Vizuális orgazmus vagy parasztvakítás csicsás köntösben?
Élőlények szépen vannak textúrázva, viszont a környezeti elemen nagyon látszik, hogy az oblivion motorját használja kicsit felturbózva, valamint a textúrák néha felvillannak, néha eltűnnek. Különösen látszik ez az utak esetében, valamint a városokban. Másik negatívum, és itt is látszik az oblivion motorjának hiányossága, hogy a vizek fentről nézve gyönyörűek, viszont víz alá merülve, nem látni át a felszínre, hanem olyan mintha valami zöldes barna valamiben úszna az ember, aminek a felszíne tökéletesen egyenletes. Itt térnék még ki a barlangokra, hogy főleg a jeges barlangrészeknél látszik, hogy a függőleges mozgásoknál olyan mintha akadna a játék, pedig nincs FPS csökkenés. Az effektek viszont szépen meg vannak csinálva, különösen a tűz és a varázslat effektek. De az időjárási elemek is nagy szépen meg vannak alkotva. Gondolok itt az esőre, viharra, hóesésre, hófúvásra, a sarki fényekre.
„Jönnek, jönnek és jönnek…”
A Hanghatásokhoz és a zenei betétekhez nincs igazán hozzáfűznivalóm. Zenék gyönyörűen komponáltak, mind harc közben, mind barangolások közepette kellemes/pörgős hangulatot áraszt magából a hangszóró, mikor mire van szükség. Csak egy negatívumot tudok rá mondani, hogy Esbennek nincs hangja (bár remélhetőleg a legújabb patch már javítani fogja). Ez azért is nagy hiba, mivel ez az NPC a fő történeti szál egyik elég fontos szereplője.
Gyere, és csatlakozz hozzánk, miközben ölöd a gonosz sárkányokat.
Szerencsésen túlléptek azon, hogy egy céhhez csatlakozás után hamar elfogynak a küldetések (gondolok itt arra, hogy ha céhvezető lettél az oblivionban, akkor onnantól elfogytak a küldetések). Viszont, ahhoz hogy egy adott céh élére állhass, eléggé rövid küldetéssorozat visz el, és nincsenek igazán benne rangok a céhen belül, és nincs igazi küzdelem, az előrejutáshoz. Ehhez a részhez még két dolgot fűznék hozzá. Az egyik, hogy a klasszikus értelemben vett mágus és harcos céh megszűnt, viszont van helyettük, Companions (ők helyettesítik a harcos céhet és tagjai farkasemberek), valamint Circle (ők helyettesítik a mágus céhet). A másik, hogy a Dark Brotherhood küldetései üdítő színfoltként vannak jelen a játékban, és emelik a színvonalat. Viszont részben teljesült a készítők ígérete, miszerint nem lehet mindenhova csatlakozni. Van két szembenálló frakció (a Birodalmi Légió, és a Stormcloak Lázadók), akik közül választhatunk, hogy kihez csatlakozunk (ugye mindenki emlékszik még Morrowind nagyházaira?), viszont utána már nincs visszaút. Szintén frissítő újdonság, hogy most már lehet a játékban házastársunk. Itt említeném meg a csatlósokat is, akiket csak olyan küldetésekre érdemes magunkkal vinni, ahol csak ölni kell, mert ahol már kis taktikázásra szorulunk, ott könnyen keresztül húzhatják a számításainkat. Például valaki mögé settenkedsz, a társad meg vagy nem lopakodik, és azért vesznek észre, vagy egyszerűen lever valamit és azért, vagy épp a célpontnak lök, és megint csak észrevesz, viszont felszerelés tárolónak tökéletesen jók. A másik, hogy megölsz egy embert a városok valamelyikében és az összes őr a nyakadba ugrik, elrakod a fegyvert ők meg csak támadnak tovább. Megölsz pár őrt és elteszed a fegyvert (az addig 40-es bounty közben legalább 3-4ezerre ugrik) és az őrök is elteszik a fegyvert majd megszólítanak, hogy rajtakaptak és vagy fizessek, vagy húzzak a dutyiba. Sárkány, fal mögé beharap, de a tüzet/fagyot a falnak fújja. Irányításra még kitérnék annyiban, hogy eleinte nagyon zavaró a tény, hogy konzolos kezelőfelületet kapott a játék. Billentyűzetről eleinte nehézkes az irányítás, de mint előttem is írták, kényszerből megszokható. Amit még negatívumként hoznék fel, hogy az ellenfelek irracionálisan nagyokat sebeznek mágiával. Szinte minden varázslatuk kritikus találatot okoz. Például tűzlabda varázslat papírforma szerint sebez 40-et, perk segítségével ez az érték 60ra felvihető, viszont 200HPból két találat után 0 lesz úgy, hogy van még tűz sebzés elleni védelem is a karakteren. Ha már a perkek szóba jöttek, akkor nem mehetek el amellett szó nélkül, hogy egy jó újítás lenne, ha ez nem került volna a korábbi fejlődési rendszer eltörlésébe. Így az Elder Scrollok egyik legfontosabb eleme került háttérbe, mégpedig a karaktergenerálás, aminek egyenes következménye volt egy adott játékstílus a karakterrel. Itt viszont mindegy milyen a karakter, mert minden képességet ki tud fejleszteni maximumra, kis türelemmel. Míg ez a korábbi részekben a fejlődés minőségének rovására ment.
Jött, látott, győzött?
Összességében nem egy rossz játék a Skyrim, de a tökéletesnek a közelében sincs. Aki kicsit is jobban ki akarja használni a grafikában rejlő lehetőségeket, és van elég erős hardvere is hozzá, annak bele kell nyúlnia a beállítási fileokba (Skyrim.ini, és a SkyrimPrefs.ini fileokról van szó, miket Rendszer:FelhasználókFelhasználónévDokumentumokMy GamesSkyrim mappában találtok), és/vagy le kell tölteni pár újra textúrázott „modellt”, amit modderek készítettek a játékhoz. Néhány .ini file módosítás tipp megtalálható a www.morrohun.hu oldalon a hírek között.
Pro
- Jó történet
- Viszonylag változatos küldetések
- Hosszú játékidő (szerintem nem csak mai szemmel nézve)
- Jó Modolhatóság
- Változatos helyszínek, kívül és belül
- Jól optimalizált
Kontra
- Sok kiaknázatlan lehetőség
- Ellenfelek útkeresési mechanizmusa hagy kivetni valót maga után
- A korábbi fejlődési rendszer kukába dobása
Végül számszerűsítve a dolgokat:
Grafika: 8/10
Hangok: 10/10
Játékélmény: 7/10
Összhatás: 82%
Utószónak még annyit, hogy szerintem jól van optimalizálva az a játék, amit a minimum rendszerkövetelmények alatt el lehet indítani, minimum grafikai beállításokkal, és az akadozás nélkül fut is.
The Elder Scrolls immár Ötödik alkalommal.
Azzal kezdeném a bejegyzést, hogy nagy rajongója vagyok a sorozatnak, és a következő pár gondolatot, észrevételt szeretném megosztani veletek.