A héten történt egy, az egész játékvilágot megrázó esemény. Nem, nem a GTA 5 PC-s megjelenésére gondolok. Olyasmiről van szó, ami jelentősége ellenére sem kapta meg a neki járó rivaldafényt. Ennek pedig a mögötte álló személyek kifejezetten örülnek, mi több, úgy keverték a lapokat, hogy a GTA (és saját játékuk) premierjével pont elfedjék a felháborodott játékosok hőbörgését. Akik rendszeresen olvassák a PC Guru Online-t, valószínűleg sejtik, miről van szó:
A pénzért „egyszerűsíthető” Mortal Kombat X fatalitykről.
Ha nem ismerős a sztori, akkor röviden összefoglalom a lényeget:
- A Mortal Kombat X-ben is vannak meccsvégi kivégzések, avagy fatalityk.
- Ezeket a győztes játékos adhatja elő, de nagyon nehéz őket bemutatni.
- Legalábbis akkor, ha csóró vagy, ugyanis pénzért meg tudod könnyíteni őket.
- Csak venned kell egy DLC-t, ami „feloldja” a fatalityket.
- Azaz pénzért játszhatod el, hogy tudod, mit csinálsz.
- Részletekért katt ide!
Hogy most mennyire önbecsapás látványosan kivégezni valakit egy online meccs után úgy, hogy pontosan tudjuk, „ingyen” nem volnánk elég ügyesek a dologhoz, tulajdonképpen nem számít, hisz mindenki szereti, ha menőnek, ügyesnek, keménynek gondolják, főleg az internetes szupersztrádán, ahol az arcunk méretének tulajdonképpen csak a sávszélességünk szabhat gátat. Sokkal fontosabb ennél az a tény, hogy a Mortal Kombat X-et kiadó Warner is tisztában van ezzel az általános emberi tulajdonsággal, és a hiúságunkat kihasználva olyan üzlettel próbál még több pénzt kicsikarni belőlünk, ami kétszeresen is tisztességtelen.
- Egyrészt mert ha van rá pénzünk, hajlamosak vagyunk „megkönnyíteni” a dolgunkat, ezt kihasználni pedig, bár jogos üzleti lépés, sajnos egy teljes árú játék esetében nem igazolható olyan könnyen, mint egy mikrotranzakciós üzletmodellre épített, ingyenesen letölthető mobilos cím esetében.
- Másrészt mert sosem fogjuk tudni, hogy akik ellen játszunk, azok tényleg jobbak-e nálunk, vagy csak mázlijuk volt, a fatalityjük pedig legalább olyan hamis, mint Sonya Blade mellei.
A Warner persze védekezhet azzal, amivel annak idején a 2K is az Evolve fizetős esztétikai DLC-inek kiadásakor: a fatalityk a játékmenetet nem befolyásolják, tényleg csak az e-péniszünk növesztésére jók, na, meg brutálisan jól néznek ki, már ha valaki szereti a horrort és a virtuális erőszakot. Ettől azonban még nem lesz jobb a helyzet, ami egyetlen mondatban így foglalható össze:
A Warner pénzért vállalja, hogy elvégzi helyettünk a piszkos munkát, mi pedig gyarló gamerként bizony be is dőlünk neki.
Ráadásul, ahogy a cikk elején említettem, ezek a DLC-k pont a PC-s GTA 5 és a Mortal Kombat X megjelenésekor láttak napvilágot, a kiadó pedig nem verte nagydobra őket, nehogy a – mondjuk ki: jogos – közfelháborodás túlharsogja a premierek üdvrivalgását.
Könnyű persze most a Warnert ekézni, ám az a helyzet, hogy ez a kiadó is csak egy mintát követve cselekszik. Először ugyanis az Electronic Arts játszotta el azt, hogy némi pénzmagért feloldotta vagy megkönnyítette helyettünk a teljes áron kínált játék tartalmának hozzáférhetőségét. A Need for Speed: Most Wanted remake-je szerintem amúgy sem volt egy túl jó játék, hát még akkor, ha az ember pár dolcsiért minden autót azonnal a garázsában tudhatott. És ezt a két éve kiadott Need for Speed: Rivals is előadta, alaposan felborítva a multipayerre kihegyezett játékmenetet. A Dead Space fizetős szuperruháiról meg inkább csak egy személyes anekdotát osztok meg: emlékszem, hogy kikerekedett a szemem, amikor az első részhez megvettem egy menő hacukát pár száz forintért, aztán a szám szerint 5. végigjátszásom végén hirtelen terminátorrá változtam, akit semmi sem tudott megállítani. Mindezt Lehetetlen fokozaton, egy szál plazmavágóval a kezemben értem el.
Szóval a Warner mondhatni halad a korral, és másolja az EA – sajnos – sikeres stratégiáját. De nemcsak a DLC-k terén próbál felzárkózni. Emlékszünk még arra a tavalyi botrányra, ami a Middle-earth: Shadow of Mordor kapcsán robbant ki? A kiadó csak nagyon komoly szerződés árán volt hajlandó a megjelenése előtt tesztpéldányt biztosítani a Monolith játékából, tele olyan kitételekkel, amiket egy jóérzésű újságíró sem fogad el szívesen. És mindez miért? Nem tudjuk ma sem, mert a program remek lett.
Aztán ott van a franchise-osítás is, ugye. A 2009-es Batman: Arkham Asylum volt az a cím, ami a Warner nevét újra köztudatba hozta a játékiparban. Azóta sorozat lett a játékból, és a kiadó az idén megjelenő Batman: Arkham Knight után még biztos, hogy vagy egy tucat mellékágat, folytatást, előzményt, utózmányt, akármizményt akar majd, mert ütni kell Batman kevlárpáncélját, amíg még meleg.
És ha már franchise-ok: előbb-utóbb minden nagy sorozatot meggyaláz a pénzéhség, ez pedig a Warner esetében a F.E.A.R. Online-on érhető tetten.
Tessék? Hogy nem hallottál a F.E.A.R. Online-ról? Helyes-helyes, jól tetted, bár most ha tetszik, ha nem, megrontunk, és elmondjuk, hogy egy free-to-play lövöldéről van szó, ami a Project Origin motorjára épül, és kész katasztrófa minden eleme. A játék jelenleg 84 százalékos negatív értékelésen áll a Steamen, mert alig van benne tartalom, szaggat, csúnya, hemzseg a bugoktól, mégis orrba-szájba vásárolhatunk benne mindenféle dolgokat, csak hogy legyen pénze belőle a Warnernek. És igen, tudom, hogy hivatalosan nem a WB a kiadó, hanem az Aeria Games Europe, valójában azonban a WB-nél vannak a széria jogai, szóval ha nekik ez nem felel meg, akkor közbeléphetnek.
Mégsem teszik. Mert megfelel nekik.
És most akkor megállok, hogy legyen egy kis időtök észrevenni: a fenti nem csak a Warnerről szól, hanem minden olyan kisebb kiadóról, ami a nagyok közé vágyik. Egyszerűen ez a módja annak, hogy valaki kitörjön, s mivel a WB Gamest is birtokló anyacég évek óta üzleti válságban szenved, valószínű, hogy mindenre kapható pár extra dollárért.
Nagyon hasonló életutat járt be a mostanában gyakran ekézett Ubisoft is: eleinte a játékosok nagy kedvence volt, amely számtalan érdekes és izgalmas sorozatot és játékot vállalt be, majd egyre „multisabb” lett, tavaly pedig sorra csalódást okozott a termékeivel. Csakhogy brutálisan nagy nyereséget termelt, szóval üzleti szempontból teljesen mindegy, hogy a játékai jók lettek-e vagy sem. Említhetnénk azonban az Activisiont is, amiely egykor szintén klasszabbnál klasszabb programokat alkotott, manapság meg csak a Call of Duty és a Skylanders kapcsán hallunk felőle, mert ezek a szériák termelik neki a dollármilliárdokat.
Úgy gondolom, hogy egy nagyon szomorú üzleti trend rajzolódik ki a szemünk előtt: a kicsik vagy eltűnnek, vagy nagyra nőnek, utóbbi azonban egyet jelent azzal, hogy előbb-utóbb „az új EA”-ként kezdünk el hivatkozni rájuk. Az ipar pedig szép lassan kettészakad:
- a független fejlesztők a digitális térben próbálnak meg életben maradni,
- az óriáskiadók felosztják egymás között a nagybetűs játékipart, és addig híznak, amíg ki nem pukkadnak.
És hogy mi lesz az után? Nos, nehéz megmondani. Talán jön egy „új Activision” és kezdődik minden elölről…
Az írás a „Vélemény” rovat cikke, s mint ilyen, a szerző és nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi.
Izé, ezt nem értem, mire gondolsz? A Fataly könnyítéseket lehet csak megvenni, ettől még le kell verni az ellent, azt nem lehet pénzzel kiváltani. :D Aki hülye meg béna, az hiába fizetni ki a könnyített kivégzéseket, ha nem tudja megnyerni a meccset...(btw a pro-k nem is használtak már a 9. részben sem Fatality-ket)
Összefoglalnám a röviden mit gondolok erről, mint vásárló/fogyasztó, vagy mint eladó/termelő/vállalkozó stb. :)
Ha valakit megsértenék előre is elnézést kérnék, de ez a saját véleményem az adott témával kapcsolatban.
Vásárló/fogyasztó oldal:
Mondhatnám, hogy ez mekkora szemétség. De NEM! :D Szerencsére barátomnak van egy PS4-e, amin játszottunk 3 napon keresztül a Mortal Kombat X-el. Egyszer sem találkoztunk vagy vettük volna észre, hogy van erre lehetőség (most már tudom. Szóval, köszi a reklámot :D, szigorúan vásárló ként mondom ;) ) , hogy a fatality-ket megkönnyítsük (maximum 8 gombot kell megfelelő sorrendben leütni). Igaz a brutality-ket nehezebb összehozni, DE az se nagy ördöngösség. Így ezen tudással a birtokomban( hogy könnyíthettem a játékot), így se éreztem volna, hogy kell vagy szükséges. Sőt. Úgy gondolom összehozni egy „ultra jó kombot” (lásd: 15 másodperc vagy kevesebb idő alatt megnyersz egy kört) az sokkal, de sokkal nehezebb. Sőt mi több az egyes kombinációkat megtanulni. - Mostanra merem az mondani, hogy jöhet bárki ellenem, ha Scorpiót használom. :D
Szóval, aki erre költ. Hát költsön. Ki a búbánatos l….aszt érdekel, ha valaki akkor érzi menőnek magát, ha megtudd csinálni egy fatality-t? :D
Másik ÉN magam döntöm el, hogy használom ezt (a szolgáltatást) vagy sem. Adok-e rá pénzt vagy sem. És az, hogy ez lehetőség ott van számomra nem gond.
Én is használtam egyes játékokban „könnyítő terméket”, mert úgy éreztem kell. De rájöttem, hogy hülyeség. :)
(Természetesen nem értek azzal egyet, ha egy játék (mondjuk) DLC-jét megvegyem azért, hogy megérthessem a játék következő részét, mert a DLC annak a bevezetője.)
Eladó/termelő/vállalkozó oldal:
Ha csinálok egy terméket eladásra, akkor azon vagyok, minél nagyobb profitra tegyek szert.
Egyes cégek DLC-kel, mások mikro tranzakciókkal és stb. próbálják ezeket elérni. Természetesen a vásárlók egyes része nem tudd ellenállni ezeknek. Hibás ezért a cég/vállalat vagy nem korrekt a vásárlók felé? Nem hiszem. Mert piaci versenyben meg lehet tenni ezt és mi több, van is rá kereslet. => Tökéletesen megmutatja, hogy az emberek egyes játékokat simán megvesznek, kerüljön az bármennyibe.
ÉS ez egy LEHETŐSÉG nem egy kötelező darab a játékhoz.
pl.: Régen volt egy cikk valahol olvastam (nem emlékszem pontosan a cikkre), hogy a Super Mario arany (talán arany volt xD ) bábuját (talán bábu volt xD ) felvásárolták (30-45 perc alatt) egy cégnél ahol meglehetet vásárolni és később az Ebay-en árulták 3x-5x drágában a fogyasztók/vásárlók, és megvették így is a gyűjtök. = volt rá kereslet
Másik oldal, ha valaki ezek miatt becsapva érzi, magát kérem, forduljon a Békéltető testülethez, vagy a Fogyasztóvédelemhez.
Peace :)
A Fear online-t a napokban telepítettem, de
összeomlott a rendszer és újra kellett raknom a win7-et.
Lehet,hogy megmenekültem ?
vlad90-el értek egyet. ez semmi....
Az egyetlen dolog, amit fel lehet neki róni, hogy leértékeli a kivégzéseket, mert nem kell megjegyezni és hibátlanul kivitelezni a kombójukat. De hol van ez ahhoz képest, amikor a játék egyik nehézségi fokát vagy egy a játék történetének fontos elemét képző történetszálat kivágnak és külön akarják eladni neked? Gondolok itt a Metro Last Light Ranger módjára vagy az Arkham City Catwoman DLC-jére. Na ott már kötelesség az elégedetlenkedés.
Köszi, Chocho! :)
Az alap fatality-k sem túl bonyolultak max. 4-5 gombos kombók. A játék nem kényszerít rá ezek használatára, sőt a kriptában található ládákból, ingyen is lehet őket nyitni.
Azt hittem hogy arról lesz inkább szó hogy milyen röhejes lett a PC-s port optimalizációja, indokolatlanul nagy gépigény, fps dropok, az online rész egy hulladék még mindig, úgy hogy tegnap vagy tegnap előtt jött hozzá egy 15,4 GB-os (!) update. Elég csak beleolvasni a steam fórumaiba hogy mennyi embernek van problémája a játékkal, egész korrekt gépeken. Kár, mert amúgy a játék a legjobb verekedős játék lehet(NE), amit eddig kiadtak.
Ez megint inkább média felhajtás. Egyet hozzá tennék nekem tetszik a könnyített kivégzés. Ugyanis aki nem akarja nem veszi meg, párom lánya viszont imádja játékot és néha, nagy nehezen leveri az AI-t élvezné ha könnyen kivégezhetné. És ismét támogatom a warnert, mert jó a mortal combat, ha ennek a pénznek egy része a fejlesztésre megy ÁMEN.
Ami már előnybe hozza a fizető játékost vagy DLC-ként adnak el a játék szerves részét képző tartalmakat egy teljesárú játéknál, na az már tényleg minden határon túlmenő pofátlanság. De itt a Mortal Kombat esetében gyakorlatilag pénzért adják a semmit, sőt, pénzért elvesznek dolgokat a extrán fizető játékosoktól. Aki meg ennek beugrik, az meg is érdemli.