Amikor egy impozáns, az amerikai techipar krémjét felölelő karrier után Matt Leacock 2014-ben úgy döntött, hogy addigi munkásságát hátrahagyva inkább főállású játéktervezővé válik, és ezzel keresi meg a kenyérrevalót, nemcsak, hogy bizonyítania sem kellett ezen álmának létjogosultságát, de igazából a jövője miatt sem kellett aggódnia, hiszen már több olyan játék is a zsebében volt, mellyel nemcsak egy egész műfajban hagyott mély és maradandó, játéktörténelmi jelentőségű nyomot, de komplett franchise-t is teremtett. Az eredetileg 2008-ban megjelent, a SARS-járvány ihlette Pandemic ugyanis mind a mai napig az egyik meghatározó kooperatív játék, ami előbb kiegészítőkkel, aztán folytatásokkal, spin-offokkal bővült egy akkora családdá, mely mára már komplett polcsort követel magának. A számos mellékággal finomhangolt motorra így mostanra már igazából bármilyen témát rá lehet húzni, így a Római birodalom és Cthulhu után sikerült eljutni a videójátékokhoz is.
WORLD OF WARCRAFT: WRATH OF THE LICH KING
- Hazai kiadó/partner: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-5
- Játékidő: 45-60 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 2,17/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 21 990 forint
A World of Warcraft: Wrath of the Lich King nevében ugyanis hiába nem szerepel a Pandemic szó, ez ízig-vérig egy Pandemic-játék, amit büszkén hirdet dobozán is, megnyitva ezzel a Pandemic-univerzum egy újabb, várhatóan feneketlenül mély vermét. Az új korszakhoz korszakalkotó játék dukál, a World of Warcraft ennek pedig maradéktalanul megfelel, hiszen, ahogy a Pandemic maga, úgy a Blizzard gyermeke is felfalta műfaját, és lassan két évtizede uralja azt, számos viszontagsága ellenére.
Ebből kijut a játékosoknak is, hiszen a Wrath of the Lich Kingben ugyan nem vírusokat és más nyavalyákat kell megállítani, de a fenyegetés ettől még nemcsak, hogy valós, de egyáltalán nem kisebb. A címadó Lich Kinggel és seregeivel kell ugyanis szembenézni Azerothban, egész pontosan a jég borította Northrend kontinensén. A meglehetősen bátor támadás célja, hogy a királyt annak saját fellegvárjában sikerüljön egyszer és mindenkorra eltenni láb alól, mielőtt a hataloméhségtől megrészegülve sikerrel nem zárul inváziója.
Ennek érdekében minden játékos egy, a Warcraft-univerzum hősének bőrébe bújik, többek között olyan ikonikus figurákéba, mint Thrall, Sylvanas, Muradin és Jaina, akik természetesen egyedi képességekkel is rendelkeznek, melyek elsősorban a harc és a felfedezés során nyújtanak néha kifejezetten életmentő segítséget. A Lich Kinget ugyanis nem lehet csak úgy megszorongatni, sőt fellegvárába egészen addig nem is zárkózik be, míg a játékosok nem teljesítenek sikerrel három feladatot a nem éppen aprócska térkép három különböző pontján.
KALANDOROK
Northrend ebből a szempontból nézve elég ismerős, hiszen a meglepően nagy térképen számos terület járható be, megpróbálva közelebb és közelebb jutni az egyes missziók teljesítéséhez. Ez, ahogy a Pandemictől azt megszokhattuk, egyáltalán nem egy fáklyásmenet, még a legkönnyebb fokozaton sem. Gyakorlatilag minden egyes körben újabb és újabb gúlok jelennek meg az egyes zónákban, folyamatosan nyomás alatt tartva a csapatot, rákényszerítve őket a döntésre: haladjanak-e a küldetéssel, kockáztatva az invázió elharapódzását, vagy seregeiket megosztva igyekezzenek egyszerre tisztogatni a világot és haladni a még aktív feladatokkal?
A tét nem kicsi, ahogy a következmények sem azok: a tábla jobb szélén található egy iszonyatsáv, amely bizonyos körülmények között – egy hős halálakor, a gúlok vagy förtelmek elfogyásakor – egyre közelebb tolja a véghez jelölőjét, ami automatikus bukással jár. Ezt pedig bizony nem nehéz kiváltani: nemcsak azért, mert a teljesítendő küldetések nehézsége is eltér (és teljesítési fázisuk szinte mindig sérüléssel jár), de a gúlok is körröl körre szaporodonak, a hősöket folyamatosan üldözik a Förtelmek, és a nem éppen aprócska figurák, akik a szokásosnál több életerővel rendelkeznek, nagyot is sebeznek, és idővel egyre nagyobb bosszúságot tudnak okozni.
HARCOSOK
Természetesen ezekkel szemben a játékosok sem védtelenek, hiszen a gúlokat csupán egy ütéssel is el lehet pusztítani, a harcok során pedig a kézben tartott lapokat is be lehet vetni, melyek extra támadást, védekezést, gyógyítást, vagy más különleges képességet is biztosíthatnak. A kézmenedzsment fontos eleme a Lich Kingnek, a 7-ben maximalizált kártyaszám miatt pedig érdemes folyamatosan apasztani a paklit, megtervezve a lapok használatát, a legjobb időben, a legjobb helyzetben csapva fel azokat.
A Wrath of the Lich King ráadásul a tálalásra is ad: az egyszerű, de látványos minifigurák remek hangulatot teremtenek, amihez kiválóan asszisztálnak a szép ábrákkal tarkított kártyák, melyek tökéletesen vissza tudják adni a Warcraft világának hangulatát. Éppen ezért stílusosan és ötletesen sikerült újrahasznosítani a Pandemic-játékmenetet. Egyáltalán nem érezni, hogy a téma erőltetett lenne ezen szabályrendszerhez, sőt nem lehetetlen elképzelni azt sem, hogy ez egy WoW-rajongónál a sztenderd Pandemicet is le tudja váltani. Ám élvezetéhez és értékeléséhez egyáltalán nem szükséges a WoW ismerete. A gonosz az gonosz, a hősök azok hősök, a feladat teljesítése pedig pont annyira fogcsikorgatóan nehéz, mint bármelyik Pandemicben!
(A játékot partnerünk, a Gémklub biztosította – köszönjük!)