7a. „Demand cap”, melytől megáll az élet…
Sokan tapasztalják, hogy egy bizonyos népességérték elérése esetén megáll a fejlődés, pontosabban „befagy” az RCI kijelző, nincs igény semmire. Nos, ez egy angol szóval „demand cap” néven illetett csúnya kis bigyó, mely orvul figyel a felszín alatt, és nem engedi tovább a fejlődést, ha nem teszel ellene. Íme, egy kis táblázat:
R-$ | 20 000 |
R-$$ | 2000 |
R-$$$ | 1000 |
CO-$$ | 3000 |
CO-$$$ | 2000 |
I-Ag | 30 000 |
I-D | 14 000 |
I-M | 7000 |
I-HT | 4000 |
Hogy mit jelent ez? Ha a kispénzű polgárok száma eléri a 20 000 főt, nem kívánnak többen városodba költözni, még akkor sem, ha százával kínálnak munkahelyet számukra az ipari és kereskedelmi épületek. A szolgáltató szférában (Cs) nincs limit, az irodáknál a feltüntetett érték dolgozót jelent, azaz, ha 2000 lakosod dolgozik már atomgazdag cégeknél, nem jön több ilyen iroda városodba - az ipar területén is a dolgozók számában kell érteni a feltüntetett számot. Természetesen ezt a határt kitolhatod bizonyos épületekkel és más előremutató lépésekkel. A lakosság tekintetében a leghasznosabb a közösségi jóságok építése, mely jövedelemtől függően tolja feljebb a határértéket, ahogy az a mellékelt táblázatból kitűnik. A legnagyobb lökést a megépített jutalmak jelentik, erről árulkodik a második táblázat.
Megnevezés | R-$ | R-$$ | R-$$$ |
Basketball Court | 1000 | 1000 | 1000 |
Beach | 250 | 250 | 250 |
Community Garden | 250 | 250 | 250 |
Gazebo | 1000 | 1000 | 1000 |
Large Flower Garden | 7000 | 7000 | 7000 |
Large Park Green | 2500 | 2500 | 2500 |
Large Plaza | 9000 | 9000 | 9000 |
Medium Flower Garden | 3000 | 3000 | 3000 |
Medium Park Green | 1000 | 1000 | 1000 |
Medium Playground | 3000 | 3000 | 3000 |
Medium Plaza | 4000 | 4000 | 4000 |
Open Grass Area | 250 | 250 | 250 |
Open Paved Area | 250 | 250 | 250 |
Playground | 1000 | 1000 | 1000 |
Ranger Station | 1000 | 1000 | 1000 |
Skateboard Park | 4000 | 4000 | 4000 |
Small Flower Garden | 750 | 750 | 750 |
Small Park Green | 250 | 250 | 250 |
Small Plaza | 1000 | 1000 | 1000 |
Soccer Field | 5000 | 5000 | 5000 |
Softball Field | 6000 | 6000 | 6000 |
Tennis Court | 4000 | 4000 | 4000 |
Megnevezés | R-$ | R-$$ | R-$$$ |
Country Club | 0 | 0 | 8000 |
Courthouse | 0 | 15 | 15 |
Disease Research Lab | 0 | 10 000 | 10 000 |
Farmer's Market | 20 000 | 150 000 | 0 |
Large Medical Center | 20 | 20 | 20 |
Major Art Museum | 0 | 6000 | 6000 |
Major League Stadium | 300 000 | 300 000 | 0 |
Medical Clinic | 20 | 20 | 20 |
Minor League Stadium | 200 000 | 200 000 | 0 |
Opera House | 0 | 0 | 5000 |
Private School | 0 | 0 | 6000 |
Radio Station | 0 | 9000 | 0 |
Resort Hotel | 0 | 5000 | 5000 |
Stock Exchange | 0 | 0 | 125 000 |
Television Studio | 0 | 3000 | 0 |
Tourist Trap | 100 000 | 0 | 0 |
University | 0 | 15 000 | 15 000 |
A kereskedelemre főleg a szomszédos városokkal kiépített kapcsolat hat jótékonyan:
Sztráda | 100 000 | 58 496 | 41 504 |
Metró | 20 000 | 11 699 | 8301 |
Főút | 10 000 | 5850 | 4150 |
Vasút | 10 000 | 5850 | 4150 |
Fentiek egy-egy szomszéddal kialakított első, második, és harmadik kapcsolatot jelentik. A kikötő és reptér is kitolja a határértéket, utóbbi nagyságtól és fajtától függően 10 200 és 90 000 között. A jutalmak itt is bejátszanak, például a kongresszusi központ (Convention Center) +100 ezer dolgozó helyét biztosítja.
Az ipar számára a növekedést a szállítás jelenti: minden, a fogyasztókhoz sikeresen eljuttatott szállítmány 20 fővel növeli a munkahelyek maximális számát, kikötőtől közúton át a vasútig. A repterek a kereskedelemre gyakorolt hatásuk 10%-ával hatnak az iparra. Néhány jutalom közvetlenül is hat rájuk, például a rádióállomás, az egyetem, vagy a kutató főközpont (Advanced Research Center), de még olyan, egyébként negatív dolog, mint a katonai bázis is.
7.b „Stage cap”, a nagyság mércéje
Tömören kifejezve ez a kapcsoló akadályozza meg, hogy egy faluban felhőkarcolók épüljenek. Az anyagi megfontolások mellett ezért sem érdemes nagy sűrűségű zónákkal indítani egy várost, hiszen ott is csak kis házak és üzletek épülnek először, eme kapcsoló miatt. Jöjjön egy táblázat ismét:
0 | |
300 | stage 2 start |
390 | |
507 | stage 3 start |
659 | |
857 | |
1114 | stage 4 start |
1448 | |
1882 | |
2447 | |
3181 | stage 5 start |
4135 | |
5367 | |
6989 | |
9086 | stage 6 start |
11 812 | |
1 5365 | |
19 963 | |
25 952 | stage 7 start |
33 738 | |
43 859 | stage 8 start |
57 017 | |
74 122 | |
96 359 | |
125 267 |
És akkor a magyarázat. Fenti táblázat a lakó- és kereskedelmi övezetekre vonatkozik, az egész régióra nézve. Azaz, a második fázisú lakóépületek akkor kezdenek el épülni, ha a régió polgárságának összlétszáma átlépi a 300-as értéket. A szimuláció nemcsak ezt tartja azonban nyilván, hanem súlyozza is, például a 6-os fázist elérve a következő táblázat alapján:
1 | 6% |
2 | 11% |
3 | 15% |
4 | 34% |
5 | 24% |
6 | 10% |
Ez azt jelenti, hogy (megint csak a teljes régiót nézve!) a teljes épületmennyiség 6%-a lehet 1-es fázisú, 11%-a kettes, és így tovább. A legmagasabb, 8-as fázisban ez a táblázat már így néz ki:
1 | 1% |
2 | 2% |
3 | 5% |
4 | 10% |
5 | 15% |
6 | 18% |
7 | 29% |
8 | 20% |
E szerint teljes régiódban mindössze az épületek 20%-a lehet Empire State Building nagyságú szörnyeteg, ami nagyjából ismét csak „életszagú”. Mindezekhez még egy fontos információ: alacsony sűrűségű övezetben 1-3 fázisú épületek épülhetnek, közepesben 4-6, míg nagy sűrűségűben 7-8-asok. Ebből az is következik, hogy (ismét: régiós szinten!) felesleges 1114 lakos alatt közepes, vagy 25 952 alatt nagy sűrűségű övezeteket létrehozni, hiszen nagy toronyházak úgyse fognak épülni a népességlimit miatt. Az ipari zónákban kissé mások az értékek, de nagyjából megfelelnek a fentieknek. Ez egyébként egy meglehetősen jó érv a régiós játék mellett, vagyis hogy az igazi fejlődést az generálja, ha nagyobb lélekszámnál már elindítasz pár szomszédos várost is a fejlődés rögös útján…