Renature, Zöldellő mezők, Ébredő erdő… csak néhány olyan cím az utóbbi egy-két hónapból, ami a természettel foglalkozik. És mondhatnánk, hogy unalmas már a téma, na, de miért is lenne az? Amíg a minőséget sikerül tartani, emellett a mechanika is változatos, szerintem bőven megfér egymás mellett egy dominó, egy kártyajáték, illetve akár egy lapkalehelyezős építkezés is. És a Cascadia vadvilága pontosan ez utóbbit biztosítja, méghozzá nagyon ötletes és mutatós formában. Nézzük is meg, miképp!
Cascadia vadvilága (Cascadia)
- Hazai partner/kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 30-45 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: 1,96/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 11 990 forint
Mivel a szabályfüzet legelején szinte mindent megtudunk az Észak-Amerika nyugati részén, a Csendes-óceán és a Sziklás-hegység között fekvő régióról, amely a játék központi helyszíne, erről felesleges is többet beszélni. A kisebb-közepes méretű dobozban egyébként visszafogott mennyiségű alkatrészt kapunk, hiszen a húzózsákon felül csak a szabályfüzetet, a kártyákat, lapkákat, fatokeneket, a természetjelzőket és a pontozót találjuk benne. Lapkából és fatokenből viszont meglehetősen sokat, hiszen előbbiből 85, utóbbiból 100 darab kerülhet a játékba – a feltételes mód pedig a játékosok számának és az ebből adódó setupnak köszönhető.
Medve-párzás, lazac-rajzás
Na, de a lényeg, hogy van egy halom lapkánk, avagy élőhelyünk, játékosszámtól függően, 100 tokenünk, avagy vadvilágjelzőnk, és mindegyikből véletlenszerűen 4 darab kerül a játéktér közepére. Felül a lapka, alatta a vadvilágjelző, amik így párban léteznek. Minden játékos egy-egy kezdő élőhelylapkával indít, ami lényegében három hexagon, majd a saját körében egy hexagon élőhelyet vesz el a hozzá tartozó vadvilágjelzővel, utána pedig a rendelkezésre álló halomból és a zsákból feltölti a megüresedett helyeket. Eközben egyből le is rakja a saját térfelére és épülő vadvilágába a megszerzett zsákmányt: egymással szomszédosan bárhova lehet lapkát tenni, vadvilágjelzőt pedig mindenhova, ahol az adott faj jelezve van, és token még nincs a területen. Így épül ki egy teljes vadon, a megfelelő állatvilággal. És hogy milyen a megfelelő állatvilág?
Nos, vegyes, illetve különböző kívánalmaknak megfelelő. A különböző állatfajok ugyanis több pontozó kártyával is rendelkeznek, ezek közül minden játék elején fajtánként egyet a játékterületre helyezünk, ha pedig elfogytak a feltöltésre szolgáló lapkák, a saját játékterünket pontozzuk a kívánalmaknak megfelelően. A vapitik például különféle alakzatokba tömörülve érzik jól magukat, a medvék párosodni szeretnének, így kettesben maradva juttatnak győzelmi ponthoz, az ölyvek meg egy bizonyos területen belül a látómezejükben lévő terepeket díjazzák. Pontozunk még az egybefüggő területek után is, így az is számít, hogyan építkezünk. De szerencsére nem kell csak a szerencsére hagyatkoznunk, hiszen amellett, hogy négy lehetőség közül választhatunk, a zárólapkákkal természetjelzőket is szerezhetünk, amiknek köszönhetően a fennálló lehetőségeket is megkavarhatjuk, így szabadon választhatunk vadvilágjelzőt és élőhelyet, avagy azoknak nem kell párban lenniük egymással.
Könnyed absztrakt
A Cascadia vadvilága nem próbál többet ígérni, mint amit végül nyújt. Itt simán lapkákat helyezünk le, majd azokat a vadvilággal tesszük teljessé. Ez a könnyed rendszer remekül működik, és a stratégiát az egészbe maga a változó pontozási rendszer adja, amivel minden játéknál más-más kritériumot határozhatunk meg. Mivel minden fajnak van egy pontozója, így kellően jól keverhetők a lehetőségek, sőt az egyjátékos módon felül a különböző kihívásokkal is feldobhatjuk az élményt, amik igazából küldetéssorok képében hosszabb távú elfoglaltságot biztosíthatnak.
Ha ezt, avagy az újrajátszhatóságot figyelembe vesszük, a kellemes mechanika és a szintén jófajta dizájn mellett máris érthető, hogy a BGG felhasználói szerint a játék hogyan került december végére az absztrakt stratégia-mezőny második helyére, ami azért elég szép eredmény. Bár a pontozókártyáknak és élőhelyeknek hála az ember hajlamos túlkomplikálni a rendelkezésére álló lehetőségeket, összességében könnyed világépítés a jussunk, melyben a medvék, halak, rókák mind fontos szerepet kapnak. Már amellett, hogy a fából készült kis korongok kifejezetten jól mutatnak a játékterületen. Természetkedvelőknek, állatbarátoknak és az absztrakt iránt rajongóknak kifejezetten ajánlott.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)