3. Városi rendeletek (Ordinances)

Ha már beindult városunk fejlődése, a pénzügyi kimutatás képernyőjén duplán klikkelve a City Ordinances pontra, megnyílik ennek beállító ablaka. Mindegy, hogy a bevételi (zöld) vagy a kiadási (piros) részben tesszük ezt, ugyanazt a képernyőt érjük el. Kevesebb rendeletet adhatunk ki, mint az SC3k-ban, ám ezek jóval hatásosabbak.

Menjünk sorban. A bevételi oldalon egyetlen tételt találunk (azt nem értem, miért vették ki a parkolási díjakat, szerintem hozzátartozik egy nagyvároshoz).

Legalize Gambling (A szerencsejáték engedélyezése): Jó bevételt hoz városodnak, de csökkenti népszerűséged, és növeli a bűnözést. Döntsd el, mi a fontosabb! Egy kis játékot mindenképp javaslok: rögtön városalapításkor engedélyezheted, a kispénzű lakosokat nem igazán fogja meghatni az ezzel generált kisebb bűnözés. Később, amikor elkezdődik a fejlődés, és elindul a városiasodás $$ és $$$ polgárokkal, visszavonhatod ezt a rendeletet, ezzel kellemesebb miliőt teremtesz, a kiesett költséget az adó bőven behozza!

Jöjjenek a kiadások, itt már jóval színesebb a kép.

Community CPR Training Program (Általános egészségvédő program): Csökkenti a megbetegedéseket. A gazdagok különösen örülnek, ha gondolsz egészségükre – mindenképp érdemes minél előbb kiadni.

Water Conservation Program (Vízmegtakarítási program): Csökkenti a vízfelhasználást, ezzel egy víztorony vagy szivattyú nagyobb területet tud ellátni, csökkennek a „száraz napok”, ami nemcsak pénztárcádra gyakorol pozitív hatást, de a tűzbiztonság is javul!

Landfill Gas Recovery Program: A legdrágább, de a leghasznosabb rendelet. A szeméttelepek gázemisszióját csökkenti, ezáltal igencsak jótékony hatással van a környezetére. Nagy szeméttelepnél már érdemes kiadni.

Paper Waste Reduction Program (Papírhulladék csökkentési program): Főleg a kereskedelmi szférára van hatással, csökkenti a papírhulladékok, ezáltal a város által termelt szemét mennyiségét. Főleg akkor érdemes bevetni, ha sok Co (kereskedelmi iroda, hivatal) telepedett meg városodban!

Free Clinic Program (Ingyenes orvosi ellátás): A rászorulókat segíti (értsd: akiknek nincs biztosításuk) Ez főleg az R-$ réteget érinti tehát – és megnöveli a rendelők zsúfoltságát, lásd azIntézményrendszernél!

Trash Resort Requirement (Szelektív hulladékgyűjtés): Ez a rendelet akkor adható ki, ha építettél a városban szemétfeldolgozó üzemet (Recycling Plant). Csökkenti a szemét mennyiségét, így természetesen érdemes kiadni.

Smoke Detector Program: Érdekes dolog, a város segítségével minden otthonba füstérzékelőt szerelnek, amely egy központi rendszerbe fut be. Ez a tűzbiztonságot, és ez által a tűzvédelmi rendszered hatékonyságát növeli, érdemes megjátszani!

Neighborhood Watch Program: Bűnmegelőzési tanácsadókat képez ki városi pénzen, és támogatja őket. A környék lakói eme figurákhoz fordulhatnak kéréssel, kérdéssel, ezzel javul a közbiztonság. Hasznos, de csak nagyobb városban (R-$$, R-$$$).

Tourism Promotion Program (Idegenforgalmi program): Az idegenforgalom fellendítését célzó hirdetési kampány. Ennek elsősorban a kereskedelmi cégek örülnek, hiszen ez vásárlóerőt vonz a városba, ezért akkor érdemes elindítani, amikor már rendesen „bekékült” a város.

Junior Sports Programs: Mindenféle sportolási programok városi pénzből. Mivel leköti a srácokat, bűnmegelőző hatása is van, de az oktatás eredményességét is növeli, érdemes kiadni.

Power Conservation Program (Árammegtakarítási program): Csökkenti az áramfelhasználást, ez erőműved teljesítményét növeli, elhasználódását csökkenti, ami mindenképp pozitív hatással lesz pénztárcádra – ám csökkenti népszerűséged 10 ponttal, mivel az öntudatos polgárok zaklatásnak minősítik az állandó „ócsad le mᒠa villanyt” beszólást…

Carpool Incentive Program (Telekocsi program): Érdekes és hasznos rendelet. Lakosaid arra buzdítja, hogy szervezzenek telekocsi „szolgáltatást”, azaz vigyék el egymást munkába, ha már egyszer arra és oda… Ez természetesen csökkenti a forgalmat (ingázási időben), és ez az utak mentén lévő telkek értékét, ezzel népszerűségedet is növeli. Minél előbb add ki, amint teheted! Van azonban hátulütője is, és ezt én 60 ezres lélekszámnál tapasztaltam meg. Kisebb pénzügyi nehézségek miatt körülnéztem, milyen rendeletet vonhatnék vissza, és mivel eddigre eme program havi kiadása 750$ volt, negligáltam. Erre valami őrült módon beindult az élet, gombamód nőttek ki a földből a kereskedelmi épületek és megnőtt a gazdag irodák igénye városomra. Persze ez logikus, hiszen a nagy forgalom kedvez a kereskedelemnek, mivel nagy vásárlóerőt jelent. Tehát tessék ezt is a mérleg serpenyőjébe tenni!

Commuter Shuttle Service (Ingajárat szolgáltatás): Szintén az utak zsúfoltságát csökkenti, a város által szervezett ingajáratokkal a munkásokat a tömegközlekedési eszközök használatára ösztönzi. Hasznos, szintén célszerű hamar megjátszani.

Clean Air Act („Tisztább levegőt” rendelet): Janus-arcú rendelkezés. A gyáraknak, üzemeknek környezetvédelmi szabályozókat állít fel, ezzel csökken a légszennyezettség, tisztul városod levegője, ám az ipari cégek érdeklődése megcsappanhat településed iránt.

Youth Curfew Act: Nehéz magyarra fordítani, nagyjából annyit tesz: gyereknek este ágyban a helye, nem az utcákon. Ez csökkenti a bűnözést, hiszen a kis huligánok otthon dekkolnak, és nem a falakat kenik össze… Ez persze meglehetősen „zsarnoki” rendelet, ami 10 ponttal csökkenti népszerűséged (nehogy mᒠbeleszóljon a polgármester az életünkbe!).

Automobile Emission Reduction Act: A gépjárművek károsanyag-kibocsátását, és ezzel a légszennyezettséget csökkenti. Érdekes módon (nem teljesen értem) ez is negatív hatással van népszerűségedre, 5 pont mínusz, bár szerintem ennyit megér…

Tire Recycling Program: Az elhasznált gumiabroncsok újrahasznosításával csökkenti a környezetszennyezést – a kölyköknek hinta, a kutyusoknak rágható játék lesz belőle. Hasznos, persze csak nagyobb városban.

Nuclear Free Zone: Ennek deklarálása után városodban nem épül nukleáris erőmű, a meglevők pedig eltűnnek a színről. A környezetvédők imádni fognak érte, népszerűségi indexed 5 ponttal nő. Ha nem tervezel nukleáris erőművet, add ki, megéri!

Pro-Reading Campaign („Olvass többet” mozgalom): Növeli a könyvtárak és iskolák büdzséjét, ez által ezen intézmények hatása a vonzáskörzetükben élő Simjeidre erősödik. A tehetősebb polgárok különösen örülnek majd ennek – az EQ-ra gyakorolt hatása miatt mindenképp javaslom bevetni!

Következzék most két, már fent megpendített fontos újdonság részletes leírása, melyre később sokszor fogok hivatkozni, érdemes tehát mielőbb megismerkedni velük.

4. Bűvös szó: „desirability”

Az eddigi játékokban a fejlődés alapja a Land Value, azaz a telekérték volt. Minél magasabb volt ez az érték, annál jobb áron lehetett eladni a telket, ergo oda gazdagabb cégek és lakosok költözhettek. Az SC2k-ben ez elég egyszerű volt – közel az ipar, alacsony érték, közel egy park – magas. Az SC3k már kicsit bonyolított a dolgon, a YIMBY/NIMBY effekttel. Ez két mozaikszó – YIMBY: yes, in my backyard, NIMBY: not in my backyard, magyarul szabad fordításban: örülök neki, ha a közelemben van, illetve nem örülök. Azért az alap még ugyanaz maradt, vagyis egy gyár a házammal szemben NIMBY, egy park YIMBY. A fejlesztők ezt kevésnek érezték, illetve úgy gondolták, hogy ez nem adja vissza igazán a valós hatásokat, ezért bevezették a Desirability fogalmát. Eléggé bajban vagyok, hogyan fordítsam ezt le, hiszen a jelentése kívánatosság, de ezt leginkább eddig a női nemre alkalmaztam, ám jobb híján megteszi, hiszen a lényeget kifejezi: mennyire kívánatos egy adott telek a beköltözni vágyó lakosnak. Ez a faktor sok dolog kombinációja, például az ominózus telekérték (alapvetés, mint eddig: a víz melletti és a magaslatokon álló telkek a legértékesebbek a polgárok számára, a gazdagok szívesen építkeznek domboldalra,  az ipari befektetők pedig a sík területet kedvelik) és a YIMBY/NIMBY effekt, no meg olyan értékek, mint a légszennyezettség, bűnözés, szemét, egészségügyi ellátottság. A fent felsorolt tizenkét típus mindegyike megkövetel magának bizonyos kívánatossági faktort, van, aki toleráns bizonyos értékek tekintetében, más kevésbé az. Mellékelek egy táblázatot, mely a YIMBY/NIMBY effekt hatáskörzetét mutatja. A táblázat öt oszlopból áll. Az első az épület neve, a második az effekt nagysága (ha pozitív, YIMBY, ha negatív, NYMBY) a kereskedelmi zónákban, a harmadik ennek sugara (természetesen a játék egységében, az építésnél látható négyzetben), a negyedik és ötödik ugyanez a lakóövezetekben. Érdemes ezt áttanulmányozni, mert sok érdekesség van benne. Például a nagystadionnak (Major League Stadium) azt hihetnénk, mindenki örül. De gondolj bele: a kiszűrődő zaj, a meccsekre érkező tömeg… a lakossági zónába telepítve egy ilyet, 20 egység sugarú körben 50 ponttal romlik a kívánatosság! Ugyanakkor a kereskedelmi zónában (tömeget, tehát vásárlóerőt vonz) 27 egységnyi területen 75 ponttal növeli azt. Ezért tervezz előre, nézd meg a táblázatot, ha valóban egy jól működő várost szeretnél, adott esetben számolgatnod kell, hogy megtaláld a telepítendő épület pontos helyét, hogy megfelelően fejtse ki hatását – például a templomokat (House of Worship) csak lakóövezetbe érdemes építeni, egymástól 56 egység távolságra, hiszen hatósugaruk 28 egység.

Lássuk először a közösségi jóságokat:

MegnevezésKer.öv.Lakóöv.
Basketball Court 0 0 30 30
Beach 50 10 80 10
Community Garden 0 0 40 35
Gazebo 20 10 40 40
Large Flower Garden 35 10 85 45
Large Park Green 30 15 75 45
Large Plaza 80 15 35 30
Medium Flower Garden 20 10 70 30
Medium Park Green 20 15 60 30
Medium Playground 0 0 75 25
Medium Plaza 60 15 25 25
Open Grass Area 20 10 30 15
Open Paved Area 30 10 10 10
Playground 0 0 60 15
Ranger Station 0 0 20 80
Skateboard Park 0 0 30 60
Small Flower Garden 20 10 60 15
Small Park Green 30 15 50 15
Small Plaza 50 15 25 15
Soccer Field 20 5 30 50
Softball Field 20 5 30 50
Tennis Court 0 0 30 30

Most jöjjenek a látványosságok, melyekért immár tetemes summát kell fizetnünk. Jól válaszd ki ezért, mit és hová építesz, hogy ne csak szép, de hasznos is legyen – a táblázatból láthatod, hogy csak a kereskedelmi zónákban érdemes megépíteni őket (hiszen turistákat csalnak a városba, amiből csak ez a szféra húz hasznot).

MegnevezésKer. öv.Lakóöv.
Alamo 40 20 0 0
Alcatraz 10 24 0 0
Amalienborg 30 18 0 0
Bank of America 80 28 0 0
Bank of China Tower 100 48 0 0
Big Ben 40 20 0 0
California Plaza 30 18 0 0
Chrysler Building 100 48 0 0
CN Tower 80 28 0 0
Coit Tower 30 18 0 0
Empire State Building 100 48 0 0
Faneuil Hall 20 16 0 0
Fernsehturn 50 22 0 0
Gateway Arch 50 22 0 0
Great Pyramid 70 26 0 0
Guggenheim Museum 70 26 0 0
Hagia Sofia 40 20 0 0
Hollywood Sign 20 16 0 0
Independence Hall 30 18 0 0
Jefferson Memorial 50 22 0 0
John Hancock Center 90 30 0 0
Lincoln Memorial 50 22 0 0
Living Mall 80 20 0 0
Palace of Fine Arts 30 18 0 0
Palacio Real 30 18 0 0
Rotes Rathaus 30 18 0 0
Smith Tower 40 20 0 0
Sphinx 20 16 0 0
St. Basil's 60 24 0 0
Statue of Liberty 60 24 0 0
Taj Mahal 60 24 0 0
Tokyo Tower 80 28 0 0
Tower of London 30 18 0 0
U.S. Capitol Building 80 28 0 0
Washington Monument 40 20 0 0
White House 40 20 0 0

Végül következnének a jutalmak, melyeket jó városvezetéseddel (vagy rossz, lásd a katonai támaszpontokat és a veszélyes hulladék-tárolót) tudsz kiérdemelni. Ezekről azonban egy külön fejezetben szólok, azért ezeknek hatásait ott tárgyaljuk részletesen.

Van még egy „intézmény”, amely szintén bír értékekkel, és ez a szeméttelep, mely mind a lakó-, mind a kereskedelmi övezetekben 100 ponttal csökkenti a kívánatosságot, 32 egység sugarú körben. 
  
Most pedig nézzük a kívánatosság értékmérőit. Ne feledd: a kispénzűeket nem igazán érdekli a legtöbb dolog, például az R-$ polgárság nem igényel vizet, a közepes bűnözés is elmegy, és az oktatás színvonalát sem firtatják – ellenben az R-$$$ már minden értéket megkövetel az alábbiak szerint:

Lakóövezetek:

  • Légszennyezettség (Air Pollution) – alacsony
  • Bűnözés (Crime) - alacsony
  • Oktatási szint (Education) – magas
  • Szemét (Garbage) - alacsony
  • Egészségügyi ellátás - magas
  • Telekérték
  • Távolság más lakóövezetektől
  • Lakóövezetekre ható YIMBY/NIMBY effektek
  • Sugárzás (Radiation) - nincs
  • Ingázási idő (Commute time) - rövid 

Kereskedelmi övezetek

Itt annyi az érdekesség, hogy a játékban, épp, mint az életben, a kereskedelmi zónák kifejezetten örülnek a nagy forgalomnak, ezért érdemes őket zsúfolt utak, sztrádák mellé telepíteni! 

Szolgáltatási szféra (Cs):

  • Légszennyezettség – alacsony
  • Bűnözés - alacsony
  • Szemét - alacsony
  • Telekérték
  • Távolság a hivataloktól (Co)
  • Távolság a lakóövezetektől
  • Ker. övezetekre ható YIMBY/NIMBY effektek
  • Sugárzás - nincs
  • Forgalom nagysága - magas

Hivatalok (Co):

  • Légszennyezettség – alacsony
  • Bűnözés - alacsony
  • Szemét - alacsony
  • Telekérték
  • Távolság más hivataloktól (Co)
  • Ker. övezetekre ható YIMBY/NIMBY effektek
  • Sugárzás - nincs
  • Forgalom nagysága - magas

Ipari övezetek

Az ipar lényege, hogy a termelt áru minél előbb a fogyasztóhoz kerüljön, ezért kell az ipart jó úthálózattal, ipari célú vasútvonallal ellátni, és közel telepíteni hozzá a kereskedelmi szolgáltató épületeket. És persze, mint említettem, legyenek sík területen!

Mezőgazdaság (I-Ag):

  • Légszennyezettség – alacsony
  • Bűnözés - alacsony
  • Szemét - alacsony
  • Telekérték - alacsony
  • Forgalom nagysága - alacsony
  • Szállítási útvonalak hossza - rövid
  • Sík terület

Nehézipar (I-D):

  • Bűnözés - alacsony
  • Szemét - alacsony
  • Telekérték - alacsony
  • Sugárzás - nincs
  • Sík terület
  • Szállítási útvonalak hossza - rövid

Kisüzemek (I-M):

  • Légszennyezettség – közepes/alacsony
  • Bűnözés - alacsony
  • Szemét - alacsony
  • Telekérték - moderált
  • Sugárzás - alacsony
  • Sík terület
  • Szállítási útvonalak hossza - rövid

High-tech ipar (I-HT)

  • Légszennyezettség – alacsony
  • Bűnözés - alacsony
  • Telekérték - magas
  • Szállítási útvonalak hossza - rövid
  • Lakóövezetekre ható YIMBY/NIMBY effektek
  • Sík terület

Azt, hogy városod egyes részei mely „célcsoportnak” felelnek meg, a fent említett speciális nézeten jelenítheted meg (Desirability), bekapcsolva az áttekintő ablakot, ahol mind a 12 típusra egyenként lekérheted az információt.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!