A hobbi vállalkozásként indult, kifejezetten különlegességekre összpontosító Kickstarterek.hu jóvoltából már kipróbálhattuk a Belgian Beers Race-t, mely a közösségi gyűjtéseket szervező platformok legnagyobbikának (no és persze a projektnek bizalmat szavazó közönségnek) köszönhetően születhetett meg. Nincs ez másként a Rise of Tribes esetében sem, mely szintén ezen a platformon kezdte életét, még 2017-ben. A tavalyi év folyamán a Beasts&Bronze illetve a szóló játékmódot lehetővé tevő és egyéb esztétikai kiegészítőkkel megspékelt kiadás újabb sikeres gyűjtést tudhatott magáénak, ebből jutott el hozzánk a Mammoth Edition.
Rise of Tribes
- Hazai partner: Kickstarterek.hu
- Kiadó: Breaking Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: átlagosan 30-60 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: 2,17/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a Kickstarterek.hu-nál 28 000 forint a Mammoth Edition
Kezdetekkor választunk egy törzset, mely alapvetően azt határozza meg, hogy egy falu létesítése mennyi nyersanyagunkba fog kerülni. Komolyabb különbségek akkor jelentkeznek, ha úgy döntünk, hogy a különleges képességeket is alkalmazzuk, ez esetben a nép mellé járó kártya egyik oldalán szereplő képességgel bővül a repertoár. Maguk az törzsek ezt leszámítva inkább esztétikai archetípusok: sumér, egyiptomi, mezo-amerikai, távolkeleti egyaránt megtalálható a nyolc plusz egy népet felvonultató kínálatban.
Ezt követően a játékosok számától függően helyezünk le a szabálykönyvben megadott minta szerint területlapkákat, típusonként kettővel többet, mint ahány játékos van. Tavak, erdők és hegyek tarkítják a terepet, és sorban halat, fát és követ termelhetünk majd róluk, de az „alap” mezőket akár le is cserélhetjük speciális területekre, melyek mindegyike egyedi szabállyal rendelkezik. Ezeket csak adott lapkákkal cserélhetjük el, és bár csábító lehet mindegyiket egyszerre feltenni, egyáltalán nem biztos, hogy érdemes is.
A kezdőjátékos először két embert helyezhet le bármely szélső mező egyikére, a sorban utána következők hasonlóképpen cselekednek, de a hátrányt csökkentő bónuszokkal indítják a játékot. A játék pedig addig tart, amíg valaki el nem éri a tizenöt győzelmi pontos álomhatárt – győzelmi pontokat falvainkból és a különböző küldetések, fejlesztések teljesítéséből gyűjthetünk, de a játék során bekövetkező események is lehetőséget adhatnak erre. Ehhez természetesen cselekednünk kell, lehetőség szerint minél hatékonyabban és gyorsabban, és itt van szükségünk egy kis szerencsére is.
Törzsi torzsalkodás
Az akciók végrehajtása adja a játék igazi egyediségét: az akciótáblán szereplő négy lehetséges tevékenység (növekedés, mozgás, gyűjtögetés és vezetés) mindegyikéhez tartozik egy három dobókockából álló „aktív” sor. Körünk elején a két szabad kockával dobunk, majd ennek a választott akció sorának elejére tesszük valamelyiket, és a végéről „kieső” kocka alulra kerül, egyrészt a következő játékos számára, felhasználásra; másrészt jelezve, hogy azt a dolgot mi már nem hajthatjuk végre újra. A kockákon szerepelő szimbólumok pedig befolyásolják azt, hogy mennyire hatékony az adott cselekvésünk. Ez a táblán fel is van tüntetve, alapvetően a dupla nap jó, a dupla hold pedig rossz nekünk.
Ha pedig már a dobásnál duplát dobunk, akkor egy eseménylapkát is húznunk kell (feltéve, hogy nincs még két aktív a táblán), ami a szárazságtól a vulkánkitörésig mindenféle veszélyes, vagy éppen hasznos dolgot jelenthet, mely egy körig, vagy megadott feltételek teljesüléséig aktív marad. Ezt a lehetőséget bővíti ki a Beasts&Bronze kiegészítő első fele a további lehetőségekkel és különleges vadállatokkal, melyekből okos játékkal hasznot is húzhatunk.
Az akciók többsége magáért beszél, törzsünk növekedésével újabb figurákat helyezhetünk le, a mozgással a már lent levőket mozgathatjuk. De ha a körünk végén valamely mezőn ötnél több ősmeeple áll, akkor ott konfliktus robban ki: a fent levő bábukból addig szedünk le egyszerre minden játékostól egyet-egyet, amíg csak egy szín nem marad fenn. A gyűjtögetés során megadott mennyiségű nyersanyagot szerezhetünk meghatározott számú területről, a vezetéssel pedig újabb célokat húzhatunk a célpaklinkból. Ez utóbbit pedig a Beasts&Bronze második fele újfent megtoldja egy új győzelmi kondícióval: a három, bronzkor hajnalát jelző technológia kifejlesztésével azonnal nyerhetünk, de ez korántsem olyan egyszerű feladat, mint amilyennek elsőre talán hangzik.
Ki Őskorán kel, aranyat lel
A Rise of Tribes egy roppant igényes csomagban érkezik, saját inzerttel, melyben mindennek helye van, az összes esztétikai és játékmeneti kiegészítővel együtt. A dizájnra sem lehet panasz, a mezők illusztrációitól kezdve a törzseken át minden egy egységes, inkább fantasztikus, mintsem realisztikus összképet mutat. A fa elemek mutatósak, azonnal megkülönböztethetők, a törzsek meeple-jei pedig nemcsak színükben, hanem alakjukban is eltérnek egymástól. A szabálykönyv egyértelmű, egyedül talán az események pontos működésének megfejtése okozhat némi fejtörést.
A játékmenet egyszerű, könnyen tanulható, nehézségét, vagyis inkább komplexitását a kiegészítő elemek tetszés szerinti alkalmazásával igényeinknek megfelelően alakíthatjuk, az egészen egyszerűtől a közepesen összetettig, mely már komolyabb odafigyelést igényel. Ahogy mondani szoktam, a Rise of Tribes nem váltja meg a világot, de van egy mentsvára, ami miatt mégis figyelemre érdemes. A dobókockás akció-mechanizmus kifejezetten ötletes, és az eseményekkel, valamint a moduláris táblával együtt épp elég ahhoz, hogy kicsit megfontoljuk lépéseinket, és idővel ne kövesedjen meg egy bevált metajáték. Ha ehhez még hozzávesszük a Beasts&Bronze dupla-kiegészítőt is, egy élvezetes, könnyűtől közepesig skálázható családi társasjátékot kapunk, magas újrajátszhatósági faktorral. Kifejezetten ajánlott kategória, mely nemcsak igényessége okán éri meg a pénzét.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Kickstarterek.hu-nak! A játékhoz angol nyelvtudás szükséges, mert a szabálykönyvhöz, illetve egyes elemekhez is elengedhetetlen.)