Tegnap játéksajtó-történelmet írt az angol Eurogamer, mely portál nem mellesleg az Egyesült Királyság legnagyobb videojátékos oldala. A magazin napi vezércikke a The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D tesztje volt, amely írás végére már nem került konkrét szám, hanem csupán egy „Ajánlott” pecsét díszelgett a cikk fejlécében, meglepve az olvasókat, akik később Oli Welsh szerkesztői jegyzetéből értesültek róla, hogy
a Eurogameren többet nem lesznek pontszámok, csak különböző pecsétek („Ajánlott”, „Kötelező”, „Kerülendő”), sőt, azokat is csak alkalomadtán osztják majd a kritikusok.
Sokan megrökönyödtek a brit oldal döntése láttán, főleg mert a Eurogamer pontszámai mindig igen erős kritikát fogalmaztak meg. Persze sokan vélték úgy, hogy a cikkek szövege nem minden esetben állt kapcsolatban az azt záró ponttal, ez azonban nem változtatott azon a tényen, miszerint a Eurogamer az egyik legfontosabb európai játékmédia az online dimenióban.
Mi történt?
Nos, Welsh úgy érvel a döntés mellett, hogy az online is jelenlévő játékok folyamatosan változó jellegére, és az újfajta játéktervezési metodikák okozta tesztelési nehézségekre mutogat. Állítása szerint az újság stábja arra a következtetésre jutott, hogy miként a játékok, úgy azok értékelési rendszere is változik idővel, és hogy manapság egy összetett programot nem egy vagy két, hanem soktucat nézőpont szerint kellene ellenőrizni, kiértékelni – ez pedig emberfeletti feladat, ami rávezette a szerkesztőséget a pontok elvetésére.
Egy pontszámnak csak akkor van értelme, ha az magába foglalja a kritika tárgyának minden aspektusát. Azokat észrevenni viszont nem elég egy-egy hét, hanem hónapok, évek kellenek hozzá, amely idő alatt persze egy modern játék úgy átalakul, hogy később rá sem ismernek a rajongók.
Ugyanerről Chris koma írt egy blogbejegyzést pár évvel ezelőtt, a Diablo 3 megjelenése és az azt követő vegyes fogadtatás kapcsán.
Újságíró kollégám évtizedes tapasztalatokkal a háta mögött jutott arra a következtetésre, hogy egy játék értékelése nagyban függ annak műfajától és az elődei ismeretétől. Mint írta,
„...akadnak olyanok [játékok], melyeket elég, ha csak 6-8 órán keresztül nyüstölünk, s már tudjuk, hogy fikarcnyit sem fog változni a játékmenet (tipikusan az akciójátékok ilyenek), de rengeteg esetben előfordul, hogy bizony 100 óra is kevés ahhoz, hogy véleményt formáljunk az adott produktumról. Ilyen játék volt számomra például a Diablo 3.”
És lám, ez egy 2012-es bejegyzésből származó idézet. Az eltelt három esztendő folyamán a Diablo 3 teljesen átalakult (a játék verziószáma szokatlan módon 2-essel kezdődik), az akkori tesztek és vélemények „tényei” már egyáltalán nem igazak rá, felvetve a kérdést, hogy mennyire volt értelme tesztelni és pontozni azt.
Szintén a videojátékok utólagos változásai képezik a PC Guru magazin kedvelt rovata, a „Második kör” lényegét: olyan játékokat veszünk elő ezekben a cikkekben, amiket egyszer már bemutattunk, de annyira sokat változtak azóta, hogy gyakorlatilag újra kell értékelnünk őket.
A lista pedig szinte végtelen, a Killing Floortól a Team Frotress 2-n át a Guild Wars 2-ig száz és száz olyan játék sorolható fel, amelyek a kiadásuk után is fejlődtek, megkérdőjelezve a „kész produktum” jelző jogosságát. Mi több, a Steam Early Accsess intézményesítette is az utólagos fejlesztést: ma már előbb fizethetünk egyes alkotásokért, mint hogy azok legalább kvázi elkészülnének – más persze kérdés, hogy ennek mi értelme van.
A problémakor tehát létezik, nem a Eurogamer fújta fel. De vajon jól kezelték?
Nos, ezt nem lehet egykönnyen megválaszolni, valószínűleg a Eurogamernél sem tudják, hogy ez most jó vagy rossz, így inkább kivárnak, és „lesz, ami lesz” alapon hagyják, hogy sodorja őket az ár.
Mindazonáltal úgy gondolom, hogy a pontoknak és százalékoknak igenis helyük van egy játékteszt végén.
Egyrészt az ember jól érzi magát annak a láttán, hogy valaki „megmondja a tutit”, jól le- vagy felpontozva valamit. Másrészt amikor az a bizonyos játék megjelenik, és dobozos vagy „végleges” digitális premiert kap, onnantól kezdve az egy termék, amit a terjesztő el akar adni, s melyet abban a formában igenis lehet értékelni, dicsérni vagy leszólni.
Akármekkora kultúra is nőjön a day one patch-ek és DLC-k köré, soha, semmilyen körülmények között nem lesz szimpatikus, ha egy program félkészen vagy játszhatatlanul kerül boltokba. És bizony meg fogja érdemelni azt a pontszámot, amit az első, a hibák nagyját elsöprő javítás kiadása előtt kap. Amely játék pedig jó és szereti a nép, az úgysem kell, hogy aggódjon, nem igaz?
És ti mit gondoltok? Kellenek a pontszámok a tesztek végére?
A cikk a szerző és nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi.
Pontosabban nem pontok kellenek, hanem összehasonlító tesztek. Mint az autós újságírásban, aminek az alapja a másik termékkel való összemérés. Nem kell félni tőle. A Pro és Kontra mellett le kell írni, hogy X ebben jobb, mint a pár hónapja megjelent Y játék, viszont az Y meg abban jobb. Ha nagyobb játéktér akkor X játék, ha jobb zene akkor Y játék.
Ja, hogy félünk attól hogy egy nagy kiadó egyébként pocsék termékét fikázzuk? Na itt kezdődik a hitelesség. És nem a pontozásnál.
A közösségi pontozás sajnos elég pontatlan, a spammelés miatt, és attól, hogy mindenki a kedvenc játékára a maximum pontot adja, pár év múlva pedig nem lehet igazítani a már leadott pontszámon.
(Lásd munkahelyi kollégák fotó likeolása szakmányban, csak azért, hogy az egyik kolléga valamelyik fotójával nyerjen).
Ennél sokkal többet ér a játékújságíró véleménye, aki már látott pár száz vagy ezer hasonló játékot az adott kategóriából.
Van amiről tilos negatívumot írni, mert a nagy kiadó a kezünkre lép a potenciális piacvesztés miatt? Megvonja a kommunikációt, esetleg nem kapunk legközelebb tesztpéldányokat? Jó akkor maradnak a silány játékleírások, és a propagandaanyagok. Láttunk már ilyet. Kár, hogy az olvasóközönség egy emberként hördül fel majd. Habár ez kit érdekel. Egy termék úgy is attól lesz sikeres, hogy mekkora bevétel keletkezik utána, illetve az eladott darabszámtól. (megtérülés - lásd agyondísért ***** mozifilmek esete a nagy eladott jegyszámmal és árbevétellel).
-Egy játékteszt szubjektív, akármennyire is szeretné a cikk írója objektíven látni a játékot sosem fog sikerülni. Pont. De ez nem gond, ezért veszem a PC Gurut és nem más játékmagazint, mert a ti véleményetek ennyi év után is jobban egybevág a sajátommal - és így többet adok rá - mint más magyar lapoké. Ezt meg kell értenie mindenkinek és nektek a cikkek írójának (mint azt számos megosztó játék esetén amúgy dicséretesen gyakoroljátok is) igyekezni kell, hogy a "különvélemény" a szerkesztőségen belül megjelenhessen. Így nyerünk mi olvasók perspektívát.
- A játék kiadása / aranylemezre nyomása egy fejezet lezárása, a premier a következő kezdete, a forgalomból kivonás a történet vége. Akit egy játék valóban érdekel, egyetlen olyan "szakasz" van ahol információhiányban szenvedhet, a premier időszakában. Ilyenkor jönnek ki a TI bemutatóitok, megelőzve minden felhasználók által alkotott véleményt. Ha ezek után a játék változik, azt már mindenki aki rendelkezik vele nyilvánosan szemmel követheti, véleményezheti. Visszatekinteni, és "újra (nem ÁT) értékelni" a játékot dicséretes dolog, de azt már bárki megteheti. Éppen ezért fontos a premier körüli értékelés és konkrét teszt, ami szubjektív de exkluzív betekintést ad, és ebben a kérdésben teljesen irreleváns, hogy a játékot befejezik -e 1-2 éven belül...
- Pontszám. Szerintem (!!) minden véleményezést ha lehetséges - legyen az vizsga,vizsgálat,teszt,vita,megbeszélés- egy konkrét összehasonlítható és egzakt eredménnyel kell zárni. Nem véletlenül osztályozunk 1-5 között és nem az Átment-Bukott-Jó hármast használjuk. Mint azt már kifejtettem minden teszt subjektív, ezek végén lévő pontszám / százalék igenis egy mérőszám, ami összehasonlítási alapot, támpontot, értékelést és összegző véleményt ad. Fontos mellette az indoklás is, de még a cikkíró számára is (úgy érzem) nélkülözhetetlen, hogy a saját "berkeiben" elhelyezve, tudja a játék összesített minőséget egy skálán pozicionálni. Ha ezt elhagyjuk mi fogja mutatni a különbséget a BAFTA-ra jelölt játékok között? Vajon az Eurogamer-nél félnek pontozni és vállalni a véleményüket, túl bonyolultnak érezték (ez esetben szakmát tévesztettek), vagy az olvasóikat nézik le ennyire?
-Egy játékteszt szubjektív, akármennyire is szeretné a cikk írója objektíven látni a játékot sosem fog sikerülni. Pont. De ez nem gond, ezért veszem a PC Gurut és nem más játékmagazint, mert a ti véleményetek ennyi év után is jobban egybevág a sajátommal - és így többet adok rá - mint más magyar lapoké. Ezt meg kell értenie mindenkinek és nektek a cikkek írójának (mint azt számos megosztó játék esetén amúgy dicséretesen gyakoroljátok is) igyekezni kell, hogy a "különvélemény" a szerkesztőségen belül megjelenhessen. Így nyerünk mi olvasók perspektívát.
- A játék kiadása / aranylemezre nyomása egy fejezet lezárása, a premier a következő kezdete, a forgalomból kivonás a történet vége. Akit egy játék valóban érdekel, egyetlen olyan "szakasz" van ahol információhiányban szenvedhet, a premier időszakában. Ilyenkor jönnek ki a TI bemutatóitok, megelőzve minden felhasználók által alkotott véleményt. Ha ezek után a játék változik, azt már mindenki aki rendelkezik vele nyilvánosan szemmel követheti, véleményezheti. Visszatekinteni, és "újra (nem ÁT) értékelni" a játékot dicséretes dolog, de azt már bárki megteheti. Éppen ezért fontos a premier körüli értékelés és konkrét teszt, ami szubjektív de exkluzív betekintést ad, és ebben a kérdésben teljesen irreleváns, hogy a játékot befejezik -e 1-2 éven belül...
- Pontszám. Szerintem (!!) minden véleményezést ha lehetséges - legyen az vizsga,vizsgálat,teszt,vita,megbeszélés- egy konkrét összehasonlítható és egzakt eredménnyel kell zárni. Nem véletlenül osztályozunk 1-5 között és nem az Átment-Bukott-Jó hármast használjuk. Mint azt már kifejtettem minden teszt subjektív, ezek végén lévő pontszám / százalék igenis egy mérőszám, ami összehasonlítási alapot, támpontot, értékelést és összegző véleményt ad. Fontos mellette az indoklás is, de még a cikkíró számára is (úgy érzem) nélkülözhetetlen, hogy a saját "berkeiben" elhelyezve, tudja a játék összesített minőséget egy skálán pozicionálni. Ha ezt elhagyjuk mi fogja mutatni a különbséget a BAFTA-ra jelölt játékok között? Vajon az Eurogamer-nél félnek pontozni és vállalni a véleményüket, túl bonyolultnak érezték (ez esetben szakmát tévesztettek), vagy az olvasóikat nézik le ennyire?
Az eurogamer nagyon jól csinálja ezekkel a plecsnikkel.
A pontszámok helyett a pro és kontra érvekre kéne koncentrálnia mindenkinek egy játéknál, mert lehet, hogy egy gyenge sztori miatt én pl. kihagyok egy játékot, de addig mást totál hidegen hagy a történet, és imádni fogja az adott játékot.
Mindenkinek magának kéne eldönteni, hogy az adott játék hibáival/hiányosságaival együtt tud-e/akar-e élni, és nem egy ostoba pontszám alapján eldönteni ezt.
Ha megszűnnének a pontszámok, a metacritic is lehúzhatná végre a rolót, ideje lenne már.