Ki gondolta volna, hogy olyan klasszikus arcade cabinetek után, mint a Galaxian (1979), a Pac-Man (1980), a Dig Dug (1982) vagy a Xevious (1982), a Namco egy szimpla beat ‘em upot olyan vérben úszó köntössel ruház fel, amely aztán nemcsak sorozattá növi ki magát, de évtizedekkel később referenciaként szolgál az ultra-erőszakos videójátékok kategóriájában. Mert mondhatjuk, hogy Silent Hill, aztán replikázhatunk, hogy Resident Evil vagy Agony, de mindez abszolút nem számít akkor, mikor már legalább egy évtizeddel ezeket megelőzően sikerült megteremteni a horror-videójátékok alfáját és omegáját, amelyhez hasonló azóta sem akadt, és ami valahogy még Magyarországra is bejutott, méghozzá nem valami bűnszervezet találkozóhelyére, hanem az állami Vidámparkba. Történelem következik, ülj le!  

pcguru-szuletesnaposok-splatterhouse-namco-bandai-sega-retro-mega-drive-genesis-arcade-jatekterem-horror-pentek13-lovecraft-gore-ver-bel-eroszak-2.jpg

Japánból gyűlölettel

A Namco-t Nakamura Maszaja alapította, 1955. június 1-jén, kezdetben pénzérmével működő vidámparki gépek üzemeltetőjeként. Később, 1959-es átalakulását követően a Walt Disney Productionsszel kötött partnerség biztosította a vállalat számára az erőforrásokat tevékenységének bővítéséhez. Az 1960-as években a cég elektromechanikus arcade játékokat gyártott, mint például az 1965-ös Periscope, a videójáték-iparba pedig csak azután lépett be, hogy 1974-ben felvásárolta az Atari nehézségekkel küzdő japán részlegét, és olyan játékokat terjesztett Japánban, mint a Breakout. A cég 1977-ben Namco névre keresztelte magát, és egy évvel később kiadta első eredeti videójátékát, a Gee Bee-t. Első nagy sikerei közé tartozott a lövöldözős Galaxian, 1979-ben, ezt követte 1980-ban a Pac-Man, minden idők legkelendőbb arcade játéka. A Namco az arcade videójátékok aranykorában virágzott, az 1980-as évek elején, és olyan népszerű játékokat adott ki, mint a Galaga, a Xevious és a Pole Position. Hogy mindehhez hogyan kapcsolódik a Splatterhouse?

Nos, a nyolcvanas évek végére már nemcsak a shooterek, de a brawlerek és beat ‘em upok is kellően népszerűvé váltak, a Namco pedig ki akarta venni a részét, megszerezve ezzel a torta egy szeletét. Ám a beat ‘em up műfaj addigra már a saját útját járta, élen a Double Dragonnel, ami túlzás nélkül meghatározta a teljes zsáner alakulását. A Namco pedig kulloghatott volna a sor végén, vagy éppen valamilyen innováción is dolgozhatott volna, ezzel kockáztatva az üzlet sikerességét, de végül inkább egyetlen aprósággal fűszerezte meg a készülő játékot, ami a 1988 novemberében a Splatterhouse címet kapta: szélsőséges brutalitással.

pcguru-szuletesnaposok-splatterhouse-namco-bandai-sega-retro-mega-drive-genesis-arcade-jatekterem-horror-pentek13-lovecraft-gore-ver-bel-eroszak-5.jpg

A történet szerint Rick Taylor és Jennifer Willis, a helyi egyetem két tanulója a rosszhírű West-kastélyban, avagy a rossznyelvek szerint csak Splatterhouse néven emlegetett épületben húzza meg magát egy hirtelen megjelenő, rendkívül szélsőséges vihar elől. Azonban a pletykák igaznak bizonyulnak, hiszen Jennifer az ajtón belépve felsikolt, Rick pedig a börtönben ébred, ahol egy ősi, külön életet élő (terror-)maszk nemcsak rákerül a fejére, de össze is kapcsolódik vele, ezzel speciális, emberfeletti erőt nyújtva a fiúnak, aki lényegében szörnyeteggé változva próbálja megmenteni szerelmét, valamint lerombolni a kastélyt. Mindez még nem lenne akkora újdonság, elvégre a Capcom ekkor már két éve rászabadította világra a Castlevaniát, sőt ‘88 elején már a játéktermeket is bevette a klasszikus Universal-szörnyeket is felvonultató széria, a Namco azonban tovább merészkedett, mint korábban szinte bármely ellenfele. A zsigerekig és a húsból fakadó gennyzacskókig minden megmozgatva, a horror bugyrának mélyéről nemcsak a lovecrafti mítoszt, de a modernebb Péntek 13-at és a hozzá hasonló horrorfilmes slágereket is előrángatta, hogy ebből teremtsen egy vérvörös, húscafatokkal teli masszát. 

pcguru-szuletesnaposok-splatterhouse-namco-bandai-sega-retro-mega-drive-genesis-arcade-jatekterem-horror-pentek13-lovecraft-gore-ver-bel-eroszak-6.jpg

Mert ha a játékmenet nem is lett túlbonyolítva, avagy Rick kizárólag balra és jobbra halad, üt és rúg, valamint ugrik, illetve fegyvereket vehet fel, hogy azokat használja, a prezentáció mindenénrt kárpótol, ahogy a hangulat is. Már a börtönszinten szörnyetegek támadják és loccsannak szét, miközben valaki savat hány a padlóra, majd lényegében szinte minden rémálmunk megelevenedik, akár önállóan mozgó, lehántott bőrű testrészek képében. A szélsőségesség el is érte a célját, hiszen a játék nemcsak siker lett, de terjedt is, mint egy fertőzés, akár otthon is megtámadva a gyanútlan áldozatokat, ekkor már az erőszakosságot kiemelten kezelve a marketingben is, lásd a TurboGrafx-16-port reklámszövegét, ami szerint a játék nem való gyerekeknek és gyáváknak.

pcguru-szuletesnaposok-splatterhouse-namco-bandai-sega-retro-mega-drive-genesis-arcade-jatekterem-horror-pentek13-lovecraft-gore-ver-bel-eroszak-7.jpg

A Namco pedig meghálálta a pozitív értékeléseket, és ismételten alátámasztotta az olyan kritikákat, mint amit a Video Games & Computer Entertaiment fogalmazott meg 1990-ben (“erőszakos, durva, groteszk és romlott”), avagy a Segával összeolgozva két folytatást is rászabadított a Mega Drive-ra (Genesis), melyek közül az 1992-es Splatterhouse 2 még valóban rászolgált a hírnevére, míg az 1993-as harmadik epizód már inkább egy erőltetett, kicsit túlgondolt folytatás érzetét keltette. A Splatterhouse 2 minden téren az első, klasszikus epizódot gondolta tovább, egy rendkívül erős nyitánnyal, melynél a midi, jóformán komolyzenének érződő dallamok alatt villámok cikáznak és akasztott tetemek között haladva látjuk a kastélyt, hogy utána az első pályán beintsen a jóízlésnek és a családbarát tartalomnak. Húshalmokból és tetemek közül előmászó férgek zabálják fel Ricket, ha nem vigyázunk, majd a főellenség már-már egy hólyag és egy hímvessző szentségtelen torzójaként támad ránk, hogy utána gennyt okádva pusztuljon el a jéghideg, vérrel fedett padlón. És akkor a megnyúzott, belógatott gyerektestekről (?) még nem is beszéltünk.

pcguru-szuletesnaposok-splatterhouse-namco-bandai-sega-retro-mega-drive-genesis-arcade-jatekterem-horror-pentek13-lovecraft-gore-ver-bel-eroszak-3.jpg

Szóval a Splatterhouse a maga idejében (és lényegében azóta is) átment minden lehetséges határon, ami viszont kimondhatatlanul jól állt neki. Nem véletlen, hogy Mega Drive-on éppen olyan sikeres lett, mint pl. a magyar Vidámparkban az első rész, amivel persze csak a legbátrabbak mertek játszani. Lehet, mechanikájában nem sok újdonságot mutatott, de a fegyverhasználat azért élvezetesnek mondható, minden mást pedig a látványával és leginkább szélsőséges elemeivel, hangulatával pótolt. 2010-ben még egy remake-et is kapott, és bár az új feldolgozás nem kapott túl jó értékeléseket, hangulatára így sem lehet panasz, ahogy a zenei anyagra sem (Lamb of God, Mastodon, a zseniális ASG stb.), emellett tisztelettel nyúlt a témához, ráadásul olyan 2D-s részek lettek a 3D-s játékba passzírozva, hogy egy rajongó mind a tíz ujjáról lenyalta a rászáradt vért és bőrdarabokat. Sőt, megnyithatta a korai klasszikusokat is, ami szinte már ajándéknak bizonyult.

És hogy tartogat-e még valamit a jövő a Splatterhouse-széria számára? Nos, ha tippelnem kéne, pláne a remake fogadtatásának tükrében, azt mondanám, hogy nem valószínű, de mivel tényleg egy különleges, teljesen egyedi és a horrorrajongóknak kötelező videójátékról van szó, abban azért reménykedem, hogy a Namco egyszer leporolja Rick maszkját, majd modern köntösben és minőségi formában szabadítja rá a játékosokra a West-kastély minden szörnyűségét. Addig pedig ott van a remake-hez csatolt hármas, vagy éppen az épített arcade cabineten a klasszikus, játéktermi verzió, ami a mai napig pontosan ugyanolyan nagyot üt, mint 1988-ban, vagy 1990 környékén a Vidámparkban, mikor először emeltem fel Rickkel a botot, hogy azzal zúzzam szét a szörnyetegek koponyáját. Vérben, testnedvekben és testrészekben gazdag, boldog születésnapot!