7a. „Demand cap”, melytől megáll az élet…

Sokan tapasztalják, hogy egy bizonyos népességérték elérése esetén megáll a fejlődés, pontosabban „befagy” az RCI kijelző, nincs igény semmire. Nos, ez egy angol szóval „demand cap” néven illetett csúnya kis bigyó, mely orvul figyel a felszín alatt, és nem engedi tovább a fejlődést, ha nem teszel ellene. Íme, egy kis táblázat:

R-$ 20 000
R-$$ 2000
R-$$$ 1000
CO-$$ 3000
CO-$$$ 2000
I-Ag 30 000
I-D 14 000
I-M 7000
I-HT 4000

 

Hogy mit jelent ez? Ha a kispénzű polgárok száma eléri a 20 000 főt, nem kívánnak többen városodba költözni, még akkor sem, ha százával kínálnak munkahelyet számukra az ipari és kereskedelmi épületek. A szolgáltató szférában (Cs) nincs limit, az irodáknál a feltüntetett érték dolgozót jelent, azaz, ha 2000 lakosod dolgozik már atomgazdag cégeknél, nem jön több ilyen iroda városodba - az ipar területén is a dolgozók számában kell érteni a feltüntetett számot. Természetesen ezt a határt kitolhatod bizonyos épületekkel és más előremutató lépésekkel. A lakosság tekintetében a leghasznosabb a közösségi jóságok építése, mely jövedelemtől függően tolja feljebb a határértéket, ahogy az a mellékelt táblázatból kitűnik. A legnagyobb lökést a megépített jutalmak jelentik, erről árulkodik a második táblázat.

Megnevezés R-$ R-$$ R-$$$
Basketball Court 1000 1000 1000
Beach 250 250 250
Community Garden 250 250 250
Gazebo 1000 1000 1000
Large Flower Garden 7000 7000 7000
Large Park Green 2500 2500 2500
Large Plaza 9000 9000 9000
Medium Flower Garden 3000 3000 3000
Medium Park Green 1000 1000 1000
Medium Playground 3000 3000 3000
Medium Plaza 4000 4000 4000
Open Grass Area 250 250 250
Open Paved Area 250 250 250
Playground 1000 1000 1000
Ranger Station 1000 1000 1000
Skateboard Park 4000 4000 4000
Small Flower Garden 750 750 750
Small Park Green 250 250 250
Small Plaza 1000 1000 1000
Soccer Field 5000 5000 5000
Softball Field 6000 6000 6000
Tennis Court 4000 4000 4000

 

Megnevezés R-$ R-$$ R-$$$
Country Club 0 0 8000
Courthouse 0 15 15
Disease Research Lab 0 10 000 10 000
Farmer's Market 20 000 150 000 0
Large Medical Center 20 20 20
Major Art Museum 0 6000 6000
Major League Stadium 300 000 300 000 0
Medical Clinic 20 20 20
Minor League Stadium 200 000 200 000 0
Opera House 0 0 5000
Private School 0 0 6000
Radio Station 0 9000 0
Resort Hotel 0 5000 5000
Stock Exchange 0 0 125 000
Television Studio 0 3000 0
Tourist Trap 100 000 0 0
University 0 15 000 15 000

 

A kereskedelemre főleg a szomszédos városokkal kiépített kapcsolat hat jótékonyan:

Sztráda 100 000 58 496 41 504
Metró 20 000 11 699 8301
Főút 10 000 5850 4150
Vasút 10 000 5850 4150

 

Fentiek egy-egy szomszéddal kialakított első, második, és harmadik kapcsolatot jelentik. A kikötő és reptér is kitolja a határértéket, utóbbi nagyságtól és fajtától függően 10 200 és 90 000 között. A jutalmak itt is bejátszanak, például a kongresszusi központ (Convention Center) +100 ezer dolgozó helyét biztosítja.

Az ipar számára a növekedést a szállítás jelenti: minden, a fogyasztókhoz sikeresen eljuttatott szállítmány 20 fővel növeli a munkahelyek maximális számát, kikötőtől közúton át a vasútig. A repterek a kereskedelemre gyakorolt hatásuk 10%-ával hatnak az iparra. Néhány jutalom közvetlenül is hat rájuk, például a rádióállomás, az egyetem, vagy a kutató főközpont (Advanced Research Center), de még olyan, egyébként negatív dolog, mint a katonai bázis is.  

7.b „Stage cap”, a nagyság mércéje

Tömören kifejezve ez a kapcsoló akadályozza meg, hogy egy faluban felhőkarcolók épüljenek. Az anyagi megfontolások mellett ezért sem érdemes nagy sűrűségű zónákkal indítani egy várost, hiszen ott is csak kis házak és üzletek épülnek először, eme kapcsoló miatt. Jöjjön egy táblázat ismét:

 

0  
300 stage 2 start
390  
507 stage 3 start
659  
857  
1114 stage 4 start
1448  
1882  
2447  
3181 stage 5 start
4135  
5367  
6989  
9086 stage 6 start
11 812  
1 5365  
19 963  
25 952 stage 7 start
33 738  
43 859 stage 8 start
57 017  
74 122  
96 359  
125 267  

 

És akkor a magyarázat. Fenti táblázat a lakó- és kereskedelmi övezetekre vonatkozik, az egész régióra nézve. Azaz, a második fázisú lakóépületek akkor kezdenek el épülni, ha a régió polgárságának összlétszáma átlépi a 300-as értéket. A szimuláció nemcsak ezt tartja azonban nyilván, hanem súlyozza is, például a 6-os fázist elérve a következő táblázat alapján:

 

1 6%
2 11%
3 15%
4 34%
5 24%
6 10%

 

Ez azt jelenti, hogy (megint csak a teljes régiót nézve!) a teljes épületmennyiség 6%-a lehet 1-es fázisú, 11%-a kettes, és így tovább. A legmagasabb, 8-as fázisban ez a táblázat már így néz ki:

 

1 1%
2 2%
3 5%
4 10%
5 15%
6 18%
7 29%
8 20%

 

E szerint teljes régiódban mindössze az épületek 20%-a lehet Empire State Building nagyságú szörnyeteg, ami nagyjából ismét csak „életszagú”. Mindezekhez még egy fontos információ: alacsony sűrűségű övezetben 1-3 fázisú épületek épülhetnek, közepesben 4-6, míg nagy sűrűségűben 7-8-asok. Ebből az is következik, hogy (ismét: régiós szinten!) felesleges 1114 lakos alatt közepes, vagy 25 952 alatt nagy sűrűségű övezeteket létrehozni, hiszen nagy toronyházak úgyse fognak épülni a népességlimit miatt. Az ipari zónákban kissé mások az értékek, de nagyjából megfelelnek a fentieknek. Ez egyébként egy meglehetősen jó érv a régiós játék mellett, vagyis hogy az igazi fejlődést az generálja, ha nagyobb lélekszámnál már elindítasz pár szomszédos várost is a fejlődés rögös útján…

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!