Class of '97
Ó, azok a kilencvenes évek. Az évtizedből egy esztendő emelkedik ki, és most ezzel foglak traktálni titeket. Bizony. Kezdjük kicsit távolabbról, de azért a szórakozásnál maradva: Austin Powers, Az Ötödik Elem, Jurassic Park, Gattaca, Men In Black, Spawn, Halálhajó (Event Horizon), Mimic, Csillagközi Invázió, Feltámad a Halál, Összeesküvés-elmélet, és Az ember aki túl keveset tudott - ugyehogyugye. Ha valamelyiket kihagytad, már adtam egy kis programot egy unalmasnak ígérkező nyári estére, egyiket se fogod megbánni. És ezek még csak a filmek voltak, és még csak nem is az összeset húztam elő, volt itt még Con Air, Ál/Arc, Mr. Bean, Titanic, és a kötelező tinihorrorok. Most, hogy a mozidélutánt letudtuk, következzen egy másik történet.
Tizenegy-két éves fejjel volt akkora szerencsém, hogy megkaptam azt a gépet amire már nagyon vágytam, és többé-kevésbé alkalmas is volt a legújabb játékok futtatására. A '96-os Pentium MMX processzor brutális 166 MHz órajellel igencsak izmosnak számított, igaz, egyelőre gyorsítókártya nélkül - a hiányosságot csak '99-ben pótoltuk egy 3Dfx Banshee-val, de mielőtt elkalandoznék, maradjunk a legendás '97-es évnél.
Pokoljárás és golyózápor
A technikai akadályok tehát elhárultak és '97 nyarán, majd az azt követő hétvégéken - már amikor nem akadt értelmesebb dolgom - bizony keményen elindult a kockulás, és az addig elmaradt játékok pótlása. Már jó előre ellőtem a zsebpénzem egy részét CD-k írására, hogy felkészülten fogadhassam a vasat: az első hullámban a már tavalyi, de folyó év elején két kiegészítővel bővült Quake (amit azóta is rendszeresen előhalászok, most már Steamen is bezsákoltam, örök szerelem), valamint a technikailag '96-os (december 31), de még friss Diablo landolt a merevlemezen.
Alig másztam ki a pokol bugyraiból, máris újra alámerültem, amint a polcon álló lemezekre vetült a szemem és (immáron sokadjára) megragadta a tekintetemet a Dungeon Keeper első ránézésre is bizalomgerjesztő, hívogató tokja. Szerelmünk azóta is tart, évente előkerül egy végigjátszás erejéig - persze már nem az írott lemez, hanem a digitális példány. Ezt követően újra akcióhősnek csaptam fel és a fantáziámat szintén igencsak mozgató, serdülőfélben levő személyiségemre abszolút pozitív hatást kifejtő Shadow Warrior majd Blood, végül az MDK került a lejátszóba - és ez még csak a májusig megjelent játékok halmaza volt. A nyár vége a sebesség bűvöletében telt: a Need for Speed 2 hajszája után kezdtek hiányozni a kiömlő belek és a cafatokra szakadó testek (én megmondtam), a közúti közlekedési kultúrámat megalapozó Carmageddon szintén mély nyomokat hagyott ártatlan gyermeki elmémben - utóbbival pedig addig még nulla zenei kíváncsiságom is a helyes irányba terelődött, az indusztriális metál azóta is relaxáló hatással van rám a volán mögött.
Itt van az ősz, itt van újra
A nyári öldöklés utózöngéjeként még egy Hexen 2 is előkerült, és bár a tanév jelentősen hátráltatta a szórakozást, a szeptember új szelekkel döntött le a lábamról. Az Oddworld: Abe's Oddyssee megmutatta, milyen is az igényes platformer, de nem sok időm maradt rá, végigjátszani csak évekkel később sikerült, és ennek oka egy újabb szerelem volt - egy év alatt bigámiáról háremre nyergeltem a Fallout megjelenésével. Számolatlanul sok időt töltöttem el fölötte a négykötetes Angol-Magyar nagyszótár társaságában, miután anyám megelégelte, hogy állandóan angol szavak jelentését kérdezgetem tőle (csak németül tanítottak egész életemben), és elémrakta a könyveket. Azóta bármikor csendüljön fel, az Ink Spots "Maybe" számát hallva mindig hideg borzongás fut végig a gerincem mentén. Később aztán fotelhadvezérnek csaptam föl és nagy nehezen győzelemre vezettem a harmadik birodalmat a Panzer General 2-ben, majd egy éles váltással gépek seregeiből csináltam roncsot a Total Annihilation harcmezein - de nem telt bele sok idő és újra átírtam a történelmet az Age of Empires kampánya során. A lendület kitartott, és a Myth taktikusabb összecsapásaiban egy fantasy világba is belekóstolhattam.
Évzáró
Rövid próbát tettem a kalandjátékokkal is, bár a műfajjal azóta sem sikerült megbarátkoznom igazán, a The Curse of Mokey Island és a Zork: Grand Inquisitor azonban sokak emlékében élénken él. A Tomb Raider 2 szintén nem taglózott le valamiért, helyette a Wing Commander: Prophecy tartott bűvöletében, majd az év végi nagy durranás, a Quake 2 biztosított szórakozást karácsonykor - még ha a szívem vissza-visszahúzott az első rész dark-fantasy világába.
Bár az ezt követő '98-as év is igen ütős volt (Starcraft, Half-Life, Baldur's Gate) inkább jellemző volt a folytatások megjelenése. Azóta baromi sok víz lefolyt a Dunán, rengeteg igen kiváló játék jelent meg, de olyan kimagasló évet, mint a húsz évvel ezelőtti, nem tudok mondani. Ettől függetlenül a Ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk, Nektek melyik volt a legmeghatározóbb, legemlékezetesebb év a videojátékok terén?
Viszont ha már említeni kell egy időpontot, akkor napra pontosan 1992. március 20. megkaptuk faterom munkahelyéről az egyik akkori erős munkagépet egy 386-ost, ne kérdezzétek a specifikációt, már nem emlékszem arra, de ez volt az első nap, amikor pcs játékkal játszottam és az első játék az Alley cat volt és egy kezdetleges frogger típusú játék, majd pár régi kaland és szerepjáték következett. Ez volt az a nap amikor elkezdtem a pcs játékos pályámat, emellett még spektrummal is játszottunk, ha épp foglalt volt a gép és volt szabad ember rá, akkor joystickkal játszottunk az ottani játékokkal (igen ET ) is. Aztán szépen lassan minden évben találtunk valamit és majdnem minden évben volt 5-10 kedvencem, de kb minden játékot szinte, ami megjelent azt "akkor még kalóz" verziókkal, de játszottam. Itt csak azt bánom, hogy az érdeklődésem nem terelték el a számítástechnika irányába kellően és mára már lehettem volna programozó is, vagy grafikus. (sosem késő elkezdeni)
Saints Row: The Third
Battlefield 3
CoD: MW3
NFS The Run
Dead Island
L.A. Noire
Shift 2 Unleashed
AC: Revelations, bár ez már annyira nem jön be, mint a többi rész.
Serious Sam 3 BFE
Itt vannak pedig a fent említett remek játékok: Fallout 4, Ori and the Blind Forest, Undertale, Life is Strange, Bloodborne, Metal Gear Solid 5, Super Mario Maker, Mortal Kombat X, Pillars of Eternity.
'97 nyomában pedig szorosan ott van '96 is...Quake, Duke Nukem 3D, Red Alert, Civ2, Tomb Raider, Blood Omen, Destruction Derby 2 stb
nincs gyenge év, csak kevesebb játék, minden évben van valami új, csak leeht hogy nem egyből van a figyelem középpontjában.
1. 2001
2. 2005
3. 2002
4. 2003
5. 2000
De az biztos, hogy úgy 2007-08 után már alig-alig jött ki jó game, vagy legalábbis számomra jó game, jó ha évente 3db jó game jött ki, az meg kevés! :(