Az Andromeda körüli helyzet az utóbbi időben nagyon piszkálja a csőrömet, így arra jutottam, hogy most kieresztem kicsit a gőzt egy cikk formájában, és örömmel várom az írásról, és annak témájáról alkotott véleményeteket. A Mass Effect mostanában kapott hideget és meleget is, mindkettőt jogosan.
Viszont szerintem sem a fejlesztőknek, sem a játékosoknak nem sikerült megfelelően lereagálni az Andromeda körül kialakult helyzetet. Úgy látom, hogy nagyjából mindkét oldalon minden félrement, ami csak félre tudott. No, de ne vágjunk egyből a közepébe, nézzük is, hogy miként kezdődött ez az egész.
Göröngyös út vezet az Androméda-galaxisba
Az alapja ennek az egésznek már részben a Mass Effect 3 vége kerül keringő botrány kialakulásakor lett lefektetve. A botrány által csorbult a BioWare hírneve, így a játékosok hozzáállása is eltolódott a negatív tartományba, ha a BioWare játékairól van szó. Persze azért oltotta a kanadai csapat rendesen a tüzet, véleményem szerint a megjelenéskor hiányos végződésből egy remek befejezést kerekítettek ki a későbbi letölthető tartalmakkal. De már késő volt.
Aztán jött az új, akkor még mindenki által csak Mass Effect 4 néven emlegetett rész bejelentése és elkészítése. Nos, a játék fejlesztése alatt elég nagy csend honolt, ez két dolgot jelenthetett: az új Mass Effect részről nem szeretne korán mindent elfecsegni a BioWare/EA, ezzel kerülve el az esetleges elhamarkodott ígéreteket, amiből korábban kaptunk tőlük bőven. A másik lehetőség az volt, hogy nem egészen halad minden úgy, ahogy azt szerették volna, és ezért van néma csend és hullaszag.
Közben időnként többször is lehetett hallani, hogy éppen most ez, máskor pedig az a fejlesztő hagyja el az Andromeda készítésére összeállított új csapatot. Aztán 2015-ös E3 alatt kaptunk egy pofás, a játék hangulatát tükröző előzetest, ami mindent mutatott, csak játékmenetet nem. Aztán később érkezett még több, elképesztően semmitmondó, és szinte semmit meg nem mutató kedvcsináló. Egészen 2016 szeptemberéig kellett várnunk egy kis videóra rögzített játékmenetre… „játékmenetre”.
A Sony akkor leplezte le a PlayStation 4 Neót Prót és ezen kitűnő alkalmat kihasználva a BioWare megvillantotta az új sci-fi kalandot. De néhány percnyi sétán és egy kis átvezetőn kívül megint nem sokat láttunk a játékból. Aztán decemberben végre tényleg jött egy igazi bemutató, látványos helyszínekkel, járművezetéssel, dialógusokkal és átvezetővel, valamint akcióval. Kissé késői volt a bővebb bemutatkozás a megjelenéshez képest, de engem meggyőzött.
Kaptunk utána még rengeteg promóciós anyagot, de további hasonló, játékmechanikára és a tényleges programra koncentráló videókat csak 2017 februárjától kaptunk, nagyon, de nagyon közel a megjelenéshez. Így visszagondolva nem tartom elképzelhetetlennek, hogy az ok egyszerűen annyi volt, hogy 2016 végére került megmutatható állapotba a játék. Aztán végül megjelent a Mass Effect: Andromeda…
Bárkát nyelnek a gyűlölet hullámai
Kicsivel a megjelenés előtt az EA/Origin Access előfizetők kipróbálhatták a játékot, de az EA ezzel nem járt olyan jól, mint ahogy azt várta. A netet elárasztották a(z amúgy tényleg pocsék) animációkról és bugokról készült képek is videók. Az interneten egyszerre őrjöngtek és nevettek a félresikerült animációkon, ami valószínűleg (a megkésett bemutatókkal együtt) nem tettek jót az eladásoknak és az előrendeléseknek. Tény, hogy az animációk nem stimmeltek, és az is, hogy egy beszélgetésekkel megtűzdelt szerepjátékban ez ronthat az összképen, de azért az én álláspontom az, hogy túl lett reagálva helyzet, méghozzá nem is kicsit.
Az így kialakult utálkozás pedig csak fokozta önmagát, és a gyorsan felkorbácsolt gyűlölethullám néhány szélsőséges esetben egészen zaklatásig és fenyegetőzésig vezetett. Igazi „rajongói” hozzáállás, mondhatom. De persze néhány ember nem érte be ennyivel: voltak, akik láthatóan szent küldetésként vállalták magukra azt a feladatot, hogy a még élő és lélegző sci-fi szériát elássák a hátsókert legeldugottabb szegletében.
Ez pedig úgy történt, hogy egy alaposan kitervelt és megvalósított hoax keretében azt állították a rajongóknak, hogy ők, mint külsős, felbérelt csapat dolgoznak… vagyis dolgoztak a játék letölthető tartalmain, amik a kritikai és rajongói fogadtatás és az eladások miatt végül nem fognak elkészülni. Ezt a BioWare szerencsére cáfolta, de erre majd még röviden visszatérek a cikk végéhez közeledve.
Most pedig a „rajongók” támogatás helyett valami mást adnak a kanadai csapatnak. A játékosok egy elég nagy része egyesült az interneten, és átalakultak egy… nagyra nőtt hisztiző kisgyerekké. A program körül terjengő nem éppen örömteli hírek hatására a játékkal kapcsolatos minden hivatalos csatornán és hírnél az egyjátékos DLC-ket követelik, miközben megállás nélkül görbítik lefele a hüvelykujjukat minden olyan tartalonál, ami nem a kampányhoz szánt letölthető tartalom. Ezt nem nevezném jó és támogató hozzáállásnak, de nyugalom: mindjárt ekézem egy kicsit a BioWare és EA párost is.
Fejek a homokban
Nos, kezdjük ott, hogy a Mass Effect: Andromédának nem szabadott volna márciusban megjelenni. Az EA minden ígérete ellenére nem adott további időt a játék fejlesztésre, annak ellenére sem, hogy az nem állt készen a megjelenésre. Most járunk a játék 1.09-es verziójánál, már egészen jól sikerült elvégezni azt a finomhangolást, csiszolást, amit a fejlesztés végén illett volna. Persze azért a frissítésektől ne várjunk csodát: a mimika a legjobb perceiben is csak átlagos, viszont a komikus, interneten terjedő jelenetek és bugok java javítva lett.
Nagyjából most kellene kiadni ezt a játékot, és akkor elkerülhető lett volna ez az egész botrány, ami vélhetőleg megásta a játék sírját (ne legyen igazam). Persze azt is megértem, hogy az EA már nem szerette volna tovább tologatni a kiadást, hisz minden jel arra utal, hogy a fejlesztésre szánt 4-5 év javát a csapat sikeresen elpazarolta elérhetetlen vágyálmok kergetésével, és elhibázott döntések egész sorozatával. De a játék ennek ellenére sem lett katasztrofális, vagy összeségében rossz. Ezért nem is érdemelne annyi rosszindulatot és ellenszenvet, mint amiben végül részesedett, és ami nagy eséllyel megpecsételte a sorsát.
Viszont az EA/BioWare természetesen hivatalos keretek között a játék körüli galibáról nem szeretne beszélni. A helyzet következményeként a csapaton belüli állítólagos erőteljes csonkítások nem voltak nagydobra verve, ahogy a széria (szintén állítólagos, hivatalosan meg nem erősített) jegelése sem került szóba. Az egyjátékos DLC követelése, és az új, nem ilyen fajta Mass Effect tartalmak ostorozása egy rossz rajongói(?) magaviselet, viszont a kétségbeesettség valamelyest érthető.
Az, hogy a BioWare még nem jelentett be story kiegészítőt, normális esetben nem lenne gond, hisz eddig sem siették el az ilyesmit. Viszont a játékosok sem kapálóznának kézzel és lábbal egy egyjátékos DLC-ért, ha minden rendben lenne a játék körül, és nem kellene félteniük a kedvenc szériájukat. Mivel a kampány bővítmény megérkezése, vagy épp elmaradása gyakorlatilag az egész széria sorsát tükrözheti, magában hordozhatja:
A modern BioWare játékok esetében megszokott a fizetős egyjátékos extra tartalom, ha ez most elmarad, az gyakorlatilag azt (is) jelentheti, hogy a csapat most egy jó darabig valóban nem kíván foglalkozni a szériával, avagy akaratlanul is megerősítésre kerül a Mass Effect jegelése, polcon való hosszas porosodása. A kanadai fejlesztők a korábban leírt hoax kapcsán kijelentették, hogy nem dolgozik külsős csapat a játékaik megjelenését követő plusz tartalmakon. Viszont arról nem ejtettek szót, hogy készülnek-e bármivel is a kötelező frissítéseken és többjátékos extrákon kívül. Ezért fontos ennyire ez a kérdés.
Mikor törik meg a csend?
Összegezve tehát a saját meglátásom az, hogy a játékosok jobb (és jóval több támogatást nyújtó, pozitívabb kisugárzást adó, vagy legalább csak kulturáltabb) módot is találhatnának a fejlesztők elérésére, beszédre bírására. A készítőknek pedig a híreket és pletykákat ignoráló, rajongóktól elzárkózó magatartás helyett végre közölniük kellene, hogy mi lesz a sokak által szeretett sorozat sorsa. Mert bizony örökké nem hallgathatnak, közben úgy téve, mintha nem történet volna semmi.
Nos, ezek az én érzéseim és gondolataim a Mass Effect körüli aktuális helyzetről. A játékot viszont ajánlom mindenkinek, most akár ingyen is kipróbálhatjátok. Most, miután kiadtam magamból a dolgot, már csak arra vagyok kíváncsi, hogy mi a ti, az olvasók, játékosok és Mass Effect rajongók véleménye a cikkről és az adott szituációról. Szerintetek milyen lépéseket kellene tennie a BioWare-nek, illetve a sorozatot féltő játékosoknak?
Kiadó és készítőknek is előbb a saját területüket kéne megnézni(bár amennyi pénzt kapnak a félkész szarokért én se változtatnék semmit se).
A játékosoknak, hogy miért rosszat kapnak, hát mert megérdemlik(nyugaton 60-100 ajro aprópénz meg se érzik).
A harmadik fél a kedves kritikát írok. Én gusztustalannak tartom, hogy félkész ***** játékok nem kapnak 7-es értékelés alatt kb sehol se és ilyenre példát lehet felhozni az elmúlt évekből bőven. Ebből a PCguru csapata se kivétel, mert nevetséges értékeket adnak itt egy-egy játékra, miközben a jobbakat meg lehúzzák, miért is ne. Főleg mikor olyan mondatokat le mernek írni, hogy majd modokkal jobb lesz, meg majd patchekkel javítják... majd a cipőjüket is talp nélkül veszik meg?
engem pont nemzavart a könnyedebb hangvétel mivel ez egy spin-off, külsőségeken kívül majdhogynem egy totál más játék az előzőekhez képest. ott egy jól ismert galaxisban 'küzdöttünk a túlélésért', míg itt felfedezünk(aposztrófok nélkül) és ennek a játék kontextusában van értelme. a prezentáció felemássága és a nem túl érdekes karakterek megint más tészta, de ezeken egy tapasztaltabb programozói brigád sem tudott volna segíteni.
helyén kell kezelni, és kész. mára már többször bizonyítva lett, hogy a név semmire sem garancia - ellenpéldának gondolok itt pl. a 'volt' City Interactive-ra, akiknek a Sniper 3-muk meglepően élvezetes lett.
- Az EA sz@rt csinált a szájából a kiadással kapcsolatban ( megígérték: eltolják, erre kiadták félkészen ),
- A Bioware az 'A' csapat helyett összetákolt egy 'ZS' csapatot és nekik adta a játékot,
- Új engine egy "amatőr" csapat kezében,
- A Bioware folyamatosan rossz irányba keresi önmagát. Annyira meg akarnak felelni mindenkinek és egyre több embert bevonzani, hogy közben megfeledkeztek azokról akik naggyá tették őket : a rajongókat.
Végső soron nem lett rossz játék az Androméda, de sok ( nagyon sok ) tekintetben inkább csak középszerű és nem tudott felnőni az elődhöz. Ezért aztán bukásra lett ítélve... Amit ilyen kontextusban meg is érdemelt!
Ennek így még fél év minimum kellett volna.
Bár így is úgy is csak egy szokásos EaWare minőséglett (stabil közepes iparosmunka). Lehet védeni, hogy nem az "igazi" BioWare studió csinálta (ők ugye az Anthemet hegesztik és a nyilatkozatok, kedvcsinálók alapján ők se erőltetik meg magukat, hogy nagyot alkossanak), de attól még BioWare, attól még Mass Effect. Elvárható volt egy minőség, ami nem lett meg.
Én végigjátszottam egynek elment, de semmi extra. Nem véletlenűl léptek le annyian és nem véletlen kaptunk csak a megjelenés elött gameplayt.
Az igazi BioWare pedig nagyon rég nem létezik, már rég nem az a cég, akiktől nagy dobást lehet várni.
...ha lenne benne magyar nyelv...
A karakter mozgása, valamint az animációk tényleg kicsit fura érzést keltenek, de még azok mellett is el lehet menni, mert nem ettől lesz jó vagy rossz a játék.
Ami mellett viszont már nem tudok elmenni, az maga a játékmechanika. A harcrendszer például nagy visszaesés számomra az előző részekhez képest. Az első résznek is volt egy fura rendszere, de a második/harmadik rész már egész pofás harcrendszert tudott felmutatni, ami érzésem szerint az andromédában megint vissza lett butítva. Most lehet én vagyok töketlen, de itt nem tudom megmondani, hogy most ez a karakter azt az egységet támadja azzal a képességgel. Nem érzem a súlyát, hogy kit viszek magammal, mert a harcban minden karaktert ugyanolyannak érződik. Az automatikus fedezékrendszer pedig számomra nem működik. Régen legalább láttam, hova tudok fedezékbe bújni, most meg ha úgy gondolja bebújik, ha éppen nem fekszik neki a dolog, akkor pedig nem.
Viszont még ezek is megbocsájtható dolgok lennének, ha maga a játékmenet nem lenne unalmas. Elhiszem hogy valaki szeret autókázni a semmi közepén, számomra viszont ez egyenlő a dögunalommal. Főleg, hogy minden bolygón ugyan az van, a terraformálásnál ugyanaz van, az ősi romoknál való sudoku részeknél ugyanaz van, a bányászásnál ugyanaz van, a harcoknál ugyanúgy jönnek az ellenfelek. . .
A bányászás végül is soha nem volt a szívem csücske, szerencsére a háromból ki is vették ha jól emlékszek, sőt, az előző részek is biztos tele vannak unalmas részekkel, de azokat legalább végig szenvedtem a karakterek és a történet miatt. A fő történet szállal itt sincs semmi probléma, de a mellékküldetések az előző részekhez képest megint csak unalmasak. Nincs mögöttük semmi izgalmas történet, a társaink sem olyan hűde izgalmasak, hogy felkeltenék a figyelmem. Pedig biztos jól kivannak dolgozva, de valahogy mégis sokkal érdektelenebbek mint az előző részekben. Így belegondolva még a nevüket sem jegyeztem meg. És szerintem ez annak tudható be, hogy mindenki otthagyta a projectet, és nem találtak kreatív munkatársakat. Eleve, az előz trilógiához külön könyvek készültek, annyira belemélyedtek a történetbe és az univerzumba. De itt? Örülni fogok ha rávisz a lélek a főszál befejezésére.
Régebben nem nagyon formáltak véleményt, vagy nem olyan erőteljesen, ezért is változott meg a játékipar is ennyire a visszájára és a pénz hajhászásra tette le a voksát. Most már a játékos közösség szemmel láthatóan eljutott oda, hogy ha egy termék nem megfelelő, akkor nem fizet érte.
Értelemszerűen az a cél, hogy a játékról véleményt formálóknak legyen a játékról tapasztalatuk és ez lényeges a vélemények összegzésénél, de a játékokhoz nem adnak sűrűn olyan lehetőséget, hogy kipróbáld ingyen és eldöntöd milyen, másfelől csak kalózkodással lehetne hozzájutni és úgy véleményt formálni a játékról, lényegében a játék ugyanaz. Az nem egy elvárható dolog, hogy az ember 60+ valamennyit eurót kifizet egy játékért és nem élvezi, vagy annyira látványosan félkész, hogy az embernek elmegy a kedve attól is, hogy ránézzen a játékra. Bármely munkahelyen (normálisabbak) ha valaki látványosan rossz munkát végez, azt figyelmeztetik 1x-2x de harmadjára kiadják az útját. Ezzel is vissza lehet élni, de ez egy másik történet, most ha fogyasztóként te rendelsz bármilyen terméket és az hiányosan, vagy egyáltalán nem olyan formában érkezik, ahogy te azt megvetted, akkor jogos a felháborodás és ezzel így is kell eljárni, nem lenyelni, mint pár éve, hogy átvágtak de csúnyán és nem is kérhetsz érte kártérítést / visszafizetést.
Nem védek és nem támadok senkit, a játék készítőin nagyobb a felelősség és a nyomás, mint a játék befogadóin, de többé kevésbé a játék készítői függenek tőlünk, tehát nekik mindenképpen produkálni kell, ha nem szeretnék a vásárlóikat elveszteni.
Ironikus módon viszont a történetet meg úgy az egész játékmenetet, amire a legtöbb általam olvasott tesztben azt mondták, hogy korrekt, kifejezetten laposnak találtam. Az elején még teljesen jól elvoltam vele, mert a sztori azért elég lendületesen kezd, tele jó ötletekkel, meg persze az újdonság varázsával, ahogy haladtam viszont előre, úgy éreztem egyre érdektelenebbnek az egész játékot. Valahogy hiányoznak belőle a horgok, amik megtartanák az ember figyelmét, plusz nem is éreztem nagyon azt, mint az eredeti trilógiánál, hogy itt most bizony minden döntésnek súlya van stb. Összesen egy 26 órát azért játszottam vele, de így a végén már annyira nem tudott lekötni, hogy inkább hagytam az egészet.
Az én bajom a gyűlölködő kommenthuszárokkal van, akik úgy terjesztik a hülyeségeket és szidják a játékot, hogy egy percet nem játszottak vele. Ez az ingyenes lehetőség elsőre megoldásnak tűnik, viszont ők még esélyt sem adnának nekik. Ha nekem egy játék nem jön be, akkor meg sem nézem a hozzá tartozó cikkeket, videókat, stb. Ők miért nem tudnak így tenni?
A DLC iránti igény jelzésével sem lenne semmi gondom, ha nem a "Screw the free trial. When can I PAY for new, story DLC? Come on." és a "Got my hopes up for dlc when I saw notification. Damnit Bioware." primitív hozzászólásokban, meg a dislike gomb folyamatos nyomkodásában merülne ki a dolog, mert ez minden, csak nem rajongói támogatás.
Az én bajom a gyűlölködő kommenthuszárokkal van, akik úgy terjesztik a hülyeségeket és szidják a játékot, hogy egy percet nem játszottak vele. Ez az ingyenes lehetőség elsőre megoldásnak tűnik, viszont ők még esélyt sem adnának nekik. Ha nekem egy játék nem jön be, akkor meg sem nézem a hozzá tartozó cikkeket, videókat, stb. Ők miért nem tudnak így tenni?
Én nem tudom emberek mit vártak ettől a játéktól, olvastam, hogy nem is Mass Effect meg ilyenek.. De miért? Én nem értem.
Mondjuk azt hozzá kell tenni, hogy én egyáltalán nem vagyok egy nagy rajongó, a 3-at úgy ahogy kijátszottam, tetszett, és a befejezésével sem voltak problémáim. De ez a rész sokkal jobban tetszik, számomra kidolgozottabbnak tűnik eddig.
Persze aztán ízlések és pofonok. Főleg Bioware téren, ahol mindig megkapom, hogy Dragon Age-ből is a kedvencem az Inquisition, és az hogy lehet :D Hát pont úgy.
Remélem azért a csapatban EA részéről nem dőlt be annyira a bizalom, hogy kérdésesek legyenek elkövetkező projektek, mert nagyszerű csapat a Bioware (és már iszonyatosan várom az új DA-t.)
De most is csak azt tudom válaszolni, hogy nem ezen ment a problémázás, hanem az arcok mozgásán és a vicces bugokon. Ezért egy csomón láthatóan már kipróbálás nélkül eltemették a játékot, ami nem egy bölcs dolog. Az ebből fakadó negatív hozzáállás meg csak terjedt és terjedt, és a savazás miatt akkor gondolom te is majdnem lemaradtál róla. Sokan szintén ezért kerülték el ezt a játékot, ami nagyjából odáig vezetett, hogy nem megérdemelt bukás lett az egész.
Persze ahogy a cikkben is szerepel, ez megúszható lett volna, ha a fejlesztők kapnak még időt a neten elterjedt hibák kijavítására. Úgy nem az lett volna a sorsa, hogy egy csomó potenciális vásárló megnéz pár vicces Androméda képet/videót a neten, nevet rajta egyet, majd utána lemondja az előrendelést. A csúsztatás elmaradása pedig azért érhető, mert a BioWare a hivatalosan meg nem erősített információk alapján gyakorlatilag egy megvalósíthatatlan koncepcióra pazarolta az idejét, így a végül megjelent játékra már alig maradt idő = vicces mimika és bugok + rengeteg más gond.
A BioWare/EA elcseszte, ezt a játékot nagyjából most kellett volna kiadni, a felkapott hibák kijavítása után. Az ezekre a hibákra adott játékos reakciók is érhetőek lennének, ha nem tolták volna túl annyira, hogy ezért egy jobb sorsra érdemes játék/új trilógia/sorozat gyakorlatilag a süllyesztőben, de legjobb esetben is a polcon évekig félrerakva végezze. Így szerintem jogosan lehet haragudni a BioWare csapatára is, pont úgy, ahogy azokra is, akiknek a játék körül kialakult, eltúlzottan negatív légkört "köszönhetjük".
A "rajongó" aki ezek után szembesült vele, hogy nem csupán nem javítottak a korábbi ordas hibákon hanem még tettek is mellé újakat... Az szerintem el nem ítélhető módon háborgott. Az pedig hogy a nulla kreativitást igénylő (amúgy is csak ifj. Vér Pista kedvéért beleerőltetett) online only részt bővítették sokat elmond arról hogy mennyire leírták már ezt a játékot veszteségként...
Mondanám hogy "Majd a következő jobb lesz!" de sajnos pár éve már elvesztettem a bizalmat a Bioware-ben az EA pedig ezt sosem mondhatta el magáról.
Én nem tudom emberek mit vártak ettől a játéktól, olvastam, hogy nem is Mass Effect meg ilyenek.. De miért? Én nem értem.
Mondjuk azt hozzá kell tenni, hogy én egyáltalán nem vagyok egy nagy rajongó, a 3-at úgy ahogy kijátszottam, tetszett, és a befejezésével sem voltak problémáim. De ez a rész sokkal jobban tetszik, számomra kidolgozottabbnak tűnik eddig.
Persze aztán ízlések és pofonok. Főleg Bioware téren, ahol mindig megkapom, hogy Dragon Age-ből is a kedvencem az Inquisition, és az hogy lehet :D Hát pont úgy.
Remélem azért a csapatban EA részéről nem dőlt be annyira a bizalom, hogy kérdésesek legyenek elkövetkező projektek, mert nagyszerű csapat a Bioware (és már iszonyatosan várom az új DA-t.)