Írtunk már Alan R. Moon közkedvelt, igen népszerű családi darabjáról, a Ticket to Ride Európáról, ami egy igen bőséges termékcsalád egyetlen darabja, mely az európai utazást teszi lehetővé, miközben számos variáns és kiegészítő vezeti el a játékosokat Ázsiától kezdve az északi országokig, különböző időszakokig, ezzel majdhogynem végtelenítve a lehetőségek számát. Pláne a rajongói alkotásokat figyelembe véve, amiknek hála akár Nagy-Magyarországot is bejárhatjuk. Szóval van itt mindenféle lehetőség, földrész, azonban érthető módon, számunkra (ha hivatalos Magyarország-csomag nincs, akkor), Európa a legizgalmasabb, amiből a 10. évfordulós amerikai csomag után most, az újabb jubilálás alkalmából készült egy fejlesztett változat. Méghozzá nem is akármilyen.
Ticket to Ride Európa 15. jubileumi kiadás (TtR:E – 15th Anniversary)
- Hazai partner/kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-5 fő
- Játékidő: átlagosan 30-60 perc
- Korcsoport: 8+
- Nehézség: 1,86/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 34 990 forint
Bár a kiadvány ára elsőre meghökkentő lehet, a helyzet az, hogy nem véletlenül kerül ennyibe a csomag. Ahogy a dobozt kézbe vesszük, már egyértelmű, hogy komoly méretbeli eltérések vannak (a korábbi doboz azért jóval kisebb volt, és ez az újabb, nemhogy a Flysta, de még a Kallax polcain sem fér el), ez pedig a súlyra is hatással van. Mindez azonban nem véletlen. Amellett ugyanis, hogy kiegészítő kártyákkal lett teletömve, a csomag számos eleme radikális változtatáson esett át: erről tesz bizonyosságot az 5 nagyobb fémdoboz, melyekben keksz helyett aprólékosan kidolgozott, előre festett vasúti kocsik és állomások találhatók, illetve az a méretes játéktábla, mely sokkal szebb és színesebb, jobban kidolgozott, mint korábbi társa. És ez bizony alaposan hozzátesz az élményhez.
Bejárjuk Európát
A játék alapvetően nem változott. A táblára felkerülnek a játékosok pontjelölői, illetve a résztvevők elé mennek a saját készletek, mind a 45 vonatkocsival, az állomásokkal, valamint játékmódtól függő számú vonatkocsi- és menetjegykártyával. Utóbbi kettő megmaradt lapjai pakliba keverve mennek a játéktábla mellé, sőt a vonatkocsi-lapokból húzunk is néhányat, egy egyből elérhető piacteret alkotva, és lényegében mehet is az útvonalak összekötögetése. Ennél a lényeg az, hogy a játékosok teljesítsék a náluk lévő menetjegyek követelte útvonalak megépítését, így és magukkal az utakkal pontokhoz jutva. Arra azért vigyázni kell, hogy a nem teljesített menetjegyek mínusz pontot érnek, míg a fel nem használt vonatállomások plusz pontokat.
És hogy hogyan építünk vasútvonalakat? Rendkívül egyszerűen: a térképen a különböző városokat rajzolt, színes útvonalak kötik össze. A játékosok a kezükben tartott vonatkocsi-lapokkal ezeket teljesítik, avagy, ha egy várost két piros vonal köti össze, akkor két piros kártya kijátszásával már tehetjük is le a saját vonatkocsikat, ezzel befoglalva az útvonalat. Kisebb létszám esetén a dupla útvonalaknál csak egyet lehet befoglalni, ha pedig valaki már elvitt egy számunkra fontos útvonalat, akkor jön képbe az állomás, ami onnantól nekünk is járhatóvá teszi a szükséges szakaszt. A mozdonyok dzsóker lapok, ezek bármilyen szín helyett jók, de emellett a komp esetében is fontosak, mert kellenek a vasútvonal megszerzéséhez, míg az alagút egészen más eljárást követel meg. Ehhez az alaphoz tesznek még hozzá a Big Cities- és Európa 1912-variánsok, még jobban megnehezítve a játékosok dolgát, de ezzel is növelve az izgalmakat a remek játékmenet során. Merthogy a játék a maga egyszerű, családi stílusával is remek, az egyértelmű, ha pedig a kisebbek még nem látnák át a lehetőségeket, nekik ott van a kifejezetten gyerekeknek készült Az első utazás.
Ticket to Ride – Az első utazás (TtR: First Journey)
- Hazai partner/kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: átlagosan 15-30 perc
- Korcsoport: 6+
- Nehézség: 1,6/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 9990 forint
Az első utazás már a külsejét tekintve is mutatja, milyen célból készült, ahogy a célzott korosztály is valós. Itt még nincsenek állomások, egyszerűbb a terep, ahogy a feladatok sem túl összetettek, így viszonylag gyorsan be lehet lakni Európa egyszerűsített mását. Maga a játék emellett “gyerekesebb”, kedves állatokkal és egyéb illusztrációkkal, hogy alapból megfogják a gyerkőcöket. Itt a játékosszám is egy fővel kevesebbet enged, avagy maximum négyen állhatnak neki, de a játékmenet alapjai egyazon mechanikára építenek, avagy a saját körében mindenki két kártyát húz, vagy kijátszik a kezéből kártyákat, hogy ezzel útszakaszokat szerezzen meg. A mozdony pedig itt is a dzsóker.
Mindenhol jó, de a legjobb úton
A gyerekeknek készült verzióról túl sokat nem lehet elmondani, legalábbis a normál kiadás ismeretében, aminek tényleg egy egyszerűsített, a gyerekeknek minden szempontból áramvonalasabb verziójáról beszélünk. Itt az árat egy picit talán túlzásnak érzem, de alapvetően jó vételről beszélhetünk, ha kifejezetten a gyerekeket célozzuk, így egy akcióban például kihagyhatatlan ajánlatról van szó. A kölykök eleve szeretik a vonatokat, a vasútvonalakat, itt a kis műanyag kocsikkal is remekül elszórakozhatnak, és akkor a színes és vidám tábláról, a könnyed játékmenetről még nem is beszéltünk.
Ami azonban a Ticket to Ride-franchise csúcsa és a korona ékszere, az az Európa 15. jubileumi kiadása. Ez elképesztően jól néz ki, minden téren sokkal mutatósabb és minőségibb az eredeti változatnál. Igen, az ára jóval magasabb, de ha a komponensek minőségét nézzük, akkor gyűjtőknek, illetve azoknak, akik nemcsak egy-két menetre terveznek a játékkal, hanem hosszabb távon, esetleg kiemelt helyet biztosítva számára az otthoni felhozatalban, azok nyugodtan csapjanak le erre a verzióra, mert megéri. Nekem a normál Ticket to Ride, 10. évfordulós kiadásának cirkuszi vagonjai ugyan nagyon hiányoznak ebből a változatból, de jobban belegondolva nem tudom, melyik mostani típust cserélném be rá, annyira jól mutatnak a farönkök vagy autók. A Ticket to Ride Európa 15. jubileumi kiadás elképesztően mutatós és minőségi darab, amivel még nagyobb élmény a játék, emiatt az ára is érthető, és értelemszerűen ez nem mindenkinek szól. Van, aki minden bizonnyal beéri a normál, régebbi kiadással, de ha már választani kell, én tuti emellett az új mellett maradnék. Ami biztos: bármelyik verzió mellett döntünk, az karácsonyi ajándéknak is ideális választás.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)