és a GTX 1070 közé egyenlőségjelet is tehetnénk, és ehhez még nem vettük hozzá az emelt órajeleken elért eredményeinket. Persze modellenként és gyártónként eltérések lehetnek, de azt már kellő magabiztossággal ki merjük jelenteni: erre a kártyára megérte várni.

Leadás előtt esett be

Bár a lapzártáig még volt bőven idő, nem sokkal a cikk leadása előtt érkezett a hír, hogy az Nvidia áprilisi drivereivel elhozza a sugárkövetést a nem-RTX kártyákra is. Sajnos itt és most nem tudunk összehasonlítási alappal szolgálni, hiszen egyrészt a driver amúgy is csak lapzárta után érkezik, plusz az MSI kártyáját nem tarthattuk meg, és áprilisig már bőven úton tartott hazafelé. De talán nem vesztünk vele sokat, mert az eddigi tapasztalatainkra alapozva előzetes várakozásaink nem túl magasak az ötlettel kapcsolatban. Figyelembe véve, hogy az RTX 2060 épphogy elfogadható eredményeket produkált FHD felbontáson úgy, hogy specializált alegységei is vannak, ezek híján a GTX 10xx- és 16xx-sorozatok nyers számítókapacitása aligha lesz elegendő a meggyőző sugárkövetés demonstrálására.