A 2022-es év végét mennyiségben nagyon behúzta a Gémklub, és bizony a kiadó igazi gyöngyszemeket is asztalra tett, amihez a brazil MeepleBR olyan címekkel asszisztált, mint a Luna Maris vagy a Brazil birodalom. Nos, ezek mellé állítható be a sorba a Papírkazamaták is, de itt nagyjából ki is merül a rokonság, hiszen ezúttal sem kőkemény stratégiára, sem komoly háttérre nincs szükség, mivel kalandozók egy csoportját irányítva indulunk meg a föld alatti járatok mélyére, ahol aztán különböző rémekkel küzdhetünk a minél nagyobb kincs reményében. Mindez roll & write alapokkal, kimondottan izgalmas módon kerül az asztalra.
Papírkazamaták (Paper Dungeons: A Dungeon Scrawler Game)
- Hazai partner/kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-8
- Játékidő: átlagosan 30 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: 2,11/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 8 490 forint
Nincsenek nagy hősök, nincs apokaliptikus történet, miszerint feléledt az ősi gonosz, a főszereplő pedig amnéziával küzdve útra kel, hogy egy csapat részévé váljon, van viszont egy dungeon, három nagyobb és több kisebb szörny, csapda és kincs, 6 darab dobókocka, minden játékosra egy-egy ceruza, valamint egy-egy csapat kalandozó a klasszikus fantasy-séma alapján. A csavar az egészben, hogy miközben haladunk előre a fordulók között, lényegében minden játékos szimultán irányítja és menedzseli a saját csapatát, minimális interakcióval, ám egy állandó versennyel, hogy ki szerez több kincset, ki fejlődik jobban, ki sebez többet és a többi. És valahol ez adja meg a Papírkazamaták szépségét, de erről majd később.
6x7-es dungeonök
A felkészülés annyiból áll, hogy egy dungeon-séma asztalra kerül, három véletlenszerűen választott főellenféllel és küldetéssel, majd a sémán lévő falakat és a főellenfeleket mindenki jegyzi a saját játékoslapján, amit onnantól használ. Mindenki kap még egy ceruzát, a választott feladatkártya alapján jelöli a négy karakter színét (kettő fehér és kettő fekete), végül pedig középre kerül a hat kocka, amikkel dobva elkezdődhet az első forduló.
Egy forduló az alábbiakból áll: dobunk a hat kockával, majd ezek közül mindenki szimultán kiválaszt hármat és használja azokat, valamint a számukat beírja a játékoslap tetején a fordulósávra. A kockák a következőképpen használhatók… ha a szín egyezik, az adott karakter (harcos, pap, varázsló, zsivány) fejleszthető, ilyenkor besatírozva a fejlődési sávjának következő üres kockáját, valamint növelve egy ponttal a csapat közös életerejét. Amennyiben három csizma az eredmény, azzal három szobányit haladhatunk a térképen, ilyenkor egy vonalat kell húzni a játékoslapon, közben aktiválva a szobák hatásait. Ha nincs három csizma, akkor is mozoghatunk, erre bármelyik kocka alkalmazható, de csak két lépés/szoba erejéig. A kockák mozgás mellett univerzálisan használhatók a varázstárgyak megnyitására is, de ezekhez mindig kettőt kell aktiválni, utána megkapjuk az eszköz állandó vagy azonnali hatását. A lóhere bármelyik kockahatást kiválthatja, kivétel a három csizma és a koponya. És hogy mi a koponya? Nos, azzal minden játékos csapata veszít egy életerőt.
A lényeg, hogy egy forduló három kocka felhasználását jelenti, a harmadik forduló után pedig, ha korábban bármikor áthaladtunk vagy megálltunk a boss termén, összecsapunk vele. Ilyenkor meg kell nézni a csapat összesített erejét (fejlődési szintjét, duplán számolva azt a karaktert, aki a lény gyenge pontja), minden extra sebzést (varázstárgy, bónusz), és siker vagy kudarc esetén feljegyezni az eredményeket, miközben a legjobb játékos ráadás jutalmat kap. Amikor megvagyunk a főellenféllel, megint három forduló és újabb boss következik, majd még két forduló és a legvégső boss, hogy azt követően nekiálljunk a győzelmi pontok számolásának. Győzelmi pontot pedig mindenért kapunk, avagy lényegében fejlődésért, tárgyakért, legyőzött ellenfelekért, kincsekért, miközben a sérülések alapján pontszámunk negatív irányba is változhat. De a sérüléseket potionökkel lehet kivédeni, valamint folyamatos fejlődéssel. Meghalni pedig lényegében lehetetlen, mert újraéledhetünk, csak az extra pontlevonással jár. És természetesen az győz, aki a legtöbb pontot szerezte meg, beleértve ide a küldetéseket, valamint a feladatkártyákat is.
Mindenki jól jár
Csak nagyjából daráltam el a lényeget, de azért van még itt egy csomó minden, merthogy pl. a szobák hatásai szóba sem kerültek. Vannak csapdák, automatikus sebzéssel, meg ellenfelek, akik ellen bizonyos szintű kaszt szükséges, viszont ezért cserébe jutalom üti a markunkat. Gyűjthetünk gyógyitalokat, időnként víz és fal állja utunkat, de van egy-egy varázstárgy, ami még ezeknek egy része ellen is segítséget nyújt. Valamint vannak a kincsek, amiket viszont csak egyvalaki szerezhet meg, így ha az megvan, szóbeli bejelentést követően mindenki más kihúzza az adott gyémántot a saját lapjáról, és minden mehet tovább. Pont úgy, mint a küldetéseknél, amiket szintén le kell szedni, ha valaki valamelyiket teljesítette (ezt viszont egy körben többen is megtehetik, csak utána nem elérhető). Nagyjából ennyi az interakció a játékosok között, minden más szimultán, egyénileg történik. Méghozzá nagyszerűen.
Több szempontból is a Kartográfusok jutott az eszembe, attól viszont mégis sokban különbözik a Papírkazamaták, ami minimum annyira jó, mint az említett fantasy flip & write. Ami kevés grafikát, illusztrációt kapunk, az nagyon mutatós, a rendszer remek, a játékmenet gyors és izgalmas, mindig rengeteg választási lehetőséggel. A célok és főellenfelek azért mutatják, hogy mire érdemes mindenképpen rámenni, de mindenki a saját stílusában és vérmérséklete szerint halad a végjáték felé. A küldetések és bossok, valamint a sémák hoznak némi változatosságot, egy darabig nem ismétlődik a társas, ráadásul már bejelentették a 2023-ra várt Side Quest Expansiont, ami az új ellenfelek és összetevők mellett új mechanikát is csempészne az alapba, méghozzá a címadó mellékküldetésekkel. Szóval hosszú távú tervek is vannak, esélyes a bővülés, maga a Papírkazamaták pedig remek darab, így ha valakit nem zavar a minimális interakció (van szóló mód is), az ismét egy különleges játékkal gazdagodhat a MeepleBR felhozatalából. Csak remélni tudjuk, hogy ezért a Gémklub csapatának nem kellett a föld alá, a szörnyek közé merészkednie, de ha a kiadó munkatársai is annyira élvezték, mint mi a játékot, akkor talán az sem volna akkora baj.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)