Kiborult a bili az Evolve kapcsán, kiderült ugyanis, hogy több mint 130 dollárnak megfelelő DLC vásárolható meg a játék mellé, bizonyos tartalmak pedig már a lemezen vannak, csak arra várva, hogy vásárlás után feloldjuk őket. Mindez nagyon nem tetszett a felhasználóknak, sokan egyenesen a pokolba kívánják a 2K csapatát, a fejlesztők egyik tagja ráadásul még azt a hibát is elkövette, hogy álnév alatt, kevés sikerrel próbálta védeni a terméket. De vajon tényleg olyan rossz, amit történt? És, ha igen, miért?
- PC
- XBOX One
- PS4
Először is nézzük meg, hogy miért jelentkezett ez a nagyon negatív hozzáállás a vásárlók részéről. Nos, azért mert egész egyszerűen kapzsiságnak, lehúzásnak tűnik ennyi mindent pluszban árusítani egy teljes áron kínált játék mellé. Arcpirítóan magas az a végösszeg, ha kiszámoljuk, hogy a 60 dolláros Evolve mellé van még egy 25 dolláros Season Pass, meg ugye az emlegetett 136 dollárnyi kisebb DLC, ráadásul, ha a további extrákat rejtő gyűjtői kiadással számolunk, akkor 225 dollárt kapunk, ami egy kisebb vagyon, ha egyetlen videojátékról van szó.
Ez a praktika ráadásul különösen fájó, ha figyelembe vesszük azt is, hogy a legtöbb gamerben még élénken él az az idő, amikor nem is létezett olyan, hogy DLC, hanem minden tisztességes, magára valamit adó csapat egy testes, a pénzét teljes mértékben megérő kiegészítővel rukkolt elő (persze túlzok, nem volt minden tökéletes). Ezek mellett aztán tényleg nevetséges, ha skinekről beszél az ember. Az expanziók aranykorszakának is tekinthető 90-es évek azonban már 20 éve elmúltak, és akárcsak minden, a játékipar is továbblépett, aminek sajnálatos következménye az lett, hogy kiegészítők helyét a letölthető csomagok vették át, ez azonban még nem jelenti automatikus azt, hogy minden DLC rossz is lenne.
Az elmúlt évtizedben több olyan letölthető tartalom is napvilágot látott, ami után elégedetten csettinthetett az ember. A Red Dead Redemption, a GTA 4, a Fallout 3, a Mass Effect 2 mind olyan címek, amik érdekes és szórakoztató bővítményekben részesültek -- erre viszont kevesen emlékeznek. A negatív élmények sokkal jobban, sokkal erősebben megmaradnak a felhasználóknak, ebben az esetben pedig a közös pont az árazás. A DLC-k kapcsán sokszor a legnagyobb probléma az árcédula, ami szerintem a játékokat övező régi felfogásban gyökeredzik: sokaknak egyszerűen nem ér meg 15 dollárt egy pályacsomag, mert még emlékeznek arra, hogy régen ezeket ingyen szórták, vagy hagyták, hogy a közösség készítse el, szintén ingyen, fegyverskineket árusítani pedig már-már abszurd dolognak tűnik, hiszen ezek részei voltak a játékoknak.
Innen nézve tehát bizonyos szintig érthető a hajtépés a DLC-k miatt (én is soknak tartok öt dollárt egy multiplayer pályáért), de ami az Evolve körül történik, az túlzás, vagyis inkább rossz irányba célzott harag, ugyanis nem a bővítmények milyenségével van a valódi probléma, hanem sokkal inkább a mennyiségével. Már a megjelenés előtt szembesültünk azzal, hogy több mint 50 kisebb-nagyobb csomag készült a játékhoz, ez pedig azt az érzetet keltette a játékosokban, hogy a csapat garasoskodik, és csak játék felét adja el nekünk, persze teljes áron. Az Evolve-botrány közepén ez a vélt érték áll, amit a rossz DLC-stratégiával a minimumra csökkentettek, holott a 2K igazából semmi újat nem csinált, csak túlzásba vitte. Az Activision például évek óta árulja az ugyanilyen skinpackokat és szezonbérletet, és nagyjából senki sem foglalkozik ezekkel…
Nem akarom védeni a kiadót, sőt éppen ellenkezőleg, nagyon elhibázták az Evolve körüli tartalmakat, kezdve azzal, hogy egészen zavaros módon, millió és egy csomagban igyekeznek ránk sózni a játékot, majd folytatva azzal, hogy az emlegetett bővítményekkel árasztották el a piacot már a megjelenés napján. Nem csoda tehát, hogy kevesebbnek tűnik a program, mint ami, ám van egy rossz hírem: ha kevesled a tartalmakat, azon nem fog segíteni, ha megkapod azt a töménytelen fegyverskint. Ezek ugyanis pontosan semmit nem adnak a játékhoz, nem leszel ügyesebb, nem leszel jobb, csak piros helyett mondjuk fekete lesz a kedvenc fegyvered; arról persze már lehetne vitatkozni, hogy ér-e 25 dollárt a Season Pass, de fegyverskineken rugózni? Ugyan már! Teljesen opcionális, és még a felhasználói bázist sem osztja meg, mint ahogy egy új pálya tenné. Itt érdemes megjegyezni, hogy minden új pálya ingyenes lesz az Evolve-hoz.
Az a helyzet, hogy a DLC-ipar nem tökéletes, távolról sem. Minden jó bővítményre jut legalább 10 teljesen felesleges skinpack vagy túlárazott pályacsomag, mert egyszerűen ilyen környezetet teremtett az, hogy a nagy sávszélességű internetnek hála rizikó nélkül lehet feltenni mindenféle kiegészítőket, és mindig van, aki megveszi. Mindez pedig sajnos nem úgy tűnik, hogy belátható időn belül változna, ugyanis nincs elég CD Projekt RED a világon, amely ingyen adná az ilyen, kicsi kiegészítőket.
Bicskanyitogató az egész ügy, ezt belátom, és a 2K lelkén szárad, hogy gyorsan tönkreverték az egyébként szórakoztató Evolve megítélését. A többség utálja a játékot, és undorítónak tartja ezt az üzletpolitikát, ebből pedig nehéz visszatáncolni, egyedül csak ingyen DLC-kkel lehetne enyhíteni a haragot -- ez azonban jelenleg nem tűnik valószínűnek, és egyébként is, akármi történhetne már, azon nem változtatna, hogy az Evolve nevéhez kötődik az év első botránya. Személyesen azonban úgy gondolom, kissé túllihegett a téma, és korántsem akkora szemétség, mint amilyennek látszik -- de ez persze csak az én véleményem.
A hét kérdése, hogy mit gondolsz erről az egészről? Túlzásba vitte a 2K, vagy bocsánatos bűn ennyi kozmetikai DLC? Mi a véleményed magukról a DLC-kről? Szoktál venni, és ha igen, mit, ha nem, akkor miért nem?
A cikk a szerző és nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi.
A dlc-k hez kitérve meg annyi hozzáfűzésem van, hogy sokban nem különböznek a kiegészítőktől, csak más a nevük. Lehetnek jók és rosszak egyaránt, maga a dlc fogalma egyfajta védelmet is adhat a fejlesztő kiadó gárdának, hogy azt raknak bele, amit ők akarnak és vagy megveszed, vagy nem. Akkor nem okoz semmilyen gondot, ha olyan tartalmat tesznek bele, ami inkább csak külsőséget ad a játékhoz és nem alapvető dolgokat. Azt nem lehet külsősként megállapítani, hogy egy adott feladattal mennyi munkájuk volt és hogy érzésre mi lenne a jó árazása a terméknek, ezt kiszámolják és a saját átlagukhoz igazítják és nem a csóró országokéhoz. Természetesen egy fegyver skin, vagy egy egyszerű pályáért 3-5 dolcsikat kiperkálni nem kifejezetten bölcs dolog és igazából a legtöbb dolgot csak esztétikai jelleggel raknak bele, ami lehet ugyanolyan irritáló, amikor eleve gagyi fegyver skined van és meglebegtetik előtted a szép csicsásat, az azonban másabb, mint ha olyan tartalmat adnának pénzért, ami előnyhöz juttat. Sok ilyen játék van, ami inkább ezt a fajta utat választotta az előfizetéses modellek helyett és még maradtak olyanok is, amik nem tanultak és képesek erőt adni pénzért. Ezt lehet szeretni nem szeretni, manapság is csak ugyanazok a célok a játékiparban, mint annak idején, csak akkor még nem aknázták ki ezeket a lehetőségeket.
Személy szerint, ha lehet választani, hogy vegyek vagy ne vegyek dlc-s játékot, akkor én csinálok egyet, aminél csak a komolyabb munkáért kérek pénzt és nem kérek szemétlehordásért aprót.
Szóval aki nem olyan régi motoros hogy tudja mit jelentett egy teljes játék régen nem látja hogy mi van most.
De nem is kell 10 évet visszamenni az Unreal-ig. Ott a Skyrim vagy Sims, ingyenes és fizetős skinek tömkelegével. ( Mondjuk tény hogy a Skyrimban a bug fixeket is a rajongók készítették.)
A rengeteg DLC között ma már meg se találja az ember az értelmes tartalmat adó DLC-ket, de az is lehet azért mert már nincs ilyen...
(Warframe-botrányhoz tudsz adni valami linket? Privátban, pls, ne itt offoljunk.)
Hozzá tenném még, hogy a pofátlanság ott kezdődik, hogy a Szörnyeket meg a karaktereket fizetőssé teszik és azok a legjobbak (A leg OP-bak akiket soha nem nerfelnek). Na ilyenkor elgondolkodik az ember, hogy megvegye-e vagy otthagyja. Találjátok ki én melyiket választom... nem nehéz...
OFF: Ha ez botrány, akkor a DE Warframe Viver botrányát meg se említem az évre. Nem az Evolve-os az első botrány az évben, hanem a Viver botrány. Ott ugyan is páran kihasználták a rendszerét a Warframe-nek, mert a bevezetett frakciók nem adtak elég XP-t a fejlődéshez. Páran meg találtak egy Viver helyet, ahol frakció XP-t lehetett szerezni 1 gomb nyomkodásával és egy jó csapattal, ami egy Loot Cave-et eredményezett. Éééés mit csinált a DE: Nerfelte az egész gárdának a cuccait és ellehetetlenítették az embereket a játéktól, hogy húzzák a farm időt és a játékidőt. Szerencsére jó emberek is felháborodtak ezen (Mogamu.. stb.), és átírták egy kicsit a rendszert és meg lett oldva a botrány. Úgy hogy senki se vegye észre, hogy egyáltalán volt.
Hátul azon a 3 képen elég nagy része a tartalomnak rajta van.
Szerintem ez nagyon nem igazságtalan ebben a helyzetben, mert oké h itt a pályák ingyen vannak, de ha az egyik szörny vagy vadász érősebb lesz az alap karaktereknél akkor az úgy elégé frusztráló lesz szerintem azoknak akik nem adnak ki érte újból 25 eurót.
(Nem ide vág, de amúgy ma meg AC:Roque előrendelésen égtem ki, még le se csillapodott a Unity botrány, de a steam már nyomja az ember arcába a következőt -.-". A kiadók pofátlansága az elmúlt időszakban az egekben van, vagy még azon is túl (ugye Chris Roberts?))
(Nem ide vág, de amúgy ma meg AC:Roque előrendelésen égtem ki, még le se csillapodott a Unity botrány, de a steam már nyomja az ember arcába a következőt -.-". A kiadók pofátlansága az elmúlt időszakban az egekben van, vagy még azon is túl (ugye Chris Roberts?))