2008 a munka éve volt, dolgoztam látástól mikulásig és még azon is túl, ünnep, hétköznap és hétvége nekem egybefolyt. A család támogatásra szorult, unokahúgom kiment Angliába, persze hogy épp a recesszió kellős közepén (DVD-lemezeket dobozol a Sonynak; ha kezedbe veszed a GTA 4 PC-s verzióját, gondolj rá, lehet, hogy ő pakolta bele a tokba!), nővérem újabb műtétek előtt áll, és az egészségügyi ellátás idehaza, minden ellenkező híresztelés ellenére, nem ingyenes, anyám kapott 1200 forint nyugdíjemelést, amivel 80 100 forint lett a jussa, így idén már nem kap 13. havit, hiszen az csak 80k alatt jár... Nekem pedig fenn kell tartanom egy vállalkozást, ebben a rendszerváltozás óta állítólag válalkozóbarát országban, egy olyat, ami nyeli a pénzt, hiszen aki játékot akar tesztelni, pokolra kell annak menni, de legalábbis egy számtech boltba, és megvenni azt a vasat, ami egy vagyon, de legalább eldöcög rajta az aktuális wondershit. Hát így állunk, szerelmetes barátim.
Örkény István: Hogylétemről
- Jó napot.
- Jó napot.
- Hogy van?
- Köszönöm,
jól.
- És az egészsége hogy szolgál?
- Nincs okom
panaszra.
- De minek húzza azt a kötelet maga után?
-
Kötelet? – kérdem hátrapillantva. – Azok a beleim.
No de miért is gyűltünk össze ]{redenc bácsi éjjeliszekrényében, így pár tucatnyian? Darths unszolására valamiféle értékelést kellene írnom „2008 játékosszemmel” tematikában. Ezzel az a gáz, hogy a fentebb írtak miatt időm nem igen maradt játékra, legfőképp azokat toltam, amiket hivatalból kellett, azaz a magazinba tesztelésre, de mivel 2008-ban lényegesen kevesebb alkalommal gondoltak rám a redaktor urak, mint korábban, ez azért nem lehet túl mérvadó egy ilyen rezüméhez. De valamit próbáljunk meg, mankóként szolgáljon a főszerkesztőm által összeállított tematikus lista...
Az év FPS-e
Szeretem a műfajt, ám leginkább azt az ágát, amiben menni kell előre és ész nélkül darálni. Igen, az old school hentelést... Átnézve a versenyzőket azt kell mondanom, sajnos tovább tart a grafikába ájulás időszaka, amitől a hideg is kiráz. Épp ezért, ha olyan játékot keresek, amiben van innováció, van feszültség, változatos játékmenet, és magas a szavatossága, azaz nem „egyszer végigjátszom és felteszem a polcra” típusú, akkor leginkább a Left 4 Dead marad fent a rostán, annak ellenére, hogy nem vagyok az online játékok híve, magányos harcos vagyok – ez utóbbiban a S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky mellett voksolnék, az emlékek és hangulat miatt, hiszen nekem Csernobil nem történelem, hanem átélt valóság, és sokkal közelebb áll hozzám a kelet-európai környezet, mint Korea fagyott (?!) dzsungele, a lángoló szavanna, vagy az agyonjátszott II. világháború valamelyik újabb hadszíntere (de azért egy kis bónuszt becsempésztem a képek közé..).Az év akciójátéka
Nehéz a kérdés, mert kézenfekvő a GTA IV, de vannak fenntartásaim vele kapcsolatban. A Rockstar azért megint összerakott egy korrekt csomagot, benne egy élő, lélegző várossal, egy jó sztorival, és egy remekbe szabott főhőssel, így átnézve a kínálatot, csak ezt a címet kell kiemelnem (és reménykedem benne, hogy valamikor lesz végre időm játszani vele), hozzátéve, hogy az év akciójátéka kétségkívül és megfellebbezhetetlenül a Metal Gear Solid 4, de ugye nekünk maradni kell a PC-s vonal mellett. A PoP nem az én sportom, Larát imádom, de kalandjai nyilván nem összevethetők Niko Bellic New York-i ámokfutásával (ám az Underworld-öt még így is a második helyre tenném, mert szeretek játszani ezekkel a címekkel), a Dead Space pedig az irányítás miatt okozott csalódást nekem, de erről később.Az év RPG-je
Újabb „szeretem műfaj”, bár jómagam inkább a hack 'n slash vadhajtásban lelem örömömet, de ha valaki normális szabályrendszert rak össze, nálam befutó lehet, így aztán egyértelműen a Fallout 3 végzett az én kis listám élén. A SPECIAL az egyik legjobb dolog, amit ember kitalált, a Bethesdának „csak” rá kellett építenie egy normális házat a stabil alapra, és ezt az elvárást bőven túlteljesítették. Szorosan ott liheg a nyomában a Mass Effect, a sci-fi úgyis a másik örök szerelmem, és hát ugye némileg nekem is közöm van ehhez a játékhoz, így kicsit elfogódottabb is vagyok vele kapcsolatban – akárcsak a Mount & Blade-del, amely azt hiszem, az év egyik kellemes meglepetése, hiszen egy garázsprojekthez képest igencsak tiszteletreméltó munka. A hentelős oldalágban a Sacred 2hibái ellenére nem igazán talált vetélytársra, ám e játékról szintén később ejtek még szót.Az év kalandjátéka
Bár tart még a szintén nagy szerelem műfaj sokadvirágzása, azért voltak mellényúlások is szép számmal ez évben – sajnos lassan a mennyiség kezd a minőség rovására menni. Így mindent összevetve újra az állati páros, Sam és Max nyomozásait kell kiemelnem, még akkor is, ha gyűlölöm az ezt az új epizodikus módit. A nyomában a Vampyre Story jár, kár, hogy ezt is kettévágták alkotói, és egy korai magömléssel ér fel a játék, no meg a pár csúnya hibáért – a látvány és a humor viszont sok mindenért kárpótol minket. Mellettük a Jack Keane fért még fel a dobogóra, a Deck 13 régóta szívem csücske, nem véletlenül...Az év stratégiai játéka
Itt a polcomon a Command & Conquer első része, szép vaskos dobozban – és csak ez az egy. A műfaj kívül került az érdeklődési körömön, így nagyon nem tudok benne okosat mondani. Amennyire beleástam magam az idei felhozatalba, úgy mindenképp a King's Bounty: The Legends nyakába akasztom az aranyérmet, amely egy fantasztikusan sikerült remake, ráadásul ma már a TBS sokkal közelebb áll hozzám, mint az RTS (biztos a korom miatt...), ám ha szabadna, megosztott első helyezettként mellé állhatna a dobogó legfelső fokára a Sins of a Solar Empire – aki nem érti, miért, próbálja ki a játékot –, és így bronzérmesként maradna a Spore, ami szép, jó, de – DE...Az év legjobb multiplayer játéka
Nos, ez már tényleg passz, sajnos erre a sportra nincs időm, de ha már az FPS terén kiemeltem, akkor gondolom, nem nyúlok mellé a Left 4 Deaddel...Az év autós játéka
Sógoromék műfaja, nekem ebben az évben maradt az autós oldaluk istápolása, és egy autós játék lokalizálása (nevet még nem említhetek, de nem jelentős cím). Ahogy hallom, a Burnout Paradise viszi a prímet konzolon, a mi kínálatunkat átnézve a Race Driver: Grid és a Pure férne fel az emelvényre.Az év sportjátéka
ÉS IGEN! Ez az, ami szó szerint nem az én sportom... Ugyan Darths egyszer megpróbált megerőszakolni a műfajjal, a kezembe nyomott egy kontrollert, és valami focis izével kellett szenvednem, egy bazi nagy pályán egy csomó figura rohangált értelmetlenül és fejetlenül, épp, mint a való életben. Az egyik kedvenc sportágam a kosárlabda (hajrá, pécsi lányok, hajrá, pécsi srácok!), így szavazzunk egyet az NBA 2k9-re, főleg, hogy végre valaki megszorongassa az EA-t, mert a konkurenciaharc csak jót tesz az iparnak, de az elektromos művészeket is dicséret illeti az NHL 09 kapcsán, sőt, a hírek szerint igen jót tettek a jégkorongos mókával. Győztest azonban nem hirdetek.Az év legeredetibb játéka
A Left 4 Deadet már említettem, bár annyira nem innovatív, de mindenképp vannak benne okos dolgok, a World of Goo viszont annál inkább az, és megérdemli a dicséretet, hiszen ismét egy garázsprojektről van szó, egy független csapat játékáról (remélem, mindenki észreveszi, hogy törnek fel a kis műhelyek kiváló és sok mindenben példamutató munkáikkal!). Az első helyre mégiscsak aSpore-t raknám, ugyanis ha innovációról beszélünk, a lénylabor korszakalkotó, és bár a játék nem nevezhető homogénnek, a mögötte álló technológiát mégiscsak díjaznom kell. Ám hadd tegyem hozzá: ha összplatform szinten gondolkodom, 2008 legeredetibb játéka a Patapon, és ebben ismét nem lehet vita, legfeljebb azon, a Mirror's Edge ötletét, azaz a belső nézetű platformjátékot hová is tenném ebben a rangsorban...Az év legjobb grafikájú játéka
Tiltakozom a kategória ellen, főleg azért, mert ha már hangulati elemnek vesszük a grafikát, akkor miért nem szavazunk a legjobb zenére, szinkronra, hangokra... Miután mindig kiemelem, hogy engem a játék maga érdekel, és nem a csomagolása, itt nem foglalok állást.Az év kiadója
Nehéz a dolgom, ugyanis az abszolút győzteshez anyagi érdekek fűznek, és csak remélni tudom, hogy a Tisztelt Olvasó elhiszi, nem az elfogódottság beszél belőlem. Igen, sokan kitalálhatták már, a CD Projektről van szó – szerencsére indokolni tudom a döntésemet.- Witcher Enchanted Edition: a srácok fejlesztőrészlege összerakott egy remek RPG-t, idén pedig kibővítették, kipofozták, és kiadták egy fantasztikusan minőségi csomagolásban, körítéssel, mindezt arcátlanul olcsón... Ráadásul azokkal sem akartak kiszúrni, akiknek megvan már az eredeti cucc, hiszen a plusz dolgokat ingyen bocsátották a játékosok rendelkezésére. Főhajtás!
- Legjobb választás: A kiadó új címkéje, régebbi játékok olcsón, bónusztartalmakkal. Fable, Jade Empire, SWAT 4, Tomb Raiderek és Hitmanek, FEAR, 1990 Ft-ért...
- Gyémánt kiadás és Top Seller: Mint fent, előbbi 4990-ért (Unreal Anthology, GoW, Lost Planet), utóbbi 3990-ért (Jericho, Overlord, Timeshift).
- Good Old Game: Digitális terjesztőcsatorna, klasszikus, ma már sehol nem beszerezhető játékokkal, ifjúkorom kincseivel, bagóért, XP- és Vista kompatibilisen, bónuszcuccokkal. Oddworld-széria, Revolution címek, Fallout 1-2, Simon, MDK, Giants... Fantasztikus, zseniális, köszönjük!
- Lokalizálás: Hazai kiadások, felirattal, szinkronnal, ráadásul megfizethető kategóriában. Nem szükséges kommentálnom...
Az év csalódása
Lehúztam közel harminc évet az iparban, így szerencsére engem már nehéz átverni renderképekkel és -videókkal, marketingrizsával és ígéretekkel – ezért aztán akkora pofára esés nem ért engem. A GTA4-től azt kaptam, amit vártam: egy remek játékot és brutális gépigényt, utóbbira viszont felkészültem, így aztán nekem semmi bajom vele, még ha ez sokba is került nekem.A Sacred 2 fájó pont, mert volt körülötte némi személyes jellegű botrány is, de nem szeretném kiteregetni a szennyest, nem az én szégyenem. Amikor Németországban megnéztem, már sejtettem, hogy baj lesz, ha ilyen korán kiadják: túl sokat akartak belerakni a fiúk, ennyi idő alatt ez lehetetlen. Jelentem: másfél giga patch felrakása után most jutottam el odáig, hogy végre nem omlik össze a játék Vista alatt és játszhatok vele, bár a véleményem mit sem változott: az év egyik leggyönyörűbb és leghangulatosabb látványvilágú, egyben egyik legbogarasabb játéka, amiben meghalni lehetetlen, mint ahogy az előrejutás is az újratermelődő ellenfelek miatt, így aztán még csak vagy 2%-át fedeztem fel a világnak (valaki árulja el, hol lehet azt a rohadt hátast beszerezni, vagy legalább egy nyomorult gebét!), de már 15-ös szinten vagyok, és miközben kattintgatok az ügyeletes szörnyseregre (bal klikk, jobb klikk, bal, bal, bal klikk), telefonálok, eszek, míg az egeres kezem el nem fárad...
Ami kicsit megrázott, az a Space Siege, ugyanis Chris Taylor azt mondta, nem áll neki még egy Dungeon Siege-nek, mert a világ nem vevő a nagylélegzetű, epikus RPG-kre – úgy tűnik, volt az a pénz, amiért hajlandó volt letérdelni a kapualjban, és összehányni valamit; ez a hozzáállás nekem régen se jött be, és most sem.
A Spore sem okozott nagy meglepetést, zseniális cucc, csak a sok különféle műfaj nehezen áll össze egésszé, és bizony rettentően unalmas pillanatokat is átélhetünk benne a kiemelkedők mellett. Fentebb említettem a Dead Space-t – kipróbáltam, de mivel nem tudtam átkonfigurálni WASD-ről kurzornyilakra (vagy csak én voltam béna?), egyelőre ennyiben maradtunk; mondjuk támogatja a nemrég beszerzett Xbox 360 for Windows kontrolleremet, úgyhogy talán teszek még vele egy próbát, csak hát nekem a billentyű plusz egér a sportszerem...
Így végiggondolva a felhozatalt, a Mercenaries 2 nem hozta azt, amit az első rész alapján elvártam tőle és készítőitől, nekem ez a játék 2008 Kane & Lynche...
Az év játéka
AND THE WINNER IS... Az év játéka az MGS4, ám ha a PC-t nézzük, akkor a Fallout 3, hiszen a már említett remek alap (nemcsak a szabályrendszer, de a poszt-apokaliptikus világ az 50-es évek Amerikájának díszleteivel) mellé a Bethesda elképesztően nagy melót végezve összerakott egy olyan játékot, melyet sokáig fel fogunk emlegetni, emlékezetes pillanatokkal, igen magas szavatossággal. A második helyre a GTA IV kerül, azért nehéz összevetni egy nyílt világú, mégis sztoriközpontú, így ha akarom, elég hamar végigjátszható akciócímet egy jól összerakott szerepjátékkal, még a többszemélyes játékmód ellenére is...Bronzérmes a Mass Effect, mert megérdemli, a sztori, a párbeszédek, a bejárható univerzum, a remek karakterek, fajok, látvány mind remek csomaggá állnak össze, bár ezt valahol megszokhattuk, és már el is várjuk a Bioware-től...Nos, barátim, hát így. Aki végigolvasta, annak szívből gratulálok a kitartásához, és egyben mély tisztelettel megköszönöm neki a figyelmet. Játékok terén soha rosszabb évet (mert és bár azért nem ez volt a csúcs), magánéletben pedig ennél biztosan csak jobb jöhet...
A Játékok értékelése egy másik dolog. Az sosem objektív! Meghatározzák a személyes élmények, érzések(elég ha fáradt ,vagy rosszkedvű vagy) és maga a környezet. Eladási és egyéb statisztikák , más kimutatások.
PL.
Nekem például nem jött be a "left4dead"... De más x számú embernek meg igen...
Tehát amikor elkészül egy összegzés vagy ranglista , mindig azt szoktam kérdezni magamtól hogy vajon ezt most ki vagy kik szerint alakult így? Hiszen biztos vagyok benne hogy bármely eldöntendő kérdésben bármi vagy bárki is legyen a győztes, mindig össze lehet szedni egy népes ellentábort is.
Ezektől eltekintve egy szépen megszerkesztett, következetes értékelés a 2008as évről!
Neked is boldogabb újévet! S remélem több cikked olvashatjuk a Guruban majd, hogy megérje a befektetés a vasba.
Jó lett az iromány, repült az 5-ös.
"...a világ nem vevő a nagylélegzetű, epikus RPG-kre..."
Nagyon remélem, hogy az ürge téved.
Ez egy 5-ös ]{redencnek.
Igazi szakmai szem és objektivitás - szeretem.
A Sacred 2 nálam is beszaggat néha (jelentem, 22. szinten vagyok, de még mindig ugyanott, ahol eddig, viszont legalább találtam lovat), ráadásul annak idején kikapcsoltam a Vista alatt a virtuális memóriát, mert mi a frásznak 4 giga RAM mellé, de most vissza kellett állítanom, mert a Sacred 2-t tízpercenként a tálcára száműzte a Vista azzal, hogy ha jót akarok, zárjam be ezt az alkalmazást, mert minden elérhető memóriámat felzabálta... Viszont szép, az tény.
az év játékával teljes mértékben egyet kell értenem, még ha az év csalódása nálam a Spore(mert a sejtfázis túl primitív, a lény fázis kellően összetett, kellően szórakoztató a törzsi fázis szerintem ennél összetettebb nem is kell, hogy legyen, a civilizációs fázis ellenben már kezdett laposodni, az űrfázis meg már teljesen unalmasra sikerült, az egymást ismétlő küldetések miatt) volt, és csak utána a Sacred 2 (ami csak azért okozott csalódást, mert: eléggé bugos, amit a másfél gigányi patch is bizonyít, de ami jobban zavart, hogy az athlon 64 3000+os, 2GB RAMos és 512MB SM4.0-ás VGA kártyámon eléggé sokszor élvezhetetlenül beszaggat).
szóval összességében sikeresbb és minden téren sokkal jobb 2009-et kívánok ]{redenc