Mostanra tíz olyan videójátékról emlékeztünk meg néhány sor erejéig, amely hozzájárult az Xbox 360 sikeréhez, az utolsó ötös fogatban pedig szintén olyan produkciók kaptak helyet, melyek nélkül sokkalta kevesebb lenne a játékvilág.
Fallout: New Vegas
Listánk legelső darabja némiképp kakukktojás abból a szempontból, hogy a 2010 októberében napvilágot látott Fallout: New Vegas „csak” jó pontszámokat kapott kiválóak helyett. Mindez leginkább annak volt betudható, hogy az Obsidian RPG-je a 2008-as Fallout 3 motorjára épült, így nem csupán a grafika számított kissé kopottasnak, de a bugok is átköltöztek a Mojave sivatagba, ezt pedig elég sok szaki felemlegette anno a negatívumok között. Az idő azonban finoman szólva is kegyes volt a posztapokaliptikus túrához, mivel mostanra a New Vegast tekintik a több évtizedes múltra visszatekintő széria (egyik) legjobb darabjának, hála a csillagos ötöst érdemlő írásnak, a valóban számító döntéseknek, a nagyszerű hangulatnak és azoknak a szerepjátékos elemeknek (például a jártasságok szerepe a dialógusok során), amelyeknek nyoma sincs a Bethesda Game Studios által jegyzett felvonásokban. Jöhetne ebből egy felújítás, nemde?
Grand Theft Auto 4
Láttátok jönni, nemde? Egy ilyen összeállítás természetesen semmit sem érne a Rockstar Games 2008-as mesterműve nélkül, hiszen a GTA 4 túlzás nélkül a lelket is kihajtotta az akkori konzolokból (valamint PC-kből, bár ennek leginkább az optimalizáció teljes hiánya volt az oka), új szintre emelve ezzel az említett stúdió által világhírűvé tett sandbox formulát. Niko Bellic kissé komor, mondhatni földhözragadt története ugyan egy leheletnyit megosztotta a méretes rajongótábort, ám a RAGE nevet viselő motor által biztosított fizika (melyhez foghatót azóta is csak elvétve találni), az emlékezetes karakterek, a valóban élő, lélegző világ, valamint Liberty City példaértékű kidolgozása bőven elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a program beléphessen a halhatatlanok csarnokába. Persze a Grand Theft Auto 4 helyére akár a szintén frenetikusan sikeredett 5. részt is betehettük volna, ám mivel az csak a későbbi masinákon mutatta meg a legszebb oldalát, inkább az előd mellett döntöttünk.
Mass Effect 2
Jómagam mindig is egy komplett trilógiaként tekintettem az első 3 Mass Effectre, ám ha választanom kellene, hogy melyik etap nyújtotta a legjobb élményt, akkor – sokakhoz hasonlóan – a két kenyérszelet közötti ízletes felvágottra esne a választásom. A 2010 januárjában berepült Mass Effect 2 szinte minden téren előrelépést jelentett az első részhez képest, mert bár tény, hogy a BioWare kissé szűkre szabta az RPG elemeket (nem volt például hagyományos értelemben vett tárgylista), az akció-orientált megközelítés kifejezetten jót tett a játék lendületének – pláne, hogy ezúttal sikerült élvezetessé varázsolni a harcrendszert. Leginkább azonban a Shepard mellé szegődő társak miatt záporoztak a csillagászati értékelések a szebb napokat is látott stúdió talán legjobban sikerült alkotására, hiszen minden egyes karakternek emlékezetes mondatokat adtak a szájukba az írók, a szkript színvonalát pedig csak még tovább emelték a filmszerű dialógusok. Bár a bolygók szkennelése finoman szólva sem tartozott a legizgalmasabb elfoglaltságok közé (persze a Makóval való szerencsétlenkedéshez képest még így is jobb volt), ezen kívül nagyából egyetlen hibája sem volt a Mass Effect 2-nek (a kissé csalódást keltő utolsó főellenfelet leszámítva), így értelemszerűen bérelt helye volt a felsorolásban.
Red Dead Redemption
Jól mutatja a Rockstar Games jelentőségét, hogy egy listán rögtön kétszer is szerepel valamelyik játéka. A Grand Theft Auto 4 mellett ugyanis a Red Dead Redemption munkálatait sem vette fél vállról a csapat – olyannyira nem, hogy 95 ponton áll Metacriticen az Xbox 360-as verzió. John Marston fordulatokban és árulásban gazdag históriája sokkal több volt egy vadnyugati GTA-nál, hiszen önálló identitással rendelkezett, miközben azokat az elemeket (karakterek, mellékes tevékenységek, kimagasló prezentáció) is megtartották a szakik, melyek annyira naggyá tették a „bűnöző szimulátorokat”. A mostanra PS4-en és Nintendo Switch-csen is elérhető Red Dead Redemption megannyi felejthetetlen élménnyel szolgált a westernek szerelmeseinek, lenyűgözően felépített világában pedig a mi közbeavatkozásunk nélkül is zajlott az élet, csúcsra járatva ezzel a nyílt világú címek egyik alappillérének számító immerziót. Ezek után szinte hihetetlennek tűnik, de a 2018-as folytatás nagyjából minden téren képes volt emelni a téten – részletgazdagság terén azóta sem nagyon született hozzá hasonló, pedig időközben történt egy komplett generációváltás a konzolok terén.
Halo 3
Mi mással is zárhatnánk ezt a rovatot, ha nem az Xbox egyik legjobb exkluzív címével, ugye? Tekintve, hogy a Halo: Combat Evolved nélkül közel sem lett volna annyira sikeres a Microsoft legelső konzolja, várható volt, hogy a Bungie egy bravúros címmel kíván pontot tenni a trilógia végére, ez pedig meg is történt, a Halo 3 ugyanis egyik letaglózó pillanatot szállította a másik után. Master Chief utolsó(nak szánt) harca az elejétől a végéig az egekben tartotta a rajongók pulzusát (a Scarab elleni küzdelem bizonyára mindenkinek beleégett a retinájába), a finálé pedig maga volt a tökély, a fenomenális többjátékos módokról már nem is beszélve. Egyetlen negatívumának maximum csak a látványt tekinthetjük (ne feledjük, hogy a Halo 3 egy évben jelent meg a Crysis-szal, a Bioshockkal és az Unreal Tournament 3-mal), ám ez nagyjából senkit sem érdekelt, miközben epikus dallamokra ritkította a Covenant seregeit.
Ahogy azt a mellékelt ábra is mutatja, számos olyan játék született az Xbox 360-as érában, amely pillanatok alatt feldobta az unalmas hétköznapokat, így lényegében adja is magát a kérdés: nektek mik az abszolút kedvencetek ezekből az évekből?
A borítóképek forrása: Rockstar Games, Xbox