A Settlement pontosan azt nyújtja, amire a címe alapján gondol az ember: egy kis városkát fogunk építeni, munkásokat pakolgatni és nyersanyagokat menedzselni. Na, jó, lesz itt még vadon, ahogy szörnyek is felbukkannak, de a játék szíve-lelke a munkások lehelyezésével épített, olajozottan működő rendszer. Azonban nem önmagáért építjük a motort, elvégre mindeközben szem előtt kell tartanunk a valódi célt, a győzelmi pontokat biztosító épületeket és hőskártyákat is.

Settlement

  • Partner/kiadó: IGames
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-90 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2,33/5
  • Ára: a kiadótól rendelve 50 euró, nagyjából 18 000 forint

A közös tábla berendezése, azaz a piac feltöltése, valamint a kezdő hőskártyák és relikviák felfedése után minden játékos hat meeple-t és a három alapvető nyersanyag mindegyikéből egy-egy darabos készletet kap. Innentől számítva addig tart mindenkinek a köre, amíg mindegyik munkását le nem helyezi, vagy úgy nem dönt, hogy passzol. Minden akció a megfelelő számú emberke megfelelő helyre történő lehelyezésével hajtható végre: nyersanyag befizetésével építkezhetünk bármelyik sorba; felfedezhetünk a vadonban; szörnyeket vadászhatunk le; erődöt építhetünk; aktiválhatjuk városunkat vagy a vadon egyes sorait (ezek az úgynevezett utcák és a régiók).

Az utcákat és régiókat körönként csak egyszer aktiválhatjuk, ekkor végrehajthatjuk az ott lerakott lapkák képességeit. A városban nyugodt az élet, a vadonban viszont szörnyek blokkolhatják a nyersanyagok kitermelését, ha a területkártyán fellelhető ikonjuk valamelyik felfedett hőskártyán is megtalálható. Likvidálásuk sok munkásba kerül, de értékes gyémántokhoz és aranyhoz juttathatnak minket, viszont ha erődöt építünk az adott lapkára, akkor szörny biztosan nem jelenik meg a következő aktiválásnál, és erődönként egy nyersanyagot megtarthatunk a körünk végén.

Végezetül szabad akcióként bármelyik hőst felvehetjük, már amennyiben kellő mennyiségű nyersanyaggal rendelkezünk hozzá, illetve az első kör végén választhatunk relikviát, utána pedig kicserélhetjük azt egy másikra a kínálatból. Az egyes körök végén minden el nem használt és nem erődben tárolt alapvető nyersanyagunkat, és minden felhasznált, azaz lehelyezett extra munkásunkat vissza kell juttatni a közösbe; a fel nem használt extra munkások, valamint a pénz és a gyémánt az, amit megtarthatunk. Ezen kívül a hőskártyák sorának utolsó darabja is lecserélésre kerül.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ukrajnából szeretettel

A játék egyes elemei roppant igényesek: a kártyák mindegyike egyedi illusztrációval rendelkezik, a nyersanyag-tokenek nemcsak szimpla színes kockák, az egyes épületek mutatósak, a szörnyeket jelképező figurák kifejezetten jópofák. Mondjuk, hogy a sima munkásoknak miért kellett feltétlenül más színt adni, az rejtély – oké, hat fölött mindegyik „extra”, és felhasználás után el kell őket dobni, de ennek semmilyen egyéb játékmenetbeli jelentősége nincs. Egyedül talán a játékostábláknak lehetett volna több karaktert adni, de így legalább nem „vesznek el” rajta a felhelyezett terület-lapkák.

Mint az a játékmenet fentebbi összegzéséből is egyértelműen látszik, a Settlement egyszerű, sőt már-már túl egyszerű is. A játék hat fordulója alatt némi gyakorlattal könnyedén építhetünk magunknak egy olyan „motort”, mellyel a végére teljes városunkat berendezhetjük, a vadon mezőit mind felfedezhetjük, és majd' mindegyik mezőre építhetünk tornyot is. Küldetések, titkos célok és igazi konfliktus híján pedig a végjátékra nem nagyon marad más célunk, mint a hőskártyák halmozása, ami sem nekünk, sem a többieknek nem igazán szórakoztató. Persze, lehet hendikeppel is játszani, vagy házszabályokat hozni (pl. kevesebb forduló), ha már a körönkénti nyersanyag-eldobás nem elegendő ahhoz, hogy megakadályozza ezt a folyamatot. Így legföljebb azt tudom mondani, hogy a Settlement a munkás-lehelyezős és/vagy engine builder mechanikákkal, játékokkal most ismerkedők számára lehet igazán jó választás. A gyakorlottabb játékosok számára viszont nem jelent majd különösebb kihívást a játék motorjának optimalizálása, így érdemesebb másfele nézelődniük.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az IGames-nek! Magához a szabályfüzethez szükséges az angol nyelvtudás, de maga a játék nyelvfüggetlen módon, kizárólag ikonokkal kommunikál.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát