Igen erős és színes őszt/telet tudhat magáénak a Gémklub, hiszen hazánk egyik legnagyobb társasjáték-kiadója alaposan belehúzott az elmúlt hónapokban, hogy ezzel a nyár vége óta több mint 10 nagyobb és számos kisebb játékkal/kiegészítővel lássa el a finomságokra kiéhezett közönséget. És bizony mindenki megkapta a magát, avagy a gyerekeknek (Szimat Nyomozó, Nyunyó), a lazább címekre vágyó felnőtteknek (A nyugalom tengere, Álomkert és egyebek), a vérbeli stratégáknak (Praga Caput Regni), valamint a videójátékokért és egyben társasokért rajongóknak (World of Warcraft) is jutott ízes falat. Na, és azoknak is, akik kártyákkal szeretik elkenni a másik száját, egy egymás elleni párharcban, ahol esetleg még a dobókockáknak is jut szerep.
Summoner Wars 2. kiadás (Summoner Wars – Second Edition)
- Hazai partner/kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2 fő
- Játékidő: átlagosan 40-60 perc
- Korcsoport: 9+
- Nehézség: 2,54/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 15 990 forint
A Summoner Wars 2. kiadás pontosan ilyen játék, elvégre az eredetileg 2009-es társas alaposan felújított, 2021-es verziójában Ithária földjének egyik frakcióját irányíthatjuk, hogy az egyik idézőkő birtokában riválisaink fölé kerekedjünk. Az első követ még Ret-Talus, a Bukott Királyság ura találta, aki aztán le is tarolt mindent, amit ért, hogy később, egy második kővel, Fényhozó Dane kerüljön az egyensúlyt jelentő mérleg másik oldalára. Ám a fény és sötétség (vagy jó és rossz, nevezzük, ahogy akarjuk) harcából egyre többen vették ki a részüket, ahogy újabb és újabb idézőkövek kerültek elő. És a két játékos közül, aki leül a Summoner Wars 2. kiadása elé, bizony ezekkel az idézőkövekkel kell, hogy legyőzze ellenfelét, ezzel pedig lezárja a régóta tartó háborút, megszerezve a teljhatalmat Ithária felett.
Íj és kard
A nagy doboz egyébként megtévesztő, elvégre a játéktábla az egyedüli összetevő, ami nagyobb helyet foglal, ezen kívül csak két adag tokent, dobókockákat és frakciókra bontott kártyapaklikat kapunk, ami mellett elég szellős marad a belső rész – itt később majd a kiegészítő frakciók is könnyedén elférnek. A setup ennek megfelelően gyorsan kész: a két játékos közé lekerül a tábla, mellette a kockákkal és tokenekkel, mindenki elhelyezkedik a saját térfelén, ahol a frakció nyitó kártyáit kell a vezér lapján látható ábra szerint elhelyezni, majd mindkét fél húz öt lapot a saját pakliból, beállítja a saját mágia-szintjét, és már kezdődhet is a küzdelem.
Ez pedig egyértelmű, viszonylag gyors lépésekből áll, amikor is a saját körében mindkét fél az alábbiakat teszi: idéz, mozog, épít, támad, mágia-pontokat szerez, húz. Ebből sorrendben nézve az idézés még a legösszetettebb feladat, hiszen mágiánknak megfelelően tudunk a kezünkből egységeket idézni portáljainkhoz (ezek száma növekedhet). A mozgási fázisban három egységünket mozgathatjuk, fejenként maximum két lépéssel, majd az építésnél újabb portálokat tehetünk le a szabályoknak megfelelően. Ha mindennel készen vagyunk, a lapokon lévő támadási értékeknek megfelelő számú kockával dobunk, majd a harci stílus ábrái szerint sebezzük ellenfeleinket (a közelharcos pl. annyit, ahány kardot dob). Ha sikerül valakit sebezni, token kerül a lapjára, ha pedig elfogyott az életereje, megy a dobópakliba, miközben a győztes mágia-pontot kap. Ezután kártyák eldobásával további pontokat szerezhetünk, húzunk, hogy ismét 5 lap legyen a kezünkben, és máris jöhet az ellenfél. Mindezt kicsit megkavarják az események, amiket a rajtuk írott módon, a megfelelő fázisban lehet beidézni, majd a legtöbb a következő saját kör elején ki is esik. Plusz vannak töltetek és eltérő hatások, de ezeknek a felfedezését már a játékosokra bízom.
Ellenfelem, megidézlek!
Mondhatnám, hogy a Summoner Wars esetében nincs itt semmi extra, de ez azért messze nem igaz. Látszatra szimpla egymás elleni, kártyás-dobókockás küzdelemről van szó, behívással, mozgással és harccal. A nagy tábla eléggé helyfoglaló, de van értelme és szépen beosztja a teret, miközben lényegében minden átgondolt és csiszolt hatást kelt, kezdve az illusztrációktól a (mindenképpen jóval fontosabb) képességekig. És itt most arra gondolok, hogy a frakciók tényleg másként működnek, másra kell odafigyelni, más módon használható ki a specialitásuk, elvégre zombikká tehetjük ellenfeleinket, öngyilkos merénylők osztják a halált, vagy éppen a gyógyításra összpontosítva minden közeli egységet megszabadíthatunk sebeiktől. Nagyon nem mindegy, mire összpontosítunk, mire hajtunk, mennyire áldozzuk be kártyáinkat a mágiáért, amennyiben tudjuk, hogy azokat a büdös életben nem használjuk.
Szóval működik a szinergia, van értelme végigpróbálni a lehetőségeket, sőt a játék maga is buzdít arra, hogy a pakliépítés szabályait megtartva ugyan, de kedvünk szerint keverjük a különböző témákat és frakciókat, ezzel egészen sajátos sereget építve. És akkor még nem kerültek szóba a kiegészítők, amik közül kettő már biztos, ráadásul mindkettő érkezik a Gémklub által Magyarországra is, nem is olyan soká, 2022 első negyedévében. Szóval visszatérve a kezdésre... igen, a Gémklub eléggé belehúzott, méghozzá minden műfajban, így a kétszereplős, egymás elleni játékok zsánerében is, ezzel alaposan bővítve és színesítve a hazai kínálatot, aminek a Summoner Wars 2. kiadás mindenképpen jót tesz. Nem mondom, hogy a kedvencem lesz, a szerencse is fontos faktor benne, mert például bőven dobhatunk úgy, hogy ne mi jöjjünk ki jól egy támadásból, de a konfrontatív, kétfős társasok között mindenképpen a jobbak közé tartozik.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)