Talán mindenki egyetért abban, hogy bár nem egyetlen játék miatt tart konzolt, volt egy olyan cím, ami miatt vásárlásra adta a fejét. Én például a Bloodborne-ért vettem anno PlayStation 4-et (végül nem is bántam meg), de számos olyan franchise létezik minden oldalon, ami kvázi zászlóshajóként funkcionál, és képes arra, hogy varázsütésre kinyissa az emberek pénztárcáját. Az Xbox esetében ugyebár ilyennek tekinthető a Halo és a Gears of War (bár mostanra mindkettő veszített a fényéből), míg PlayStation fronton a God of War, a Gran Turismo és a Naughty Dog munkássága (Uncharted, The Last of Us) számít abszolút befutónak, a Nintendo masináit pedig rendre a Super Mario- és a The Legend of Zelda-széria adja el. Az utóbbi céget leszámítva ma már eléggé felhígulni látszik az exkluzivitás fogalma, hiszen a Sony jó ideje kitárta a kapuját a PC-sek előtt, miközben a Microsoft is a vörös vonalak eltörlésén ügyködik, régebben viszont tényleg elég volt egyetlen játék ahhoz, hogy megugorjon egy-egy hardver eladása – lássunk néhány valóban system seller címet!

Space Invaders (Atari 2600)

Noha az 1977. szeptemberében megjelent Atari 2600 kapcsán szinte mindenkinek a Pac-Man (vagy épp az iparági katasztrófát okozó E.T. the Extra-Terrastrial) jut az eszébe, annak portja eléggé messze állt a minőségitől, így eladások ide vagy oda, inkább az 1978-as Space Invaders fejére kerülhet a képzeletbeli korona. A Taito alkotásának hála ugyanis szó szerint kilőttek a masina eladásai (egyes adatok szerint az opusz megnégyszerezte a mutatókat), nem mellesleg ennek a címnek köszönhető, hogy vonzóvá váltak az otthoni konzolok (ne feledjük, ekkor még a fénykorukat élték az árkád játékgépek!).

space-invaders.jpg

Super Mario Bros. (NES)

Az 1983-as játékipari összeomlás (amit Japánban találó módon Atari shockként ismernek) után a NES (Nintendo Entertainment System) nevet viselő 8 bites játékkonzol jelentette az otthoni ketyerék új korszakát, melynek sikerében elképesztően nagy szerepet játszott a Super Mario Bros., amely nem csupán a masina szempontjából bírt kiemelkedő jelentőséggel, hiszen a széria még mindig a vállalat (egyik) legfényesebben ragyogó ékkövének tekinthető. 1985-ben ez a platformer maga volt a csoda, nem véletlen tehát, hogy mind a mai napig előkerül, ha a legendás videójátékokra terelődik a beszélgetés.

super-mario-bros.jpg

Super Mario World (SNES)

Bizonyára számos olvasónk őriz kellemes emlékeket a ’90-es évek elején érkezett SNES-szel (Super Nintendo Entertainment System) kapcsolatban, ebben pedig vastagon közrejátszik az a Super Mario World, amit nem csupán a franchise egyik legjobb darabjaként tartanak számon, de a teljes ipart tekintve is az élvonalba sorolják. Az imádni való dinoszaurusszal, Yoshival erősítő produkció eredményeihez persze az is hozzájárult, hogy a megjelenése idején még relatíve kevés cím volt kapható az éra legsikeresebb konzoljára, de ez természetesen semmit sem von le Tezuka Takasi mesterművének érdemeiből, ami nélkül közel sem lett volna ennyire sikeres az SNES.

super-mario-world.jpg

Super Mario 64 (Nintendo 64)

Az első PlayStationnel és a Sega Saturnnal ringbe szálló Nintendo 64 (avagy N64) elég sok kiemelkedő programot tudhatott magáénak, elég csak az instant klasszikussá váló GoldenEye 007-re, a The Legend of Zelda: Ocarina of Time-ra vagy a Mario Kart 64-re gondolni. Ettől függetlenül viszont így is az 1996-os Super Mario 64 lett a hardver legkelendőbb szoftvere, amivel újfent bebizonyosodott, hogy a bajszos vízvezeték-szerelővel egyszerűen lehetetlenség mellélőni, mivel az emberek valósággal rohannak az üzletekbe azért, hogy benevezhessenek a legújabb kalandjára. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Mijamoto Sigeru által felügyelt program már teljes 3D-ben pompázott, talán mindenki számára világossá válik, miért bírt olyan óriási jelentőséggel.

super-mario-64.jpg

Első körben ennyi fért bele a kis múltidézőnkbe, a konzolok történetének ismerői azonban jól tudják, hogy most jön még csak a java, szóval tartsatok velünk a jövő héten is!