Ahogy arról a rovat első két részében már értekeztünk, több olyan alkotás is született az elmúlt évtizedekben, ami önmagában is képes volt megdobni egy-egy hardver népszerűségét, ennek folytatásaként pedig íme néhány újabb olyan opusz, aminek felettébb örülhettek a gyártók.

Halo: Combat Evolved (Xbox)

Kétség sem férhet hozzá, hogy a 2001 novemberében megjelent Halo: Combat Evolved nélkül egészen máshogy állna most az Xbox szénája (már ha lenne neki egyáltalán), az immár a Sony esernyője alá tartozó Bungie lövöldéje ugyanis pillanatok alatt új szintre emelte a konzolos FPS fogalmát – korábban ugyebár a GoldenEye 007 volt az etalon ezen a téren. A mára valódi ikonná vált Master Chief első bevetése a címadó gyűrűn valódi látványorgiát, kimagasló irányítást, soha nem látott mesterséges intelligenciát és minden mást a kispadra ültető gunplay-t kínált a kor játékosainak, az i-re pedig a páratlan multiplayer tette fel a pontot, ami valósággal az egekbe repítette a Microsoft első otthoni masinájának eladásait. Így 2024-re ugyan megkopott kissé a marcona harcos páncélja, de még a leheletnyivel gyengébben sikerült 343 Industries által jegyzett felvonások is vannak annyira jók, hogy a Halo még mindig az Xbox egyik legnagyobb tartópillérének számít.

halo-combat-evolved-xbox.jpg

Grand Theft Auto 4 (Xbox 360)

Noha manapság már sereghajtóként tartjuk számon a Microsoftot az úgynevezett "konzolháború" (továbbra sem nagyon szeretem ezt a kifejezést) terén, a 2005 végén debütált Xbox 360 túlzás nélkül az éra egyik legsikeresebb gépének tekinthető, amivel még a kissé késve érkezett PlayStation 3 sem nagyon tudott mit kezdeni – legalábbis az első években. A közkedvelt masinára (melynek amúgy nemrég zárt be az online áruháza) elképesztően sok multiplatform és exkluzív cím jelent meg a pályafutása során, és bár a Wikipédia szerint a Kinect Adventures!-ből és a GTA 5-ből adtak el a legtöbbet, mi mégis inkább egy olyan alkotás mellett döntöttünk, amiből ugyan kevesebb talált gazdára, cserébe viszont nagyobb hatást gyakorolt a hardver megítélésére.

Természetesen a túlzás nélkül paradigmaváltónak tekinthető Grand Theft Auto 4-ről van szó, ami akkora szintlépést jelentett a széria korábbi részeihez képest, melyhez hasonlót azóta sem nagyon láthattunk egy franchise-on belül. Ahogy azt a Rockstar Games-től addigra megszokhattuk, természetesen történet és karakterek terén is brillírozott az opusz, az igazán nagy ütőkártyát azonban a prezentáció jelentette, különös tekintettel a minden részletre kiterjedő fizikai motorra, amely azóta is a párját ritkítja. Mivel 2008-ban még az Xbox 360 volt a népszerűbb a PS3-mal szemben, értelemszerűen a zöldek gépén volt kelendőbb Nico Bellic lebilincselő kalandja – méghozzá nem is kevéssel, mert míg azon 11,1 millió példány került értékesítésre, addig a Sony ketyeréjén csupán 4,33 millió kópia lelt új otthonra.

gta-4-xbox-360-rockstar-games.jpeg

Uncharted 2: Among Thieves (PlayStation 3)

No, de mi a helyzet a kékek oldalán. Nem túl meglepő módon a már említett GTA 5-ből adtak el a legtöbbet a 2006 novemberében megjelent konzolon, ám mivel az csak a generáció életciklusának a végén került a boltokba, így értelemszerűen nem igazán esik bele a system seller kategóriába, hiszen addigra szinte mindenki vett PS3-at, aki akart. Szerencsére azért a Sony is kitermelt magából néhány olyan megkerülhetetlen remekművet, ami csak és kizárólag a szóban forgó eszközön volt nyüstölhető (legalábbis akkoriban), így mi a 6,5 milliós eladást produkáló Uncharted 2: Among Thieves fejére tennénk a képzeletbeli koronát.

A máig a Sony egyik legtehetségesebb stúdiójaként számontartott Naughty Dog már a sorozat első darabjával is megmutatta, hogy itt valami egészen rendkívüli van születőben, Nathan Drake második utazása azonban minden téren köröket vert a nyitányra, nem mellesleg szemkápráztató helyszínekkel és akciófilmekbe illő jelenetekkel mutatta meg a burkolat alatt rejtőző erőt. A puszta számokat tekintve ugyan a harmadik rész, a szintén a Naughty Doghoz köthető The Last of Us és a 2010-ben begurult Gran Turismo 5 is jobban teljesített a kasszáknál, ám úgy véljük, az Among Thieves volt az a produkció (a God of War 3 mellett), ami vásárlásra sarkallta a kételkedőket.

uncharted-2-playstation-3.png

Wii Sports (Nintendo Wii)

Aktuális listánk utolsó darabja lényegében csalásnak is nevezhető, hiszen a Wii Sports eleve ott lapult a Nintendo 2006-os konzolja mellett (nem véletlen, hogy 82,9 millió darabot adtak el belőle), ám így is azt mondjuk, hogy vagy emiatt vett valaki Wii-t, vagy ez volt az a játék, melynek köszönhetően beleszeretett a masinába. A japán cég belsős fejlesztésű csodája természetesen nem magával a sporttal hívta fel magára a figyelmet, hanem azzal, hogy kiválóan demonstrálta a mozgásérzékelős kontrollerekben rejlő lehetőségeket, méghozzá egy olyan korban, amikor az emberek többsége erősen szkeptikus volt a gyerekcipőben járó technológiát illetően. Mario persze ezen a gépezeten is hasított a rajongók körében, de teljesen egyértelmű, hogy ha kizárólag a vevőcsalogató hatást nézzük, akkor a Wii Sports-nak bizony nem volt párja – emlékszem, a mi átlagunk is elég sokat romlott anno, mert tanulás helyett inkább virtuális labdákat ütögettünk a kollégiumban.

wii-sports-nintendo.jpg

Most búcsúzunk, ám akad még néhány népszerű konzol a videójátékok történetében, szóval ne felejtsetek el visszatérni a következő körre!