Persze nemcsak a videójátékok világában keverték korábban a zombikat és világháborút, elvégre a két témát már a negyvenes évektől előszeretettel mixelték (pl. ott az 1943-as Revenge of the Zombies a magyar Székely Istvántól), hogy aztán a nyolcvanas években európa is kivegye a részét a mókából (Zombik tava Rollintól és Oasis of the Zombies Francotól), végül pedig a 2000-es esztendők végén sikerült olyan filmekig eljutni, mint a Náci zombik, avagy a Dead Snow. A téma mindenképpen hálás, erre jöttek rá a Sniper Elite és a Call of Duty fejlesztői is, de míg az Activision tovább haladt a modern hadviselés és a mindenféle extra ötletek felé, addig csak a Rebellion legénysége tartott ki az eredeti elképzelés mellett: a második világháborúban élőhalottakra vadászni, vagyis inkább túlélni az egyre veszélyesebb hordák támadásait. És lényegében a Raybox Games is ezt tűzte ki célul, csak éppen társasjátékos formában, részben wargame-es elemekkel, amik miatt a megszokott társasoknál egy fokkal komolyabb és komplexebb a végeredmény, ám nem annyira körülményes és centizgetős, mint a tisztavérű harci játékoknál. Ráadásul mindezt sikerült igényes, Kickstarterhez méltó kivitelbe önteni.  

Escape from Stalingrad Z

  • Kiadó/Partner: Raybox Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-3 fő 
  • Játékidő: átlagosan 20-40 perc játékosonként
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,47/5
  • Ára: Gamefoundon a teljes csomag 222 USD, nagyjából 82 000 forint 

1942-ben járunk, Sztálingrádban, ahol a Vörös Hadsereg és a Wehrmacht csap össze. Veteránként azonban azzal kell szembesülnünk, hogy nem csak az ellenséggel gyűlik meg a bajunk, hanem egy eddig ismeretlen fenyegetéssel is, avagy a feltámadt halottakkal, akik minden korábbinál halálosabb versenyfutásra kényszerítenek minket az idővel: ki kell jutnunk Sztálingrádból, méghozzá úgy, hogy a robbanások és a csata hatására sikerül minden ellátmányukat és eszközünket elveszíteni, így nulláról kezdve szedhetünk össze egy olyan ütőképes holmit, amivel túlélhetjük a halottak egyre veszélyesebb rohamát. A választás mindig a miénk, már a kezdetektől, mikor egy karakter mellett döntünk, hogy utána az első küldetéssel a játékmenet és a mechanika felszínét karcolgassuk. 

A sűrűjében

Az Escape from Stalingrad Z semmit nem bíz a véletlenre és mindent biztosít már az első küldetéstől a kalandhoz. Bár számomra a szabályfüzet kicsit csapongó és hajlamos kevésbé a lényegre koncentrálni, ami megnehezíti a rengeteg információ feldolgozását, ettől függetlenül egy szépen megtervezett mederben terelgeti a játékosokat, akik igyekeznek kijutni a sztálingrádi pokolból. Mindehhez van egy alapcsomag, aminél tokenek és kartonfigurák adják a karaktereket, illetve egy vaskos kampányfüzet, ami pedig a játékteret biztosítja. A tárgyakat és fegyvereket tokenekkel kapjuk meg, van még egy adag dobókocka a harcokhoz és a különböző akciókhoz, ha pedig valaki a legdrágább csomagra ruház be, vagy éppen megvásárolja a külön elérhető miniatűr-készleteket, az szépen kidolgozott miniket dobhat a csatatérre, hogy a zombik és a túlélők egyformán megelevenedjenek az asztalon. Első körben játékosonként 1-1 karakterrel, akik mellé a kampány során továbbiak csatlakozhatnak. A cél pedig az, hogy a végére minél többen túléljék a belsőséggel tarkított vesszőfutást.

Avagy igen, meglehetősen hosszú történet vár ránk, ami időt és energiát követel meg, noha simán lehet néha egy-egy küldetést teljesíteni más játékok mellett is, csak ne felejtsük el közben, hogy hol és hogyan hagytuk abba. Az Escape from Stalingrad Z persze saját rendszerrel rendelkezik, de ebben megtalálhatók a megszokott elemek, így például a játékosok és zombik köre váltakozik, az élőhalottak a legközelebbi karakter felé megindulva, a szabályoknak megfelelően haladnak és támadnak, miközben a túlélők célja a menekülés és egy-egy objektíva teljesítése, másik hős megmentése, a felszerelés begyűjtése. Itt az élelemre is figyelni kell (ami megfőzve például hatékonyabb), az egyre erőteljesebb kifáradás pedig számos kellemetlen következményt, hatást indít be, ami sérüléshez is vezethet. Érdemes tehát mindig, mindenre odafigyelni, kezdve a környezeti hatásoktól a látóvonalig, ami befolyásolhatja a zombik haladását és a harcokat egyaránt. Ha pedig már nagyjából jól megy a rendszerismeret, értjük a játékot és kevesebbet bújjuk a szabályfüzetet, akkor azért egyre inkább élvezetessé válik a kampány, egyre erőteljesebb a hangulat, egyre izgalmasabb a kaland. 

Nem csak wargame-ereknek

A helyzet az, hogy a wargame-ektől irtózom, legtöbb esetben a lecsupaszított külső és a túlbonyolított játékmenet miatt, ám ezt a két problémát a Raybox Games helyből kiiktatja. Az Escape from Stalingrad Z kifejezetten jól néz ki, már alap változatát tekintve is, amin a kartonfigurás verzió eleve javít, a minis alternatíva pedig csak még jobban feldobja az összképet. A dizájn általánosságban remek (tárgyak és fegyverek), a rétegelt játékostábla kimondottan igényes, egyedül talán a kampányfüzet helyszínei egyszerűek egy kicsit, ezeknél valahogy nem ugyanazt a minőséget érzem, mint ami a többi elemnél a karakterrajzoknál megfigyelhető. De ez lehet személyes ízlésbeli ficam is, szóval nem mondom, hogy mindenképpen rossz lenne a grafikai megoldás. Mindent egybevetve pedig a játék érdekes, jó témát dolgoz fel, ezzel együtt pedig ügyesen házasítja a wargame és a dungeon crawler társasjáték műfaját ahhoz, hogy akár a wargame-et nem annyira kedvelők is otthonosan mozogjanak Sztálingrád romjai között.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Mert ezek a romok így azért eléggé hangulatosak. Aki szereti a korszakot, vagy magát a világháborús és zombis témát, az nagyszerűen szórakozhat a játékkal, ami láthatóan egy szerelem-projekt, egy olyan ötlet, ami valóban kellett már az asztalra. Hárman kifejezetten jópofa, de idővel már egy egyedül indított kampányban is nagyon élvezetessé válik a csapatmenedzselés, ráadásul van kompetitív mód is, aminél az egyik játékos a zombik irányítását vállalja magára, egyfajta evil geniusként, akinek a célja az emberiség leigázása. A hordák és a karakterek jópofák, jól nyúlnak hozzá az ismert arctípusokhoz, és úgy összességében jópofa kezdeményezés ez a társasjáték, ami ugyan nem szól mindenkihez (fontos az angol nyelvtudás, a téma szeretete, és nem árt némi ismeret a zsánerek terén), de akihez igen, azt képes maximálisan megfogni. Sőt, ezzel kibővítve a Zombie Tango Oscar-univerzumot, az Escape from Projekt Riese képében idén nyáron sikerrel zárult a folytatás/szellemi örökös kampánya is, ami már egy földalatti komplexum mélyére helyezi a zombis túlélést, persze új szörnyetegekkel és új lehetőségekkel. Így akinek bejön a sztálingrádi kaland, akár arra is beruházhat. Mert zombikból soha nem lehet elég, a háború pedig soha nem ér véget.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Raybox Gamesnek! Az Escape from Stalingrad Z kifejezetten nyelvfüggő, szabályainak és kampányának megértéséhez angol nyelvtudás szükséges. Publikus rajongói fordításról nem tudunk.)